Τρίτη 21 Μαΐου 2024

«Ποτέ μην διακόπτεις κάποιον που κάνει, αυτό που του είπες ότι δεν γίνεται»: Η γυναίκα, που έκανε το ανέφικτο και… εξαφανίστηκε

Νατάσα Στασινού


Δεν έφτασε ούτε τα 40. Αλλά στη σύντομη ζωή της πέτυχε εντυπωσιακά ρεκόρ, εξέδωσε βιβλία, σχεδίασε τη δική της σειρά ρούχων, ενέπνευσε πολλές γυναίκες και μίλησε για τα δικαιώματα και τις δυνατότητές τους.

«Οι γυναίκες, όπως και οι άνδρες, θα πρέπει να προσπαθούν για το ανέφικτο. Και όταν αποτυγχάνουν, οι αποτυχίες τους θα πρέπει να είναι πρόκληση για όλες τις υπόλοιπες», είχε πει για να εξηγήσει τη στάση της ζωής της. Και είχε παροτρύνει: «Ποτέ μην διακόπτεις κάποιον που κάνει, αυτό που του είπες ότι δεν γίνεται».


Ο λόγος για την Αμέλια Έρχαρτ, η οποία σαν σήμερα, στις 21 Μαΐου 1932, έγινε η πρώτη γυναίκα πιλότος, που διέσχισε μόνη με το αεροπλάνο της τον Ατλαντικό Ωκεανό. Αυτή η σόλο πτήση της έφερε διεθνή αναγνώριση και την καθιέρωσε ως πρωτοπόρο της αεροπορίας. Πέντε χρόνια αργότερα θα ερχόταν η… εξαφάνισή της. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Ο πόλεμος

Η Αμέλια Μέρι Έρχαρτ γεννήθηκε στις 24 Ιουλίου 1897 στο Άτσισον του Κάνσας. Δύο χρόνια αργότερα ήρθε στη ζωή και η αδελφή της Μίριελ και η οικογένεια μετακόμισε από το Κάνσας στο Ιλινόις. Σε ηλικία 10 ετών είδε το πρώτο αεροπλάνο. Και δεν εντυπωσιάστηκε καθόλου. Της φαινόταν… αδιάφορο, είχε πει. Αυτό, όμως, επρόκειτο να αλλάξει.

Κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, άφησε το κολέγιο για να εργαστεί σε ένα καναδικό στρατιωτικό νοσοκομείο, όπου γνώρισε αεροπόρους. Αυτές οι γνωριμίες της κίνησαν το ενδιαφέρον για τις πτήσεις.

Μετά τον πόλεμο, η Έρχαρτ ολοκλήρωσε ένα εξάμηνο στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια και στη συνέχεια στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια. Με την πρώτη της βόλτα με αεροπλάνο το 1920, συνειδητοποίησε το αληθινό της πάθος και ξεκίνησε μαθήματα πτήσης με την αεροπόρο, Νέτα Σνούκ.

Το πρώτο της αεροπλάνο

Στα 25α γενέθλιά της η Έρχαρτ αγόρασε ένα Kinner Airster. Το πέταξε, το 1922, σημειώνοντας το ρεκόρ υψομέτρου για γυναίκα πιλότο, με πτήση στα 14.000 πόδια. Καθώς τα οικονομικά της οικογένειας παραίπαιαν, πούλησε το αεροπλάνο. Όταν οι γονείς της χώρισαν το 1924, η Έρχαρτ μετακόμισε με τη μητέρα και την αδερφή της στη Μασαχουσέτη και έγινε εργάτρια στο Dennison House στη Βοστώνη, αλλά συνέχιζε να πετάει σε αεροπορικές εκθέσεις.

Η ζωή της Έρχαρτ άλλαξε δραματικά το 1928, όταν ο εκδότης Τζορτζ Πούτναμ – που επιδίωκε να επεκτείνει τον ενθουσιασμό του κοινού για τη διηπειρωτική πτήση του Τσαρλς Λίντμπεργκ ένα χρόνο νωρίτερα – έπεισε την Έρχαρτ να γίνει η πρώτη γυναίκα που θα διασχίσει τον Ατλαντικό με αεροπλάνο. Τα κατάφερε αρχικά ως επιβάτης, το 1928.

Ο γάμος και η πρώτη σόλο υπερατλαντική πτήση

Ο Πούτναμ συνέχισε να τη στηρίζει, δημοσιεύοντας δύο βιβλία της, ενώ μεταξύ τους αναπτύχθηκε μία ιστορία αγάπης. Παντρεύτηκαν το 1931, αλλά η Έρχαρτ διατήρησε το πατρικό της όνομα και θεώρησε τον γάμο «ισότιμη συνεργασία».

Η δημοτικότητα της Έρχαρτ έφερε ευκαιρίες για μια βραχύβια επιχείρηση μόδας, αλλά και μίσ σύντομη θητεία ως συντάκτρια αεροπορίας στο Cosmopolitan (τότε οικογενειακό περιοδικό).

Έφερε επίσης χρηματοδότηση για επόμενες πτήσεις που έσπασαν ρεκόρ σε ταχύτητα και απόσταση. Το 1932, έγινε η πρώτη γυναίκα που πέταξε μόνη της πέρα ​​από τον Ατλαντικό – ως πιλότος. Η Έρχαρτ βοήθησε στην ίδρυση των Ninety-Nines, μιας οργάνωσης γυναικών αεροπόρων.

Το τελευταίο ταξίδι

Το 1935, το Πανεπιστήμιο Purdue την προσέλαβε ως σύμβουλο σταδιοδρομίας για γυναίκες και αγόρασε το αεροπλάνο Lockheed που το ονόμασε «εργαστήριο πτήσης».

Την 1η Ιουνίου 1937, έφυγε από το Μαϊάμι με τον πλοηγό Φρεντ Νούναν, επιδιώκοντας να γίνει η πρώτη γυναίκα που θα πετάξει σε όλο τον κόσμο.

Με 7.000 μίλια να απομένουν, το αεροπλάνο έχασε την ασύρματη επαφή κοντά στα νησιά Χάουλαντ. Δεν βρέθηκε ποτέ, παρά την εκτεταμένη αναζήτηση που συνεχίστηκε για μια δεκαετία.

Η Έρχαρτ κηρύχθηκε επίσημα νεκρή στις 5 Ιανουαρίου 1939.

Στην έκθεσή της, η κυβέρνηση των ΗΠΑ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Έρχαρτ και ο Νούναν είχαν ξεμείνει από καύσιμα και το αεροσκάφος τους συνετρίβη στον απέραντο ωκεανό. Το τι συνέβη μετά τη συντριβή είναι ακόμα ασαφές. Δεδομένου του μυστηρίου που περιβάλλει αυτό το γεγονός, έχουν προκύψει αρκετές θεωρίες που εξακολουθούν να συζητούνται μέχρι σήμερα.

Οι θεωρίες για την εξαφάνισή της

Μια θέλει την Έρχαρτ να ήταν μυστικός πράκτορας της κυβέρνησης των ΗΠΑ, που πιάστηκε αιχμάλωτη από τους Ιάπωνες επειδή προσπάθησε να κατασκοπεύσει σε νησιά που κατείχαν εκείνοι. Η πιο διαδεδομένη θεωρία είναι ότι η Έρχαρτ και ο Νούναν έφτασαν σε ένα ακατοίκητο νησί, το Νικουμαρόρο, όπου ανακαλύφθηκαν αντικείμενα όπως εργαλεία και συντρίμμια αεροσκαφών. Καμία θεωρία δεν έχει αποδειχτεί. Έτσι η εξαφάνιση της Έρχαρτ παραμένει ένα από τα πιο δημοφιλή μυστήρια της αμερικανικής ιστορίας.

«Θάρρος είναι το τίμημα που απαιτεί η ζωή, για να σου δώσει γαλήνη»,
είχε πει σε δημοσιογράφους που την είχαν ρωτήσει για τα όσα τόλμησε. Το θάρρος δεν της έλειψε ποτέ. Και μάλλον ακόμη και η τελευταία περιπέτειά της, τη γέμιζε γαλήνη.


Πηγή: naftemporiki



Η Σφήκα: Επιλογές




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου