Ρόζα
Τα χείλη μου ξερά και διψασμένα
γυρεύουνε στην άσφαλτο νερό
περνάνε δίπλα μου τα τροχοφόρα
και συ μου λες μας περιμένει μπόρα
και με τραβάς σε καμπαρέ υγρό
Βαδίζουμε μαζί στον ίδιο δρόμο
μα τα κελιά μας είναι χωριστά
σε πολιτεία μαγική γυρνάμε
δε θέλω πια να μάθω τι ζητάμε
φτάνει να μου χαρίσεις δυο φιλιά
Με παίζεις στη ρουλέτα και με χάνεις
σε ένα παραμύθι εφιαλτικό
φωνή εντόμου τώρα ειν’ η φωνή μου
φυτό αναρριχώμενο η ζωή μου
με κόβεις και με ρίχνεις στο κενό
Πώς η ανάγκη γίνεται ιστορία
πώς η ιστορία γίνεται σιωπή
τι με κοιτάζεις Ρόζα μουδιασμένο
συγχώρα με που δεν καταλαβαίνω
τι λένε τα κομπιούτερς κι οι αριθμοί
Αγάπη μου από κάρβουνο και θειάφι
πώς σ’ έχει αλλάξει έτσι ο καιρός
περνάνε πάνω μας τα τροχοφόρα
και γω μέσ’ στην ομίχλη και τη μπόρα
κοιμάμαι στο πλευρό σου νηστικός
Πώς η ανάγκη γίνεται ιστορία
πώς η ιστορία γίνεται σιωπή
τι με κοιτάζεις Ρόζα μουδιασμένο
συγχώρα με που δεν καταλαβαίνω
τι λένε τα κομπιούτερς κι οι αριθμοί
Το 1976, είκοσι χρόνια πριν την κυκλοφορία του τραγουδιού, ο Άλκης Αλκαίος στέλνει του στίχους του στον Θάνο Μικρούτσικο. Ο Μικρούτσικος τότε έμενε σε πολυκατοικία και η ώρα ήταν κάπως περασμένη, έτσι για να μην ενοχλήσει αλλά και να μπορέσει να παίξει τη μουσική η οποία του είχε έρθει προσάρμοσε στο πιάνο ένα εξάρτημα το οποίο “πνίγει” τον ήχο.
Η ηχογράφηση όπως ήταν φυσικό δεν ήταν και η καλύτερη με αποτέλεσμα να περάσει στα αζήτητα. Λόγω της κακής ηχογράφησης οι καλλιτέχνες στην ακρόαση διαφόρων τραγουδιών το προσπερνούσαν όπως και η Χαρούλα Αλεξίου στην οποία προτάθηκε να το τραγουδήσει αλλά εκείνη αρνήθηκε.
Η “Ρόζα” έμενε στο συρτάρι περιμένοντας την εξύμνηση της, τα χρόνια πέρασαν ώσπου ήρθε η στιγμή του θαύματος.
Με τη λήξη της θητείας του Θάνου Μικρούτσικου από το Υπουργείο πολιτισμού με την κυβέρνηση Ανδρέα Παπανδρέου, ο συνθέτης έψαχνε ερμηνευτή για το νέο του δίσκο. Ο ερμηνευτής αυτός ήταν ο Δημήτρης Μητροπάνος. Εκείνη την περίοδο εργαζόταν στην εταιρία ο μουσικός παραγωγός Ηλίας Μπενέτος, ο οποίος ακούγοντας το τραγούδι σταμάτησε τον Θάνο Μικρούτσικο, του τράβηξε το χέρι ο οποίος πήγαινε να το αλλάξει, λέγοντας “αυτό είναι!”, κάπως έτσι το τραγούδι οδηγήθηκε από την λήθη στην δόξα.
Ο Θάνος Μικρούτσικος στην αυτοβιογραφία του «Ο Θάνος και ο Μικρούτσικος», επιμελημένη από τον στιχουργό Οδυσσέα Ιωάννου λέει τα εξής για την ώρα που η “Ρόζα” έφτασε στη στιγμή της ηχογράφησης:
«Οι ηχογραφήσεις ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 1996.
Η «Ρόζα» μας παίδεψε πολύ στο στούντιο. Δεν μπορούσαμε να βρούμε τον τρόπο που θα έπαιζαν τα τύμπανα. Ήμασταν έξι ώρες και προσπαθούσαμε να βρούμε κάτι που θα με ικανοποιούσε. Ντράμερ ήταν ο σπουδαίος μουσικός Νίκος Καπηλίδης.
Δεν ήθελα τα τυπικά χτυπήματα του ζεϊμπέκικου. Κάποια στιγμή ζητάω από τον Καπηλίδη να βγάλει το πουκάμισό του! «Σοβαρολογείτε;» με ρωτάει. «Απολύτως» του απαντάω. Βγάζει το πουκάμισο και ζητάω αν υπάρχει στο στούντιο καμιά προβιά για να φορέσει! Προβιά βέβαια δεν βρήκαμε, αλλά λέω στον Καπηλίδη να σκεφτεί ότι είναι ένας Βίκινγκ και να παίξει το κομμάτι όπως θα έπαιζε το ζεϊμπέκικο ένας Βίκινγκ.
Τα κατάφερε απόλυτα», θυμάται ο Μικρούτσικος, ενώ αποκαλύπτει πως ο Μητροπάνος δεν μπορούσε επί δύο εβδομάδες να τραγουδήσει λόγω… τρακ.
Ποια ήταν όμως η Ρόζα; Ο Άλκης Αλκαίος δεν αποκάλυψε ποτέ την ταυτότητα της ούτε επιβεβαίωσε αν μιλούσε για την επαναστάτρια Ρόζα Λούξεμπουργκ, ο Θάνος Μικρούτσικος είπε σε συνέντευξη του στην Αυγή: «Δε θέλησε ποτέ, μα ποτέ, όσες φορές και αν τον ρώτησα να μου πει, αλλά προσωπικά είμαι εκατό τοις εκατό σίγουρος ότι ναι, είναι! Κάποιο πολύ κοντινό του πρόσωπο μου είχε πει ότι κάποτε υπήρχε στην ζωή του μία Ρόζα αλλά για εμένα αναμφίβολα το τραγούδι έχει γραφτεί για την Λούξεμπουργκ. Το αποδεικνύει νομίζω και ο συγκλονιστικός στίχος «πώς η ανάγκη γίνεται Ιστορία / πώς η Ιστορία γίνεται σιωπή» ο οποίος συνοψίζει την συγκυρία καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο στην ελληνική γλώσσα»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου