Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025

Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα ΚΚΕ: Εγείρονται πολύ σοβαρά ζητήματα για την ασφάλεια των πτήσεων στα ελληνικά αεροδρόμια

Ελλάδα


Τα πολύ σοβαρά ζητήματα που εγείρονται για την ασφάλεια των πτήσεων στα ελληνικά αεροδρόμια, τα οποία είναι εις γνώση της Κομισιόν παρότι δεν έχει απαντήσει επί της ουσίας σε προηγούμενα σχετικά ερωτήματα των ευρωβουλευτών του ΚΚΕ, αναδεικνύει η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, με ερώτηση που κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο ευρωβουλευτής του Κόμματος, Λευτέρης Νικολάου - Αλαβάνος.

Μεγάλα και σοβαρά ερωτηματικά προκαλεί η στάση της Κομισιόν καθώς απαντώντας τον Απρίλιο του 2025 σε ερώτηση της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ, η οποία είχε αναδείξει τις τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό κι υποδομές που θέτουν σε άμεσο κίνδυνο την ασφάλεια των πτήσεων στην Ελλάδα, είχε ακολουθήσει την τακτική «άλλα λόγια να αγαπιόμαστε» αποφεύγοντας να σχολιάσει το παραμικρό. Ωστόσο, μόλις πριν λίγες μέρες είδαν το φως της δημοσιότητας στοιχεία ότι η ίδια είχε κινήσει διαδικασία επί παραβάσει σχετικά με τη διαχείριση εναέριας κυκλοφορίας στην Ελλάδα για καθυστερήσεις στην υιοθέτηση βασικών τεχνολογιών ασφαλείας στα αεροδρόμια, όπως η έλλειψη χρήσης σύγχρονων ραντάρ, υπηρεσιών επικοινωνίας μέσω ζεύξης δεδομένων και η δημοσίευση διαδικασιών πλοήγησης βάσει επιδόσεων (Performance Based Navigation – PBN). Τεχνολογίες οι οποίες θα έπρεπε μάλιστα όπως σημειώνεται να είχαν εφαρμοστεί έως το 2020.

Πρέπει να υπογραμμιστεί ότι το τελευταίο διάστημα καταγράφεται αυξημένος αριθμός αεροπορικών δυστυχημάτων παγκοσμίως, με εκατοντάδες θύματα, ενώ καθημερινά σημειώνονται περιστατικά που αποφεύγονται την τελευταία στιγμή. Παρόμοια ζητήματα ασφαλείας έχουν καταγραφεί και στην Ελλάδα, όπου οι ανασφαλείς συνθήκες δημιουργούν σοβαρό κίνδυνο ατυχήματος με ανυπολόγιστες συνέπειες. Συσσωρεύονται προβλήματα που απορρέουν από την απαξίωση του απαρχαιωμένου εξοπλισμού και την έλλειψη προσωπικού, ενώ ταυτόχρονα εντείνεται η πίεση για εξυπηρέτηση των εταιρειών και της κερδοφορίας τους. Αυτός ο συνδυασμός δημιουργεί σοβαρότατο κίνδυνο για την ασφάλεια των πτήσεων.

Οι εργαζόμενοι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας, οι πιλότοι και οι άλλοι εργαζόμενοι στα αεροδρόμια μέσω των συνδικαλιστικών τους φορέων έχουν επανειλημμένως επισημάνει τα προβλήματα που αφορούν τις απαρχαιωμένες υποδομές επικοινωνίας, τα μη λειτουργικά ραντάρ και τις σοβαρές ελλείψεις προσωπικού σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας.

Τα ραντάρ, τα συστήματα επεξεργασίας δεδομένων ραντάρ και σχεδίων πτήσης, το δίκτυο και το σύστημα ραδιοτηλεφωνικών εκπομπών είναι όλα ηλικίας άνω των 20 ετών, γεγονός που συνεπάγεται μειωμένες δυνατότητες και οδηγεί σε βλάβες.

Είναι ενδεικτικό ότι τον Αύγουστο παρουσιάστηκε βλάβη με αποτέλεσμα να τεθεί εκτός λειτουργίας το ραντάρ στο λόφο Μερέντα της Αττικής όπως και σε συχνότητες του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, συγκεκριμένα της Προσέγγισης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Επίσης, το ραντάρ της Προσέγγισης Αθηνών στο Ελληνικό είναι μόνιμα εκτός λειτουργίας.

Στην Προσέγγιση της Αθήνας είναι μόνιμα εκτός λειτουργίας η ένδειξη Short Term Conflict Alert, που κανονικά προειδοποιεί τον ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας σε περίπτωση που δύο αεροσκάφη συγκλίνουν επικίνδυνα σε τροχιά σύγκρουσης μεταξύ τους.

Επίσης τον Αύγουστο χάθηκε το σήμα για πάνω από μισή ώρα από το ραντάρ που εξυπηρετεί το αεροδρόμιο της Ρόδου, με συνέπεια ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας να γίνεται στα τυφλά, με βάση τις αναφορές θέσης των πιλότων.

Οι Πύργοι Ελέγχου σε πολλά περιφερειακά αεροδρόμια δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες (υπάρχουν ακόμα και περιπτώσεις όπου καθίσταται αδύνατη η εποπτεία του συνόλου του διαδρόμου προσγείωσης-απογείωσης, επειδή εμποδίζεται η ορατότητα) είναι παλιοί και χρήζουν αντικατάστασης από νέους. Παρά την κατάσταση που επικρατεί, οι εταιρείες πιέζουν για επιτάχυνση της ροής της εναέριας κυκλοφορίας, επικαλούμενες τα λεγόμενα Ευρωπαϊκά Σχέδια Επιδόσεων, που θέτουν στόχους μείωσης των καθυστερήσεων των πτήσεων για τους παρόχους αεροναυτιλίας των κρατών, με διακηρυγμένο στόχο οι καθυστερήσεις να μην υπερβαίνουν το 0,5 λεπτό ανά πτήση.

Για να επιτευχθούν οι στόχοι που εξυπηρετούν την κερδοφορία των ομίλων του κλάδου, στο ελληνικό νομοθετικό πλαίσιο αποτυπώνεται η υποχρέωση του Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας να εξυπηρετεί αυξημένη κυκλοφορία, με ρητή αναφορά σε συγκεκριμένους αριθμούς αφίξεων αεροσκαφών ανά ώρα, η δε πραγματοποίηση της εξυπηρέτησης της οποίας συνδέεται άμεσα και με τις αποδοχές των εργαζομένων.

Με βάση τα παραπάνω, ο ευρωβουλευτής του Κόμματος υπέβαλε τα εξής ερωτήματα:

«Ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:

-Πώς τοποθετείται στο γεγονός ότι οι μεγάλες ελλείψεις προσωπικού στον Έλεγχο Εναέριας Κυκλοφορίας, οι απαρχαιωμένες υποδομές και ο παρωχημένος εξοπλισμός συστημάτων ελέγχου και προειδοποίησης μαζί με την εντατικοποίηση και τις εξοντωτικές νόρμες των κατευθύνσεων της ΕΕ για τη ροή αφίξεων κι αναχωρήσεων αεροσκαφών, εξυπηρετώντας την κερδοφορία των αεροπορικών ομίλων και των ιδιωτών ιδιοκτητών των αεροδρομίων, δημιουργούν ένα πολύ επικίνδυνο πλαίσιο για την ασφάλεια των πτήσεων, τη διασφάλιση της ζωής και της ασφάλειας επιβατών κι εργαζομένων;

-Τι εμπόδισε την Κομισιόν να απαντήσει επί της ουσίας στα ερωτήματα του ΚΚΕ σε προηγούμενη ερώτηση για τα ζητήματα ασφάλειας πτήσεων συγκαλύπτοντας την επικίνδυνη κατάσταση που υπάρχει, από τη στιγμή που είχε στείλει προειδοποιητική επιστολή στην Ελληνική κυβέρνηση ένα χρόνο πριν (Απρίλιος 2024) και αιτιολογημένη απάντηση το Δεκέμβρη πέρσι με βάση τους κυβερνητικούς ισχυρισμούς που της δόθηκαν;». 


Πηγή: 902


Η Σφήκα: Επιλογές




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου