Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026

Το Μεγάλο μας Τσίρκο




Θεατρικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη, που έγραψε ιστορία, όταν ανέβηκε μεσούσης της δικτατορίας από τον θίασο Καρέζη - Καζάκου. Τη μουσική και τα τραγούδια της παράστασης έγραψε ο Σταύρος Ξαρχάκος.

Το έργο διατρέχει, με σατυρικό, αλλά και δραματικό τρόπο, τη νεότερη ελληνική ιστορία από την Τουρκοκρατία και τα χρόνια του Όθωνα έως τη Μικρασιατική Καταστροφή και τη γερμανική Κατοχή

.Η ιδέα για το ανέβασμα του έργου ανήκε στο θιασαρχικό ζεύγος, που για πρώτη φορά την άνοιξη του 1972 σκέφτηκαν ν’ ανεβάσουν ένα έργο, που σύμφωνα με την Τζένη Καρέζη έπρεπε «να είναι κάτι σαν λαϊκό πανηγύρι, να κλείνει μέσα του πολλή ρωμιοσύνη... και μέσα από τη σάτιρα, τον αυτοσαρκασμό, το γέλιο και το δάκρυ, να μιλήσουμε για τους καημούς και τα όνειρα της φυλής μας, για προδομένους αγώνες, για προδομένες ελπίδες... και πάνω απ’ όλα για ομορφιά. Για την ομορφιά αυτού του λαού, που δεν παύει ποτέ να αγωνίζεται, να προδίδεται, να πιστεύει και να συνεχίζει τον αγώνα του, διατηρώντας τις ρίζες του αναλλοίωτες αιώνες τώρα».

«Όλα αυτά όμως θά ’πρεπε να ειπωθούν ρωμέικα, ζεστά. Καθόλου φιλολογικά. Καθόλου εγκεφαλικά. Θά’ πρεπε, δηλαδή, να γραφτεί ένα έργο που να έχει μέσα του τους σπόρους της λαϊκής μας τέχνης. Εγχείρημα δύσκολο, άπιαστο σχεδόν», συνεχίζει την αφήγησή της η Τζένη Καρέζη.

Οι θιασάρχες απευθύνθηκαν στον σπουδαίο έλληνα θεατρικό συγγραφέα Ιάκωβο Καμπανέλλη, επειδή είχε «ταλέντο, πείρα, γνώση» και στο έργο του «χτυπάει πάντα πυρετικά, σπαρακτικά και γνήσια ο σφυγμός της ράτσας». Ο Καμπανέλλης δέχτηκε με ενθουσιασμό την πρότασή τους κι έτσι προέκυψε το θεατρικό «Το Μεγάλο μας Τσίρκο».

Την παράσταση ανέλαβε να σκηνοθετήσει ο Κώστας Καζάκος με βοηθό τον Άρη Δαβαράκη, τα σκηνικά και τα κοστούμια έφτιαξε ο Φαίδων Πατρικαλάκης. Τα τραγούδια της παράστασης έγραψε ο Σταύρος Ξαρχάκος και τα ερμήνευε επί σκηνής ο Νίκος Ξυλούρης. Η κίνηση και η θεατρική απόδοση της σκηνής του Καραγκιόζη διδάχτηκε από τον Ευγένιο Σπαθάρη, ο οποίος διακόσμησε το χώρο της εισόδου. Τους βασικούς ρόλους ερμήνευσαν ο Κώστας Καζάκος, η Τζένη Καρέζη, ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, ο Νίκος Κούρος, ο Τίμος Περλέγκας και ο Χρήστος Καλαβρούζος.

Η πρεμιέρα του έργου δόθηκε στις 22 Ιουνίου 1973 στο θέατρο «Αθήναιον» της οδού Πατησίων. Αμέσως αγαπήθηκε από το κοινό κι έγινε σύμβολο του αγώνα κατά της Χούντας. Αλληγορικά γραμμένο, κατάφερε να περάσει τις συμπληγάδες της λογοκρισίας, κρύβοντας δεκάδες μηνύματα κατά της δικτατορίας. Κάθε βράδυ γινόταν κοσμοσυρροή στο «Αθήναιον», που βρισκόταν σχεδόν απέναντι από το Πολυτεχνείο. Ανάμεσά τους και «εκπρόσωποι» του στρατιωτικού καθεστώτος, που σημείωναν και ενημέρωναν τους προϊσταμένους τους για τις αντιδράσεις των θεατών.

Οι παραστάσεις του διακόπηκαν βίαια από τη Χούντα, τον Οκτώβριο, λίγο πριν από το Πολυτεχνείο. Η Τζένη Καρέζη και ο Κώστας Καζάκος συνελήφθησαν και κρατήθηκαν στο ΕΑΤ-ΕΣΑ, ενώ συνελήφθησαν εκ νέου κατά την εξέγερση του Πολυτεχνείου. Οι παραστάσεις του έργου συνεχίστηκαν μετά την αποφυλάκισή τους με μεγαλύτερη επιτυχία από τις 22 Δεκεμβρίου 1973. Αμέσως μετά τη Μεταπολίτευση, στις 3 Αυγούστου 1974, το έργο ξανανέβηκε με την προσθήκη των λογοκριμένων σκηνών κι ενός τραγουδιού («Το Πρόσκύνημα») στο φινάλε της παράστασης για τους νεκρούς του Πολυτεχνείου.


Πηγή: sansimera.gr




Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

Εισιτήρια - φωτιά, 15ωρα για τους ναυτεργάτες και γερασμένα πλοία στην ακτοπλοΐα

Ελλάδα


Ταξίδια - «οδύσσειες» και μάλιστα πανάκριβα, ναυτεργάτες στην «πρέσα», με τεράστιους κινδύνους για την ασφάλεια στη θάλασσα: Αυτή είναι η πραγματικότητα που διαμορφώνουν τα εφοπλιστικά κέρδη στην ακτοπλοΐα, η οποία αποτελεί ένα ακόμα «αγκωνάρι» του «τουριστικού θαύματος».

Είναι χαρακτηριστικό ότι για μια λαϊκή οικογένεια το πήγαινε - έλα σε νησί κοστίζει από μισό μέχρι σχεδόν έναν ολόκληρο μισθό. Την ίδια στιγμή, στα βαπόρια τα πληρώματα δουλεύουν 12, 13 και 15 ώρες, πολλές φορές κάτω και από τις ελάχιστες οργανικές συνθέσεις, σε έναν στόλο όπου σχεδόν 3 στα 10 πλοία είναι ηλικίας 40 ετών και πάνω.

Το «άλλο μισό» της παραπάνω αθλιότητας είναι το γεγονός ότι ακτοπλοϊκοί εφοπλιστικοί όμιλοι εισπράττουν πάνω από 1 δισ. ευρώ από τα εισιτήρια, εκατοντάδες εκατομμύρια «ζεστό» κρατικό χρήμα για τις «άγονες γραμμές» και νέα πακέτα για καύσιμα και «πράσινη» ανανέωση του στόλου τους.

Αυτή είναι η πραγματικότητα της «απελευθερωμένης» ακτοπλοΐας, που άνοιξε ο Κανονισμός 3577/92 της ΕΕ και υπηρέτησαν διαδοχικά οι κυβερνήσεις ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ: Οι ανάγκες των νησιωτών, των επιβατών και των ναυτεργατών στο έλεος του κέρδους, όπως αποκαλύπτουν τα παρακάτω χαρακτηριστικά παραδείγματα.

Ενας μισθός μένει στο πήγαινε - έλα!

Μια μικρή ανάσα σε κάποιο νησί παραμένει απλησίαστη για τη λαϊκή οικογένεια, πριν προστεθεί έστω και ένα ευρώ για διαμονή, φαγητό και μετακινήσεις.

Για τέσσερις επιβάτες στην οικονομική θέση, ένα ΙΧ και επιστροφή, το ταξίδι από τον Πειραιά στη Σύρο κοστίζει 487 ευρώ, από τα οποία 278 για τους επιβάτες και 209 για το αυτοκίνητο. Για την Ικαρία ο λογαριασμός φτάνει τα 581 ευρώ και για τη Λέσβο τα 640 ευρώ, από περίπου 557 ευρώ το 2025, αυξημένος κατά σχεδόν 15% μέσα σε έναν χρόνο.

Στη Ρόδο το κόστος εκτοξεύεται στα 979 ευρώ. Ενας ολόκληρος μισθός εξανεμίζεται μόνο για την επιβίβαση και την επιστροφή, πριν η οικογένεια πατήσει το πόδι της στο νησί.

Πληρώματα κάτω και από τα ελάχιστα, δουλειά μέχρι και 15 ώρες

Οι οργανικές συνθέσεις που προβλέπει η νομοθεσία δεν καλύπτουν τις πραγματικές ανάγκες για ασφαλή ταξίδια. Ακόμα δε κι αυτές παραβιάζονται, με πλοία να δρομολογούνται με προσωπικό λιγότερο και από το ελάχιστο προβλεπόμενο.

Ιδιαίτερα το καλοκαίρι στα ταχύπλοα και στα συμβατικά επιβατηγά καταγράφονται 12ωρα, 13ωρα και 15ωρα, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις η δουλειά ξεπερνά τις 86 ώρες τη βδομάδα. Καπετάνιοι και πληρώματα κάνουν «ακροβατικά» στα λιμάνια για να μη χαθεί ούτε λεπτό. Και αυτά αν όλα πάνε «ρολόι», χωρίς καθυστερήσεις, βλάβες ή δυσκολίες από τον καιρό.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το «Power Jet» της «Seajets», που στις 20 Σεπτέμβρη 2025 εκτέλεσε δρομολόγιο από τις 6 το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ, με το πλήρωμα να δουλεύει 14 συνεχόμενες ώρες ενώ ο Κανονισμός Ταχυπλόων προβλέπει έως 10 ώρες ημερήσιας απασχόλησης.

Φέτος στο «Champion Jet 2», που υποχρεούται να διαθέτει δύο πληρώματα, σύμφωνα με τα σωματεία το δεύτερο απασχολείται με μεροκάματο και συμβάσεις λίγων ημερών, κατά παράβαση της Συλλογικής Σύμβασης. Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» έχουν κάνει 17 καταγγελίες σχετικές με τις οργανικές συνθέσεις μέσα σε 12 μήνες, ενώ χρειάστηκε παρέμβασή τους ακόμα και για να πληρωθούν υπερωρίες στα «Champion Jet 2» και «Champion Jet 3».

Το έδαφος έχει στρώσει ο νόμος 4150/2013, που επιτρέπει τον χειμώνα μείωση κατά 60% του προσωπικού των γενικών υπηρεσιών.

«Βροχή» κρατικού χρήματος στους ακτοπλοϊκούς ομίλους

Το νέο πλαίσιο για τις «άγονες γραμμές» εξασφαλίζει 668 εκατ. ευρώ για την τετραετία Νοέμβρης 2025 - Οκτώβρης 2029, ανεβάζοντας την ετήσια χρηματοδότηση από 148 εκατ. σε 167 εκατ. ευρώ. Σε σχέση με τα 138 εκατ. που καταγράφονταν το 2023 η αύξηση φτάνει το 21%, ενώ οι συμβάσεις από ετήσιες γίνονται τετραετείς, εξασφαλίζοντας σταθερή ροή κρατικού χρήματος στους ομίλους.

Αποκαλυπτική είναι η γραμμή Σύρος - Πάρος - Νάξος - Φολέγανδρος - Σίκινος - Ιος - Θηρασιά - Θήρα - Ανάφη. Για δύο δρομολόγια τη βδομάδα προβλέπονται συνολικά 2,92 εκατ. ευρώ μέχρι τον Οκτώβρη. Το μίσθωμα κάθε δρομολογίου εκτινάχθηκε από 24.018 ευρώ το 2025 σε 36.516 ευρώ φέτος, αυξημένο κατά 52%. Μόνο για τέσσερις γραμμές των Κυκλάδων προβλέπονται πάνω από 5,3 εκατ. ευρώ σε 9 μήνες, χώρια τα εισιτήρια.

Προστέθηκαν άλλα 56 εκατ. ευρώ κρατικής ενίσχυσης με επίκληση τα καύσιμα, ενώ για το «πρασίνισμα» του στόλου ανακοινώθηκαν 300 εκατ. ευρώ δημόσιας χρηματοδότησης και έως 700 εκατ. ευρώ δανείων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Οι όμιλοι λοιπόν πληρώνονται από τον επιβάτη, επιδοτούνται από τη φορολογία του λαού και χρηματοδοτούνται ξανά για την ανανέωση του ιδιωτικού τους στόλου.

8 σοβαρά ατυχήματα και γερασμένα πλοία

Οι μειωμένες συνθέσεις και τα εξαντλητικά δρομολόγια δεν αφορούν μόνο τις συνθήκες δουλειάς των ναυτεργατών. Σε περίπτωση πυρκαγιάς, πρόσκρουσης ή ανάγκης εγκατάλειψης του πλοίου σημαίνουν λιγότερα χέρια για την πυρόσβεση, τη διάσωση και την καθοδήγηση εκατοντάδων επιβατών.

Σύμφωνα με τα σωματεία ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», την περίοδο 2025 - 2026 σημειώθηκαν 8 σοβαρά ναυτεργατικά ατυχήματα, από τα οποία 2 θανατηφόρα: 5 τραυματισμοί σε πλοία της «Seajets», 1 στις «Minoan Lines» και τα 2 θανατηφόρα σε πλοία που συνδέονται με την «Attica Group».

Τον Απρίλη του 2025 σκοτώθηκε 47χρονη επίκουρος στο «Claudia», όταν παρασύρθηκε από φορτηγό κατά τη φορτοεκφόρτωση. Τον Σεπτέμβρη σκοτώθηκε 20χρονος καθαριστής μηχανής στο «Blue Star Chios».

Τον Αύγουστο του 2025 το «Παναγία Παραβουνιώτισσα» προσάραξε με 105 επιβάτες και 9 μέλη πληρώματος. Το πλοίο πήρε κλίση και οι επιβάτες απομακρύνθηκαν με βάρκες ιδιωτών. Τον ίδιο μήνα, με ανέμους 8 και 9 μποφόρ το «Tera Jet 2» υπέστη ζημιά στον καταπέλτη και δεν μπόρεσε να προσεγγίσει την Ηρακλειά.

Την ίδια ώρα η μέση ηλικία του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου αγγίζει τα 30 χρόνια, ενώ 45 από τα 153 πλοία - σχεδόν 3 στα 10 - είναι ηλικίας 40 ετών και πάνω. Τα σωματεία καταγγέλλουν ως χαρακτηριστικές περιπτώσεις γερασμένων και υποσυντήρητων πλοίων τους στόλους της «SAOS Ferries», τα συμβατικά της «Seajets», πλοία της «Attica Group» που προέρχονται από την ΑΝΕΚ και τη «Levante Ferries».

Κ. Ηλ.



Πηγή:rizospastis



Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

Ο Δήμος Σταρένιος, οι «Ενωμένοι Καλλιτέχνες» και ο πολιτισμός της αξιοπρέπειας


Υπάρχουν ηθοποιοί που κατακτούν μια θέση στην Ιστορία μέσα από τους ρόλους τους. Υπάρχουν και εκείνοι που κατακτούν μια θέση στην Ιστορία μέσα από τη ζωή τους. Ο Δήμος Σταρένιος ανήκει και στις δύο κατηγορίες.

Υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Ελληνες ηθοποιούς του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, ένας σπουδαίος καλλιτέχνης που σημάδεψε γενιές θεατών. Ταυτόχρονα όμως υπήρξε ένας άνθρωπος βαθιά δεμένος με τους αγώνες του λαού, ένας κομμουνιστής, ένας ΕΑΜίτης καλλιτέχνης που δεν διαχώρισε ποτέ την Τέχνη από την κοινωνική ευθύνη, που τίμησε τον λαό και τον πολιτισμό.

Ο Δήμος Σταρένιος ανήκε στη γενιά που δεν είδε ποτέ την Τέχνη σαν διακόσμηση σαλονιών, ούτε σαν ουδέτερο επάγγελμα, μακριά από τη φωτιά της Ιστορίας. Την είδε όπως την έζησε, ως υπόθεση του λαού, ως όπλο μνήμης, αξιοπρέπειας και αντίστασης.

Γεννημένος το 1909 στο Κάιρο από Αιγυπτιώτες γονείς, μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον σχετικής ευμάρειας, αλλά όταν εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα και ακολούθησε τον δρόμο της υποκριτικής, βρέθηκε αντιμέτωπος με τις πιο σκληρές στιγμές της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας.

Στα χρόνια της ναζιστικής κατοχής γνώρισε την πείνα, τις στερήσεις και την καταπίεση, όπως χιλιάδες άλλοι.

Στην Κατοχή, ο άνθρωπος που αργότερα θα έμενε στη λαϊκή μνήμη ως τοκογλύφος, καταδότης ή «γερο-Λαδάς», πείνασε όπως πείνασε ο λαός.

Χαρακτηριστικό είναι ένα περιστατικό που έμεινε στην Ιστορία του ελληνικού θεάτρου. Παίζοντας στην παράσταση «Απόψε θα γελάσουμε», κατέρρευσε πάνω στη σκηνή από την εξάντληση και την ασιτία. Στην πραγματικότητα, ο ηθοποιός είχε λυγίσει από την πείνα. Το κοινό νόμιζε πως ήταν μέρος της κωμωδίας και ξέσπασε σε χειροκροτήματα. Δεν ήταν όμως. Ηταν η Κατοχή. Ηταν η πραγματική τραγωδία πίσω από τη θεατρική αυλαία.

Την επόμενη μέρα, βρισκόταν ξανά στο σανίδι. Αυτή η εικόνα συμπυκνώνει ολόκληρη τη γενιά των καλλιτεχνών της Αντίστασης. Ηταν άνθρωποι που πεινούσαν, διώκονταν, αλλά δεν εγκατέλειπαν ούτε τον αγώνα, ούτε την Τέχνη. Αυτή η γενιά είχε μάθει να στέκεται όρθια, ακόμα κι όταν το σώμα λύγιζε.

Ενας «δοσίλογος» γενναίος και αντιστασιακός!

Για τους περισσότερους Ελληνες ο Δήμος Σταρένιος ταυτίστηκε με τους «κακούς» του ελληνικού κινηματογράφου. Υποδύθηκε τον τοκογλύφο, τον μαυραγορίτη, τον εκμεταλλευτή, τον καταδότη, τον συνεργάτη των κατακτητών. Τον φιλάργυρο «γερο-Λαδά» από το «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», ο οποίος πέρασε ακόμα και στην καθημερινή γλώσσα ως σύμβολο τσιγκουνιάς. Ταυτίστηκε βέβαια και με την περιβόητη ατάκα από τη «Χαραυγή της Νίκης»: «Οι Γερμανοί είναι φίλοι μας, θέλουν το καλό μας».

Μόνο που ο Δήμος Σταρένιος δεν πίστευε ούτε συλλαβή από αυτά, αφού στην πραγματική ζωή πολεμούσε πολιτικά και ιδεολογικά τον φασισμό. Η ειρωνεία της Ιστορίας είναι ότι πίσω από έναν από τους πιο γνωστούς «δοσίλογους» του ελληνικού κινηματογράφου βρισκόταν ένας αγωνιστής που υπέφερε από τους κατακτητές και από τις συνέπειες των πολιτικών του πεποιθήσεων.

Ηταν όμως τόσο πειστικός, ώστε πολλές φορές το κοινό ταύτιζε τον άνθρωπο με τον ρόλο. Και αυτή ακριβώς είναι η απόδειξη του μεγάλου του ταλέντου.

Να παίζει τόσο αληθινά αυτό που απεχθανόταν.

Να δίνει μορφή στον εκμεταλλευτή, στον χαφιέ, στον υποταγμένο, ώστε ο λαός να τον αναγνωρίζει και να τον μισεί στην οθόνη.

Η υποκριτική του δεινότητα αποδείχθηκε ακριβώς μέσα από αυτήν την αντίφαση. Μόνο ένας σπουδαίος ηθοποιός μπορούσε να ενσαρκώσει έτσι τον καταδότη, τον γερμανοτσολιά ή τον εκμεταλλευτή, ώστε οι χαρακτήρες αυτοί να μείνουν ανεξίτηλοι στη λαϊκή μνήμη. Μόνο ένας μεγάλος καλλιτέχνης μπορούσε να μετατρέψει τον γερο-Λαδά σε διαχρονικό σύμβολο της φιλαργυρίας. Ακόμα και σήμερα, δεκαετίες μετά τον θάνατό του, η φράση «είναι γερο-Λαδάς» παραμένει μέρος του καθημερινού ελληνικού λεξιλογίου.

Στην πραγματική ζωή ο Σταρένιος ήταν κομμουνιστής, μέλος του ΕΑΜ. Αντιστάθηκε στον φασισμό, στάθηκε με τον λαό, πλήρωσε το τίμημα των ιδεών του και η συμβολή του δεν περιορίζεται μόνο στην προσωπική του διαδρομή.

Ανήκοντας στη μεγάλη οικογένεια των ΕΑΜιτών καλλιτεχνών, εκείνων που στα χρόνια της Κατοχής και της Αντίστασης έδωσαν μάχη στα βουνά, στις πόλεις και στο μέτωπο του πολιτισμού, συμμετείχε σε θιάσους που κράτησαν ζωντανό τον λαϊκό πολιτισμό μέσα στο κλίμα διώξεων και τρομοκρατίας. Αντιμετώπιζε καθημερινά επιθέσεις «εθνικοφρόνων» και παρακρατικών εγκληματικών συμμοριών, επειδή αγωνιζόταν να κρατήσει ζωντανό έναν λαϊκό, προοδευτικό και δημοκρατικό πολιτισμό.

Οι «Ενωμένοι Καλλιτέχνες» δεν ήταν απλώς ένας θίασος, ήταν η συνέχεια της Αντίστασης με άλλα μέσα, γι' αυτό και η αντίδραση ήξερε πολύ καλά τον λόγο που τους φοβόταν.

Τη γενική διεύθυνση είχαν ο Γιώργος Σεβαστίκογλου και ο Γιαννούλης Σαραντίδης. Μεταξύ άλλων συμμετείχαν ο Αιμίλιος Βεάκης, ο Θόδωρος Μορίδης, ο Νάσος Κεδράκας, η Ασπασία Παπαθανασίου, η Αλέκα Παΐζη, ο Λυκούργος Καλλέργης, ο Τίτος Βανδής, ο Αλέξης Δαμιανός, η Μιράντα Μυράτ, ο Αντώνης Γιαννίδης, ο Γιώργος Γληνός και βέβαια ο Δήμος Σταρένιος.

Ποιος φοβάται τον κομμουνισμό;

Σε μια παράσταση του έργου «Ιούλιος Καίσαρας», 100 ένοπλοι Χίτες εισέβαλαν στο θέατρο. Οι ηθοποιοί αμύνθηκαν με τα κοντάρια και τα σπαθιά της παράστασης.

Ο Βεάκης, ο Γιαννίδης και η Μυράτ τραυματίστηκαν. Αυτή η εικόνα αποτυπώνει καλύτερα από κάθε θεωρητική ανάλυση τι σήμαινε να είσαι ΕΑΜίτης καλλιτέχνης εκείνη την εποχή.

Να λοιπόν ποιος φοβόταν τον πολιτισμό. Οχι οι κομμουνιστές, αλλά εκείνοι που μπούκαραν στα θέατρα για να χτυπήσουν ηθοποιούς και θεατές.

Και όταν αργότερα ο Σταρένιος, ο Βανδής και η Παΐζη προχώρησαν στη δημιουργία δικού τους θιάσου, συνεχίζοντας μια πορεία που συνέδεε την Τέχνη με την κοινωνική στράτευση, αυτό δεν συγχωρήθηκε ποτέ από το μετεμφυλιακό κράτος.

Κατά τη διάρκεια της δικτατορίας ο Δήμος Σταρένιος βρέθηκε στο περιθώριο. Η χούντα φρόντισε να θυμίσει πως το αστικό κράτος έχει μνήμη, όταν πρόκειται να τιμωρήσει αγωνιστές. Ο Σταρένιος αποκλείστηκε από κρατικές παραγωγές και από το Εθνικό Θέατρο.

Ηταν τόσο «σημαδεμένος» από τις αριστερές του ιδέες, ώστε ακόμα και η αναφορά του ονόματός του ήταν απαγορευμένη, ανεπιθύμητη. Οχι επειδή δεν είχε ταλέντο. Είχε περίσσευμα. Οχι επειδή δεν αγαπούσε τον πολιτισμό. Τον υπηρετούσε με όλο του το είναι. Αλλά επειδή δεν προσκύνησε.

Η χούντα γνώριζε καλά ότι ο πολιτισμός αποτελεί δύναμη. Και φοβόταν εκείνους που μπορούσαν να τη χρησιμοποιήσουν για να αφυπνίσουν συνειδήσεις.

Παρά τις διώξεις, ο Σταρένιος δεν λύγισε. Συνέχισε να δημιουργεί, να παίζει, να μορφώνει και να ψυχαγωγεί τον λαό. Η παρουσία του στο θέατρο, στον κινηματογράφο και αργότερα στην τηλεόραση άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα. Δεν ήταν μόνο ένας ηθοποιός με τεράστιο ταλέντο, ήταν ένας άνθρωπος με καλλιέργεια, ήθος, διεθνή παιδεία και βαθιά ανθρωπιά. Οσοι τον γνώρισαν μιλούν για έναν ευγενικό και σεμνό άνθρωπο, εντελώς διαφορετικό από τους απεχθείς χαρακτήρες που υποδυόταν.

Η πορεία του αποδεικνύει και κάτι ακόμη. Οτι ο ελληνικός πολιτισμός του 20ού αιώνα δεν μπορεί να νοηθεί χωρίς τη συμβολή των κομμουνιστών, των ΕΑΜιτών και των αριστερών καλλιτεχνών. Από τον Βεάκη, τον Κατράκη και τον Βάρναλη μέχρι τον Ρίτσο, τον Θεοδωράκη, την Παΐζη, τον Βανδή και τον Σταρένιο, οι μεγαλύτερες στιγμές της νεότερης πολιτιστικής μας Ιστορίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με ανθρώπους που βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή των λαϊκών αγώνων.

Η Τέχνη ως αισθητική δημιουργία, κοινωνική προσφορά και πράξη αντίστασης

Γι' αυτό και προκαλούν θλίψη αλλά και αγανάκτηση οι πρόσφατες δηλώσεις του υφυπουργού Πολιτισμού Φωτήλα, σύμφωνα με τις οποίες το ΚΚΕ δήθεν «δεν θέλει τον πολιτισμό».

Αν υπάρχει κάτι που αποδεικνύει η ζωή ενός και μόνο ηθοποιού, του Δήμου Σταρένιου, είναι ακριβώς το αντίθετο. Το ΚΚΕ, το ΕΑΜ και το λαϊκό κίνημα ανέδειξαν γενιές καλλιτεχνών που όχι μόνο υπηρέτησαν τον πολιτισμό, αλλά τον υπερασπίστηκαν με προσωπικό κόστος, με διώξεις, εξορίες, φυλακίσεις και αποκλεισμούς.

Και αυτό γιατί ο πολιτισμός γι' αυτούς δεν ήταν οι δημόσιες σχέσεις των υπουργείων, ούτε φυσικά οι ανόητες υπουργικές δηλώσεις. Αυτοί οι άνθρωποι κράτησαν αναμμένο το φως στις πιο σκοτεινές εποχές. Είναι εκείνοι που ανέβηκαν στη σκηνή πεινασμένοι. Εκείνοι που δέχτηκαν επιθέσεις επειδή ανέβαζαν Σαίξπηρ. Εκείνοι που αποκλείστηκαν από το κράτος επειδή δεν απαρνήθηκαν τις ιδέες τους.

Ο Δήμος Σταρένιος υπήρξε ένας απ' αυτούς, γι' αυτό και η μνήμη του παραμένει ζωντανή. Οχι μόνο ως ο σπουδαίος ηθοποιός που χάρισε αλησμόνητους ρόλους στον ελληνικό λαό, αλλά ως ένας άνθρωπος που απέδειξε ότι η Τέχνη μπορεί να είναι ταυτόχρονα αισθητική δημιουργία, κοινωνική προσφορά και πράξη αντίστασης. Αυτή είναι η πραγματική του κληρονομιά. Και αυτή η κληρονομιά δεν μπορεί να διαγραφεί από καμία ιστορική παραχάραξη, από καμία ανιστόρητη πολιτική δήλωση.

Αυτή είναι η μόνη αλήθεια που διαγράφει τις χυδαίες δηλώσεις κάθε ανεκδιήγητου πολιτικάντη. Αν δεν ήταν θλιβερό, θα ήταν απλώς γελοίο. Γιατί ο ελληνικός πολιτισμός του 20ού αιώνα είναι γεμάτος από κομμουνιστές, ΕΑΜίτες, εξόριστους, κυνηγημένους δημιουργούς.

Το ΚΚΕ και το ΕΑΜ δεν φοβήθηκαν τον πολιτισμό. Τον πήγαν στον λαό. Στις συνοικίες, στα βουνά, στις φυλακές, στις εξορίες, στα θέατρα όπου δέχονταν επιθέσεις, στις παραστάσεις όπου οι ηθοποιοί έπαιζαν πεινασμένοι. Εκεί γεννήθηκε ο πολιτισμός της αξιοπρέπειας.

Ο Δήμος Σταρένιος είναι μια απάντηση από μόνος του. Με το έργο του, με τη στάση του, με τη ζωή του. Ενας μεγάλος ηθοποιός. Ενας κομμουνιστής καλλιτέχνης. Ενας άνθρωπος που απέδειξε πως η Τέχνη, όταν στέκεται με τον λαό, γίνεται μνήμη, αντίσταση και φως.

Και αυτό το φως δεν σβήνει με υπουργικές ανοησίες.

Της
Σεμίνας Διγενή


Πηγή: rizospastis



Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

Σάββατο 20 Ιουνίου 2026

Αγία Νάπα: Ισραηλινός τουρίστας μαχαίρωσε τρεις Κύπριους έξω από club

Από Ημεροδρόμος



Όσο οι αρχές στοχοποιούν Παλαιστίνιους σαν “τρομοκράτες”, κάνοντας λόγο για «δίκτυα της Χαμάς» εντός του ελλαδικού χώρου, έτσι ώστε αφενός να υπηρετείται επικοινωνιακά η στρατηγική σχέση με το κράτος – δολοφόνο, αφετέρου για να νομιμοποιήσουν τη συστημική ρατσιστική βία που ασκούν σε πρόσφυγες και μετανάστες, τόσο ειδήσεις όπως αυτή από την Κύπρο, όπου ισραηλινός τουρίστας μαχαίρωσε τρεις Κύπριους έξω από club στην Αγία Νάπα, περνάνε στα “ψιλά”.

Ειδικότερα, ένας 21χρονος ισραηλινός τουρίστας τραυμάτισε με μαχαίρι τρία άτομα τα ξημερώματα της Τετάρτης 17/06, με την αστυνομία να κάνει λόγο για «ασήμαντη αφορμή».

Αρχικά, αστυνομικοί πλησίασαν τον 21χρονο Ισραηλινό, ο οποίος τους έβρισε με αποτέλεσμα αυτοί να τον συλλάβουν για δημόσια εξύβριση, πρόκληση ανησυχίας και διασάλευση της ειρήνης.

Λίγο αργότερα, δύο Κύπριοι φρουροί ασφαλείας νυχτερινού κέντρου έσπευσαν στο σημείο για να συμβάλουν. Τότε ο ισραηλινός ανέσυρε μαχαίρι και τραυμάτισε τρία άτομα, τους δύο φρουρούς ασφαλείας και έναν 41χρονο άνδρα με τον οποίο λογομάχησε προηγουμένως. Ένας εκ των τραυματιών νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση με τραύμα στην κοιλιακή χώρα, ενώ οι άλλοι δύο φέρουν ελαφρύτερα τραύματα.

Η ρατσιστική υποκρισία δεν έχει όρια

Αμέτρητες φορές έχουμε δει ισραηλινούς τουρίστες να κυκλοφορούν στις γειτονιές μας με ύφος κατακτητή, βρίζοντας και χειρονομώντας εναντίων αλληλέγγυων σε συγκεντρώσεις κατά της γενοκτονίας του παλαιστινιακού λαού από το κράτος του Ισραήλ, σκίζοντας και πετώντας αφίσες καταμεσής της Πατησίων, καταστρέφοντας αφίσες και ταμπέλες σε καταστήματα εστίασης (βλ. το περιστατικό στο Alphaville Cafe Bar) κ.α.

Παράλληλα, σε παρόμοια περιστατικά βλέπουμε να πρωταγωνιστούν και ντόπιοι φιλοσιωνιστές.


Δεν μπορούμε άλλωστε να ξεχάσουμε την εμπρηστική επίθεση που πραγματοποίησαν «άγνωστοι σε γκαλερί στου Ψυρρή, καθώς στη τζαμαρία υπήρχε γραμμένη η φράση «This gallery is not genocide friendly» («Η γκαλερί δεν δέχεται γενοκτόνους»).

Ή, την χυδαία φραστική επίθεση εναντίον των εθελοντών του March to Gaza Greece, σε περίπτερο απέναντι από τα Προπύλαια. Μάλιστα, σε βίντεο που δημοσίευσε η συλλογικότητα, ένας άνδρας φαίνεται να βρίζει χυδαία τα άτομα στο περίπτερο, ενώ εύχεται μέχρι και βιασμό στα ίδια και στις οικογένειές τους.

Αυτά είναι μερικά από τα περιστατικά για τα οποία δεν κουνήθηκε φύλλο, καθώς αποσιωπήθηκαν πλήρως από τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, τα οποία αν είσαι πρόσφυγας η μετανάστης σε βαφτίζουν τρομοκράτη και εγκληματία, αλλά αν έχεις έρθει με το Crown Iris είσαι επενδυτής και κάνεις ότι θέλεις.

Η περίπτωση του Παλαιστίνιου συλληφθέντα

Πάμε όμως να εξετάσουμε ένα περιστατικό που έλαβε τεράστιες διαστάσεις στα ΜΜΕ, σε βαθμό που έγινε λόγος ακόμα και για «δίκτυα της Χαμάς στην Ελλάδα».

Στις 8 Ιουνίου, οι αρχές συνέλαβαν έναν Παλαιστίνιο στην Κρήτη, με την κατηγορία πως όχι μόνο ήταν μέλος της Χαμάς, αλλά σχεδίαζε και να ανατινάξει το ισραηλινό κρουαζιερόπλοιο Crown Iris με εκρηκτικά που σκόπευε να κατασκευάσει μόνος του με πρώτες ύλες που θα παραλάμβανε.

Σε περίπτωση που δεν έγινε αρκετά ξεκάθαρο από την τελευταία φράση: Οι αρχές ΔΕΝ βρήκαν εκρηκτικά στην κατοχή του παλαιστίνιου. ΟΥΤΕ πρώτες ύλες για την κατασκευή εκρηκτικών. Επιπλέον, σύμφωνα με το αφήγημα των Αρχών, αυτές οι πρώτες ύλες θα έφταναν στον άνδρα με βάρκα από τη Λιβύη.

Όπως αναφέρει σε κείμενο του ο Άγγελος Τσέκερης, οι αρχές ανέφεραν επίσης πως αναζητούσαν κρυπτογραφημένες συνομιλίες του με την Χαμάς σε διαδικτυακές εφαρμογές επικοινωνίας. Που σημαίνει πως ΟΎΤΕ συνομιλίες βρέθηκαν. Ταυτόχρονα, έψαχναν να βρουν και τους ανθρώπους με τους οποίους είχε σχέσεις στην Ελλάδα. Χρειάζεται καν να το πω at this point;

Μην ανησυχείτε όμως γιατί σύμφωνα με την ΕΥΠ και την αντιτρομοκρατική, ο άνδρας τα ομολόγησε όλα. Όπως είχαν ομολογήσει και άλλοι πριν από αυτόν (αρκετοί εκ των οποίων στο τέλος αποδείχθηκαν αθώοι).

Αλλά ναι, τέλος πάντων, για να μιλήσουμε και στη γλώσσα τους, «για την Κύπρο δεν λέτε τίποτα».




Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΧΑΪΔΑΡΙΟΥ: Ο ΑΔΗΣ ΕΧΕΙ ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ 29 Νοέμβρη 1943 - 27 Φλεβάρη 1944

Ελλάδα

Το διοικητικό τέρας του κολαστηρίου, ο ταγματάρχης Πάουλ Οτο Ραντόμσκι
Οι τρεις σατανικοί μήνες υπό τη διοίκηση του τέρατος Πάουλ Οτο Ραντόμσκι, ταγματάρχη της SD
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ


Το προηγούμενο Σαββατοκύριακο γράφαμε ότι τη Δευτέρα 29/11/1943, στις 3 το μεσημέρι, μια κούρσα και δύο φορτηγά φέρνουν στο Χαϊδάρι τον νέο διοικητή: Ενα απαίσιο μούτρο, τον 41χρονο εξαιρετικά βίαιο ταγματάρχη της SD Πάουλ Οτο Ραντόμσκι (21 Σεπτέμβρη 1902 - 14 Σεπτέμβρη 1945).

Εχει αφιχθεί στην Ελλάδα από το ουκρανικό μέτωπο, όπου έχει συμμετάσχει σε μία από τις Ειδικές Δυνάμεις Δράσης οι οποίες αιματοκύλησαν μαζικά Εβραίους πολίτες και αιχμαλώτους. Μάλιστα οι ανώτεροι του είχαν εμπιστευτεί το στρατόπεδο συγκέντρωσης Σίρετς, που είχε δημιουργηθεί στο βορειοδυτικό άκρο του Κιέβου.

Ο παλιός πρωτόγονος τραμπούκος

Σύμφωνα με τα γερμανικά έγγραφα, αλλά και από μαρτυρίες κρατουμένων, παρουσιάζεται ως εξαιρετικά βίαιος και σαδιστής. Οι προϊστάμενοί του ούτε λίγο ούτε πολύ τον θεωρούν «παλιό τραμπούκο» (alteSlaeger) και «πρωτόγονο στη σκέψη και στα αισθήματα», που όφειλε την ανέλιξή του στην αρχαιότητά του στα SS.

Ιδέα δεν έχει από τη θεωρία του εθνικοσοσιαλισμού, καθώς μόνο κάτι στοιχειώδη έχει μισοκαταλάβει, ωστόσο αποτελεί το πρότυπο του υπαλλήλου που υπακούει τυφλά και έχει την αίσθηση του καθήκοντος.

Κρατάμε την περιγραφή από το «Χαϊδάρι» του γιατρού του στρατοπέδου Αντώνη Φλούντζη, αν και λανθασμένα τον κάνει γύρω στα 50. Κατά τ' άλλα, η περιγραφή του από πρώτο χέρι είναι ζωντανή και ζωντανεμένη:

Σκληρός, βάρβαρος, χυδαίος, αδίσταχτος

«Πρώσος στην καταγωγή, με νεκροκεφαλή στο πηλήκιο, με μπόι πάνω από μέτριο και άσπρα μαλλιά, γεμάτος και γεροδεμένος, με πληθωρικό πρόσωπο και γυαλιά με χοντρούς φακούς (...) Είχε έρθει (...) κατευθείαν από το ανατολικό μέτωπο, από το Κίεβο, όπου είχε επιδείξει αφάνταστη αγριότητα κι έκαμε τρομερά εγκλήματα.(...) Γέμισε μια χαράδρα από 70.000 πτώματα εκτελεσθέντων, 2.500 από αυτούς ήταν Εβραίοι (...) Κι εδώ αποδείχτηκε σκληρός, βάρβαρος, χυδαίος, αδίσταχτος, σαδιστής, εγκληματίας, βασανιστής, αλλά και ανισόρροπος και μέθυσος. Ενιωθε την ίδια ηδονή, όπως όταν έπινε, να τυραννάει και να βλέπει τον σφαδασμό των θυμάτων του (...)

Να σκίζουν σάρκες και να πίνουν ανθρώπινο αίμα

Ευκίνητος και αεικίνητος, με το μαστίγιο στο χέρι και τα σκυλιά από κοντά, έτρεχε διαρκώς μέσα στο στρατόπεδο και παρουσιαζόταν ξαφνικά μπροστά στους κρατούμενους, πανταχού παρών, σ' όποιο μέρος κι αν δούλευαν, μαστιγώνοντάς τους αλύπητα με το παραμικρό ή και χωρίς κανένα λόγο. Ολοι μαζί, Ραντόμσκι και σκυλιά, μια σκέψη και μια ψυχή, αχώριστοι συνεργάτες, ρίχτηκαν με τα χέρια και τα δόντια στη δουλειά. Και δουλειά τους ήταν να σκίζουν σάρκες και να πίνουν ανθρώπινο αίμα.

Από τις πρώτες κιόλας μέρες με την αγριότητα, τις αγριοφωνάρες, τα μαστιγώματα κι όλα τα φερσίματά του, έσπειρε την αγωνία και τον τρόμο στο στρατόπεδο. Για να προφυλάσσονται απ' αυτόν, μόλις τον αντίκριζαν, όποιος τον πρωτόβλεπε από μακριά φώναζε "Σύρμα". Ετσι του κόλλησε το παρατσούκλι "Ο Σύρμας"».


Στην ίδια ανεκτίμητη μαρτυρία έχουμε μια σπάνια καταγραφή από το πρώτο προσκλητήριο του ναζιστικού τέρατος:

«Ακόμα και με τα όπλα τιμωρείται κάθε παράβαση»

«Είμαι ο ταγματάρχης Ραντόμσκι. Από σήμερα αναλαμβάνω τη διοίκηση του στρατοπέδου. Θέλω απόλυτη τάξη, πειθαρχία και ησυχία. Κάθε παράβαση, κάθε αταξία θα τιμωρείται αμείλικτα, ακόμα και με τα όπλα. Κάθε διαταγή μου θα εκτελείται αμέσως, με ακρίβεια και χωρίς καμία αντιλογία. Από τώρα και πέρα το στρατόπεδο θα είναι τόπος εργασίας. Εργάσιμες ώρες ορίζω από τις 8 έως τις 12 το πρωί και από τη 1 έως τις 5 το απόγευμα κάθε μέρα. Τις Κυριακές θα γίνεται καθαριότητα στους θαλάμους και ψυχαγωγία στο προαύλιο».

Αρχίζουν τα όργανα, με την πρώτη εκτέλεση

Η ελληνική έκδοση του περιοδικού «Υπάνθρωπος», το οποίο προπαγάνδιζε τη ρατσιστική ιδεολογία (Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδας)


Η πρώτη εκτέλεση, από τον ίδιο τον διοικητή - θιασώτη του θανάτου, πραγματοποιείται το απόγευμα της 7ης Δεκέμβρη 1943. Τον κρατούμενο τον πλησιάζει από πίσω, με μια αστραπιαία κίνηση βγάζει το πιστόλι του και τον πυροβολεί σχεδόν εξ επαφής στην ινιακή χώρα, δηλαδή στο πίσω και κάτω μέρος του κεφαλιού.

Ο κρατούμενος πέφτει, λες και τον έχει χτυπήσει κεραυνός, με τα μούτρα στη γη. Το αναβλύζον αίμα το οποίο ξεχύνεται από την τρύπα που έχει προκαλέσει η σφαίρα γύρω από το πτώμα έχει σχηματίσει μια κατακόκκινη λίμνη. Στο αλγεινό θέαμα τρεις κρατούμενοι λιποθυμούν.

Αργότερα γίνεται γνωστή η ταυτότητα του πρώτου νεκρού σ' αυτό το μαρτυρικό στρατόπεδο: Είναι ο έφεδρος Εβραίος υπολοχαγός από τα Γιάννενα Λεόν Χαΐμ Λεβή. Στην καθαρεύουσα της εποχής, ο κρατούμενος διευθυντής του υπουργείου Εξωτερικών Κώστας Κ. Βατικιώτης περιγράφει τα γεγονότα μετά τον πρώτο πυροβολισμό, που όμως δεν είναι και ο τελευταίος:

«Ο Γερμανός δολοφόνος ατάραχος διέταξε τότε να τον πάρωμεν. Πριν όμως τον σηκώσωμεν, επετέθη εναντίον μας με το βούνευρον, τον επήρεν από τα χέρια μας και τον επυροβόλησεν ακόμη μία φοράν.

Διέταξε τότε να του αφαιρέσωμεν τα υποδήματα. Ησαν καινουργή και συνεπώς καλή λεία. Ακολουθούμενοι από τον Διοικητήν μεταφέραμε το θύμα προς ταφήν και τη υποδείξει του, ελλείψει φτυαριού και σκαπάνης, το εθάψαμε με τα χέρια μας εις έναν λάκκον σκουπιδιών. Ο ατυχής δεν είχεν εκπνεύσει ακόμη, όταν τον εκαλύψαμε με το χώμα του Χαϊδαριού».


(Συνεχίζεται)

Το τελευταίο μήνυμα του κρατούμενου Ζακ Σούση από το στρατόπεδο Χαϊδαρίου προς την οικογένειά του, γραμμένο σε ένα κομμάτι υφάσματος (Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδας)



Γράφει ο Βασίλης ΚΑΛΑΜΑΡΑΣ
Δημοσιογράφος, συγγραφέας, κριτικός βιβλίου


Πηγή: rizospastis



Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

«Βασίλειο» της δουλειάς - λάστιχο και των μισθών πείνας



Μικρότερα μεροκάματα από αυτά που έπαιρναν το 2011, μεγάλα ποσοστά προσωρινής αλλά και μερικής απασχόλησης είναι ορισμένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του εργατικού δυναμικού που απασχολείται στους κλάδους Τουρισμού - Επισιτισμού.

Διαβάζοντας τα στοιχεία του ΕΦΚΑ για τα έτη 2011 και 2025, εύκολα διαπιστώνει κανείς τον μεγάλο αριθμό εργαζομένων που περνάνε μέσα στο ίδιο έτος από την εργασία στην ανεργία και το αντίστροφο. Το ίδιο προφανή είναι και τα μεγάλα ποσοστά μερικής απασχόλησης. Από την άλλη, τα στοιχεία για τα μεροκάματα ακόμα και με την πρώτη ματιά δείχνουν ότι σήμερα οι εργαζόμενοι σε Τουρισμό - Επισιτισμό παίρνουν λιγότερα σε σχέση με 15 χρόνια πριν!

Δουλειά με ημερομηνία λήξης

Λαμβάνοντας υπόψη τον αριθμό εργαζομένων που απασχολούνται κατά τους μήνες Γενάρη και Ιούνη, προκύπτουν τα εξής:

- Τον Γενάρη του 2011 απασχολούνται μόλις το 50,24% του αριθμού των εργαζομένων που απασχολούνταν τον Ιούνη του ίδιου έτους.

- Αντίστοιχα, τον Γενάρη του 2025 απασχολούνται μόλις το 52%.

Ενδεικτικά, παρόμοια είναι τα ποσοστά για τα έτη 2019 (53,2%) και 2022 (53,33%).

Σε απόλυτα μεγέθη:

- Τον Γενάρη του 2011 καταγράφονται περίπου 121 χιλιάδες εργαζόμενοι και τον Ιούνη του ίδιου έτους περίπου 240 χιλιάδες.


Τον Γενάρη του 2025 είναι περίπου 308 χιλιάδες και τον Ιούνη είναι σχεδόν 590 χιλιάδες.

Τα παραπάνω επιβεβαιώνουν ότι η πλειοψηφία του εργατικού δυναμικού δεν έχει μόνιμη δουλειά, όπως και ότι το δυναμικό έχει υπερδιπλασιαστεί.

Στα χρόνια αυτά, και με την κερδοφορία του κλάδου να σημειώνει ρεκόρ, χαρακτηριστικά είναι και τα εξής στοιχεία του ΕΦΚΑ:

Τον Ιούνη του 2011 το ποσοστό εργαζομένων με μερική απασχόληση σε Τουρισμό - Επισιτισμό ήταν 28%, για να κυμανθεί τα επόμενα χρόνια περίπου από 46% έως 48% και να φτάσει σχεδόν το 35% το 2025.

Δηλαδή πάνω από ένας στους τρεις εργαζόμενους φαίνεται να δουλεύει στον συγκεκριμένο κλάδο ως μερικά απασχολούμενος.


Μείωση του πραγματικού μεροκάματου κατά 16% σε 14 χρόνια!

Σε ό,τι αφορά τις αποδοχές, το μέσο μεροκάματο (για τους εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης) σε ονομαστικές τιμές τον Ιούνη του 2011 ήταν 51 ευρώ και τον Ιούνη του 2025 ήταν μόλις 52 ευρώ! Δηλαδή ακόμα και σε ονομαστικές τιμές πρόκειται για αύξηση μόλις ενός ευρώ ύστερα από 14 χρόνια! Λαμβάνοντας όμως υπόψη τον πληθωρισμό, η πραγματικότητα δείχνει ότι όχι μόνο δεν υπάρχει αύξηση, αλλά αντίθετα έχει σημειωθεί μεγάλη μείωση.

Ετσι, σε πραγματικές τιμές το μεροκάματο τον Ιούνη του 2011 είναι περίπου 51 ευρώ, ενώ τον Ιούνη του 2015 είναι 43 ευρώ. Μείωση 16% ή 8 ευρώ ύστερα από 14 χρόνια δουλειάς!

Η παραπάνω εικόνα συμβαδίζει απόλυτα με τις άθλιες συνθήκες εργασίας, τα ωράρια και τις μέρες εργασίας, τις μορφές απασχόλησης κ.ά.


Χαρακτηριστική είναι άλλωστε η ΣΣΕ που υπογράφτηκε για τον Επισιτισμό από την εργοδοτική πλειοψηφία της Ομοσπονδίας Επισιτισμού - Τουρισμού (ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ) με τις ευλογίες της ΓΣΕΕ και της κυβέρνησης, στο πλαίσιο της άθλιας «Κοινωνικής Συμφωνίας» Παναγόπουλου - Κεραμέως.

Συγκεκριμένα, με τη Σύμβαση αυτή ορίζεται «μισθός εισαγωγής» στα όρια του κατώτατου μισθού. Μάλιστα, αν υπολογίσουμε τον πραγματικό μισθό για το έτος 2026, τότε προκύπτει ότι τα 940 - 950 ευρώ μεικτά (ονομαστικά για μπουφετζήδες, λαντζέρηδες και μπάρμαν) που υπογράφηκαν μεταφράζονται σε πραγματικές τιμές σε 759 - 764 ευρώ μεικτά! Η εξέλιξη αποτυπώνεται στον πίνακα, επιβεβαιώνοντας ότι όσο «σκαρφαλώνουν» τα κέρδη (βλ. δίπλα σελίδα) τόσο συμπιέζονται τα μεροκάματα.

10ωρα και 7 στα 7

Η επικρατούσα μορφή απασχόλησης, όπως είναι αναμενόμενο, είναι συμβάσεις ορισμένου χρόνου, με την ημερήσια 10ωρη εργασία και τις 7 μέρες τη βδομάδα να αποτελούν «κανονικότητα» για τους περισσότερους εργαζόμενους που δουλεύουν σεζόν στα ξενοδοχεία. Στην καλύτερη των περιπτώσεων παίρνουν 3 με 4 ρεπό τον μήνα, ενώ στον Επισιτισμό η λέξη «ρεπό» είναι απαγορευμένη...

Και, βέβαια, συνεχίζεται το φαινόμενο οι εργαζόμενοι που «μεταναστεύουν» σε άλλες περιοχές της χώρας για τη σεζόν να αναγκάζονται να διαβιούν σε άθλιες συνθήκες διαμονής, σε πολύ μικρούς και ανθυγιεινούς χώρους, πολλές φορές ακόμα και 5-6 μαζί.

Σύγχρονο δουλεμπόριο

Σαν να μην έφταναν τα παραπάνω, τα τελευταία 5-6 χρόνια έχει επεκταθεί η γάγγραινα των δουλεμπορικών γραφείων, δηλαδή εργολαβικές εταιρείες που παρέχουν προσωπικό σε ξενοδοχεία και άλλες επιχειρήσεις στον κλάδο. Το προσωπικό τους είναι μετανάστες, πρόσφυγες ή και μετακλητοί, δηλαδή εργαζόμενοι από άλλες χώρες οι οποίοι έρχονται να δουλέψουν με διακρατικές συμφωνίες. Καταγγελίες δείχνουν ότι η αντιμετώπιση των εργαζομένων σαν «ομιλούντα εργαλεία» - ακριβώς όπως οι δούλοι - έχει αποκτήσει νέα, ακόμα πιο άθλια χαρακτηριστικά. Οι καταγγελίες αυτές αναφέρονται σε συμβόλαια μεταξύ των εργολαβικών εταιρειών και των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν το προσωπικό αυτό, ότι σε περίπτωση που κάποια επιχείρηση προσλάβει απευθείας κάποιον εργολαβικό εργαζόμενο, τότε αυτή θα δώσει αποζημίωση στον εργολάβο μερικές χιλιάδες ευρώ. Κυριολεκτικά ένα δουλεμπορικό πανηγύρι, όπου οι εργαζόμενοι είναι αντικείμενα αγοραπωλησίας, με άλλους να αποφασίζουν γι' αυτόν ή αυτήν το πού και με ποιον τρόπο θα δουλέψει. Δεν έχει καν το δικαίωμα να διαλέξει πού θα πουλήσει την εργατική του δύναμη.



Χ. Μ.

Πηγή: rizospastis



Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

Ο παλαιστινιακός Γολγοθάς

Salah Musa

Φέτος ο Παλαιστίνιος Χριστός βαδίζει στους δρόμους της Παλαιστίνης, όχι από την Ιερουσαλήμ προς τη Βηθλεέμ, όπως συνήθιζαν οι πιστοί να τον φαντάζονται στις προσευχές τους· αλλά από τη φυλακή Οφέρ προς το αιματοβαμμένο στρατόπεδο Σντεϊ Τεϊμάν. Βαδίζει δεμένος, σκεπασμένος με τη σκόνη των στρατιωτικών δρόμων, ενώ οι στρατιώτες τον σπρώχνουν όπως τον οδήγησαν κάποτε όταν κουβαλούσε τον Σταυρό. Πόσα πολλά τα οδοφράγματα, πόσο μακρύς ο δρόμος. Συλλαμβάνουν παιδιά και γυναίκες, ξυλοδαρμοί, ταπεινώσεις, εκτελέσεις χωρίς δίκη και βιασμοί.

Κι όμως, το πρόσωπό του, παρά την αιμορραγία, λάμπει με ένα παράξενο φως· ένα φως που μοιάζει με τις φωνές των παιδιών από τα οποία δεν απέμεινε παρά η σκιά ενός καμένου παιχνιδιού ή ένα σχολικό τετράδιο θαμμένο κάτω από τα ερείπια της Γάζας. Η ιστορία επιστρέφει ξανά: η σύγκρουση ανάμεσα στο δίκαιο και το άδικο, ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι. Όμως αυτός ο χειμώνας είναι πυρωμένος· ο ουρανός γέμισε από καμένα σώματα και οι φυλακές ξεχειλίζουν από ανθρώπους κρεμασμένους ανάμεσα στη ζωή και τον θάνατο. Και ο Χριστός ρωτά:

«Τι κράτος είναι αυτό που έγινε ένα απέραντο στρατόπεδο, με σύνορα χαραγμένα ανάμεσα στο αίμα μου και στα συρματοπλέγματα;»

Στον δρόμο προς το στρατόπεδο Σντεϊ Τεϊμάν, ο Χριστός ακούει την κραυγή της Γάζας να αντηχεί προς κάθε κατεύθυνση:
Ζωντανοί άνθρωποι ανασύρονται από τα ερείπια. Παιδιά αναζητούν τις μητέρες τους και μητέρες αναζητούν ένα νόημα για τη σωτηρία. Πόσος θάνατος εδώ και εκεί. Συστηματική εξόντωση και κόλαση. Σφαγή μετά από σφαγή. Ένα κράτος που κρατά μαχαίρι και βόμβα· βαρβαρότητα που επιστρέφει τους πολιτισμούς στις πιο σκοτεινές εποχές τους.

Στη Δυτική Όχθη βλέπει σπίτια να εισβάλλονται, άνδρες να σύρονται έξω από τα κρεβάτια τους και νέους να στέκονται ξυπόλυτοι μέσα στις παγωμένες νύχτες, φιμωμένοι, σαν ακόμη και ο αέρας να έχει απαγορευθεί. Ούτε λάδι ούτε ελιές φέτος. Καμιά γη να αγκαλιάζει το τσεκούρι μου και να θερίζει γονιμότητα και πίστη. Εποικισμοί και έποικοι· και σε κάθε χωράφι μια σφαγή και μια καμινάδα.

Η σταύρωση δεν τελείωσε· απλώς άλλαξαν τα εργαλεία της. Βόμβες και πύραυλοι, εκτελέσεις επί τόπου, επιδρομές και κάψιμο ανθρώπων στις γιορτές του μαζικού θανάτου. Και οι νέοι άγιοι δεν φέρουν ονόματα αποστόλων, αλλά μάρτυρες με άγνωστους αριθμούς, κρεμασμένους στις πόρτες των νεκροτομείων και των στρατοπέδων κράτησης.

Θεέ μου, οι τάφοι γεμίζουν την πατρίδα μου, στη γη και στον ουρανό.

Ο Χριστός οδηγείται στη φυλακή Σντεϊ Τεϊμάν, στην έρημο όπου τα σώματα μετατρέπονται σε ισχνές σκιές. Του δίνουν έναν αριθμό αντί για το όνομά του και του αφαιρούν τη φωνή, τα ρούχα, τις αναμνήσεις και τα Ευαγγέλιά του. Τον αλυσοδένουν φωνάζοντας:

«Δεν θα φτάσεις φέτος στη Βηθλεέμ. Η πόλη είναι κλειστή και το άστρο το καταδιώκουν τα αεροπλάνα.»

Ο Χριστός βρίσκεται στο στρατόπεδο Σντεϊ Τεϊμάν, στο άκρο της ερήμου, ενώ η Βηθλεέμ περιμένει να φωτιστεί το χριστουγεννιάτικο δέντρο και τα παιδιά περιμένουν τον Άγιο Βασίλη να μοιράσει δώρα και ευχές.

Ποιος θα ανάψει τα κεριά φέτος;
Ποιος θα φέρει το αγιασμένο νερό από την Πηγή της Παναγίας στη Ναζαρέτ;

Μέσα σε αυτή τη φυλακή είδε τη Μαρία τη Μαγδαληνή στο γυναικείο τμήμα να βασανίζεται και να τον φωνάζει μέσα στο σκοτάδι:

«Μη μας αφήνεις μόνες, Διδάσκαλε, όπως μας άφησε ο κόσμος να σφαγιαζόμαστε και να γυμνωνόμαστε, ενώ πάνω στα σώματά μας ασκούνται όλες οι μορφές βίας και εξευτελισμού.»

Και είδε τα παιδιά του, τον Μαρουάν Μπαργούτι και τον Αχμάντ Σααντάτ, μαζί με χιλιάδες κρατουμένους μέσα σε τσιμεντένιους λάκκους, ενώ τα ρόπαλα έπεφταν πάνω στα κεφάλια τους. Αυτός είναι πόλεμος εναντίον των ιδεών, της ταυτότητας και των ιστορικών συμβόλων· πόλεμος εναντίον της διαρκούς παρουσίας μου μέσα στην ιστορία.

Όταν η Εκκλησία άνοιξε τα παράθυρά της προς την Ανατολή και οι καμπάνες χτύπησαν:

«Εμπρός για την επανάσταση· εμπρός για την προσευχή.»

Σήμερα λέω:

«Αλίμονο σε εσάς, τύραννοι και βάρβαροι. Κάνατε τον τρόμο και τον νομιμοποιημένο φόνο νόμο σας και βαρύνατε τη γη με δάκρυα που δεν στεγνώνουν. Αλλά με το μέτρο που μετράτε, θα μετρηθείτε κι εσείς.»

Στην περιφραγμένη αμμώδη αυλή, στους στάβλους και στα γυμνά κελιά, ο Χριστός κάθεται ανάμεσα στους κρατουμένους. Βλέπει στα πρόσωπά τους μια σιωπή που θυμίζει τη σιωπή των μαθητών τη νύχτα της σύλληψής του και στα μάτια τους ένα παλιό ερώτημα:

«Γιατί αργεί η λύτρωση;»

Και απαντά όπως απάντησε κάποτε:

«Μακάριοι οι πεινασμένοι και διψασμένοι για δικαιοσύνη, γιατί αυτοί θα χορτάσουν.»

Και η δύναμη του πνεύματος δεν χάνεται ακόμη κι όταν χάνεται το σώμα. Εδώ δοκιμάζεται η αλήθεια και η ανθρωπιά· κι εδώ αρχίζει το αιώνιο τέλος των τυράννων.

Ελάτε, αγαπημένοι μου, να βγάλουμε τα καρφιά από τη σάρκα μας. Η ελευθερία δεν έρχεται χωρίς θυσία, αντίσταση και επιμονή. Ελάτε να κατεβούμε από τον σταυρό και να ενωθούμε στην άρνηση της υποταγής, βαδίζοντας μαζί στον δρόμο του Γολγοθά.

 


Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

Να μη βρίσκει τόπο να σταθεί το «τα κεφάλια μέσα»!




Από το «δεν πάμε στα Στενά του Ορμούζ» μέχρι το «η Ελλάδα είναι έτοιμη να συμμετέχει σε κάποιου είδους αποστολή», ένα τσιγάρο δρόμος.

Πριν από λίγους μήνες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος διαρρήγνυε τα ιμάτιά του και διαβεβαίωνε πως δεν έχει τέτοια ενημέρωση από το αρμόδιο υπουργείο. Την Παρασκευή από τις Βρυξέλλες ο πρωθυπουργός το έσκασε το μυστικό: Ετοιμη η Ελλάδα να πάει στα Στενά! Δηλαδή στο στόμα του λύκου...

* * *

Εκανε και πάσα στα άλλα κόμματα του ευρωατλαντισμού για να συντονιστούν με το σχέδιο, λέγοντας πως η αποστολή «θα πρέπει να έχει διεθνή νομιμοποίηση σε επίπεδο Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ».

Να είναι δηλαδή πολεμική επιχείρηση με φερετζέ, όπως ζητούν ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ και άλλοι. Μη φανεί πως πάνε κι απρόσκλητοι οι Ευρωπαίοι στο Ορμούζ, όπου διακυβεύονται τα συμφέροντα και των δικών τους μονοπωλίων...

* * *

«Η Ελλάδα έχει αποδείξει ότι μπορεί να είναι παρούσα στο πεδίο όταν αυτό απαιτείται», είπε ακόμα ο πρωθυπουργός.

Από ποιους όμως «απαιτείται» και για ποιων τα συμφέροντα; Περαιτέρω διευκρινίσεις δεν δόθηκαν, αλλά οι δηλώσεις Δένδια τον περασμένο Μάρτη κάνουν εύκολη την απάντηση στο κουίζ. Ευκολότερη κι από το «νιάου νιάου στα κεραμίδια»...

«Τα πλοία μας, τα οποία αυτήν τη στιγμή είναι στην Ερυθρά Θάλασσα, είναι ανοιχτά από την Κύπρο, θα είναι αύριο το πρωί ο Θεός ξέρει πού, θα είναι πάντοτε εκεί όμως για να προστατεύουν και τα πλοία με ελληνική σημαία και τα ελληνόκτητα πλοία», είχε πει ο καθ' ύλην αρμόδιος υπουργός Αμυνας. Οπότε λύνεται το μυστήριο...


* * *

Δεν είναι βέβαια μόνο οι εφοπλιστές. Είναι συνολικά η αστική τάξη, που επενδύει στον IMEC και στον «κάθετο διάδρομο», όπως και στην ανάδειξη της Ελλάδας σε ενεργειακό και εμπορικό κόμβο.

Που σημαίνει βέβαια και στρατιωτικός κόμβος των Ευρωατλαντικών σε όλη τη νοτιοανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ. Από τη Μαύρη Θάλασσα μέχρι τον Ινδικό Ωκεανό...

* * *

Η εξέλιξη είναι πολύ σοβαρή! Μετά την Ερυθρά, η αποστολή στο Ορμούζ - με όποια ομπρέλα κι αν γίνει - είναι το βήμα παραπέρα της ελληνικής πολεμικής εμπλοκής. Δείγμα κι αυτό της αποστολής που αναλαμβάνουν οι πανάκριβοι εξοπλισμοί, τους οποίους πληρώνει με αιματηρές θυσίες ο λαός.

Το «εθνικό συμφέρον» σπέρνει φρεγάτες και αεροσκάφη χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από τα ελληνικά σύνορα για να επιτηρούν τις εύθραυστες συμφωνίες των ιμπεριαλιστών συμμάχων. Αλλά και για να προετοιμάζουν τον επόμενο γύρο της σύγκρουσης.

Γιατί είναι βέβαιο ότι σε τέτοια δίνη θα βρεθούν τα πλοία και τα πληρώματα που θα πάνε στα Στενά. Εκεί όπου οι πετρελαιομοναρχίες εξοπλίζονται και θωρακίζονται, στην προοπτική μιας επόμενης κλιμάκωσης.

* * *

Η άλλη όψη της βαθύτερης πολεμικής εμπλοκής είναι η «σταθερότητα» των επιλογών του κεφαλαίου που υπηρετεί η επιτάχυνση των διεργασιών στο αστικό πολιτικό σύστημα.

Κόμματα, παράγοντες και επιτελεία παίρνουν θέσεις για να αλλάξει ο «Μανωλιός» και όλοι μαζί ρίχνονται με λύσσα σε ό,τι γίνεται «φάρος» σύγκρουσης με το σύστημα που υπηρετούν.

Εδώ (όπως φαίνεται) δεν ...περισσεύει κανείς: Υπουργοί, βιομήχανοι, εργατοπατέρες του ΠΑΣΟΚ, ξεπλυματίες - τσιράκια της εργοδοσίας.

Από τη μία επιχειρούν να ξηλώσουν αγωνιστικές διοικήσεις σε σωματεία που τους χαλάνε τη σούπα, όπως στο Εργατικό Κέντρο Εύβοιας. Και από την άλλη περιδιαβαίνουν στην Ευρώπη για να διαφημίζουν τις «κοινωνικές συμφωνίες» τους.

Από τη μία θεσμοθετούν 13ωρα και από την άλλη ανταλλάσσουν συχαρίκια, όπως έκανε ο Μητσοτάκης με συνδικαλιστές του ΠΑΣΟΚ στη Ρόδο για τα 16ωρα και τα 7ήμερα στον Τουρισμό.

Και κάπου - κάπου πετάνε και κάνα δεκάρικο για «4ήμερη δουλειά», μπας και θολώσουν τα βρωμόνερά τους...

* * *

Η απάντηση των εργαζομένων και του λαού σ' αυτό το ...σάλπισμα συναίνεσης και προσμονής δεν μπορεί να είναι άλλη από «μπροστά»! Πιο επιθετικά, πιο μαχητικά, με αγωνιστικές διεργασίες «από τα κάτω», στα σωματεία και στους δρόμους.

Οπως με τις απεργιακές μάχες στις 24 Ιούνη. Να μη βρίσκει τόπο να σταθεί το «τα κεφάλια μέσα».

* * *

«Οποιος σας υπόσχεται τζάμπα παροχές, να ξέρετε ότι θα σας τα πάρει. Εμείς δημιουργούμε πλούτο και επιστρέφουμε μέρισμα της ανάπτυξης», λέει ο Μητσοτάκης για το σικέ παιχνίδι με Τσίπρα, Ανδρουλάκη και λοιπούς.

Αγνωστο βέβαια τι πλούτο δημιούργησαν ο ίδιος και οι καπιταλιστές - κηφήνες που όλα τα κόμματα υπηρετούν με την πολιτική τους: Ούτε σεντ.

Ισως πάλι να εννοεί τον αμύθητο πλούτο που παράγουν οι εργαζόμενοι και μασουλάνε τα κοινωνικά παράσιτα, απευθείας ή από τα «λάφυρα» που μαζεύει το κράτος τους από τη φοροληστεία του λαού.

Από αυτά που ...παίρνει δεκαπλά, καμώνονται ότι γυρνάνε ένα ...που καταλήγει και πάλι στις τσέπες των τραπεζιτών, των ομίλων της Ενέργειας και λοιπών ...δημιουργών πλούτου.


Πηγή: rizospastis



Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

Παρασκευή 19 Ιουνίου 2026

Πατρική παρουσία



Κάποτε φτιάξαμε ένα αρχέτυπο πατέρα που περισσότερο έμοιαζε με τοίχο παρά με άνθρωπο. Τον σιωπηλό άντρα του σπιτιού, τον κουβαλητή, τον αυστηρό, τον απόμακρο, εκείνον που δεν μιλούσε πολύ, δεν αγκάλιαζε πολύ, δεν εξηγούσε πολύ, δεν έκλαιγε ποτέ. Έναν πατέρα που η αξία του μετριόταν κυρίως από το αν έφερνε λεφτά στο σπίτι, αν κρατούσε την οικογένεια «όρθια», αν δεν λύγιζε, αν δεν έδειχνε αδυναμία. Και για πολλά χρόνια αυτό βαφτίστηκε δύναμη. Μόνο που συχνά δεν ήταν δύναμη. Ήταν συναισθηματική αναπηρία. Αυτό το μοντέλο δεν γεννήθηκε τυχαία. Βγήκε μέσα από κοινωνίες όπου ο άντρας εκπαιδεύτηκε να επιβιώνει, να πολεμά, να δουλεύει, να αντέχει, να μη ζητά, να μη νιώθει, να μη μιλά. Η πατρότητα για δεκαετίες ταυτίστηκε περισσότερο με την εξουσία και την οικονομική προστασία παρά με τη συναισθηματική παρουσία. Ο πατέρας ήταν «η κολόνα του σπιτιού», αλλά πολλές φορές οι κολόνες δεν αγκαλιάζουν, δεν ακούνε, δεν ζητούν συγγνώμη. Στέκονται εκεί, βαριές και ακίνητες, και όλοι γύρω τους μαθαίνουν να τις φοβούνται λίγο, να τις χρειάζονται λίγο και να μην περιμένουν πολλά από αυτές. Κι έτσι μεγαλώσαμε γενιές παιδιών που είχαν πατέρα στο σπίτι αλλά όχι πάντα πατέρα μέσα στη σχέση. Πατέρες που δούλευαν πολύ, κουράζονταν πολύ, θύμωναν εύκολα, μιλούσαν λίγο, αγαπούσαν ίσως βαθιά αλλά δεν ήξεραν πώς να το δείξουν. Και εδώ χρειάζεται να είμαστε δίκαιοι αλλά όχι αφελείς. Πολλοί από αυτούς τους άντρες δεν ήταν τέρατα. Ήταν και οι ίδιοι παιδιά που δεν τα κράτησε κανείς αρκετά, άντρες που μεγάλωσαν με το μήνυμα «μην κλαις», «μην είσαι αδύναμος», «άντρας είσαι», «προχώρα». Μόνο που όταν ένας άνθρωπος δεν έχει μάθει να συναντά τον δικό του πόνο, πολύ δύσκολα θα μπορέσει να συναντήσει τον πόνο του παιδιού του.

Η επιστήμη σήμερα είναι αρκετά ξεκάθαρη καθαρή σε αυτό. Η πατρική παρουσία δεν είναι διακοσμητικό στοιχείο στην ανάπτυξη του παιδιού. Δεν είναι «καλό να υπάρχει αν γίνεται». Είναι ένας σημαντικός παράγοντας για τη συναισθηματική ρύθμιση, την ασφάλεια, την αυτοεκτίμηση και την ικανότητα του παιδιού να δημιουργεί σχέσεις. Έρευνες για την πατρική εμπλοκή δείχνουν ότι δεν μετρά μόνο το πόσο χρόνο περνά ένας πατέρας με το παιδί, αλλά κυρίως η ποιότητα αυτής της παρουσίας, η ευαισθησία, η διαθεσιμότητα και η σταθερότητα στη σχέση. Με απλά λόγια, δεν αρκεί να είσαι εκεί σαν έπιπλο. Χρειάζεται να είσαι εκεί σαν άνθρωπος. Γιατί το παιδί δεν χρειάζεται έναν πατέρα-άγαλμα. Χρειάζεται έναν πατέρα που να μπορεί να το δει. Να το ακούσει. Να το αντέξει. Να μη φοβάται το κλάμα του. Να μη γελοιοποιεί την ευαισθησία του. Να μη μετατρέπει κάθε ανάγκη σε μάθημα σκληραγώγησης. Χρειάζεται έναν πατέρα που να μπορεί να πει «έκανα λάθος», «συγγνώμη», «δεν ξέρω, αλλά είμαι εδώ». Και ξέρω, για πολλούς άντρες αυτό ακούγεται πιο δύσκολο από το να σηκώσουν μια οικοδομή στις πλάτες τους. Γιατί η πραγματική οικειότητα θέλει θάρρος. Όχι μπράτσα. Θάρρος. Το παιδί καθρεφτίζεται στον πατέρα του. Όχι μόνο σε αυτά που του λέει, αλλά κυρίως σε αυτά που του μεταδίδει. Αν ο πατέρας είναι μόνιμα απών, το παιδί δεν σκέφτεται ώριμα και ψύχραιμα ότι «ο μπαμπάς έχει δυσκολίες με την έκφραση συναισθήματος λόγω κοινωνικής κατασκευής του ανδρισμού». Το παιδί το παίρνει προσωπικά. Το κάνει ταυτότητα. «Δεν είμαι αρκετός». «Δεν αξίζω προσοχή». «Πρέπει να γίνω καλός για να με αγαπήσουν». «Πρέπει να μην ενοχλώ». «Οι άνθρωποι που αγαπώ δεν μένουν». Και μετά αυτό το παιδί μεγαλώνει, βάζει πουκάμισο, κάνει σχέσεις, κάνει παιδιά, δουλεύει, γελάει, λειτουργεί, αλλά μέσα του υπάρχει ακόμη εκείνη η μικρή εκδοχή του που περιμένει έναν πατέρα να γυρίσει το βλέμμα και να την προσέξει.

Δεν γράφω αυτά για να δαιμονοποιήσω τους πατέρες. Το αντίθετο. Τα γράφω γιατί ο πατέρας είναι πολύ πιο σημαντικός απ’ όσο του επέτρεψε η παλιά κοινωνία να πιστέψει. Δεν είναι απλώς αυτός που πληρώνει, διορθώνει, φωνάζει, αποφασίζει ή εμφανίζεται στις γιορτές του σχολείου όταν προλαβαίνει. Είναι ρυθμιστής. Είναι καθρέφτης. Είναι ασφαλής βάση. Είναι το βλέμμα μέσα από το οποίο ένα παιδί μπορεί να νιώσει ότι έχει θέση στον κόσμο.

Και όχι, δεν χρειάζεται να είσαι τέλειος πατέρας. Αυτή είναι άλλη μια μαλακια της εποχής μας. Το παιδί δεν χρειάζεται τελειότητα. Χρειάζεται επαφή. Χρειάζεται έναν πατέρα αρκετά ώριμο ώστε να μην κρύβεται μονίμως πίσω από την κούρασή του, την αυστηρότητά του, τη δουλειά του ή το «έτσι είμαι εγώ». Γιατί το «έτσι είμαι εγώ» πολλές φορές δεν είναι προσωπικότητα. Είναι άμυνα που έμεινε αθεράπευτη. Και κάπου εδώ θα πεταχτεί ο γνωστός τύπος από τον σύνδεσμο “εγκεκριμένων επαγγελματιών σχολιαστών του FacebooΚ” να πει «πω ρε φίλε, τι μαλακίες λέτε εσείς οι ψυχολόγοι, παλιά οι πατεράδες ήταν άντρες και τα παιδιά μια χαρά μεγάλωναν». Όχι ακριβώς. Πολλά παιδιά απλώς έμαθαν να μη μιλούν. Άλλο το «μεγάλωσα» και άλλο το «μεγάλωσα χωρίς πληγές». Άλλο το «δεν πέθανα» και άλλο το «έμαθα να αγαπιέμαι χωρίς να πρέπει να αποδεικνύω την αξία μου». Το ότι μια γενιά επέζησε δεν σημαίνει ότι δεν κουβαλάει μέσα της σιωπές που έγιναν άγχος, θυμός, αποφυγή, εξαρτήσεις (μεγάλο θέμα αυτό το αφήνω για άλλο άρθρο) , ψυχρότητα, υπερλειτουργικότητα ή δυσκολία στην τρυφερότητα. Αν λοιπόν είσαι πατέρας και αυτό το κείμενο σε ενόχλησε, μην τρέξεις να το πετάξεις στα σκουπίδια για να σωθείς από τη δυσφορία. Κάτσε λίγο μαζί της. Η δυσφορία πολλές φορές είναι η πόρτα πριν την αλλαγή. Δεν σου ζητά κανείς να γυρίσεις πίσω και να ξαναγράψεις όλη την ιστορία. Δεν γίνεται. Σου ζητά όμως η ζωή, το παιδί σου, ίσως και το παιδί που ήσουν κάποτε, να σταματήσεις να περνάς την απουσία για ανδρισμό.

Μάγκα μου, πάρε το παιδί σου μια βόλτα. Άκουσέ το χωρίς να το διορθώνεις. Ρώτησέ το κάτι και περίμενε πραγματικά την απάντηση. Άφησε το γ@@@@@ κινητό κάτω. Πες του μια φορά κάτι που δεν σου είπαν. Πες του «σε βλέπω». Πες του «είμαι περήφανος για σένα» χωρίς κάποιον ιδιαίτερο λόγο.Πες του «δεν χρειάζεται να είσαι τέλειος για να σ’ αγαπώ». Στην αρχή μπορεί να σου φανεί άβολο, σχεδόν γελοίο. Λογικό. Η τρυφερότητα μοιάζει ξένη σε όποιον μεγάλωσε μαθαίνοντας να φορά πανοπλία. Αλλά πίστεψέ με, κανένα παιδί δεν θυμάται με θεραπευτικό τρόπο τον πατέρα που απλώς υπήρχε στο σπίτι. Θυμάται τον πατέρα που ήταν προσβάσιμος. Αυτόν που μπορούσε να πλησιάσει. Αυτόν που δεν το έκανε να νιώθει βάρος. Αυτόν που του έδειξε, όχι με μεγάλα λόγια αλλά με καθημερινή παρουσία, ότι ο κόσμος μπορεί να είναι δύσκολος, αλλά δεν χρειάζεται να τον περνάς μόνος. Πατέρας δεν είναι ο σιωπηλός τύπος στην άκρη του καναπέ που όλοι προσέχουν να μην ενοχλήσουν. Πατέρας είναι εκείνος που το παιδί μπορεί να πλησιάσει χωρίς να μικρύνει τον εαυτό του. Και αν η παλιά γενιά μάς έμαθε ότι ο πατέρας πρέπει να είναι βράχος, ίσως ήρθε η ώρα να πούμε κάτι πιο αληθινό. Το παιδί δεν χρειάζεται βράχο. Χρειάζεται άνθρωπο. Χρειάζεται πρόσβαση.
Και μεταξύ μας…οι περισσότεροι άντρες που φοβούνται ότι το παιδί τους θα γίνει φλώρος με την αγάπη και την τρυφερότητα , ακόμα παλεύουν με τις πληγές που τους άφησε ένας πατέρας που φοβόταν ακριβώς το ίδιο.

Ευάγγελος Ορφανίδης κλινικός ψυχολόγος 


 Πηγή: facebook



Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

Ναρκοπέδιο

Ελλάδα



«Οι δημόσιες συντάξεις από μόνες τους δύσκολα θα μπορούν στο μέλλον να εξασφαλίσουν επαρκή ποσοστά αναπλήρωσης για τους εργαζόμενους», ανέφερε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας σε συνέδριο για την Επαγγελματική Ασφάλιση. 

Ομολογούν ανοιχτά πως όλοι οι αντιασφαλιστικοί νόμοι που ψηφίστηκαν τα τελευταία 20 χρόνια, δεν έγιναν για να «σωθούν» οι συντάξεις και το Ασφαλιστικό, όπως προσχηματικά ισχυρίζονταν, αλλά για να περικοπούν κάτω κι από το όριο της επιβίωσης, απαλλάσσοντας το κράτος και τις επιχειρήσεις από το «κόστος» της Κοινωνικής Ασφάλισης. 

Τώρα ρίχνουν στην πιάτσα τον νέο μύθο, πως αν θέλουν «επαρκείς συντάξεις» οι ασφαλισμένοι, θα πρέπει να βάλουν τις εισφορές τους στον τζόγο και να γίνουν επενδυτές! Στην πράξη η κοροϊδία κλιμακώνεται. 

Οπως είπε ο Πιερρακάκης, «το μέλλον της Ευρώπης» στην άμυνα, στην ενεργειακή αυτονομία, στις ψηφιακές υποδομές, στην τεχνητή νοημοσύνη, δηλαδή σε όλους τους στρατηγικούς στόχους του κεφαλαίου, θα το χρηματοδοτήσει η ίδια η ΕΕ, αξιοποιώντας ως κεφάλαιο τα 13 τρισ. των αποταμιεύσεων, μεταξύ άλλων και στα επαγγελματικά ταμεία. 

Οπως είπε ο πρόεδρος του Γιούρογκρουπ, τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης βρίσκονται «στην καρδιά της λύσης», με τον επικεφαλής της ΤτΕ να συμπληρώνει πως τα ΤΕΑ θα αποκτήσουν «πολύ μεγαλύτερο ρόλο τα επόμενα έτη (...) ως επενδυτικός πυλώνας». 

Ολα λοιπόν τα σφυριά του κεφαλαίου βαράνε στο ίδιο σημείο: Θάβουν την Κοινωνική Ασφάλιση και μετατρέπουν τα γηρατειά σε ναρκοπέδιο, την ώρα που οι καπιταλιστές πίνουν στην «υγειά των κορόιδων» εξασφαλίζοντας τζάμπα χρήμα από τις εισφορές των ασφαλισμένων.

Πηγή: rizospastis



Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »