Κυριακή 28 Δεκεμβρίου 2014

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΟΜΗΣΗΣ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Ισίδωρος Νερούτσος


Εισαγωγικό σχόλιο


Από το έτος 1985 που καθιερώθηκε στην χώρα μας το Εθνικό Σύστημα Υγείας ΕΣΥ, με Υπουργό τον Γιώργο Γεννηματά, ελεγχόμενο αποκλειστικά, από το υπουργείο υγείας, φάνηκε μια πραγματική ανάπτυξη στον χώρο της υγείας, που είχε να προσφέρει και πρόσφερε πολλά στον λαό μας, αλλά και στους λειτουργούς υγείας, τους οποίους βελτίωσε ουσιαστικά την εργασιακή τους κατάσταση και την εξέλιξη του ιατρικού και νοσηλευτικού επιστημονικού τους επιπέδου.

Παρά ταύτα με την πάροδο του χρόνου δεν άργησαν να φανούν οι λειτουργικές και δομικές του αδυναμίες και δυσλειτουργίες, που δημιουργούσαν προβλήματα στους πολίτες, αλλά και σε μεγάλο κομμάτι των υγειονομικών, όχι όλων. Η τάση των κυβερνήσεων, για πελατειακή εκμετάλλευση του τομέα της υγείας, με το βλέμμα στραμμένο στις επικρατούσες νεοφιλελεύθερες αντικοινωνιστικές πολιτικές, τις υποχρέωνε σε παρεμβάσεις, που επιδείνωναν βαθμιαία τις λειτουργίες του ΕΣΥ και υποβάθμιζαν τον κοινωνικό του ρόλο, ευνοώντας, τον ιδιωτικό τομέα.

Έτσι υπήρξε μια μεγάλη αντίθεση προσφοράς υπηρεσιών εξ αντικειμένου μεταξύ νοσοκομείων μεγάλων πόλεων και μικρών επαρχιακών πόλεων, με χαοτικά μειονεκτικές έως ανύπαρκτες υπηρεσίες, σε απομονωμένους μικρούς τόπους και ιδιαίτερα σε μικρά νησιά και υπήρξε και υπάρχει μεγάλη σύγχυση όσον αφορά τις ουσιαστικές ιατρικές υπηρεσίες, που προσφέρονται από ιδιωτικές κλινικές και ιδιωτικά εργαστήρια.

Από την άλλη μεριά τα διάφορα ασφαλιστικά ταμεία και δήμοι παρείχαν ιατροφαρμακευτικές υπηρεσίες, υποδεέστερες ποιοτικά και πολλές φορές ανεπαρκείς, λόγω του τρόπου λειτουργίας τους, συγκριτικά με τις υπηρεσίες του ΕΣΥ.

Στις μέρες μας η κατάσταση στην υγεία, τόσο στο ΕΣΥ, στα ταμεία και τους Δήμους, όσο και στον κρατικοδίαιτο ιδιωτικό τομέα, βρίσκεται υπό οικονομική κατάρρευση.

Με συνθήκες μνημονίου και εξοντωτικής λιτότητας, κανένας λόγος δεν μπορεί να γίνει, για οποιαδήποτε διορθωτική κίνηση. Άρα οι όποιες προτάσεις, προϋποθέτουν, αλλαγή κοινωνικοοικονομικής πολιτικής.

Μέσα σε πνεύμα τέτοιων ριζοσπαστικών ανατρεπτικών οικονομικών και πολιτικών αλλαγών πρόσφορων οικονομικών συνθηκών και μέσα σε περιβάλλον καπιταλιστικό, προφανώς είναι σχεδιασμένη η παρούσα πρόταση, για συζήτηση και εφαρμογή των όποιων αποφάσεων.

Από την επιστημονική μου εμπειρία και τις παρατηρήσεις μου, για τα φυσικά φαινόμενα και τις κοινωνικές συμπεριφορές του ζωικού κόσμου, έρχομαι όλο και ποιο κοντά στην άποψη, ότι πριν από κάθε κοινωνικό σχεδιασμό, πρέπει να μην παραβλέπουμε και να μην υποτιμούμε, τις επί εκατομμύρια χρόνια σμιλευμένες κοινωνικές τακτικές και πρακτικές προσαρμογής της ζωής, κατά την διάρκεια του αγώνα της για επιβίωση.

Να μη παραβλέπουμε επίσης, ότι η ζωή, εφαρμόζει εδώ και εκατομμύρια χρόνια τις ανακαλύψεις που έκανε ο άνθρωπος, μέσα σε λίγες χιλιάδες χρόνια, τις ποιο πολλές σε λιγότερο από διακόσια χρόνια, όπως τον ηλεκτρισμό, την τηλεόραση, τους υπερήχους κλπ.

Με τις σκέψεις αυτές δεν μπορείς να οργανώσεις ένα κοινωνικό λειτουργικό σύστημα, βάζοντας του, πολλούς και διαφορετικούς εγκεφάλους, όπως ακριβώς γίνεται στους ζωντανούς οργανισμούς, αλλά και στους ομαδικούς σχηματισμούς. Όλοι λοιπόν οι ζωντανοί οργανισμοί, είτε σαν μονάδες, είτε σαν κοπάδια ή κοινωνίες, έχουν ένα εγκέφαλο κεντρικά και αποκεντρωμένα οργανικά στοιχεία. Όπως χέρια, πόδια κλπ. Αυτοί είναι οι φυσικοί νόμοι, οργάνωσης της ατομικής και ομαδικής ζωής, κάθε ζωντανού οργανισμού.

Όταν λοιπόν μιλάμε για αποκέντρωση, δεν μπορούμε να μιλάμε για αποκέντρωση και διασπορά εγκεφάλων, αλλά οργάνων και υπηρεσιών. Ένας εγκέφαλος, με πολλά λειτουργικά όργανα και υπηρεσίες.

Ενιαίο Σύστημα υγείας


Το Εθνικό σύστημα υγείας που λειτουργεί στην χώρα μας, αποτελεί στην ουσία, μία υπηρεσία του Υπουργείου Υγείας, που τον πρώτο ρόλο, τον έχει ο εκάστοτε υπουργός και εκεί βρίσκεται το κέντρο λήψεως αποφάσεων. Με ένα Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας, το ΚΕΣΥ, που μάλλον θα έλεγα, παίζει ρόλο συμβουλευτικό, με πολλά περιφερειακά συμβούλια υγείας τα ΠΕΣΥ, και πολλά Διοικητικά Συμβούλια νοσοκομείων, όσα και τα νοσοκομεία. Επίσης υπάρχουν τα Κέντρα υγείας και τα περιφερειακά «πολυδύναμα» όπως τα ονομάζουν Ιατρεία. Η δημιουργία ιατρικών τμημάτων και άλλων οργανικών θέσεων προσωπικού, είναι υπό την έγκριση και απόφαση του υπουργείου. Η τοποθέτηση του ιατρικού προσωπικού, γίνεται με προκήρυξη για συγκεκριμένη οργανική θέση, ειδικότητα και βαθμό, σε συγκεκριμένο νοσοκομείο, κέντρο υγείας ή περιφερειακό ιατρείο.

Με τον τελευταίο νόμο για την τοπική αυτοδιοίκηση, με ασαφή τρόπο, παραχωρείται μέρος ευθύνης, χωρίς κανένα νόημα, κατά την γνώμη μου, στους Δήμους και τις περιφέρειες.

Συνολική εικόνα διοικητικού αλαλούμ.

Με τον τρόπο αυτόν, στελέχωσης προσωπικού, υπάρχουν νοσηλευτικές μονάδες, με υπερπληθώρα ιατρικού προσωπικού, ιατρικών τμημάτων και ιατρικού εξοπλισμού, ενώ άλλες μονάδες ιδιαίτερα στην επαρχεία, ανεπαρκούν μέχρι απελπισίας.

Στις μικρές και απομονωμένες περιοχές και ιδιαίτερα στα μικρά νησιά, πολλές φορές δεν έχουν ούτε ένα γιατρό.

Ο τρόπος διορισμού των γιατρών, καλλιεργεί πρόσφορο έδαφος για δημιουργία πελατειακών σχέσεων και αποτελεί μεγάλο αίτιο ανισοκατανομής στελεχιακού επιστημονικού προσωπικού, με αποτέλεσμα μεγάλες ανισότητες παροχής υπηρεσιών υγείας μεταξύ των νοσηλευτικών μονάδων, κέντρου και περιφέρειας.

Πρόταση


Πλήρης ανατροπή του παραπάνω σχεδιασμού.

Την μετατροπή του ΕΣΥ σε ενιαίο ασφαλιστικό οργανισμό υγείας και πάροχο υπηρεσιών υγείας θεραπείας και αποκατάστασης, ως Νομικό πρόσωπο Δημοσίου δικαίου. Την λειτουργία του, δεν την διευθύνει, αλλά την εποπτεύει το Υπουργείο Υγείας.

Κατάργηση όλων των άλλων ασφαλιστικών οργανισμών παροχής υγείας, όπως το ΙΚΑ, ο ΟΓΑ, το ΤΕΒΕ, ΝΑΤ, κλπ. Οπότε οι ασφαλιστικοί αυτοί οργανισμοί θα είναι υπεύθυνοι, μόνο για την ασφάλιση της εργασίας, της ανεργίας, των παροχών σε χρήμα και της σύνταξης. Γιατί θα πρέπει το ΙΚΑ και οι άλλοι οργανισμοί να ασφαλίζουν την υγεία; Νομίζω ότι είναι απολύτως ακατάλληλοι, για την ασφαλιστική αυτή ευθύνη.

Δημιουργία λοιπόν Νομικού προσώπου ασφάλισης υγείας και παροχής ιατρικών, εργαστηριακών και φαρμακευτικών υπηρεσιών για όλο το λαό. Μεταφορά στον νέο οργανισμό των εισφορών, για τον τομέα της υγείας, από όλα τα ασφαλιστικά ταμεία μισθωτών, αυτοαπασχολούμενων και εργοδοτών, καθώς και των εξεταστικών ιατρικών χώρων που διαθέτουν, όπως εξωτερικά ιατρεία και εργαστήρια, με όλο τον εξοπλισμό τους και μετατροπή τους σε Κέντρα υγείας 24ώρου λειτουργίας, Αστικού και Αγροτικού τύπου.

Με τον τρόπο αυτό από την μία μεριά εξειδικεύονται οι σημερινοί ασφαλιστικοί οργανισμοί στο κύριο έργο τους, που είναι η ασφάλιση της εργασίας της ανεργίας της οικονομικής στήριξης της αναπηρίας και από την άλλη, με την μεταφορά προσωπικού και ιατρικών εγκαταστάσεων, εξορθολογισμοποιείται η λειτουργία των ιατρικών υπηρεσιών, εξυπηρετείται πολύ καλύτερα ο πολίτης και εξοικονομούνται σοβαρά ποσά οικονομικών πόρων, με την ανατροπή και άσκοπη πολυδιάσπαση της υγείας.

1 Το Σύστημα θα διοικείται από το Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας, ΚΕ.Σ.Υ. που θα διορίζεται από την βουλή, για θητεία ορισμένου χρόνου. Με το τέλος της θητείας του, θα καταθέτει διοικητικό και οικονομικό απολογισμό στην βουλή.

Το ΚΕΣΥ, θα έχει στην διάθεσή του Διευθύνσεις διοικητικού προσωπικού εξειδικευμένου σε διάφορες υπηρεσίες, όπως Διεύθυνση Ιατρικού προσωπικού, Νοσηλευτικού, Βοηθητικού, τεχνικού. Οικονομική διεύθυνση, Νομική υπηρεσία, Διεύθυνση προμήθειας και διανομής τεχνολογικού και αναλώσιμου υλικού, Φαρμακευτική υπηρεσία, Κέντρο διακομιδών, Κέντρο ηλεκτρονικής οργάνωσης, κέντρο ερευνών και ενημέρωσης των ιατρών για την ροή και διάδοση της επιστημονικής πληροφορίας, κέντρο λοιμώξεων, κέντρο τηλεϊατρικής κλπ. Το προσωπικό αυτό μπορεί να βρεθεί ένα μεγάλο μέρος από το ήδη υπάρχον εξειδικευμένο προσωπικό του υπουργείου υγείας και των ασφαλιστικών ταμείων, με εγγυημένη διατήρηση των εργασιακών τους δικαιωμάτων. Οι περισσότερες δομές υπάρχουν ήδη και εφ όσον λειτουργούν μέσα στο πνεύμα των αλλαγών ασφαλώς και πρέπει να διατηρηθούν ή να προσαρμοσθούν. Το ήδη υφιστάμενο προσωπικό, των ταμείων, διατηρεί τους όρους εργασίας του, για ορισμένο χρόνο ή εντάσσεται στο νέο καθεστώς, οικεία βουλήσει και οι εργασιακές αλλαγές αφορούν σε όσους ήδη υπηρετούν στο ΕΣΥ ή νεοπροσλαμβάνονται.

το Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας, αποφασίζει μετά από εισήγηση των αρμοδίων διευθύνσεων ή μετά από αίτημα των νοσηλευτικών μονάδων και γνώμη των αρμοδίων διευθύνσεων, και της οικονομικής υπηρεσίας, για την δημιουργία νέων ιατρικών, νοσηλευτικών, παραϊατρικών διοικητικών, τεχνικών κλπ τμημάτων ή δομών και για προκήρυξη όλων των θέσεων και βαθμών, με τον νόμιμο τρόπο. Για σύναψη συμβάσεων κλπ. Η κατανομή του προσωπικού να γίνεται σε όποια θέση υπάρχει πραγματική έλλειψη, μετά από αίτημα της υγειονομικής μονάδας, γνώμη της αρμόδιας υπηρεσίας και απόφαση του ΚΕΣΥ. Η διαδικασία αυτή θα μπορεί υπό προϋποθέσεις να τηρηθεί και για μετακίνηση μόνιμα, με σύμφωνη γνώμη του μετακινούμενου, αν πρόκειται για το ήδη υπάρχον προσωπικό ή προσωρινά για ορισμένο χρόνο, για κάλυψη αναγκών. "ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ"

Η ασφαλιστική και ισότιμη υγειονομική κάλυψη αφορά στο σύνολο του πληθυσμού, είτε είναι ασφαλισμένο, είτε όχι, χωρίς υποχρέωση καταβολής νοσηλίων ή άλλων οικονομικών επιβαρύνσεων των ασθενών. Οι εξετάσεις τα νοσήλια και οι θεραπείες, δεν πρέπει να θεωρούνται ότι γίνονται δωρεάν, αλλά ανταποδοτικά γιατί οι πολίτες καταβάλλουν τα έξοδα μέσω των ασφαλίστρων, των φόρων και του ΦΠΑ.

Νοσοκομεία


Οι υγειονομικές αυτές μονάδες μπορούν να διατηρηθούν ως έχουν σήμερα, αρκεί να εναρμονίζονται στην νέα αντίληψη της ανθρωποκεντρικής οργάνωσης της υγείας και όχι της υπαλληλοκεντρικής.

Τα όργανα που υπάρχουν σήμερα τα τμήματα, οι κλινικές, τα εργαστήρια, οι μονάδες, τα έκτακτα και οι διευθύνσεις, διατηρούνται, καθώς και το επιστημονικό συμβούλιο, που θα εκλέγεται όμως από όλη την ιατρική υπηρεσία του Νοσοκομείου, των Κέντρων υγείας των περιφερειακών ιατρείων, που υπάγονται διοικητικά στο νοσοκομείο. Στο συμβούλιο αυτό, πρέπει να συμμετέχουν εκτός των ιατρών, ο Διευθυντής ιατρικής υπηρεσίας, εκλεγμένος εκπρόσωπος της νοσηλευτικής υπηρεσίας και εκλεγμένος εκπρόσωπος των λοιπών εργαζομένων. Στο Συμβούλιο αυτό, που δεν θα καταβάλλεται ιδιαίτερη αμοιβή, θα εξετάζονται, εκτός των επιστημονικών θεμάτων και τα προβλήματα λειτουργίας του νοσοκομείου και των κέντρων υγείας, περιφερειακών ιατρείων, ιδιωτών, γιατρών και φαρμακοποιών, που μπορεί να κριθεί ότι χρειάζεται να συμβάλλουν με σχέση ιδιωτικού δικαίου με το σύστημα υγείας. και θα υποβάλλονται οι σχετικές προτάσεις στο Διοικητικό Συμβούλιο του Νοσοκομείου, με στόχο οπωσδήποτε κατά προτεραιότητα, την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των πολιτών και την βελτίωση των συνθηκών εργασίας όλων των εργαζομένων.

Ο Διευθυντής Ιατρικής υπηρεσίας πρέπει να εκλέγεται από όλο το ιατρικό προσωπικό. Υποψήφιοι, μόνο, όσοι έχουν τον βαθμό του Διευθυντή. Επίσης το ίδιο να ισχύει και για την Διευθύντρια ή διευθύνουσα, όπως λέγεται σήμερα, για την νοσηλευτική υπηρεσία, που θα εκλέγεται από όλο το νοσηλευτικό προσωπικό. Για το διοικητικό και λοιπό προσωπικό, ισχύει η νομοθεσία περί δημοσίων υπαλλήλων.

Με την λογική ότι για όλο το 24ωρο και για τις αργίες, δεν θα πρέπει να υπάρχει κενό διοίκησης, θα πρέπει να καθιερωθεί ο θεσμός του Γενικού εφημερεύοντα ιατρού, που θα αντικαθιστά τον Διευθυντή ιατρικής υπηρεσίας, που θα φροντίζει για την επίλυση ιατρικών προβλημάτων και θα ενημερώνει σχετικά τον Διευθυντή ιατρικής υπηρεσίας και τις λοιπές υπηρεσίες του νοσοκομείου. Επίσης Γενική εφημερεύουσα της νοσηλευτικής υπηρεσίας και Γενικός εφημερεύων υπάλληλος, που θα αντικαθιστά τον Διοικητικό Διευθυντή και θα τον ενημερώνει για κάθε πρόβλημα.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Νοσοκομείου, των κέντρων Υγείας, των περιφερειακών ιατρείων και των συμβεβλημένων ιδιωτών ιατρών, θα είναι άμισθο, χωρίς επί πλέον αμοιβή δηλαδή για την συμμετοχή του στα συμβούλια και θα αποτελείται από τον Πρόεδρο του Επιστημονικού Συμβουλίου, από τον Διευθυντή ιατρικής υπηρεσίας, από την Διευθύντρια νοσηλευτικής υπηρεσίας, από τον Διοικητικό διευθυντή, από εκπρόσωπο των κέντρων υγείας, εκπρόσωπο των περιφερειακών ιατρείων, εκπρόσωπο των συμβεβλημένων ιδιωτών ιατρών, εκπρόσωπο των Συνδικαλιστικών οργάνων του Νοσοκομείου εκπρόσωπο του τοπικού εργατικού κέντρου και εκπρόσωπο του τοπικού ιατρικού συλλόγου. Ο πρόεδρος εκλέγεται μεταξύ τους.

Δαπάνη εξόδων κίνησης μπορεί να καταβάλλεται μόνο στους εκπροσώπους των κέντρων υγείας και των περιφερειακών ιατρείων.

Το Διοικητικό Συμβούλιο εξετάζει τα προβλήματα και τα αιτήματα του νοσοκομείου και των πολιτών, τις προτάσεις του επιστημονικού Συμβουλίου, φροντίζει για την καλύτερη δυνατή λειτουργία των νοσηλευτικών δομών της αρμοδιότητάς του, αποφασίζει σχετικά και διαβιβάζει, όσα δεν υπάγονται στην αρμοδιότητά του, στο Κεντρικό Διοικητικό Συμβούλιο Υγείας και απαντά στα αιτήματα των πολιτών. Μεριμνά για την επαρκή και ορθολογιστική, με ανθρωπιστική οπτική, στελέχωση όλων των υπηρεσιών του νοσοκομείου και των λοιπών υγειονομικών μονάδων, αρμοδιότητας του.

Υποχρεούται να επαγρυπνά, για την απόλυτη και ανέξοδη εξυπηρέτηση των πολιτών, και είναι συνυπεύθυνο εις ολόκληρο το κάθε μέλος, για το αδίκημα της συνέργιας εξ αμέλειας στην παραβατικότητα και την διαφθορά, με την προϋπόθεση ότι είχε λάβει γνώση των παράνομων συμπεριφορών.

Εξετάζει τα πειθαρχικά παραπτώματα και τις καταγγελίες και τις διαβιβάζει όλες στο Κεντρικό Πειθαρχικό Συμβούλιο.

Τα νοσοκομεία ασκούν κυρίως δευτεροβάθμια ιατρική περίθαλψη και δευτερευόντως πρωτοβάθμια, μέσω των τακτικών εξωτερικών ιατρείων.

Κάθε Νοσοκομείο διατηρεί, εκτός των διαφόρων τμημάτων ιατρικών, ψυχιατρικών και οδοντιατρικών ειδικοτήτων και μονάδα επειγόντων περιστατικών, με κλίνες βραχείας νοσηλείας, Μονάδα τεχνητού νεφρού και μονάδα αντιμετώπισης καρδιοαναπνευστικών προβλημάτων και ανάνηψης. Κάθε νοσοκομείο επιβάλλεται να εφημερεύει καθημερινώς, όχι κατ’ανάγκη, όλες οι ειδικότητες, για να μην παρατηρείται το φαινόμενο συμφόρησης, ιδιαίτερα στις μεγάλες πόλεις, όπως π.χ. η Αθήνα με πληθυσμό 4 περίπου εκατομμυρίων, που τα τρία εφημερεύοντα νοσοκομεία αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τους πολυπληθείς ασθενείς.

Κέντρα υγείας


Στην αρμοδιότητα κάθε νοσοκομείου υπάγονται και τα Κέντρα υγείας, 24ώρου λειτουργίας, τα οποία θεωρούνται μέρος της ίδιας νοσηλευτικής μονάδας.

Στα ήδη υπάρχοντα Κέντρα υγείας, προστίθενται και τα ιατρεία του ΙΚΑ και των άλλων ασφαλιστικών ταμείων, εφ’όσον αυτό είναι λειτουργικά εφικτό. Επειδή συνήθως τα ιατρεία αυτά είναι μέσα στις μεγάλες πόλεις μετασχηματίζονται σε Κέντρα υγείας αστικού τύπου. Έτσι οι κάτοικοι των συνοικιών, θα έχουν όλο το 24ωρο κοντά τους ιατρική φροντίδα. Διοικούνται για την καλή λειτουργία τους και για την επαφή τους με το νοσοκομείο, που υπάγονται από τριμελές εκλεγμένο Διοικητικό Συμβούλιο με πρόεδρο Διευθυντή ιατρό.

Πρέπει απαραίτητα να έχουν ιατρούς με ειδικότητα Παθολόγου, Γενικής ιατρικής, χειρούργο, παιδίατρο, Γυναικολόγο, Ψυχίατρο, μικροβιολόγο, Ακτινολόγο, καρδιολόγο, Ορθοπεδικό. Άλλες ιατρικές ειδικότητες μπορούν να επισκέπτονται το κέντρο υγείας, από το οικείο νοσοκομείο σε τακτές ημέρες της εβδομάδας.

Οι μονάδες αυτές ασκούν κυρίως πρωτοβάθμια ιατρική περίθαλψη, με τακτικά ιατρεία, πρωινά και απογευματινά, προληπτική ιατρική και αντιμετώπιση εκτάκτων περιστατικών και δευτερευόντως βραχύχρονη δευτεροβάθμια, σε κλίνες, που θα διαθέτει, για επείγουσα ή ολιγοήμερη νοσηλεία.

Περιφερειακά ιατρεία


Τα ιατρεία αυτά συνήθως είναι μονοθέσια και καλύπτουν μικρούς πληθυσμούς. Κατά την τουριστική όμως περίοδο, συνήθως ο πληθυσμός τους και ιδιαίτερα στα νησιά δεκαπλασιάζεται. Η λειτουργία τους είναι αναγκαία για όλο το 24ωρο. Υπάρχει λοιπόν λόγος ενίσχυσης σε ιατρικό προσωπικό. Ιδιαίτερα σε μικρά και απομονωμένα νησιά, που δεν υπάρχει δυνατότητα εντός του νησιού να υπάρχει και άλλος γιατρός, έστω και ιδιώτης, η ανάγκη για ένα ιατρό παθολόγο ή Γενικής ιατρικής, που να πλαισιώνεται από ένα ή δύο ιατρούς, χωρίς ειδικότητα, κατά την θερινή περίοδο, είναι δικαιολογημένη.

Απουσία του ειδικευμένου γιατρού, για διάφορους νόμιμους λόγους, όπως ασθένεια, κανονική άδεια κλπ, αναπληρώνεται με προσωρινή μετακίνηση ειδικευμένου ιατρού, από το νοσοκομείο ή το κέντρο υγείας, με ευθύνη του προέδρου του Δ.Σ. του νοσοκομείου. Στον μετακινούμενο ιατρό καταβάλλονται έξοδα κίνησης. Η παρουσία νοσηλεύτριας είναι απαραίτητη.

Τα ιατρεία αυτά ασκούν κυρίως πρωτοβάθμια ιατρική περίθαλψη, πρόληψη και επείγουσα ιατρική.

Ιδιώτες Ιατροί


Οι ασκούντες ελεύθερο επάγγελμα ιατροί όλων των ειδικοτήτων, μπορούν εφ όσον κριθεί αναγκαίο από το νοσοκομείο της περιοχής αρμοδιότητάς του, να συνάπτουν συμβάσεις, ορισμένου χρόνου, με τις Διοικήσεις των Νοσοκομείων της περιοχής τους, για παροχή πρωτοβάθμιας ιατρικής φροντίδας, στο ιατρείο τους, με αμοιβή κατά εξεταζόμενο άτομο ή σταθερή κατά μήνα. Το ύψος της αμοιβής και οι όροι ορίζονται για όλους τους ιατρούς αυτού του τύπου, με απόφαση του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας. Η σύμβαση αποδοχής των συμβάσεων ολοκληρώνεται με απόφαση του ΚΕ.Σ.Υ.

Επίσης οι συμβάσεις με ιδιωτικά κέντρα ή ιδιωτικές κλινικές γίνονται με τον ίδιο τρόπο και εφ'όσον κριθεί απολύτως αιτιολογημένα, η αναγκαιότητα σύναψης τους.

Όλοι αυτοί οι ιδιώτες ιατροί και τα συμβεβλημένα ιατρικά κέντρα και κλινικές, επιβλέπονται από το Δ.Σ. του Νοσοκομείου της περιοχής αρμοδιότητάς τους, για την καλή λειτουργία τους και για τήρηση των συμβατικών τους υποχρεώσεων.

Σε εξαιρετικές περιπτώσεις ανάγκης, μπορούν αυτοί οι γιατροί, μετά από πρόταση του Δ.Σ. του Νοσοκομείου και αποδοχή εκ μέρους τους να παρέχουν υπηρεσίες αυστηρά περιορισμένου χρόνου με αποδοχές, στα Νοσοκομεία, Κέντρα υγείας ή περιφερειακά ιατρεία. Η σχέση αυτή, η διάρκεια και οι αποδοχές, καθορίζονται με απόφαση του ΚΕ.Σ.Υ.

ΕΚΑΒ


Η υπηρεσία αυτή υπάγεται στο ΚΕ.Σ.Υ. και είναι αρμόδια για την μεταφορά ασθενών, από το σπίτι τους ή οπουδήποτε αλλού, σε νοσηλευτική μονάδα.

Η Διοικητική έδρα της είναι στην Αθήνα και έχει αποκεντρωμένες υπηρεσίες, σε όλη την χώρα, που δέχονται εντολές από το νοσοκομείο που υπηρετούν. Διοικείται από Δ.Σ. που ορίζεται από το ΚΕ.Σ.Υ. Οφείλει να έχει στην διάθεσή της, οργανωμένο μεταφορικό δίκτυο, όπως ειδικά ασθενοφόρα αυτοκίνητα, Ελικόπτερα, με έδρα διάφορες περιοχές της χώρας. Ταχύπλοα σκάφη παντός καιρού, ειδικά για τις νησιώτικες περιοχές. Όλα τα μεταφορικά μέσα, πρέπει να είναι εξοπλισμένα με το απαραίτητο ιατρικό τεχνολογικό και φαρμακευτικό υλικό. Πρέπει απαραίτητα να συνοδεύονται από Γιατρό ή Νοσηλευτή. Οι περισσότερες από αυτές τις υποδομές υπάρχουν ήδη. Το Δ.Σ. του ΕΚΑΒ, εξετάζει τα αιτήματα των νοσοκομειακών μονάδων και φροντίζει για την επίλυσή τους, μεριμνά για την ταχεία και όσο γίνεται ποιο ασφαλή διακομιδή των ασθενών. Φροντίζει για την κάλυψη των αναγκών και την επισκευή ή ανανέωση του μεταφορικού στόλου. Προτείνει στο ΚΕΣΥ πρόσληψη ειδικού προσωπικού, το οποίο τοποθετεί όπου υπάρχουν ανάγκες. Αν υπάρχει ανάγκη, με πλήρως αιτιολογημένη απόφαση και έγκριση από το ΚΕΣΥ, μπορεί να συνάπτει συμβάσεις ορισμένου χρόνου, με άλλες υπηρεσίες, π.χ. αεροπορία, πυροσβεστική ή ιδιώτες, για συγκεκριμένου τύπου διακομιδές, με τον ίδιο τουλάχιστον ιατρικό εξοπλισμό. Οι όροι και οι αμοιβές των συμβάσεων καθορίζονται και αποφασίζονται από το ΚΕΣΥ. Διαθέτει επαρκές τηλεφωνικό δίκτυο, που καλύπτει όλη την χώρα για κλήσεις από ασθενείς.

Κέντρο Έρευνας Συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και διάδοσης της πληροφορίας

Το Κέντρο έρευνας, αποτελεί υπηρεσία του ΚΕ.Σ.Υ.

Ασχολείται με την επιστημονική έρευνα για νέες θεραπείες, για νέες διαγνωστικές μεθόδους, για νέες τεχνολογίες και μικροβιολογικές και βιοχημικές τεχνικές. Ελέγχει την πραγματική θεραπευτική αξία των φαρμάκων. Συνεργάζεται με τις πανεπιστημιακές μονάδες, εσωτερικού και εξωτερικού, τον ΕΟΦ και τα ερευνητικά κέντρα.

Παρέχει διαρκή ροή πληροφοριών, μέσω διαδικτυακής πύλης, προς τους γιατρούς και τους λοιπούς παράγοντες υγείας νέων επιστημονικών εξελίξεων, ιατρικών ανακαλύψεων, νοσηλευτικών εφαρμογών, νέων φαρμάκων, νέων τεχνολογιών και νέων εργαστηριακών εφαρμογών και μεθόδων.

Δημοσιεύει σε ειδικό διαδικτυακό χώρο, Ερευνητικές εργασίες Ελλήνων και αλλοδαπών γιατρών.

Ανεβάζει στο διαδίκτυο, εκπαιδευτικά βίντεο, όλα μεταφρασμένα στην Ελληνική γλώσσα, σχετικά με τους τρόπους άμεσης αντιμετώπισης επικίνδυνων, για την ζωή καταστάσεων, όπως ανακοπών, εμφραγμάτων, πνιγμών, αιμορραγιών, ατυχημάτων κλπ. Ο τρόπος αυτός πληροφόρησης είναι αναγκαίος, ώστε να γίνονται γνώστες της επείγουσας ιατρικής, όλοι οι γιατροί ανεξάρτητα από ειδικότητα. Αλλά και βίντεο για τους ειδικούς για εγχειρήσεις, παρακεντήσεις, βιοψίες, νέες τεχνικές κλπ.

Ηλεκτρονική Διασύνδεση


Μέσω του διαδικτυακού τόπου, σύνδεση με όλα τα νοσοκομεία και κέντρα υγείας. Πρόσβαση εξουσιοδοτημένων γιατρών στον ατομικό φάκελο ασθενών, για ιατρικούς λόγους. Ανάπτυξη ηλεκτρονικού ιατρικού φακέλου ασθενών με όλα τα ιατρικά στοιχεία και φάρμακα, που κατά καιρούς έλαβε. Ανάδειξη αδιάγνωστων περιστατικών και καταχώρηση των στοιχείων, σε ειδικό φάκελο αδιάγνωστων, ώστε να μπορεί να μπει κάθε γιατρός, όπου γης και να συζητήσει μεταξύ όλων των ενδιαφερομένων γιατρών, για το πρόβλημα και την ανταλλαγή ιδεών, με στόχο την σωστή διάγνωση, αλλά και την εκπαίδευση. Όπως επίσης στον ίδιο φάκελο να μπαίνουν προβληματισμοί, ως προς τις θεραπευτικές αγωγές.

Σε διάφορα δύσκολα ζητήματα, να γίνεται συζήτηση μεταξύ των ενδιαφερομένων επιστημόνων, προς όφελος των ασθενών, αλλά και του ιατρικού κόσμου.

Κέντρα εξυπηρέτησης Πολιτών


Σε κάθε νοσοκομείο θα λειτουργεί ΚΕΠ και τηλεφωνικό δίκτυο επαρκές και χωρίς χρέωση, που θα είναι αρμόδιο για το κλείσιμο των επισκέψεων σε γιατρούς του Νοσοκομείου, των Κέντρων υγείας της περιοχής του, των ιδιωτών γιατρών, που επιθυμούν οι ασθενείς, των Ιατρικών ιδιωτικών κέντρων, που είναι συμβεβλημένα με το ΕΣΥ, με επιθυμία πάντοτε των ασθενών.

Επίσης κλίνει την ημερομηνία και ώρα εισαγωγής στο νοσοκομείο ή σε συμβεβλημένη ιδιωτική κλινική, για εισαγωγή, μετά από γνωμάτευση ιατρού

Πόροι συστήματος


Η χρηματοδότηση του συστήματος θα γίνεται

1 από τις ασφαλιστικές εισφορές για τον κλάδο υγείας των ασφαλισμένων και των εργοδοτών. Τις εισφορές θα εισπράττουν τα ασφαλιστικά ταμεία και θα αποδίδουν άμεσα, το αναλογούν ποσό στην αρμόδια οικονομική υπηρεσία του ΕΣΥ.

2 Από ένα ποσοστό του ΦΠΑ, που πρέπει να εισπράττεται από τις Δ.Ο.Υ.

Ο ΦΠΑ που εισπράττεται από τους επιχειρηματίες, πρέπει να αποδίδεται κάθε εβδομάδα στην οικεία Δ.Ο.Υ. και όχι μετά από διάστημα μηνών, γιατί στο διάστημα αυτό μπορεί η απόδοσή του να είναι αδύνατη. Η Δ.Ο.Υ. να καταθέτει άμεσα το ανάλογο ποσό, στον λογαριασμό της αρμόδιας οικονομικής υπηρεσία του ΕΣΥ.

Ο ισχυρισμός πολλών παραγόντων, προκειμένου να αποκτήσει ηθική βάση στην περικοπή των συντάξεων και άλλων κοινωνικών παροχών, ότι δήθεν δεν είναι ανταποδοτικό το ποσό των εισφορών που κατεβλήθησαν, με το ύψος των συντάξεων, είναι αβάσιμος, γιατί ο κάθε ασφαλισμένος και εργοδότης, καταβάλλει στο δημόσιο, εκτός από εισφορές και υπέρογκους φόρους άμεσους, έμμεσους και ΦΠΑ, που θεμελιώνουν την ανταποδοτικότητα των ασφαλιστικών εισφορών.

Το έλλειμμα ανταποδοτικότητας, οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην κακή διαχείριση, στο κούρεμα και στην διαφθορά.

3 Από προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης

4 Σε περίπτωση ανεπάρκειας των παραπάνω πόρων και από τον κρατικό προϋπολογισμό

Υπηρεσία προμηθειών


Η υπηρεσία εδρεύει στην Αθήνα, είναι υπηρεσία του ΕΣΥ και υπάγεται στο ΚΕΣΥ. Είναι αρμόδια για τον εφοδιασμό όλων των υπηρεσιών και των νοσηλευτικών δομών του ΕΣΥ, με τον απαιτούμενο πάσης φύσεως εξοπλισμό και με τα γενικής χρήσης αναλώσιμα υλικά, εκτός των διατροφικών ειδών και άλλων αναλωσίμων που θα κριθούν αναγκαία να προμηθεύονται από τις νοσηλευτικές μονάδες.

Το είδος των παντός είδους προμηθειών και τις προδιαγραφές τους προσδιορίζεται από ειδικούς τεχνικούς, σε συνεργασία και σύμφωνη γνώμη με το Κέντρο έρευνας, μετά από αίτημα των υπηρεσιών και ιδιαίτερα των δομών υγείας, που θα περιγράφουν και οι ίδιες τα ποιοτικά και τεχνικά χαρακτηριστικά των αναγκαίων υλικών, συσκευών και εργαλείων.

Ο εφοδιασμός των υλικών Κεντρικά είναι αναγκαίος γιατί αφορά μεγάλες ποσότητες προμηθειών, για τις οποίες ασφαλώς επιτυγχάνονται χαμηλότερες τιμές. Για καταπολέμηση στον τομέα αυτό της διαφθοράς και αποτροπή δημιουργίας του φαινομένου των Καρτέλ, πριν την προκήρυξη του μειοδοτικού διαγωνισμού προμηθειών, πρέπει να γίνεται απαραιτήτως έρευνα αγοράς, από διαφορετικούς κάθε φορά υπαλλήλους και να υποβάλλεται στην υπηρεσία προμηθειών κατάλογος προϊόντων με τις τιμές τους. Στην συνέχεια η υπηρεσία προκηρύσσει μειοδοτικό διαγωνισμό με τεχνικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά του προϊόντος και ορίζει ανώτατο χρηματικό όριο τιμής, αφού λάβει υπ’όψιν και την ποσότητα της παραγγελίας.

Φαρμακείο


Το φαρμακείο αποτελεί υπηρεσία του ΕΣΥ και απασχολούνται εκτός διοικητικών υπαλλήλων, κυρίως φαρμακοποιοί. Υπάγεται στο ΚΕΣΥ και έχει αποκεντρωμένες φαρμακευτικές υπηρεσίες σε όλα τα νοσοκομεία.

Αναλαμβάνει την προμήθεια όλων των απαιτούμενων φαρμάκων για την

σωστή και πλήρη κάλυψη, όλων των νοσηλευτικών δομών. Η διαδικασία προμήθειας φαρμάκων και φαρμακευτικού υλικού, πρέπει να ακολουθεί τον ίδιο δρόμο, με την διαδικασία προμηθειών. Δηλαδή αίτημα δομών, γνώμη Φαρμακευτικής υπηρεσίας, σύμφωνη γνώμη Κέντρου ερευνών, έρευνα αγοράς, μειοδοτικός διαγωνισμός, πλαφόν ανώτατης τιμής. Ευνόητο είναι ότι οι διαδικασίες αυτές πρέπει να είναι ταχύτατες, τα αιτήματα των υγειονομικών δομών έγκαιρα, να μην περιμένουν δηλαδή να εξαντληθούν τα αποθέματα.

Το αρμόδιο νοσοκομείο, μετά από εισήγηση της φαρμακευτικής υπηρεσίας, συνάπτει συμβάσεις με τα Ιδιωτικά φαρμακεία της περιοχής του, για την κάλυψη των φαρμακευτικών αναγκών των ασφαλισμένων. Οι συμβάσεις καταρτίζονται σύμφωνα με τις σχετικές αποφάσεις του ΚΕΣΥ και ολοκληρώνονται με απόφαση του ΚΕΣΥ.

Πειθαρχικό Συμβούλιο


Στο συμβούλιο αυτό παραπέμπονται, από τις αρμόδιες υπηρεσίες και νοσηλευτικές δομές, όλοι όσοι είναι ύποπτοι διάπραξης υπηρεσιακού ή ποινικού αδικήματος.

Η σύσταση της επιτροπής αυτής γίνεται από το ΚΕΣΥ.

Σημείωση


Ο σχεδιασμός αυτός περιέχει γενικές απόψεις και νέα θεσμικά όργανα.

Εξυπακούεται ότι το εργασιακό καθεστώς, της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης θα παραμείνει ως έχει, για το ήδη υπάρχον προσωπικό, ενώ για το προσωπικό που προέρχεται από τα ασφαλιστικά ταμεία, μπορεί να ισχύσει το καθεστώς εργασίας τους στα ταμεία, για ορισμένο χρόνο ή να ενταχθούν στο εργασιακό καθεστώς του ΕΣΥ οικεία βουλήσει.

Οι νομικοί θα επεξεργαστούν την οριστική νομική διατύπωση.

Αποτελεί βάση, όπως και οποιοδήποτε άλλο υπαρκτό και ολοκληρωμένο σχέδιο, για συζήτηση προκειμένου να διορθωθούν, που σίγουρα θα υπάρχουν, οι ατέλειες και να προστεθούν νέες ιδέες, με στόχο να προκύψει κάποιο τελικό εφαρμόσιμο, λειτουργικό και αποδεκτό από την πλειοψηφία των ενασχοληθέντων, όχι μόνο γιατρών, σχέδιο, που θα επιδιωχθεί, να γίνει κυβερνητικό πρόγραμμα. Οι υποδομές οι περισσότερες υπάρχουν, όπως και το προσωπικό. Είναι άναρχα διασκορπισμένες και δυσλειτουργικές σήμερα και το κόστος τους είναι κατά πολύ υψηλότερο. Προϋπόθεση επιτυχίας όλων αυτών είναι οι αξιοπρεπείς αμοιβές των εργαζομένων.

Πάντως οι απόψεις που ακούστηκαν για απορρόφηση από το ΕΣΥ όλων των αυτοαπασχολούμενων γιατρών, δεν είναι οικονομικά δυνατή και εκ μέρους του ιατρικού κόσμου πιστεύω ότι δεν είναι και επιθυμητή. Στόχος του ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι νομίζω η διάλυση και εξαφάνιση των αυτοαπασχολουμένων γιατρών

Αλλά η καλή λειτουργία του συστήματος υγείας, οι πλήρεις, όσο γίνεται, ποιο ασφαλείς παροχές υπηρεσιών υγείας, για όλο τον πληθυσμό της χώρας, είτε ζει σε μεγάλα αστικά κέντρα είτε σε απομονωμένες περιοχές και ιδιαίτερα σε μικρά νησιά και η δωρεάν παροχή υπηρεσιών υγείας σε όλους τους τομείς, δηλαδή της πρόληψης, της διάγνωσης και της θεραπείας. Οι εξαρτημένοι ασθενείς από αλκοόλ ή άλλες τοξικές ουσίες, πρέπει να παρακολουθούνται από ψυχιάτρους, οι οποίοι θα βοηθούνται στο έργο τους από ψυχολόγους, Κοινωνικούς λειτουργούς και λοιπό εξειδικευμένο προσωπικό, να παίρνουν οδηγίες και θεραπεία μόνο από τις δομές αυτές και να νοσηλεύονται σε ειδικές ψυχιατρικές κλινικές. Μέσα στα πλαίσια αντιμετώπισης των τοξικοεξαρτημένων ατόμων, πρέπει να λειτουργεί ειδικό τμήμα αποτοξίνωσης. Η τοξικομανία αποτελεί σοβαρό σύμπτωμα υποκείμενης ψυχικής νόσου, που πρέπει να αντιμετωπίζεται με τους τρόπους που δέχεται η σύγχρονη επιστημονική κοινότητα. Επικουρικά μπορούν να ενταχθούν οι ασθενείς μετά από γνωμάτευση των αρμοδίων ψυχιάτρων σε δομές παραδοσιακής ομαδικής θεραπείας, πάντοτε όμως υπό ιατρική παρακολούθηση.

Επίσης πρέπει το ΚΕΣΥ να έχει την νόμιμη ευχέρεια για προσλήψεις με νόμιμο τρόπο και για προμήθειες πάντα με νόμιμο τρόπο, εντός των ορίων των οικονομικών δυνατοτήτων που υπάρχουν. Να συντάσσει ετήσιο ισοσκελισμένο οικονομικό και διοικητικό απολογισμό και να ελέγχεται οπωσδήποτε και τουλάχιστον μια φορά ετησίως, τόσο οικονομικά όσο και διοικητικά, από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα του κράτους.

Το αποτέλεσμα και το πόρισμα των ελέγχων να παραδίδεται στην βουλή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου