Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2025

«Η Ελλάδα των χαμηλών μισθών και των ιδιωτικοποιήσεων»

Γιώργος Πασσάς


Με αφορμή τις μαζικές διαδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν προσφάτως για την τραγωδία στα Τέμπη, η Junge Welt αδράττει την ευκαιρία να σχολιάσει την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα και να επικρίνει τη στρατηγική που ακολουθεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη.

«Την περασμένη Κυριακή δεκάδες χιλιάδες Έλληνες έκλεισαν δρόμους σε ολόκληρη τη χώρα και διαδήλωσαν ενάντια σε μία κυβέρνηση που υπό τον δεξιό πρωθυπουργό Μητσοτάκη ουσιαστικά αρνείται τη νομική και πολιτική εξέταση ενός τόσο σοβαρού σιδηροδρομικού δυστυχήματος.

[…] Οι μαζικές κινητοποιήσεις αφορούσαν στην πραγματικότητα κάτι το θεμελιώδες: ήταν ενάντια στις αδιάκοπες ιδιωτικοποιήσεις κρατικών επιχειρήσεων – σιδηροδρόμων, λεωφορείων, αεροδρομίων, λιμανιών και νοσοκομείων – που γίνονται εδώ και περίπου δέκα χρόνια, με τις οποίες ο Μητσοτάκης θέλει να ολοκληρώσει τη νεοφιλελεύθερη αναδιοργάνωση της χώρας, όπως την αποφάσισαν οι Βρυξέλλες από το 2010. […] Ο επικεφαλής της κυβέρνησης, οπαδός της "λιτής διακυβέρνησης” και των "εξισορροπητικών δυνάμεων της αγοράς” μετά την εκπαίδευσή του στις ΗΠΑ, επιδιώκει την εκτέλεση μεγάλων έργων στη χώρα.

[…] Το πλάνο του είναι ξεκάθαρο: η κυβέρνηση ανοίγει περισσότερο την πόρτα στον μαζικό τουρισμό, ο οποίος έχει δημιουργήσει έως τώρα περίπου 810.000 νέες θέσεις εργασίας και έχει βελτιώσει εκ πρώτης όψης την άσχημη κατάσταση στην αγορά εργασίας. Έτσι, σύμφωνα με τα κυβερνητικά στοιχεία, το ποσοστό ανεργίας έχει υποχωρήσει από το 30% στο περίπου 7% και συνεχίζει με πτωτική τάση. Σε αυτά βέβαια δεν λαμβάνονται υπόψιν οι περίπου 600.000 νέοι που εγκατέλειψαν την πατρίδα τους από το 2012 κατά τα χρόνια της κρίσης, επειδή δεν υπήρχε καμία προοπτική στη χώρα».

Στις θριαμβολογίες δεν λαμβάνονται επίσης υπόψιν, συνεχίζει η JW, «οι κοινωνικές συνθήκες, τις οποίες αξιοποιούν ξένοι "επενδυτές”, δηλαδή διάφορα hedge funds, αρπακτικά που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των ακινήτων και εταιρείες logistics: με τον νόμιμο κατώτατο ωριαίο μισθό στα 4,50 ευρώ οι Έλληνες μισθωτοί βρίσκονται στα τελευταία σκαλοπάτια της σχετικής λίστας της ΕΕ μαζί με τους Βούλγαρους και τους Ρουμάνους».

Τα σχέδια του Μητσοτάκη υπόσχονται «ένα εντυπωσιακό upgrade» για τη χώρα – «και όλα θα εκτελεστούν φυσικά από ιδιωτικές εταιρείες, από τους πιο πλούσιους επιχειρηματίες». Οι πλουσιότεροι δισεκατομμυριούχοι στην Ελλάδα μάλιστα «πληρώνουν ελάχιστους ή και καθόλου φόρους, διατηρούν ναυτιλιακές εταιρείες και τράπεζες ή κερδοσκοπούν στον χώρο των ακινήτων – όπως ο Σπύρος Λάτσης με εκτιμώμενη περιουσία στα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ, που έχει στενές σχέσεις με τον Μητσοτάκη. Ο στρατός και οι προμηθευτές όπλων πρέπει επίσης να είναι ευχαριστημένοι, μιας και το σχέδιο προϋπολογισμού για το 2025 προβλέπει υπερδιπλασιασμό των αμυντικών δαπανών από 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ το 2019 σε έως και 8 δισεκατομμύρια ευρώ τώρα», καταλήγει το γερμανικό μέσο.

«Η Ελλάδα σε αναζήτηση φυσικού αερίου στη Μεσόγειο»

Ρεπορτάζ για τα ελληνικά σχέδια έρευνας και εξόρυξης φυσικού αερίου δημοσιεύει η οικονομική επιθεώρηση Handelsblatt. Ο αμερικανικός ενεργειακός κολοσσός Chevron πρόκειται να αναλάβει τις έρευνες στα νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου σε συνεργασία με τη HELLENiQ Energy, έπειτα από σχετική άδεια του ελληνικού Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

«Τα αποθέματα φυσικού αερίου που ενδέχεται να εντοπιστούν στην περιοχή θα μπορούσαν να καταστήσουν την Ελλάδα λιγότερο εξαρτημένη από τις εισαγωγές. Κατά το περασμένο έτος, η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 30% σε σύγκριση με το 2023, πρωτίστως επειδή έκλεισαν οι σταθμοί παραγωγής ενέργειας από άνθρακα. Γύρω στο 52% των εισαγωγών φυσικού αερίου έρχεται μέσω του αγωγού Turkstream και σε μορφή LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) από τη Ρωσία. Δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής LNG της χώρας ήταν οι ΗΠΑ», επισημαίνει το γερμανικό μέσο. Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία, τα συνολικά αποθέματα αερίου της χώρας «ξεπερνούν τα 680 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα – μία ποσότητα εκατονταπλάσια της κατανάλωσης του προηγούμενου έτους».

Ως εκ τούτου, οι σχεδιαζόμενες εξορύξεις «δεν προβλέπεται να αξιοποιηθούν μονάχα για την κάλυψη των αναγκών της ίδιας της χώρας. Αντιθέτως, η Ελλάδα θέλει να γίνει εξαγωγέας φυσικού αερίου, μεταφέροντας αέριο μέσω τόσο των υπαρχόντων όσο και των σχεδιαζόμενων αγωγών προς την Ιταλία και από εκεί προς τη Βόρεια Ευρώπη. Επιπλέον, υπάρχει και μία δεύτερη οδός εξαγωγών, η οποία περνάει από τα Βαλκάνια και φτάνει έως την Κεντρική Ευρώπη – και μέσω αυτής θα μπορούν να προμηθεύονται ελληνικό φυσικό αέριο και χώρες όπως η Ρουμανία, η Ουγγαρία, η Ουκρανία, η Μολδαβία και η Αυστρία, οι οποίες ήταν ως τώρα εξαρτημένες από τη ρωσική Gazprom».

Οι περιβαλλοντικοί ακτιβιστές, ωστόσο, εκφράζουν έντονες ανησυχίες για τα σχέδια της κυβέρνησης, «με την ελληνική WWF να εκτιμά πως θα τεθεί σε κίνδυνο η θαλάσσια πανίδα. Η οργάνωση επικρίνει μάλιστα τη συντηρητική κυβέρνηση για "διπλή ηθική”: από τη μία πλευρά παρουσιάζεται ως "πράσινη” και ως "πρωτοπόρος στην ενεργειακή μετάβαση”, από την άλλη όμως δεν διστάζει να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα πετρελαϊκών κολοσσών όπως η Chevron». Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης βέβαια «θεωρεί πως το φυσικό αέριο θα είναι αναντικατάστατος πόρος μέσα στα επόμενα χρόνια», αναφέρει τέλος η Handelsblatt.

Πηγή: dw



Η Σφήκα: Επιλογές




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου