Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2021

Κλέφτης των... φιλοδωρημάτων

Μπάμπης Μιχάλης


Ο ορισμός της «γυφτιάς» σύμφωνα με τα λεξικά -αφαιρουμένης της ρατσιστικής απόχρωσης που έχει ο όρος- είναι η απουσία αξιοπρέπειας και η μικροπρεπής πράξη, μεταφορικά η ανηθικότητα, η μικρότητα για ασήμαντη αιτία ή όφελος. Ο ορισμός του... «ξεφτίλα», σύμφωνα με όσα συνέβησαν στην Amazon την τελευταία πενταετία, θα έπρεπε να είναι ο δεύτερος πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου, ο Τζεφ Μπέζος.

Ο ιδρυτής του αμερικανικού κολοσσού ηλεκτρονικού εμπορίου, που κατάφερε πέρυσι εν μέσω πανδημίας και πρωτοφανούς ύφεσης να αβγατίσει την περιουσία του πάνω από 70 δισ. δολάρια, αποδεικνύεται μεγάλος φραγκοφονιάς και τσίπης.

Η εταιρεία του συμφώνησε προχθές το βράδυ να καταβάλει πάνω από 61,7 εκατομμύρια δολάρια προκειμένου να έλθει σε συμφωνία διακανονισμού με την ομοσπονδιακή επιτροπή εμπορίου (FTC) των ΗΠΑ. Η συμφωνία αφορά... πουρμπουάρ που ο κολοσσός του Μπέζος έκλεβε συστηματικά επί 2,5 ολόκληρα χρόνια από τους διανομείς των παραγγελιών στους πελάτες του!

Η Amazon διαφήμιζε πριν από 6 χρόνια ένα πρόγραμμα ονόματι Flex για όσους ήθελαν να δουλέψουν σε αυτήν παραδίδοντας τις παραγγελίες των πελατών της με το δικό τους όχημα. Ηταν μια παραλλαγή της γνωστής «ματσαράγκας» της gig economy (της ταχύτατα αναπτυσσόμενης οικονομίας των πλατφορμών του διαδικτύου), ανάλογη αυτών που έχουν στήσει η Uber στην παροχή υπηρεσιών ταξί ή η Wolt στο ντελίβερι έτοιμου φαγητού.

Η «μηχανή» αυτή εκλαμβάνει τους διανομείς ως εργολάβους επιχειρηματίες και όχι ως κανονικούς εργαζόμενους της εταιρείας, στερώντας τους από τις εργοδοτικές εισφορές για υγειονομική και συνταξιοδοτική κάλυψη, τα επιδόματα ασθενείας, αδείας κ.λπ. Η Amazon δεν περιορίστηκε μόνο σε αυτά.

Το Flex, για να προσελκύσει οδηγούς, διαφήμιζε ότι πληρώνει αδρά, 18-25 δολάρια την ώρα για κάθε παράδοση παραγγελίας συν τα φιλοδωρήματα των πελατών -που πιστώνονταν στους τραπεζικούς της λογαριασμούς- στο ακέραιο. Αποδείχτηκε ότι τους κορόιδευε.

Τον Φεβρουάριο του 2019, έρευνα των Los Angeles Times αποκάλυψε ότι, ενώ οι περισσότεροι οδηγοί του Flex φαίνονταν στα χαρτιά ότι είχαν πληρωθεί κανονικά με βάση τον παραπάνω βασικό μισθό που η εταιρεία διαφήμιζε, το σύνολο των χρημάτων αυτού δεν προερχόταν μόνο από το ταμείο της Amazon, αλλά και από τα φιλοδωρήματα στα οποία η εταιρεία... έβαζε χέρι. Η έρευνα αποκάλυψε ένα εντελώς αδιαφανές σύστημα πληρωμών που απέκρυπτε συστηματικά από τους οδηγούς την αναλυτική κατανομή αμοιβών τους, εμφανίζοντας μόνο το σύνολο.

Η πιο κραυγαλέα -αλλά και χαρακτηριστική- περίπτωση ήταν ενός διανομέα-οδηγού ο οποίος είχε αγοράσει κάτι από την Amazon. Στον οδηγό δόθηκε η εντολή από το Flex να παραδώσει το πακέτο αυτής της παραγγελίας στο... σπίτι του και αυτός φιλοδώρησε (μέσω της κάρτας του) τον εαυτό του με 12 δολάρια.

Παραμύθια

Η εγγυημένη ελάχιστη αμοιβή που η Amazon πρόσφερε για τη συγκεκριμένη παράδοση ήταν 27 δολάρια και κανονικά ο οδηγός θα έπρεπε να εισπράξει συνολική αμοιβή (27+12) 39 δολάρια. Η Amazon ωστόσο του κατέβαλε μόνο 30 δολάρια υποστηρίζοντας μάλιστα ότι σε αυτό το ποσόν περιλαμβανόταν και όλο το φιλοδώρημα, στο 100%.

Στην πραγματικότητα η Amazon είχε τσεπώσει στα κρυφά από το φιλοδώρημα των 12 δολαρίων τα εννιά. Μέσω αυτής της κλεψιάς περιόριζε την πραγματική συμμετοχή της στη συνολική αμοιβή του διανομέα στα 18 αντί για τα 27 δολάρια.

Η αποκάλυψη αυτής της μπαμπεσιάς οδήγησε την FTC σε έρευνα, η οποία με τη σειρά της εξανάγκασε την Amazon σε αλλαγή του συστήματος αμοιβών των οδηγών. Τον Αύγουστο του 2019 ο κολοσσός ανακοίνωσε ότι θα παρέχει πλέον στους οδηγούς αναλυτική κατάσταση με τις αποδοχές τους. Επίσης ότι θα πληρώνει κατώτατη αμοιβή για την παράδοση μιας παραγγελίας τουλάχιστον 15 δολάρια (αντί των πολυδιαφημισμένων 18-25 δολαρίων με τα οποία παραμύθιαζε τους οδηγούς) και βέβαια το αυτονόητο, ότι δηλαδή οι οδηγοί θα εισπράττουν το 100% των φιλοδωρημάτων που τους δίνουν οι πελάτες, πέρα από τη βασική τους αμοιβή. Ακολουθώντας την πάγια τακτική των περισσότερων επιχειρηματικών κολοσσών του κόσμου σε αυτές τις περιπτώσεις δεν αναγνώρισε ποτέ ότι ήταν υπεύθυνη κάποιας αδικοπραξίας ούτε επέστρεψε τα κλεμμένα πουρμπουάρ στους διανομείς.

Η Amazon δεν είναι η μοναδική εταιρεία που πιάνεται στα πράσα να κλέβει τα φιλοδωρήματα των εργαζομένων στις ΗΠΑ. Η DoorDash που πλήρωσε πέρυσι 2,5 εκατομμύρια σε μια ανάλογη συμφωνία διευθέτησης και η Instacart έχουν αμφότερες κατηγορηθεί για ανάλογες πρακτικές.

Ωστόσο η πάμπλουτη Αmazon, εκτός από την παραπάνω ατιμία, είναι γνωστή στην υφήλιο για την προτεραιότητα που δίνει στην οικονομική αποτελεσματικότητα και την κερδοφορία έναντι της υγείας και της ευημερίας των εργαζομένων της. Πέρυσι αρκετές αποθήκες της αποτέλεσαν εστία μετάδοσης του κορονοϊού με αποτέλεσμα κάποιοι εργάτες σε αυτές να αρρωστήσουν και να πεθάνουν από την ασθένεια. Είναι γνωστή ακόμη και για τις επιθετικές εκστρατείες που εφαρμόζει όταν οι εργαζόμενοι της επιχειρούν τη σύσταση συνδικάτου για να διεκδικήσουν καλύτερες αμοιβές και αξιοπρεπείς όρους εργασίας. Τα χρήματα του εξωδικαστικού συμβιβασμού θα χρησιμοποιηθούν πάντως από την FTC για την επιστροφή των κλεμμένων στους οδηγούς.

Λίγο μετά την προχθεσινή ανακοίνωση της FTC ο Τζεφ Μπέζος ανακοίνωσε ότι θα παραιτηθεί από διευθύνων σύμβουλος της Amazon το επόμενο καλοκαίρι. Οχι βέβαια λόγω ντροπής ή έστω ευθιξίας, αλλά προκειμένου όπως είπε να ασχοληθεί πιο πολύ με άλλες επιχειρήσεις του (Whashington Post, Blue Origin) αλλά και με τη... φιλανθρωπική του δράση... Θα καθαρίζει κι αυτός πατάτες!

Πηγή:efsyn.gr



Η Σφήκα: Επιλογές




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου