Πέμπτη 12 Ιανουαρίου 2023

«Καλάθι» που διασφαλίζει τα κέρδη των επιχειρηματιών

Ελλάδα



Ενα ακόμα ανούσιο σόου εμπαιγμού των λαϊκών νοικοκυριών, έδωσε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης. Ούτε λίγο ούτε πολύ ισχυρίστηκε ότι οι καταναλωτές πρέπει να είναι ... πανευτυχείς, που με δύο επισκέψεις στο σούπερ μάρκετ και τους φεύγει ο μισός μισθός, ενώ την ίδια στιγμή κάθε μέρα υπάρχουν και νέες ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα.

Το πόσο ενδιαφέρει την κυβέρνηση η ακρίβεια που μαστίζει τα νοικοκυριά, φάνηκε και από την αναφορά του υπουργού ότι «πλέον ξέρουμε ότι ένας στους δύο καταναλωτές που μπαίνει στο σούπερ μάρκετ αγοράζει σίγουρα όχι ένα αλλά αρκετά προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού, άρα το καλάθι αποτελεί πλέον σημαντικό κομμάτι του τζίρου των σούπερ μάρκετ». Δηλαδή, κάτι σαν προωθητική ενέργεια της κυβέρνησης, αφού μέρα με τη μέρα φαίνεται πως τελικά το «καλάθι» όχι μόνο δεν καταπολεμά την ακρίβεια αλλά, αντίθετα, ήρθε να διασφαλίσει τα κέρδη των σουπερμαρκετάδων που το μαζικό ξεστοκάρισμα των προϊόντων ετικέτας τούς αποφέρει μεγαλύτερο ποσοστό κέρδους.

Επιπλέον, ο υπουργός ανέφερε ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο υποχρεωτικής ένταξης επώνυμων προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού», καθώς είναι σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις των σούπερ μάρκετ και του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων για το πώς μπορεί να υπάρχει μεγαλύτερη συμμετοχή των επώνυμων προϊόντων στο «καλάθι». Και πρόσθεσε πως ο ΣΕΒΤ υπό τον κίνδυνο απώλειας σημαντικών μεριδίων, ζητά να συμμετέχει περισσότερο στο «καλάθι». Και αυτή είναι η ουσία...

Για να καταλάβει κάποιος τι συμβαίνει με τα προϊόντα που βρίσκονται στο «καλάθι». Συγκεκριμένα, την 11η βδομάδα εφαρμογής του καλαθιού του νοικοκυριού, από τα 833 προϊόντα μόλις στα 52 μειώθηκε η τιμή στο ελάχιστο βέβαια, στα 55 προϊόντα (ποσοστό 7%) η τιμή αυξήθηκε, ενώ σε 726 (87%) παρέμεινε σταθερή.

Συνεχίζονται οι ανατιμήσεις

Την ίδια στιγμή, συνεχίζονται οι ανατιμήσεις προϊόντων που έχουν ξεκινήσει από την αρχή του χρόνου, φτάνουν μεσοσταθμικά το 10% - 20%, ενώ σε κάποια προϊόντα είναι υψηλότερες. Οι ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα διατροφής έχουν αγγίξει και το 60% το τελευταίο 6μηνο, απορροφώντας το 40% - 50% του εισοδήματος ενός νοικοκυριού. Στην αντίπερα όχθη, ο συνολικός τζίρος για τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά το πρώτο 8μηνο του 2022 ανήλθε σε 5,41 δισ. ευρώ (αύξηση 3,5%). Με βάση έρευνες του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, οι επιχειρήσεις που δήλωσαν ότι αύξησαν τις τιμές τους αυξήθηκαν από 6,6% το 2ο εξάμηνο του 2020 σε 23,6% το 1ο εξάμηνο του 2021, σε 34,8% το 2ο εξάμηνο του 2021 και σε 59,2% το 1ο εξάμηνο του 2022.

Οσο για το περιβόητο «food pass» που διαφημίζει τώρα η κυβέρνηση, πέρα από το ότι είναι αστείο να μιλάμε για ανακούφιση του λαού από την ακρίβεια, είναι και ένα απειροελάχιστο μέρος από τα χρήματα που πληρώνουν τα νοικοκυριά μέσω των έμμεσων και άμεσων φόρων: Πάνω από 26 δισ. ευρώ ήταν τα κρατικά έσοδα από την είσπραξη ΦΠΑ και ειδικών φόρων, με τη συντριπτική πλειοψηφία τους βέβαια να βαραίνει τον λαό.

Δίπλα σ' αυτά, το 2023 τα λαϊκά νοικοκυριά θα κληθούν να πληρώσουν συνολικά σε φόρους και χαράτσια 56,7 δισ. ευρώ, με τα φορολογικά έσοδα να αυξάνονται κατά 2 δισ. ευρώ.

Ο ίδιος προϋπολογισμός, βέβαια, πέρα από τα δεκάδες δισ. ευρώ που προβλέπει για την επιδότηση των επιχειρήσεων με «ζεστό» κρατικό χρήμα, πέρα από τις φοροαπαλλαγές και την παραπέρα μείωση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών, διατηρεί την «εθελοντική» φορολογία των εφοπλιστών και τον «αναβαλλόμενο φόρο» για τις τράπεζες, με νόμους της ΝΔ (2014) και του ΣΥΡΙΖΑ (2017), την ώρα που αυτές κατέγραψαν μόνο για τη φετινή χρονιά κέρδη 3 δισ. ευρώ. 


Πηγή:rizospastis.gr



Η Σφήκα: Επιλογές




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου