Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2025

ΑΚΡΙΒΕΙΑ Θερίζει τα λαϊκά νοικοκυριά επί τέσσερα ολόκληρα χρόνια



Και αμύθητα κέρδη για τους επιχειρηματικούς ομίλους

Επί τέσσερα χρόνια η ακρίβεια θερίζει τα λαϊκά νοικοκυριά με αποτέλεσμα το βιοτικό επίπεδο να συνεχίζει να πέφτει, αφού οι χαμηλοί μισθοί, που τελειώνουν στα μισά του μήνα, οδηγούν σε περικοπές από παντού, ακόμα και από βασικά είδη διατροφής.

Επί τέσσερα χρόνια τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων των σούπερ μάρκετ αυξάνονται με αποκορύφωμα το 2024, που ο τζίρος έφτασε τα 12,1 δισ. ευρώ, ακόμα πιο ψηλά από το 2023, που ήταν επίσης χρονιά - ρεκόρ. Απέναντι σε αυτήν την κατάσταση η κυβέρνηση εμφανίζεται να «παρακαλά» τους επιχειρηματίες να μειώσουν τα κέρδη τους, κάτι που αποτελεί εμπαιγμό για τα λαϊκά νοικοκυριά. Κι αυτό γιατί, παρά τα παρακάλια, οι ανατιμήσεις συνεχίζονται και το 2025.

Ενδεικτικό της κατάστασης είναι το ότι ο πληθωρισμός τον Γενάρη του 2025 διαμορφώθηκε στο 3,1%. Ο δε πληθωρισμός στα τρόφιμα και στην Ενέργεια παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα, διαμορφώνοντας μια αφόρητη κατάσταση.

Δεν βγαίνει ο μήνας...

Αξίζει να σημειώσουμε ότι από τον Ιούνη του 2021 μέχρι και τον Νοέμβρη του 2024, ο πληθωρισμός στα τρόφιμα (δείκτης τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών) ήταν συνεχώς θετικός σε ετήσιο επίπεδο. Που σημαίνει ότι για πάνω από 3 χρόνια η αφαίμαξη στο λαϊκό εισόδημα διαρκώς εκτινασσόταν.

Σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία της Eurostat, ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ) στην Ελλάδα αυξήθηκε με ρυθμό 2,9% ετησίως τον Δεκέμβρη, από 3% τον Νοέμβρη, με τις τιμές να εμφανίζουν οριακή αύξηση κατά 0,1% στη μηνιαία σύγκριση. Επιπλέον, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για τον περασμένο Δεκέμβρη, με 14% «έτρεξαν» οι ανατιμήσεις στα ασφάλιστρα Υγείας, ενώ σημαντικές αυξήσεις καταγράφονται στα αεροπορικά εισιτήρια (47,7%), ενώ ακριβότερα κατά 8,8% είναι τα ξενοδοχεία - μοτέλ - πανδοχεία. Παράλληλα, σημειώθηκε άνοδος της τάξης του 8,7% στο φυσικό αέριο, 8,5% στα ενοίκια κατοικιών και 6,2% στην ένδυση. Ανατιμήσεις 4,5% καταγράφονται στα δημητριακά, 4,4% στο μοσχάρι και 4,2% σε μεταλλικό νερό και αναψυκτικά.

Πριν από μερικές βδομάδες, δημοσιοποιήθηκε έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, σύμφωνα με την οποία τα 6 στα 10 λαϊκά νοικοκυριά δεν βγάζουν ούτε τον μήνα. Οι πενιχροί μισθοί φτάνουν μέχρι τις 19 κάθε μήνα για το 62% των μισθωτών, για το 53,3% των συνταξιούχων και για το 42,8% των μικρών επαγγελματιών.

Ακόμα, σύμφωνα με την έρευνα, ασήκωτα είναι τα βάρη από την τεράστια ακρίβεια, όπως στα τρόφιμα, όπου το 72,4% δηλώνει ότι αναγκάστηκε να περιορίσει άλλες δαπάνες, ενώ φυσικά ούτε λόγος για την ικανότητα αντιμετώπισης κάποιου έκτακτου εξόδου της τάξης των 500 ευρώ. Ποσοστό 28,9% δηλώνει πως έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, καταγράφοντας μάλιστα αύξηση 7,2 ποσοστιαίων μονάδων συγκριτικά με το 2023.

Πλουτίζουν...

Την ίδια στιγμή, οι σουπερμαρκετάδες κάνουν χρυσές δουλειές με το αίμα και τον ιδρώτα των λαϊκών νοικοκυριών. Το 2024 τα έσοδά τους έφτασαν τα 12,1 δισ. ευρώ από 11,8 δισ. ευρώ το 2023! Κύριος λόγος που οι σουπερμαρκετάδες πλουτίζουν είναι η ακρίβεια, ως αποτέλεσμα της πολιτικής υπέρ του κεφαλαίου, των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών και της ίδιας της «λειτουργίας της αγοράς», που έχει εκτοξεύσει τις τιμές των βασικών καταναλωτικών αγαθών, με τον τζίρο των ομίλων να είναι αυξημένος κατά 2,6% σε σχέση με το 2023.

Θυμίζουμε ότι αυτοί οι τζίροι έρχονται σε συνθήκες άγριων περικοπών στις αγορές από τα νοικοκυριά. Είναι χαρακτηριστικό ότι και το 2024 και το 2023 και το 2022 η κατανάλωση είχε συμπιεστεί λόγω κυρίως των μεγάλων ανατιμήσεων.

Το 2024 τα τρόφιμα «έκλεισαν» με αυξήσεις τιμών και, ειδικότερα, τα τρόφιμα είναι η κατηγορία που συνέβαλε στη συνολική αύξηση του τζίρου ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, υπεραποδίδοντας στην αγορά, με ανάπτυξη 3,6%. Οι άλλες δύο μεγάλες κατηγορίες, προϊόντα προσωπικής φροντίδας και απορρυπαντικά, σημείωσαν πτώση 0,9% έκαστη. Σε επίπεδο τιμών, ενώ στα τρόφιμα παρατηρήθηκε μεσοσταθμικά αύξηση 0,7%, στα μη αλκοολούχα ποτά σημειώθηκε αύξηση τζίρου 6,1% και αύξηση όγκου 4,6%, καταδεικνύοντας και τις αυξήσεις τιμών στην κατηγορία που καταγράφει σωρευτική ανάπτυξη σχεδόν 18% την τελευταία διετία, παρά τις αυξήσεις τιμών στις πρώτες ύλες. Υπενθυμίζεται ότι η τιμή του χυμού πορτοκαλιού αυξήθηκε σχεδόν 50% το 2024 και έχει πενταπλασιαστεί η τιμή του από το 2020.

Στα κατεψυγμένα τρόφιμα οι τιμές έμειναν σταθερά στα ύψη, αφού πέρυσι είχαν αυξηθεί κατά 7,5%. Ιδια η τάση και στα συσκευασμένα τρόφιμα με ανατιμήσεις 5,7%. Το 2024 παρατηρήθηκε μείωση των τιμών στο γάλα, αλλά δεν αποτυπώθηκε σε αύξηση της κατανάλωσης, με ενδεικτικό το γεγονός ότι τα γαλακτοκομικά είναι μία από τις δύο κατηγορίες προϊόντων που πωλούνται και χύμα (μαζί με τα αλλαντικά), και έγραψαν απώλειες το 2024 της τάξης του 3,3%. Αλλωστε, από το 2022 μέχρι σήμερα οι αυξήσεις στα γαλακτοκομικά φτάνουν ακόμα και το 60%.

Στο μεταξύ, οι πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας «τρέχουν» με υπερδιπλάσιο ρυθμό από τις πωλήσεις των επώνυμων, ήτοι 4,4% από 2% αντίστοιχα, με τους ομίλους να σημειώνουν μεγαλύτερα ποσοστά κέρδους από αυτά τα προϊόντα. Το 2024 το μερίδιό τους αυξήθηκε σε 26,7% από 26,3% το 2023, ενώ τα επώνυμα κατέχουν μερίδιο 73,3% από 73,7% αντίστοιχα. Μάλιστα, η αύξηση που παρατηρήθηκε αποδίδεται κατά κύριο λόγο στην άνοδο του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα τρόφιμα, σε 27,4% από 26,7% έναν χρόνο πριν.

Προκαλεί η κυβέρνηση

Προκλητική εμφανίζεται η κυβέρνηση, που ζητά με παρακάλια από τους επιχειρηματίες να... μειώσουν τα κέρδη τους. Αυτό το ανέκδοτο επανέλαβε ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, σε συνάντηση που είχε την περασμένη Δευτέρα με εκπροσώπους της βιομηχανίας, των σούπερ μάρκετ και των πολυεθνικών.

Η πρόκληση συνεχίστηκε όταν ο υπουργός δήλωσε ότι «συνεχίζουμε με σχέδιο και με όλες μας τις δυνάμεις τη μάχη για την περαιτέρω αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στα τρόφιμα και στα βασικά είδη διαβίωσης. Εχουμε πετύχει να έχουμε τον μικρότερο πληθωρισμό τροφίμων από όλες τις χώρες της Ευρωζώνης».

Μία μέρα μετά, βέβαια, οι επιχειρηματίες του κλάδου φρόντισαν να διαρρεύσουν στον Τύπο στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία «η βιομηχανία τροφίμων και οι αλυσίδες super market παραμένουν στο μάτι του κυκλώνα, αλλά η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική αφού η Βιομηχανία Τροφίμων περιορίζει τα περιθώρια κέρδους»... Επιπλέον, διέρρευσαν και κάποια στοιχεία που δείχνουν μείωση του μεικτού περιθωρίου κέρδους στα σούπερ μάρκετ κατά 25% και μείωση του καθαρού κέρδους κατά 1,5% έως 1,8%.... Αυτοπαρουσιάζονται δηλαδή περίπου ως αξιοθρήνητοι και χαμένοι από την ακρίβεια... 

Πηγή: rizospastis



Η Σφήκα: Επιλογές




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου