Τρίτη 23 Ιουνίου 2026

Πριν πεις «βολεμένος» εκπαιδευτικός, δοκίμασε αρχικά να ζήσεις σαν αναπληρωτής

Χρήστος Κάτσικας


Δύο σπίτια, ένας μισθός και μια βαλίτσα: Η αθέατη ζωή των εκπαιδευτικών

Υπάρχουν ορισμένοι μύθοι που επαναλαμβάνονται τόσο συχνά ώστε στο τέλος αποκτούν τη δύναμη της «κοινής λογικής». Ένας από αυτούς είναι ότι οι εκπαιδευτικοί αποτελούν τους «βολεμένους» του Δημοσίου. Ότι έχουν μια σίγουρη δουλειά, λίγες ώρες εργασίας, μεγάλα διαστήματα διακοπών και μια ζωή χωρίς ιδιαίτερο άγχος.

Η πραγματικότητα, όμως, ειδικά για χιλιάδες εκπαιδευτικούς των τελευταίων ετών, απέχει δραματικά από αυτή την εικόνα.

Ας κάνουμε ένα απλό νοητικό πείραμα.

Φανταστείτε να μην γνωρίζετε κάθε χρόνο πού θα ζείτε. Να περιμένετε μέσα στο καλοκαίρι ένα μήνυμα ή μια ανακοίνωση που θα καθορίσει όχι μόνο τον τόπο εργασίας σας, αλλά ολόκληρη τη ζωή σας για τους επόμενους δέκα μήνες.

Φανταστείτε να έχετε οικογένεια, παιδιά, γονείς, φίλους και μια καθημερινότητα σε μια πόλη και ξαφνικά να καλείστε να μετακομίσετε εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά. Σε ένα νησί, σε ένα ορεινό χωριό, σε μια απομακρυσμένη περιοχή που ίσως δεν έχετε επισκεφθεί ποτέ ξανά.

Και να το κάνετε αυτό όχι μία φορά, αλλά ξανά και ξανά.

Μια ζωή μέσα στις μετακινήσεις

Για δεκάδες χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς η ζωή μοιάζει με μια ατελείωτη μετακόμιση.

Κάθε Σεπτέμβριο ξεκινά η ίδια διαδικασία:αναζήτηση στέγης,
  • μεταφορά οικοσκευής,
  • νέες οικονομικές υποχρεώσεις,
  • προσαρμογή σε άγνωστο περιβάλλον,
  • αποχωρισμός από την οικογένεια.

Και κάθε Ιούνιο η διαδικασία επαναλαμβάνεται αντίστροφα.

Οι βαλίτσες αδειάζουν και ξαναγεμίζουν. Τα προσωπικά αντικείμενα επιστρέφουν στην αφετηρία. Και λίγες εβδομάδες αργότερα αρχίζει ξανά η ίδια αγωνία.

Πού θα βρίσκομαι του χρόνου;

Δύο σπίτια με έναν μισθό

Η δημόσια συζήτηση συνήθως αγνοεί μια κρίσιμη παράμετρο.

Πολλοί εκπαιδευτικοί δεν συντηρούν ένα σπίτι αλλά δύο.

Το σπίτι της οικογένειας και το σπίτι της εργασίας.

Ένας αναπληρωτής που υπηρετεί σε νησί ή απομακρυσμένη περιοχή μπορεί να πληρώνει:

Μηνιαία έξοδα                                                             Ενδεικτικό κόστος
Ενοίκιο στον τόπο εργασίας                                                               400-600 ευρώ
Μετακινήσεις                                                                                      100-300 ευρώ
Λογαριασμοί και διαβίωση                                                                 600-700 ευρώ
Οικογενειακές υποχρεώσεις στον τόπο κατοικίας                              Συνεχίζουν κανονικά


Όταν ο καθαρός μισθός κυμαίνεται συχνά μεταξύ 900 και 1.100 ευρώ, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι η εξίσωση δεν βγαίνει.

Σε πολλά νησιά οι εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να δίνουν πάνω από το μισό εισόδημά τους μόνο για ενοίκιο.

Η αβεβαιότητα ως μόνιμη συνθήκη

Ο πραγματικά «βολεμένος» εργαζόμενος γνωρίζει πού θα βρίσκεται τον επόμενο χρόνο.

Χιλιάδες εκπαιδευτικοί δεν το γνωρίζουν.

Δεν ξέρουν:
  • σε ποια πόλη θα εργάζονται,
  • σε ποιο σχολείο θα τοποθετηθούν,
  • αν θα χρειαστεί να μετακομίσουν ξανά,
  • αν θα βρουν σπίτι,
  • αν θα μπορέσουν να ζήσουν κοντά στην οικογένειά τους.

Η αβεβαιότητα αυτή δεν είναι περιστασιακή. Είναι μόνιμο χαρακτηριστικό της επαγγελματικής τους ζωής.

Η αόρατη φθορά

Υπάρχει και μια άλλη διάσταση που σπάνια συζητείται.

Η ψυχολογική φθορά.

Η συνεχής απομάκρυνση από τα παιδιά σου.

Η απουσία από οικογενειακές στιγμές.

Η αδυναμία να σχεδιάσεις τη ζωή σου μακροπρόθεσμα.

Η δυσκολία να δημιουργήσεις κοινωνικούς δεσμούς σε έναν τόπο από τον οποίο γνωρίζεις ότι πιθανότατα θα φύγεις σε λίγους μήνες.

Πρόκειται για μια συνθήκη που χιλιάδες εκπαιδευτικοί βιώνουν επί χρόνια, ακόμη και επί δεκαετίες.

Ποιος είναι τελικά ο «βολεμένος»;

Ο χαρακτηρισμός «βολεμένος» προϋποθέτει σταθερότητα, οικονομική ασφάλεια και προβλεψιμότητα.

Όμως η καθημερινότητα ενός μεγάλου μέρους των εκπαιδευτικών χαρακτηρίζεται από ακριβώς τα αντίθετα:
  • μετακινήσεις,
  • στεγαστική ανασφάλεια,
  • οικονομική πίεση,
  • επαγγελματική αβεβαιότητα,
  • οικογενειακές θυσίες.

Κι όμως, παρά τις δυσκολίες, αυτοί οι άνθρωποι βρίσκονται κάθε πρωί στην τάξη.

Διδάσκουν, στηρίζουν, ενθαρρύνουν και εμπνέουν παιδιά που συχνά αγνοούν τις προσωπικές δυσκολίες που κουβαλούν οι δάσκαλοί τους.

Η αλήθεια πίσω από το στερεότυπο

Ίσως ήρθε η ώρα να εγκαταλείψουμε οριστικά το στερεότυπο του «βολεμένου καθηγητή».

Γιατί πίσω από αυτή τη φράση δεν βρίσκεται ένας εργαζόμενος που απολαμβάνει προνόμια. Βρίσκεται συχνά ένας άνθρωπος που ζει με μια βαλίτσα στο χέρι, μακριά από τους δικούς του ανθρώπους, προσπαθώντας να ισορροπήσει ανάμεσα στο καθήκον, την οικογένεια και την επιβίωση.

Και αν υπάρχει κάτι που χαρακτηρίζει πραγματικά τη ζωή χιλιάδων εκπαιδευτικών στη σημερινή Ελλάδα, αυτό δεν είναι η βολή.

Είναι η διαρκής προσαρμογή, η αντοχή και η επιμονή να υπηρετούν το δημόσιο σχολείο, ακόμη κι όταν το προσωπικό κόστος είναι πολύ μεγαλύτερο από ό,τι φαίνεται με μια πρώτη ματιά.




Πηγή: alfavita



Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

Μανόλης Αναγνωστάκης




Ο μεγάλος μας ποιητής Μανόλης Αναγνωστάκης, από τους σημαντικότερους της μεταπολεμικής γενιάς, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, στις 10 του Μάρτη 1925. Οι γονείς του κατάγονταν από την Κρήτη.

Ήταν μαθητής στο Γυμνάσιο, το 1942, όταν έκανε την εμφάνισή του στο περιοδικό «Πειραϊκά Γράμματα», που εξέδιδαν Εαμίτες και άλλοι προοδευτικοί λογοτέχνες του Πειραιά, και το 1944 στο ΕΠΟΝίτικο φοιτητικό περιοδικό «Ξεκίνημα», του οποίου ήταν αρχισυντάκτης.

Στην Κατοχή εντάχτηκε στην ΕΠΟΝ και στο ΚΚΕ. Το 1968, με τη διάσπαση του ΚΚΕ, εντάχθηκε στο ΚΚΕ «Εσωτερικού».

Σπούδασε Ιατρική στο ΑΠΘ και το 1955 μετεκπαιδεύτηκε στη Βιέννη. Για τη δράση του συνελήφθη το 1948, βασανίστηκε, καταδικάστηκε από έκτακτο στρατοδικείο σε θάνατο και φυλακίστηκε στο Επταπύργιο, έως το 1951. Μετά την αποφυλάκισή του εργάστηκε στη Θεσσαλονίκη σαν ακτινολόγος. Το 1978 εγκαταστάθηκε, με την σύζυγο και τον μοναχογιό του, στην Αθήνα.

Έργα του οι ποιητικές συλλογές: «Εποχές» (1945), «Εποχές 2» (1948), «Εποχές 3» (1951), «Η συνέχεια» (1954), «Η συνέχεια 2» (1956), «Η συνέχεια 3» (1962), «Το περιθώριο» (1968-1969), «Ο στόχος» (1970), «Κόμμα» (1971), «Τα Ποιήματα (1941-1971)». Το 1983 κυκλοφόρησε εκτός εμπορίου η συλλογή «Υ.Γ» (επανεκδόθηκε κανονικά το 1992), η οποία περιλαμβάνει ποιήματα μιας ή δυο φράσεων, που μοιάζουν με αυτοβιογραφικά αλλά ετερογραφικά «επιγράμματα». Το 1987 εκδόθηκαν «Τα συμπληρωματικά», «Παιδική μούσα» (τραγούδια για μικρά παιδιά) και το 1990 η συλλογή – ανθολογία «Η χαμηλή φωνή».

Ποιήματά του μεταφράστηκαν στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά και ιταλικά, και μελοποιήθηκαν από συνθέτες, όπως οι Μίκης Θεοδωράκης, Θάνος Μικρούτσικος, Δημήτρης Παπαδημητρίου κ.ά.

Ο Μανόλης Αναγνωστάκης έδινε σπάνια συνεντεύξεις. Σε μια από αυτές εξήγησε τη σχεδόν δεκαπεντάχρονη ποιητική «σιωπή» του: «Στο αλλοιωμένο τοπίο της εποχής μας δε θα ξαναγράψω. Το έργο μου το ολοκλήρωσα. Επιλέγω τη σιωπή».

Ο Μανόλης Αναγνωστάκης έφυγε από τη ζωή στις 23 του Ιούνη 2005.

Σπούδασε Ιατρική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Για τον ποιητή με τη «χαμηλή φωνή» ο Μίκης Θεοδωράκης θα πει: «Αξιώθηκε να μετουσιώσει τις πληγές του σε μια μοναδική και εξαίσια Ποίηση που έγινε φάρος και οδηγός για όσους ακολούθησαν και που είχαν μέσα τους την ψυχική ευγένεια και την πνευματική δύναμη να την εκτιμήσουν».

Πηγή: katiousa.

Η αγάπη είναι ο φόβος...

Η αγάπη είναι ο φόβος που μας ενώνει με τους άλλους.
Όταν υπόταξαν τις μέρες μας και τις κρεμάσανε σα δάκρυα
Όταν μαζί τους πεθάνανε σε μιαν οικτρή παραμόρφωση
Τα τελευταία μας σχήματα των παιδικών αισθημάτων
Και τί κρατά τάχα το χέρι που οι άνθρωποι δίνουν;
Ξέρει να σφίξει γερά εκεί που ο λογισμός μάς ξεγελά
Την ώρα που ο χρόνος σταμάτησε και η μνήμη ξεριζώθηκε
Σα μιαν εκζήτηση παράλογη πέρα από κάθε νόημα;
(Κι αυτοί γυρίζουν πίσω μια μέρα χωρίς στο μυαλό μια ρυτίδα
Βρίσκουνε τις γυναίκες τους και τα παιδιά τους που μεγάλωσαν
Πηγαίνουνε στα μικρομάγαζα και στα καφενεία της συνοικίας
Διαβάζουνε κάθε πρωί την εποποιία της καθημερινότητας).
Πεθαίνουμε τάχα για τους άλλους ή γιατί έτσι νικούμε τη ζωή
Ή γιατί έτσι φτύνουμε ένα ένα τα τιποτένια ομοιώματα
Και μια στιγμή στο στεγνωμένο νου τους περνά μιαν ηλιαχτίδα
Κάτι σα μια θαμπήν ανάμνηση μιας ζωικής προϊστορίας.
Φτάνουνε μέρες που δεν έχεις πια τί να λογαριάσεις
Συμβάντα ερωτικά και χρηματιστηριακές επιχειρήσεις
Δε βρίσκεις καθρέφτες να φωνάξεις τʼ όνομά σου
Απλές προθέσεις ζωής διασφαλίζουν μιαν επικαιρότητα
Ανία, πόθοι, όνειρα, συναλλαγές, εξαπατήσεις
Κι αν σκέφτομαι είναι γιατί η συνήθεια είναι πιο προσιτή από την τύψη.

Μα ποιός θά ʼρθει να κρατήσει την ορμή μιας μπόρας που πέφτει;
Ποιός θα μετρήσει μια μια τις σταγόνες πριν σβήσουν στο χώμα
Πριν γίνουν ένα με τη λάσπη σαν τις φωνές των ποιητών;
Επαίτες μιας άλλης ζωής της Στιγμής λιποτάχτες
Ζητούνε μια νύχτα απρόσιτη τα σάπια τους όνειρα.

Γιατί η σιωπή μας είναι ο δισταγμός για τη ζωή και το θάνατο.


Κι ήθελε ακόμη...

Κι ήθελε ακόμη πολύ φως να ξημερώσει. Όμως εγώ
Δεν παραδέχτηκα την ήττα. Έβλεπα τώρα
Πόσα κρυμμένα τιμαλφή έπρεπε να σώσω
Πόσες φωλιές νερού να συντηρήσω μέσα στις φλόγες.
Μιλάτε, δείχνετε πληγές αλλόφρονες στους δρόμους
Τον πανικό που στραγγαλίζει την καρδιά σας σα σημαία
Καρφώσατε σʼ εξώστες, με σπουδή φορτώσατε το εμπόρευμα
Η πρόγνωσίς σας ασφαλής: Θα πέσει η πόλις.

Εκεί, προσεχτικά, σε μια γωνιά, μαζεύω με τάξη,
Φράζω με σύνεση το τελευταίο μου φυλάκιο
Κρεμώ κομμένα χέρια στους τοίχους, στολίζω
Με τα κομμένα κρανία τα παράθυρα, πλέκω
Με κομμένα μαλλιά το δίχτυ μου και περιμένω.

Όρθιος, και μόνος σαν και πρώτα περιμένω.


Στʼ αστεία παίζαμε…

Στʼ αστεία παίζαμε!

Δε χάσαμε μόνο τον τιποτένιο μισθό μας
Μέσα στη μέθη του παιχνιδιού σάς δώσαμε και τις γυναίκες μας
Τα πιο ακριβά ενθύμια που μέσα στην κάσα κρύβαμε
Στο τέλος το ίδιο το σπίτι μας με όλα τα υπάρχοντα.
Νύχτες ατέλειωτες παίζαμε, μακριά απʼ το φως της ημέρας
Μήπως πέρασαν χρόνια; σαπίσαν τα φύλλα του ημεροδείχτη
Δε βγάλαμε ποτέ καλό χαρτί, χάναμε χάναμε ολοένα
Πώς θα φύγουμε τώρα; πού θα πάμε; ποιός θα μας δεχτεί;

Δώστε μας πίσω τα χρόνια μας δώστε μας πίσω τα χαρτιά μας
Κλέφτες!
Στα ψέματα παίζαμε!


Τὸ σκάκι

Έλα να παίξουμε.
Θα σου χαρίσω τη βασίλισσά μου.
(Ήταν για μένα μια φορά η αγαπημένη
Τώρα δεν έχω πια αγαπημένη)
Θα σου χαρίσω τους πύργους μου
(Τώρα πια δεν πυροβολώ τους φίλους μου
Έχουν πεθάνει καιρό πριν από μένα)
Κι ο βασιλιάς αυτός δεν ήτανε ποτέ δικός μου
Κι ύστερα τόσους στρατιώτες τί τους θέλω;
(Τραβάνε μπρος, τυφλοί, χωρίς καν όνειρα)
Όλα, και τ’ άλογά μου θα σ’ τα δώσω
Μονάχα ετούτον τον τρελό μου θα κρατήσω
Που ξέρει μόνο σ’ ένα χρώμα να πηγαίνει
Δρασκελώντας τη μια άκρη ώς την άλλη
Γελώντας μπρος στις τόσες πανοπλίες σου
Μπαίνοντας μέσα στις γραμμές σου ξαφνικά
Αναστατώνοντας τις στέρεες παρατάξεις.

Κι αυτή δεν έχει τέλος η παρτίδα.

Φοβάμαι...

Φοβάμαι
τους ανθρώπους που εφτά χρόνια
έκαναν πως δεν είχαν πάρει χαμπάρι
και μια ωραία πρωΐα –μεσούντος κάποιου Ιουλίου–
βγήκαν στις πλατείες με σημαιάκια κραυγάζοντας
«Δώστε τη χούντα στο λαό».

Φοβάμαι τους ανθρώπους
που με καταλερωμένη τη φωλιά
πασχίζουν τώρα να βρουν λεκέδες στη δική σου.

Φοβάμαι τους ανθρώπους
που σου έκλειναν την πόρτα
μην τυχόν και τους δώσεις κουπόνια
και τώρα τους βλέπεις στο Πολυτεχνείο
να καταθέτουν γαρίφαλα και να δακρύζουν.

Φοβάμαι τους ανθρώπους
που γέμιζαν τις ταβέρνες
και τα ‘σπαζαν στα μπουζούκια
κάθε βράδυ
και τώρα τα ξανασπάζουν
όταν τους πιάνει το μεράκι της Φαραντούρη
και έχουν και «απόψεις».

Φοβάμαι τους ανθρώπους
που άλλαζαν πεζοδρόμιο όταν σε συναντούσαν
και τώρα σε λοιδορούν
γιατί, λέει, δεν βαδίζεις στον ίσιο δρόμο.
Φοβάμαι, φοβάμαι πολλούς ανθρώπους.
Φέτος φοβήθηκα ακόμα περισσότερο.

Νοέμβρης 1983΄




Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

Ελβιέλες: Η άγνωστη ιστορία των ελληνικών Αll Star που γεννήθηκαν στην Καλλιθέα

Ελλάδα


Η ελβιέλα γεννήθηκε νότια και παραχώρησε το όνομά της σε μια ολόκληρη κατηγορία παπουτσιών την εποχή εκείνη, αυτά που σήμερα λέμε “σταράκια”.

“‘Ελβις Πρίσλευ ξαναέλα, με παπούτσια ελβιέλα” ή “ελβιέλα θα φορέσω για ν’ αρέσω” ήταν δύο από τα πολλά συνθήματα της εποχής με πρωταγωνίστρια την Ελβιέλα, τα πάνινα παπούτσια με τη λαστιχένια σόλα, πρόγονο των All Star, με ελληνικότατη, όμως, καταγωγή. Τότε που στο “Ροκ” ο Σταμάτης Κραουνάκης με την Άλκηστη Πρωτοψάλτη τραγουδούσαν «Ροκ είναι σμόκιν και ελβιέλο / είναι ο Αμπότ με τον Κοστέλο / αυτοί ‘ναι ροκ!». Και αν η νέα γενιά, σήμερα, αναγνωρίζει μόνο τα πάνινα της Converse, η Ελλάδα μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’80 είχε τη δική της λέξη για να περιγράψει τα συγκεκριμένα παπούτσια.

Όσοι έχουν περάσει ήδη το κατώφλι των 40 χρόνων, πιθανότατα να είχαν ακούσει από τους γονείς τους τη φράση “Πάλιωσαν οι ελβιέλες σου, να πάμε στο Λαμπρόπουλο να πάρουμε καινούργιες για το σχολείο”, γιατί ήταν τα παπούτσια που φορούσαν τα παιδιά στη γυμναστική, στις παρελάσεις και τις γυμναστικές επιδείξεις αλλά σύντομα έγιναν σύμβολο των άγριων νιάτων του ’50, ένα στιλ που λάνσαρε με επιτυχία ο James Dean, με λευκό μπλουζάκι, τζιν και αθλητικό.

Οι ελβιέλες γεννήθηκαν στην Καλλιθέα, στην οδό Καλυψούς (κοντά στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο) το 1928 από την ΕΛ.ΒΙ.ΕΛΑ., την Ελληνική Βιομηχανία Ελαστικού, με ιδρυτές τους Νικόλαο Μαυροφίδη και Νικόλαο Αγνιάδη, με καταγωγή από τη Μικρά Ασία. Εκείνη την εποχή αυτά ήταν τα μόνα αθλητικά παπούτσια που κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα, δεν υπήρχε άλλη εταιρεία που να κατασκευάζει τέτοιου είδους παπούτσια με λαστιχένια σόλα, οπότε το αρτικόλεξο της βιομηχανίας ταυτίστηκε στο μυαλό και την καθημερινότητα των Ελλήνων με τα πάνινα αθλητικά παπούτσια, τα οποία έβγαιναν μόνο σε λευκό χρώμα.

Ο αγγλικός όρος sneakers, τον οποίο χρησιμοποιούμε σήμερα για τα αθλητικά, δεν είχε μπει ακόμη στο λεξιλόγιο των Ελλήνων, παρότι εισήχθη στα λήμματα των αγγλόφωνων λεξικών γύρω στα 1870, για να περιγράψει τα παπούτσια με λαστιχένια σόλα που δημιουργεί έναν χαμηλής έντασης ήχο και δίνει την ευκαιρία σε αυτόν που τα φοράει να περπατάει αθόρυβα, να κινείται ύπουλα δηλαδή όπως ακριβώς μεταφράζεται η λέξη “sneak”, από όπου προκύπτει ο όρος.

Η ΕΛ.ΒΙ.ΕΛΑ έμεινε ανενεργή σε όλη τη διάρκεια της Κατοχής και άνθισε στη δεκαετία 1950-1960, που έφτασε να απασχολεί περίπου 300 εργαζόμενους. Ο αρχικός ιδρυτής της, ωστόσο, Νικόλαος Μαυροφίδης, είχε πεθάνει από το 1944, οπότε το μερίδιό του κληροδοτήθηκε στους γιούς του Αιμίλιο και Στέφανο Μαυροφίδη. Ο Αγνιάδης είχε αποχωρήσει επίσης, λόγω ηλικίας. Δυστυχώς, η εταιρεία σταμάτησε οριστικά τη λειτουργία της στα μέσα του 1961, καθώς υπέστη γενική κατάσχεση λόγω χρεών σε τράπεζες και ιδιώτες πιστωτές.


Η ονομασία της εταιρείας όμως, μετά το κλείσιμό της πωλήθηκε από τους πιστωτές στη μεγάλη υποδηματοποιία «Αλυσίδα» (που είχε ιδρυθεί το 1932 ως «Ηνωμένα Εργοστάσια Καουτσούκ Ο.Ε.»), με έδρα στη Θεσσαλονίκη και η εταιρεία μετονομάστηκε σε «Αλυσίδα-ΕΛΒΙΕΛΑ». Κάποιοι θυμούνται ακόμη, το μεγάλο μαγαζί της εταιρείας στη συμβολή Εγνατίας και Αριστοτέλους, απέναντι από το άγαλμα του Βενιζέλου. Για πολλά χρόνια επίσης, η Αλυσίδα- Ελβιέλα ήταν προμηθευτής τού Ελληνικού Στρατού. Όσοι υπηρέτησαν τη θητεία τους, ίσως θυμούνται τα μπλε πάνινα με άσπρη σόλα παπούτσια που χορηγούσαν στους νεοσύλλεκτους για τη γυμναστική.


Ωστόσο, ο ηλικίες στη δεκαετία των 30’s μεγάλωσαν με άλλον όρο για να χαρακτηρίσουν τα αθλητικά παπούτσια, κι αυτός δεν ήταν άλλος από τα “Sportex”. Αυτό συνέβη γιατί στα μέσα του 1970 ιδρύθηκε στην Ελλάδα από τον Νίκο Κατράντζο (αθλητή του Άρη Θεσσαλονίκης και γνωστό από τα καταστήματα KAΤΡΑΝΤΖΟΣΠΟΡ σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο Κρήτης) η «Sportex», αντιπροσωπεία γαλλικής εταιρείας αθλητικών υποδημάτων (Στην εποχή της Sportex δεν υπήρχαν NIKE, ΑDIDAS, PUMΑ), η οποία άρχισε να εισάγει σε μεγάλες ποσότητες τέτοια παπούτσια στη χώρα μας.

Το ατού τους ήταν πως τόσο εκείνα που εισήγαγε η αντιπροσωπεία της Sportex, όσο και εκείνα που παρήγαγε η Ζίτα Ελλάς έβγαιναν σε μεγάλη ποικοιλία χρωμάτων και όχι μόνο σε άσπρο και μπλε όπως οι ελβιέλες και είχαν πολύ μεγαλύτερη ζήτηση. Όμως τα παπούτσια με τη λαστιχένια σόλα εξακολοθούσαν να αποκαλούνται ελβιέλες μέχρι τις αρχές του 1983, όταν εισήχθησαν για 1η φορά στην Ελλάδα τα All Star κατασκευασμένα από την αμερικανική εταιρεία Converse.


Ακόμη και σήμερα όμως, υπάρχει μια γενιά που αποκαλεί τα αθλητικά ελβιέλες, ακόμη κι αν υπάρχει φαρδύ πλατύ πάνω τους το σήμα της Nike ή το στρογγυλό σήμα της Converse στο πλάι των All Star, γιατί γι’ αυτή τη γενιά οι σταρ ήταν αδιαμφισβήτατα οι ελβιέλες.


Πηγή: dinfo



Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

ΝΔ - ΚΟΜΜΑ ΤΣΙΠΡΑ Μιλάνε στο σπίτι του κρεμασμένου για πλειστηριασμούς!

Ελλάδα


Τελικά «στο σπίτι του κρεμασμένου μιλάνε για σκοινί», όπως δείχνουν οι «πασούλες» που ανταλλάσσουν ξανά τις μέρες αυτές η κυβέρνηση ΝΔ και το κόμμα Τσίπρα πάνω στα αποκαΐδια που έχει αφήσει η πολιτική τους για δεκάδες χιλιάδες λαϊκά σπίτια. Κι όμως, αυτοί που με τους νόμους τους υπέρ τραπεζών και funds οδήγησαν δεκάδες χιλιάδες σπίτια στο σφυρί, ξεσπιτώνουν κόσμο, ακόμα και ανήμπορους, ηλικιωμένους, ανέργους και ΑμεΑ, έστησαν και καβγά από πάνω για το ποιος είναι πιο ...κοινωνικά ευαίσθητος. Αφορμή, τα αναμασήματα του κόμματος Τσίπρα περί «κοινωνικής πολιτικής στην κατοικία», τίτλος πίσω από τον οποίο κρύβονται προτάσεις που διασφαλίζουν ότι τα funds και λοιποί καπιταλιστές θα πάρουν τα «πανωτόκια» τους και με το παραπάνω, και μάλιστα με κρατική εγγύηση, με τον λογαριασμό να καταλήγει πάλι στον λαό από την άλλη τσέπη. Με τέτοιες προτάσεις - που δεν διαφέρουν από όσα παρουσιάζει η ΝΔ ως δήθεν «κοινωνική πολιτική» στη στέγη - οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης και του κόμματος Τσίπρα έστησαν χτες καβγά περί «μπαταχτσήδων» και άλλων τέτοιων, με στόχο ο λαός να παίρνει ως δεδομένο τον στενό «κορσέ» στις ανάγκες του, για να μην πειραχτεί ούτε τρίχα από τα κέρδη του κεφαλαίου.

Την ώρα που εξελίσσεται η προσπάθεια τόνωσης του «αντιπολιτευτικού» προφίλ για τα μάτια του κόσμου, από την άλλη εξελίσσεται και η γνωστή κατάθεση διαπιστευτηρίων για το κόμμα Τσίπρα. Σε αυτό το πλαίσιο, την Παρασκευή ο Τσίπρας είχε συνάντηση με τους πρέσβεις της Νορβηγίας, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γερμανίας, της Ιταλίας, της Ισπανίας, της Δανίας και της Ολλανδίας, για να τους εξηγήσει - λέει - τους στόχους και τις επιδιώξεις του νέου πολιτικού εγχειρήματος. Με τον καπιταλισμό να βάζει την αιματοβαμμένη στολή του πολέμου, στον οποίο θέλει να ρίξει τους λαούς για τη μοιρασιά των κερδών, τα επιτελεία του Τσίπρα διαρρέουν διάφορα όπως ότι «τόνισε την ανάγκη να αποκτήσει η ΕΕ ισχυρό διεθνή ρόλο, με σκοπό την ενίσχυση των αποτρεπτικών της δυνάμεων και μέτρα ώστε να καταστεί επιχειρησιακό το άρθρο 42.7 της Συνθήκης της Λισαβόνας» (για «αμοιβαία στρατιωτική συνδρομή»), ό,τι ακριβώς δηλαδή ζητάει και η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Και ο νοών νοείτω για το τι συζητιέται πίσω από τις κλειστές πόρτες...


Πηγή: rizospastis



Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

To έγκλημα της απολιγνιτοποίησης σε μια εικόνα: Η ΔΕΗ ΑΕ ανατίναξε τρεις εκσκαφείς στην Κοζάνη (βίντεο)

Από Ημεροδρόμο


Εικόνες που συμπυκνώνουν τις συνέπειες της πολιτικής της απολιγνιτοποίησης, την οποία υπηρετούν διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις και τα αστικά κόμματα, εκτυλίχθηκαν στις 18 Ιούνη στο ορυχείο της Μαυροπηγής, στον νομό Κοζάνης. Συγκεκριμένα, η ΔΕΗ ΑΕ προχώρησε στην ελεγχόμενη ανατίναξη τριών καδοφόρων εκσκαφέων, με την ενέργεια να παρουσιάζεται ως μέρος της διαδικασίας απόσυρσης παλιού εξοπλισμού, ενώ είναι προαπαιτούμενο για το νέο επενδυτικό πλάνο της ΔΕΗ ΑΕ στην περιοχή.

Οι συγκεκριμένοι εκσκαφείς, μήκους περίπου 100 μέτρων, ύψους 50 μέτρων και βάρους άνω των 150 τόνων το καθένα, που χρυσοπλήρωσε ο ελληνικός λαός, βρέθηκαν για δεκαετίες στην «καρδιά» της εξορυκτικής δραστηριότητας της περιοχής, συμβάλλοντας στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και συνδέοντας τη λειτουργία τους με τη ζωή και την εργασία χιλιάδων εργαζομένων στα ορυχεία και τους ενεργειακούς σταθμούς της Δυτικής Μακεδονίας.

Η κατεδάφισή τους έρχεται ως συνέχεια του κλεισίματος λιγνιτικών μονάδων και ορυχείων, της απαξίωσης παραγωγικών υποδομών σε μια περιοχή που για δεκαετίες αποτέλεσε το ενεργειακό κέντρο της χώρας.

Δεν είναι τυχαίο ότι οι εικόνες από την κατάρρευση των γιγαντιαίων μηχανημάτων προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις. Για τον λαό της περιοχής αποτελούν ένα ακόμη στιγμιότυπο των συνεπειών της λεγόμενης «πράσινης μετάβασης», που προωθήθηκε στο πλαίσιο της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απελευθέρωση της αγοράς Ενέργειας και τη διασφάλιση νέων πεδίων κερδοφορίας για τους επιχειρηματικούς ομίλους.

Την ίδια ώρα που τα λαϊκά νοικοκυριά βρίσκονται αντιμέτωπα με το πανάκριβο ηλεκτρικό ρεύμα και την ενεργειακή φτώχεια, η Δυτική Μακεδονία μετρά χιλιάδες χαμένες θέσεις εργασίας και ερημοποίηση.

Μέσα σε αυτό το τοπίο, η ανατίναξη των εκσκαφέων της Μαυροπηγής αποκτά έναν ιδιαίτερο συμβολισμό. Αποτυπώνει με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο την καταστροφή παραγωγικών δυνατοτήτων και υποδομών στο όνομα μιας πολιτικής που αντιμετωπίζει την Ενέργεια ως πεδίο κερδοφορίας των μονοπωλιακών ομίλων και όχι ως κοινωνικό αγαθό για την κάλυψη των λαϊκών αναγκών.





Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026

Το Μεγάλο μας Τσίρκο




Θεατρικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη, που έγραψε ιστορία, όταν ανέβηκε μεσούσης της δικτατορίας από τον θίασο Καρέζη - Καζάκου. Τη μουσική και τα τραγούδια της παράστασης έγραψε ο Σταύρος Ξαρχάκος.

Το έργο διατρέχει, με σατυρικό, αλλά και δραματικό τρόπο, τη νεότερη ελληνική ιστορία από την Τουρκοκρατία και τα χρόνια του Όθωνα έως τη Μικρασιατική Καταστροφή και τη γερμανική Κατοχή

.Η ιδέα για το ανέβασμα του έργου ανήκε στο θιασαρχικό ζεύγος, που για πρώτη φορά την άνοιξη του 1972 σκέφτηκαν ν’ ανεβάσουν ένα έργο, που σύμφωνα με την Τζένη Καρέζη έπρεπε «να είναι κάτι σαν λαϊκό πανηγύρι, να κλείνει μέσα του πολλή ρωμιοσύνη... και μέσα από τη σάτιρα, τον αυτοσαρκασμό, το γέλιο και το δάκρυ, να μιλήσουμε για τους καημούς και τα όνειρα της φυλής μας, για προδομένους αγώνες, για προδομένες ελπίδες... και πάνω απ’ όλα για ομορφιά. Για την ομορφιά αυτού του λαού, που δεν παύει ποτέ να αγωνίζεται, να προδίδεται, να πιστεύει και να συνεχίζει τον αγώνα του, διατηρώντας τις ρίζες του αναλλοίωτες αιώνες τώρα».

«Όλα αυτά όμως θά ’πρεπε να ειπωθούν ρωμέικα, ζεστά. Καθόλου φιλολογικά. Καθόλου εγκεφαλικά. Θά’ πρεπε, δηλαδή, να γραφτεί ένα έργο που να έχει μέσα του τους σπόρους της λαϊκής μας τέχνης. Εγχείρημα δύσκολο, άπιαστο σχεδόν», συνεχίζει την αφήγησή της η Τζένη Καρέζη.

Οι θιασάρχες απευθύνθηκαν στον σπουδαίο έλληνα θεατρικό συγγραφέα Ιάκωβο Καμπανέλλη, επειδή είχε «ταλέντο, πείρα, γνώση» και στο έργο του «χτυπάει πάντα πυρετικά, σπαρακτικά και γνήσια ο σφυγμός της ράτσας». Ο Καμπανέλλης δέχτηκε με ενθουσιασμό την πρότασή τους κι έτσι προέκυψε το θεατρικό «Το Μεγάλο μας Τσίρκο».

Την παράσταση ανέλαβε να σκηνοθετήσει ο Κώστας Καζάκος με βοηθό τον Άρη Δαβαράκη, τα σκηνικά και τα κοστούμια έφτιαξε ο Φαίδων Πατρικαλάκης. Τα τραγούδια της παράστασης έγραψε ο Σταύρος Ξαρχάκος και τα ερμήνευε επί σκηνής ο Νίκος Ξυλούρης. Η κίνηση και η θεατρική απόδοση της σκηνής του Καραγκιόζη διδάχτηκε από τον Ευγένιο Σπαθάρη, ο οποίος διακόσμησε το χώρο της εισόδου. Τους βασικούς ρόλους ερμήνευσαν ο Κώστας Καζάκος, η Τζένη Καρέζη, ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, ο Νίκος Κούρος, ο Τίμος Περλέγκας και ο Χρήστος Καλαβρούζος.

Η πρεμιέρα του έργου δόθηκε στις 22 Ιουνίου 1973 στο θέατρο «Αθήναιον» της οδού Πατησίων. Αμέσως αγαπήθηκε από το κοινό κι έγινε σύμβολο του αγώνα κατά της Χούντας. Αλληγορικά γραμμένο, κατάφερε να περάσει τις συμπληγάδες της λογοκρισίας, κρύβοντας δεκάδες μηνύματα κατά της δικτατορίας. Κάθε βράδυ γινόταν κοσμοσυρροή στο «Αθήναιον», που βρισκόταν σχεδόν απέναντι από το Πολυτεχνείο. Ανάμεσά τους και «εκπρόσωποι» του στρατιωτικού καθεστώτος, που σημείωναν και ενημέρωναν τους προϊσταμένους τους για τις αντιδράσεις των θεατών.

Οι παραστάσεις του διακόπηκαν βίαια από τη Χούντα, τον Οκτώβριο, λίγο πριν από το Πολυτεχνείο. Η Τζένη Καρέζη και ο Κώστας Καζάκος συνελήφθησαν και κρατήθηκαν στο ΕΑΤ-ΕΣΑ, ενώ συνελήφθησαν εκ νέου κατά την εξέγερση του Πολυτεχνείου. Οι παραστάσεις του έργου συνεχίστηκαν μετά την αποφυλάκισή τους με μεγαλύτερη επιτυχία από τις 22 Δεκεμβρίου 1973. Αμέσως μετά τη Μεταπολίτευση, στις 3 Αυγούστου 1974, το έργο ξανανέβηκε με την προσθήκη των λογοκριμένων σκηνών κι ενός τραγουδιού («Το Πρόσκύνημα») στο φινάλε της παράστασης για τους νεκρούς του Πολυτεχνείου.


Πηγή: sansimera.gr




Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

Εισιτήρια - φωτιά, 15ωρα για τους ναυτεργάτες και γερασμένα πλοία στην ακτοπλοΐα

Ελλάδα


Ταξίδια - «οδύσσειες» και μάλιστα πανάκριβα, ναυτεργάτες στην «πρέσα», με τεράστιους κινδύνους για την ασφάλεια στη θάλασσα: Αυτή είναι η πραγματικότητα που διαμορφώνουν τα εφοπλιστικά κέρδη στην ακτοπλοΐα, η οποία αποτελεί ένα ακόμα «αγκωνάρι» του «τουριστικού θαύματος».

Είναι χαρακτηριστικό ότι για μια λαϊκή οικογένεια το πήγαινε - έλα σε νησί κοστίζει από μισό μέχρι σχεδόν έναν ολόκληρο μισθό. Την ίδια στιγμή, στα βαπόρια τα πληρώματα δουλεύουν 12, 13 και 15 ώρες, πολλές φορές κάτω και από τις ελάχιστες οργανικές συνθέσεις, σε έναν στόλο όπου σχεδόν 3 στα 10 πλοία είναι ηλικίας 40 ετών και πάνω.

Το «άλλο μισό» της παραπάνω αθλιότητας είναι το γεγονός ότι ακτοπλοϊκοί εφοπλιστικοί όμιλοι εισπράττουν πάνω από 1 δισ. ευρώ από τα εισιτήρια, εκατοντάδες εκατομμύρια «ζεστό» κρατικό χρήμα για τις «άγονες γραμμές» και νέα πακέτα για καύσιμα και «πράσινη» ανανέωση του στόλου τους.

Αυτή είναι η πραγματικότητα της «απελευθερωμένης» ακτοπλοΐας, που άνοιξε ο Κανονισμός 3577/92 της ΕΕ και υπηρέτησαν διαδοχικά οι κυβερνήσεις ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ: Οι ανάγκες των νησιωτών, των επιβατών και των ναυτεργατών στο έλεος του κέρδους, όπως αποκαλύπτουν τα παρακάτω χαρακτηριστικά παραδείγματα.

Ενας μισθός μένει στο πήγαινε - έλα!

Μια μικρή ανάσα σε κάποιο νησί παραμένει απλησίαστη για τη λαϊκή οικογένεια, πριν προστεθεί έστω και ένα ευρώ για διαμονή, φαγητό και μετακινήσεις.

Για τέσσερις επιβάτες στην οικονομική θέση, ένα ΙΧ και επιστροφή, το ταξίδι από τον Πειραιά στη Σύρο κοστίζει 487 ευρώ, από τα οποία 278 για τους επιβάτες και 209 για το αυτοκίνητο. Για την Ικαρία ο λογαριασμός φτάνει τα 581 ευρώ και για τη Λέσβο τα 640 ευρώ, από περίπου 557 ευρώ το 2025, αυξημένος κατά σχεδόν 15% μέσα σε έναν χρόνο.

Στη Ρόδο το κόστος εκτοξεύεται στα 979 ευρώ. Ενας ολόκληρος μισθός εξανεμίζεται μόνο για την επιβίβαση και την επιστροφή, πριν η οικογένεια πατήσει το πόδι της στο νησί.

Πληρώματα κάτω και από τα ελάχιστα, δουλειά μέχρι και 15 ώρες

Οι οργανικές συνθέσεις που προβλέπει η νομοθεσία δεν καλύπτουν τις πραγματικές ανάγκες για ασφαλή ταξίδια. Ακόμα δε κι αυτές παραβιάζονται, με πλοία να δρομολογούνται με προσωπικό λιγότερο και από το ελάχιστο προβλεπόμενο.

Ιδιαίτερα το καλοκαίρι στα ταχύπλοα και στα συμβατικά επιβατηγά καταγράφονται 12ωρα, 13ωρα και 15ωρα, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις η δουλειά ξεπερνά τις 86 ώρες τη βδομάδα. Καπετάνιοι και πληρώματα κάνουν «ακροβατικά» στα λιμάνια για να μη χαθεί ούτε λεπτό. Και αυτά αν όλα πάνε «ρολόι», χωρίς καθυστερήσεις, βλάβες ή δυσκολίες από τον καιρό.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το «Power Jet» της «Seajets», που στις 20 Σεπτέμβρη 2025 εκτέλεσε δρομολόγιο από τις 6 το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ, με το πλήρωμα να δουλεύει 14 συνεχόμενες ώρες ενώ ο Κανονισμός Ταχυπλόων προβλέπει έως 10 ώρες ημερήσιας απασχόλησης.

Φέτος στο «Champion Jet 2», που υποχρεούται να διαθέτει δύο πληρώματα, σύμφωνα με τα σωματεία το δεύτερο απασχολείται με μεροκάματο και συμβάσεις λίγων ημερών, κατά παράβαση της Συλλογικής Σύμβασης. Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» έχουν κάνει 17 καταγγελίες σχετικές με τις οργανικές συνθέσεις μέσα σε 12 μήνες, ενώ χρειάστηκε παρέμβασή τους ακόμα και για να πληρωθούν υπερωρίες στα «Champion Jet 2» και «Champion Jet 3».

Το έδαφος έχει στρώσει ο νόμος 4150/2013, που επιτρέπει τον χειμώνα μείωση κατά 60% του προσωπικού των γενικών υπηρεσιών.

«Βροχή» κρατικού χρήματος στους ακτοπλοϊκούς ομίλους

Το νέο πλαίσιο για τις «άγονες γραμμές» εξασφαλίζει 668 εκατ. ευρώ για την τετραετία Νοέμβρης 2025 - Οκτώβρης 2029, ανεβάζοντας την ετήσια χρηματοδότηση από 148 εκατ. σε 167 εκατ. ευρώ. Σε σχέση με τα 138 εκατ. που καταγράφονταν το 2023 η αύξηση φτάνει το 21%, ενώ οι συμβάσεις από ετήσιες γίνονται τετραετείς, εξασφαλίζοντας σταθερή ροή κρατικού χρήματος στους ομίλους.

Αποκαλυπτική είναι η γραμμή Σύρος - Πάρος - Νάξος - Φολέγανδρος - Σίκινος - Ιος - Θηρασιά - Θήρα - Ανάφη. Για δύο δρομολόγια τη βδομάδα προβλέπονται συνολικά 2,92 εκατ. ευρώ μέχρι τον Οκτώβρη. Το μίσθωμα κάθε δρομολογίου εκτινάχθηκε από 24.018 ευρώ το 2025 σε 36.516 ευρώ φέτος, αυξημένο κατά 52%. Μόνο για τέσσερις γραμμές των Κυκλάδων προβλέπονται πάνω από 5,3 εκατ. ευρώ σε 9 μήνες, χώρια τα εισιτήρια.

Προστέθηκαν άλλα 56 εκατ. ευρώ κρατικής ενίσχυσης με επίκληση τα καύσιμα, ενώ για το «πρασίνισμα» του στόλου ανακοινώθηκαν 300 εκατ. ευρώ δημόσιας χρηματοδότησης και έως 700 εκατ. ευρώ δανείων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Οι όμιλοι λοιπόν πληρώνονται από τον επιβάτη, επιδοτούνται από τη φορολογία του λαού και χρηματοδοτούνται ξανά για την ανανέωση του ιδιωτικού τους στόλου.

8 σοβαρά ατυχήματα και γερασμένα πλοία

Οι μειωμένες συνθέσεις και τα εξαντλητικά δρομολόγια δεν αφορούν μόνο τις συνθήκες δουλειάς των ναυτεργατών. Σε περίπτωση πυρκαγιάς, πρόσκρουσης ή ανάγκης εγκατάλειψης του πλοίου σημαίνουν λιγότερα χέρια για την πυρόσβεση, τη διάσωση και την καθοδήγηση εκατοντάδων επιβατών.

Σύμφωνα με τα σωματεία ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», την περίοδο 2025 - 2026 σημειώθηκαν 8 σοβαρά ναυτεργατικά ατυχήματα, από τα οποία 2 θανατηφόρα: 5 τραυματισμοί σε πλοία της «Seajets», 1 στις «Minoan Lines» και τα 2 θανατηφόρα σε πλοία που συνδέονται με την «Attica Group».

Τον Απρίλη του 2025 σκοτώθηκε 47χρονη επίκουρος στο «Claudia», όταν παρασύρθηκε από φορτηγό κατά τη φορτοεκφόρτωση. Τον Σεπτέμβρη σκοτώθηκε 20χρονος καθαριστής μηχανής στο «Blue Star Chios».

Τον Αύγουστο του 2025 το «Παναγία Παραβουνιώτισσα» προσάραξε με 105 επιβάτες και 9 μέλη πληρώματος. Το πλοίο πήρε κλίση και οι επιβάτες απομακρύνθηκαν με βάρκες ιδιωτών. Τον ίδιο μήνα, με ανέμους 8 και 9 μποφόρ το «Tera Jet 2» υπέστη ζημιά στον καταπέλτη και δεν μπόρεσε να προσεγγίσει την Ηρακλειά.

Την ίδια ώρα η μέση ηλικία του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου αγγίζει τα 30 χρόνια, ενώ 45 από τα 153 πλοία - σχεδόν 3 στα 10 - είναι ηλικίας 40 ετών και πάνω. Τα σωματεία καταγγέλλουν ως χαρακτηριστικές περιπτώσεις γερασμένων και υποσυντήρητων πλοίων τους στόλους της «SAOS Ferries», τα συμβατικά της «Seajets», πλοία της «Attica Group» που προέρχονται από την ΑΝΕΚ και τη «Levante Ferries».

Κ. Ηλ.



Πηγή:rizospastis



Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

Ο Δήμος Σταρένιος, οι «Ενωμένοι Καλλιτέχνες» και ο πολιτισμός της αξιοπρέπειας


Υπάρχουν ηθοποιοί που κατακτούν μια θέση στην Ιστορία μέσα από τους ρόλους τους. Υπάρχουν και εκείνοι που κατακτούν μια θέση στην Ιστορία μέσα από τη ζωή τους. Ο Δήμος Σταρένιος ανήκει και στις δύο κατηγορίες.

Υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Ελληνες ηθοποιούς του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, ένας σπουδαίος καλλιτέχνης που σημάδεψε γενιές θεατών. Ταυτόχρονα όμως υπήρξε ένας άνθρωπος βαθιά δεμένος με τους αγώνες του λαού, ένας κομμουνιστής, ένας ΕΑΜίτης καλλιτέχνης που δεν διαχώρισε ποτέ την Τέχνη από την κοινωνική ευθύνη, που τίμησε τον λαό και τον πολιτισμό.

Ο Δήμος Σταρένιος ανήκε στη γενιά που δεν είδε ποτέ την Τέχνη σαν διακόσμηση σαλονιών, ούτε σαν ουδέτερο επάγγελμα, μακριά από τη φωτιά της Ιστορίας. Την είδε όπως την έζησε, ως υπόθεση του λαού, ως όπλο μνήμης, αξιοπρέπειας και αντίστασης.

Γεννημένος το 1909 στο Κάιρο από Αιγυπτιώτες γονείς, μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον σχετικής ευμάρειας, αλλά όταν εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα και ακολούθησε τον δρόμο της υποκριτικής, βρέθηκε αντιμέτωπος με τις πιο σκληρές στιγμές της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας.

Στα χρόνια της ναζιστικής κατοχής γνώρισε την πείνα, τις στερήσεις και την καταπίεση, όπως χιλιάδες άλλοι.

Στην Κατοχή, ο άνθρωπος που αργότερα θα έμενε στη λαϊκή μνήμη ως τοκογλύφος, καταδότης ή «γερο-Λαδάς», πείνασε όπως πείνασε ο λαός.

Χαρακτηριστικό είναι ένα περιστατικό που έμεινε στην Ιστορία του ελληνικού θεάτρου. Παίζοντας στην παράσταση «Απόψε θα γελάσουμε», κατέρρευσε πάνω στη σκηνή από την εξάντληση και την ασιτία. Στην πραγματικότητα, ο ηθοποιός είχε λυγίσει από την πείνα. Το κοινό νόμιζε πως ήταν μέρος της κωμωδίας και ξέσπασε σε χειροκροτήματα. Δεν ήταν όμως. Ηταν η Κατοχή. Ηταν η πραγματική τραγωδία πίσω από τη θεατρική αυλαία.

Την επόμενη μέρα, βρισκόταν ξανά στο σανίδι. Αυτή η εικόνα συμπυκνώνει ολόκληρη τη γενιά των καλλιτεχνών της Αντίστασης. Ηταν άνθρωποι που πεινούσαν, διώκονταν, αλλά δεν εγκατέλειπαν ούτε τον αγώνα, ούτε την Τέχνη. Αυτή η γενιά είχε μάθει να στέκεται όρθια, ακόμα κι όταν το σώμα λύγιζε.

Ενας «δοσίλογος» γενναίος και αντιστασιακός!

Για τους περισσότερους Ελληνες ο Δήμος Σταρένιος ταυτίστηκε με τους «κακούς» του ελληνικού κινηματογράφου. Υποδύθηκε τον τοκογλύφο, τον μαυραγορίτη, τον εκμεταλλευτή, τον καταδότη, τον συνεργάτη των κατακτητών. Τον φιλάργυρο «γερο-Λαδά» από το «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», ο οποίος πέρασε ακόμα και στην καθημερινή γλώσσα ως σύμβολο τσιγκουνιάς. Ταυτίστηκε βέβαια και με την περιβόητη ατάκα από τη «Χαραυγή της Νίκης»: «Οι Γερμανοί είναι φίλοι μας, θέλουν το καλό μας».

Μόνο που ο Δήμος Σταρένιος δεν πίστευε ούτε συλλαβή από αυτά, αφού στην πραγματική ζωή πολεμούσε πολιτικά και ιδεολογικά τον φασισμό. Η ειρωνεία της Ιστορίας είναι ότι πίσω από έναν από τους πιο γνωστούς «δοσίλογους» του ελληνικού κινηματογράφου βρισκόταν ένας αγωνιστής που υπέφερε από τους κατακτητές και από τις συνέπειες των πολιτικών του πεποιθήσεων.

Ηταν όμως τόσο πειστικός, ώστε πολλές φορές το κοινό ταύτιζε τον άνθρωπο με τον ρόλο. Και αυτή ακριβώς είναι η απόδειξη του μεγάλου του ταλέντου.

Να παίζει τόσο αληθινά αυτό που απεχθανόταν.

Να δίνει μορφή στον εκμεταλλευτή, στον χαφιέ, στον υποταγμένο, ώστε ο λαός να τον αναγνωρίζει και να τον μισεί στην οθόνη.

Η υποκριτική του δεινότητα αποδείχθηκε ακριβώς μέσα από αυτήν την αντίφαση. Μόνο ένας σπουδαίος ηθοποιός μπορούσε να ενσαρκώσει έτσι τον καταδότη, τον γερμανοτσολιά ή τον εκμεταλλευτή, ώστε οι χαρακτήρες αυτοί να μείνουν ανεξίτηλοι στη λαϊκή μνήμη. Μόνο ένας μεγάλος καλλιτέχνης μπορούσε να μετατρέψει τον γερο-Λαδά σε διαχρονικό σύμβολο της φιλαργυρίας. Ακόμα και σήμερα, δεκαετίες μετά τον θάνατό του, η φράση «είναι γερο-Λαδάς» παραμένει μέρος του καθημερινού ελληνικού λεξιλογίου.

Στην πραγματική ζωή ο Σταρένιος ήταν κομμουνιστής, μέλος του ΕΑΜ. Αντιστάθηκε στον φασισμό, στάθηκε με τον λαό, πλήρωσε το τίμημα των ιδεών του και η συμβολή του δεν περιορίζεται μόνο στην προσωπική του διαδρομή.

Ανήκοντας στη μεγάλη οικογένεια των ΕΑΜιτών καλλιτεχνών, εκείνων που στα χρόνια της Κατοχής και της Αντίστασης έδωσαν μάχη στα βουνά, στις πόλεις και στο μέτωπο του πολιτισμού, συμμετείχε σε θιάσους που κράτησαν ζωντανό τον λαϊκό πολιτισμό μέσα στο κλίμα διώξεων και τρομοκρατίας. Αντιμετώπιζε καθημερινά επιθέσεις «εθνικοφρόνων» και παρακρατικών εγκληματικών συμμοριών, επειδή αγωνιζόταν να κρατήσει ζωντανό έναν λαϊκό, προοδευτικό και δημοκρατικό πολιτισμό.

Οι «Ενωμένοι Καλλιτέχνες» δεν ήταν απλώς ένας θίασος, ήταν η συνέχεια της Αντίστασης με άλλα μέσα, γι' αυτό και η αντίδραση ήξερε πολύ καλά τον λόγο που τους φοβόταν.

Τη γενική διεύθυνση είχαν ο Γιώργος Σεβαστίκογλου και ο Γιαννούλης Σαραντίδης. Μεταξύ άλλων συμμετείχαν ο Αιμίλιος Βεάκης, ο Θόδωρος Μορίδης, ο Νάσος Κεδράκας, η Ασπασία Παπαθανασίου, η Αλέκα Παΐζη, ο Λυκούργος Καλλέργης, ο Τίτος Βανδής, ο Αλέξης Δαμιανός, η Μιράντα Μυράτ, ο Αντώνης Γιαννίδης, ο Γιώργος Γληνός και βέβαια ο Δήμος Σταρένιος.

Ποιος φοβάται τον κομμουνισμό;

Σε μια παράσταση του έργου «Ιούλιος Καίσαρας», 100 ένοπλοι Χίτες εισέβαλαν στο θέατρο. Οι ηθοποιοί αμύνθηκαν με τα κοντάρια και τα σπαθιά της παράστασης.

Ο Βεάκης, ο Γιαννίδης και η Μυράτ τραυματίστηκαν. Αυτή η εικόνα αποτυπώνει καλύτερα από κάθε θεωρητική ανάλυση τι σήμαινε να είσαι ΕΑΜίτης καλλιτέχνης εκείνη την εποχή.

Να λοιπόν ποιος φοβόταν τον πολιτισμό. Οχι οι κομμουνιστές, αλλά εκείνοι που μπούκαραν στα θέατρα για να χτυπήσουν ηθοποιούς και θεατές.

Και όταν αργότερα ο Σταρένιος, ο Βανδής και η Παΐζη προχώρησαν στη δημιουργία δικού τους θιάσου, συνεχίζοντας μια πορεία που συνέδεε την Τέχνη με την κοινωνική στράτευση, αυτό δεν συγχωρήθηκε ποτέ από το μετεμφυλιακό κράτος.

Κατά τη διάρκεια της δικτατορίας ο Δήμος Σταρένιος βρέθηκε στο περιθώριο. Η χούντα φρόντισε να θυμίσει πως το αστικό κράτος έχει μνήμη, όταν πρόκειται να τιμωρήσει αγωνιστές. Ο Σταρένιος αποκλείστηκε από κρατικές παραγωγές και από το Εθνικό Θέατρο.

Ηταν τόσο «σημαδεμένος» από τις αριστερές του ιδέες, ώστε ακόμα και η αναφορά του ονόματός του ήταν απαγορευμένη, ανεπιθύμητη. Οχι επειδή δεν είχε ταλέντο. Είχε περίσσευμα. Οχι επειδή δεν αγαπούσε τον πολιτισμό. Τον υπηρετούσε με όλο του το είναι. Αλλά επειδή δεν προσκύνησε.

Η χούντα γνώριζε καλά ότι ο πολιτισμός αποτελεί δύναμη. Και φοβόταν εκείνους που μπορούσαν να τη χρησιμοποιήσουν για να αφυπνίσουν συνειδήσεις.

Παρά τις διώξεις, ο Σταρένιος δεν λύγισε. Συνέχισε να δημιουργεί, να παίζει, να μορφώνει και να ψυχαγωγεί τον λαό. Η παρουσία του στο θέατρο, στον κινηματογράφο και αργότερα στην τηλεόραση άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα. Δεν ήταν μόνο ένας ηθοποιός με τεράστιο ταλέντο, ήταν ένας άνθρωπος με καλλιέργεια, ήθος, διεθνή παιδεία και βαθιά ανθρωπιά. Οσοι τον γνώρισαν μιλούν για έναν ευγενικό και σεμνό άνθρωπο, εντελώς διαφορετικό από τους απεχθείς χαρακτήρες που υποδυόταν.

Η πορεία του αποδεικνύει και κάτι ακόμη. Οτι ο ελληνικός πολιτισμός του 20ού αιώνα δεν μπορεί να νοηθεί χωρίς τη συμβολή των κομμουνιστών, των ΕΑΜιτών και των αριστερών καλλιτεχνών. Από τον Βεάκη, τον Κατράκη και τον Βάρναλη μέχρι τον Ρίτσο, τον Θεοδωράκη, την Παΐζη, τον Βανδή και τον Σταρένιο, οι μεγαλύτερες στιγμές της νεότερης πολιτιστικής μας Ιστορίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με ανθρώπους που βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή των λαϊκών αγώνων.

Η Τέχνη ως αισθητική δημιουργία, κοινωνική προσφορά και πράξη αντίστασης

Γι' αυτό και προκαλούν θλίψη αλλά και αγανάκτηση οι πρόσφατες δηλώσεις του υφυπουργού Πολιτισμού Φωτήλα, σύμφωνα με τις οποίες το ΚΚΕ δήθεν «δεν θέλει τον πολιτισμό».

Αν υπάρχει κάτι που αποδεικνύει η ζωή ενός και μόνο ηθοποιού, του Δήμου Σταρένιου, είναι ακριβώς το αντίθετο. Το ΚΚΕ, το ΕΑΜ και το λαϊκό κίνημα ανέδειξαν γενιές καλλιτεχνών που όχι μόνο υπηρέτησαν τον πολιτισμό, αλλά τον υπερασπίστηκαν με προσωπικό κόστος, με διώξεις, εξορίες, φυλακίσεις και αποκλεισμούς.

Και αυτό γιατί ο πολιτισμός γι' αυτούς δεν ήταν οι δημόσιες σχέσεις των υπουργείων, ούτε φυσικά οι ανόητες υπουργικές δηλώσεις. Αυτοί οι άνθρωποι κράτησαν αναμμένο το φως στις πιο σκοτεινές εποχές. Είναι εκείνοι που ανέβηκαν στη σκηνή πεινασμένοι. Εκείνοι που δέχτηκαν επιθέσεις επειδή ανέβαζαν Σαίξπηρ. Εκείνοι που αποκλείστηκαν από το κράτος επειδή δεν απαρνήθηκαν τις ιδέες τους.

Ο Δήμος Σταρένιος υπήρξε ένας απ' αυτούς, γι' αυτό και η μνήμη του παραμένει ζωντανή. Οχι μόνο ως ο σπουδαίος ηθοποιός που χάρισε αλησμόνητους ρόλους στον ελληνικό λαό, αλλά ως ένας άνθρωπος που απέδειξε ότι η Τέχνη μπορεί να είναι ταυτόχρονα αισθητική δημιουργία, κοινωνική προσφορά και πράξη αντίστασης. Αυτή είναι η πραγματική του κληρονομιά. Και αυτή η κληρονομιά δεν μπορεί να διαγραφεί από καμία ιστορική παραχάραξη, από καμία ανιστόρητη πολιτική δήλωση.

Αυτή είναι η μόνη αλήθεια που διαγράφει τις χυδαίες δηλώσεις κάθε ανεκδιήγητου πολιτικάντη. Αν δεν ήταν θλιβερό, θα ήταν απλώς γελοίο. Γιατί ο ελληνικός πολιτισμός του 20ού αιώνα είναι γεμάτος από κομμουνιστές, ΕΑΜίτες, εξόριστους, κυνηγημένους δημιουργούς.

Το ΚΚΕ και το ΕΑΜ δεν φοβήθηκαν τον πολιτισμό. Τον πήγαν στον λαό. Στις συνοικίες, στα βουνά, στις φυλακές, στις εξορίες, στα θέατρα όπου δέχονταν επιθέσεις, στις παραστάσεις όπου οι ηθοποιοί έπαιζαν πεινασμένοι. Εκεί γεννήθηκε ο πολιτισμός της αξιοπρέπειας.

Ο Δήμος Σταρένιος είναι μια απάντηση από μόνος του. Με το έργο του, με τη στάση του, με τη ζωή του. Ενας μεγάλος ηθοποιός. Ενας κομμουνιστής καλλιτέχνης. Ενας άνθρωπος που απέδειξε πως η Τέχνη, όταν στέκεται με τον λαό, γίνεται μνήμη, αντίσταση και φως.

Και αυτό το φως δεν σβήνει με υπουργικές ανοησίες.

Της
Σεμίνας Διγενή


Πηγή: rizospastis



Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

Σάββατο 20 Ιουνίου 2026

Αγία Νάπα: Ισραηλινός τουρίστας μαχαίρωσε τρεις Κύπριους έξω από club

Από Ημεροδρόμος



Όσο οι αρχές στοχοποιούν Παλαιστίνιους σαν “τρομοκράτες”, κάνοντας λόγο για «δίκτυα της Χαμάς» εντός του ελλαδικού χώρου, έτσι ώστε αφενός να υπηρετείται επικοινωνιακά η στρατηγική σχέση με το κράτος – δολοφόνο, αφετέρου για να νομιμοποιήσουν τη συστημική ρατσιστική βία που ασκούν σε πρόσφυγες και μετανάστες, τόσο ειδήσεις όπως αυτή από την Κύπρο, όπου ισραηλινός τουρίστας μαχαίρωσε τρεις Κύπριους έξω από club στην Αγία Νάπα, περνάνε στα “ψιλά”.

Ειδικότερα, ένας 21χρονος ισραηλινός τουρίστας τραυμάτισε με μαχαίρι τρία άτομα τα ξημερώματα της Τετάρτης 17/06, με την αστυνομία να κάνει λόγο για «ασήμαντη αφορμή».

Αρχικά, αστυνομικοί πλησίασαν τον 21χρονο Ισραηλινό, ο οποίος τους έβρισε με αποτέλεσμα αυτοί να τον συλλάβουν για δημόσια εξύβριση, πρόκληση ανησυχίας και διασάλευση της ειρήνης.

Λίγο αργότερα, δύο Κύπριοι φρουροί ασφαλείας νυχτερινού κέντρου έσπευσαν στο σημείο για να συμβάλουν. Τότε ο ισραηλινός ανέσυρε μαχαίρι και τραυμάτισε τρία άτομα, τους δύο φρουρούς ασφαλείας και έναν 41χρονο άνδρα με τον οποίο λογομάχησε προηγουμένως. Ένας εκ των τραυματιών νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση με τραύμα στην κοιλιακή χώρα, ενώ οι άλλοι δύο φέρουν ελαφρύτερα τραύματα.

Η ρατσιστική υποκρισία δεν έχει όρια

Αμέτρητες φορές έχουμε δει ισραηλινούς τουρίστες να κυκλοφορούν στις γειτονιές μας με ύφος κατακτητή, βρίζοντας και χειρονομώντας εναντίων αλληλέγγυων σε συγκεντρώσεις κατά της γενοκτονίας του παλαιστινιακού λαού από το κράτος του Ισραήλ, σκίζοντας και πετώντας αφίσες καταμεσής της Πατησίων, καταστρέφοντας αφίσες και ταμπέλες σε καταστήματα εστίασης (βλ. το περιστατικό στο Alphaville Cafe Bar) κ.α.

Παράλληλα, σε παρόμοια περιστατικά βλέπουμε να πρωταγωνιστούν και ντόπιοι φιλοσιωνιστές.


Δεν μπορούμε άλλωστε να ξεχάσουμε την εμπρηστική επίθεση που πραγματοποίησαν «άγνωστοι σε γκαλερί στου Ψυρρή, καθώς στη τζαμαρία υπήρχε γραμμένη η φράση «This gallery is not genocide friendly» («Η γκαλερί δεν δέχεται γενοκτόνους»).

Ή, την χυδαία φραστική επίθεση εναντίον των εθελοντών του March to Gaza Greece, σε περίπτερο απέναντι από τα Προπύλαια. Μάλιστα, σε βίντεο που δημοσίευσε η συλλογικότητα, ένας άνδρας φαίνεται να βρίζει χυδαία τα άτομα στο περίπτερο, ενώ εύχεται μέχρι και βιασμό στα ίδια και στις οικογένειές τους.

Αυτά είναι μερικά από τα περιστατικά για τα οποία δεν κουνήθηκε φύλλο, καθώς αποσιωπήθηκαν πλήρως από τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, τα οποία αν είσαι πρόσφυγας η μετανάστης σε βαφτίζουν τρομοκράτη και εγκληματία, αλλά αν έχεις έρθει με το Crown Iris είσαι επενδυτής και κάνεις ότι θέλεις.

Η περίπτωση του Παλαιστίνιου συλληφθέντα

Πάμε όμως να εξετάσουμε ένα περιστατικό που έλαβε τεράστιες διαστάσεις στα ΜΜΕ, σε βαθμό που έγινε λόγος ακόμα και για «δίκτυα της Χαμάς στην Ελλάδα».

Στις 8 Ιουνίου, οι αρχές συνέλαβαν έναν Παλαιστίνιο στην Κρήτη, με την κατηγορία πως όχι μόνο ήταν μέλος της Χαμάς, αλλά σχεδίαζε και να ανατινάξει το ισραηλινό κρουαζιερόπλοιο Crown Iris με εκρηκτικά που σκόπευε να κατασκευάσει μόνος του με πρώτες ύλες που θα παραλάμβανε.

Σε περίπτωση που δεν έγινε αρκετά ξεκάθαρο από την τελευταία φράση: Οι αρχές ΔΕΝ βρήκαν εκρηκτικά στην κατοχή του παλαιστίνιου. ΟΥΤΕ πρώτες ύλες για την κατασκευή εκρηκτικών. Επιπλέον, σύμφωνα με το αφήγημα των Αρχών, αυτές οι πρώτες ύλες θα έφταναν στον άνδρα με βάρκα από τη Λιβύη.

Όπως αναφέρει σε κείμενο του ο Άγγελος Τσέκερης, οι αρχές ανέφεραν επίσης πως αναζητούσαν κρυπτογραφημένες συνομιλίες του με την Χαμάς σε διαδικτυακές εφαρμογές επικοινωνίας. Που σημαίνει πως ΟΎΤΕ συνομιλίες βρέθηκαν. Ταυτόχρονα, έψαχναν να βρουν και τους ανθρώπους με τους οποίους είχε σχέσεις στην Ελλάδα. Χρειάζεται καν να το πω at this point;

Μην ανησυχείτε όμως γιατί σύμφωνα με την ΕΥΠ και την αντιτρομοκρατική, ο άνδρας τα ομολόγησε όλα. Όπως είχαν ομολογήσει και άλλοι πριν από αυτόν (αρκετοί εκ των οποίων στο τέλος αποδείχθηκαν αθώοι).

Αλλά ναι, τέλος πάντων, για να μιλήσουμε και στη γλώσσα τους, «για την Κύπρο δεν λέτε τίποτα».




Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »

ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΧΑΪΔΑΡΙΟΥ: Ο ΑΔΗΣ ΕΧΕΙ ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ 29 Νοέμβρη 1943 - 27 Φλεβάρη 1944

Ελλάδα

Το διοικητικό τέρας του κολαστηρίου, ο ταγματάρχης Πάουλ Οτο Ραντόμσκι
Οι τρεις σατανικοί μήνες υπό τη διοίκηση του τέρατος Πάουλ Οτο Ραντόμσκι, ταγματάρχη της SD
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ


Το προηγούμενο Σαββατοκύριακο γράφαμε ότι τη Δευτέρα 29/11/1943, στις 3 το μεσημέρι, μια κούρσα και δύο φορτηγά φέρνουν στο Χαϊδάρι τον νέο διοικητή: Ενα απαίσιο μούτρο, τον 41χρονο εξαιρετικά βίαιο ταγματάρχη της SD Πάουλ Οτο Ραντόμσκι (21 Σεπτέμβρη 1902 - 14 Σεπτέμβρη 1945).

Εχει αφιχθεί στην Ελλάδα από το ουκρανικό μέτωπο, όπου έχει συμμετάσχει σε μία από τις Ειδικές Δυνάμεις Δράσης οι οποίες αιματοκύλησαν μαζικά Εβραίους πολίτες και αιχμαλώτους. Μάλιστα οι ανώτεροι του είχαν εμπιστευτεί το στρατόπεδο συγκέντρωσης Σίρετς, που είχε δημιουργηθεί στο βορειοδυτικό άκρο του Κιέβου.

Ο παλιός πρωτόγονος τραμπούκος

Σύμφωνα με τα γερμανικά έγγραφα, αλλά και από μαρτυρίες κρατουμένων, παρουσιάζεται ως εξαιρετικά βίαιος και σαδιστής. Οι προϊστάμενοί του ούτε λίγο ούτε πολύ τον θεωρούν «παλιό τραμπούκο» (alteSlaeger) και «πρωτόγονο στη σκέψη και στα αισθήματα», που όφειλε την ανέλιξή του στην αρχαιότητά του στα SS.

Ιδέα δεν έχει από τη θεωρία του εθνικοσοσιαλισμού, καθώς μόνο κάτι στοιχειώδη έχει μισοκαταλάβει, ωστόσο αποτελεί το πρότυπο του υπαλλήλου που υπακούει τυφλά και έχει την αίσθηση του καθήκοντος.

Κρατάμε την περιγραφή από το «Χαϊδάρι» του γιατρού του στρατοπέδου Αντώνη Φλούντζη, αν και λανθασμένα τον κάνει γύρω στα 50. Κατά τ' άλλα, η περιγραφή του από πρώτο χέρι είναι ζωντανή και ζωντανεμένη:

Σκληρός, βάρβαρος, χυδαίος, αδίσταχτος

«Πρώσος στην καταγωγή, με νεκροκεφαλή στο πηλήκιο, με μπόι πάνω από μέτριο και άσπρα μαλλιά, γεμάτος και γεροδεμένος, με πληθωρικό πρόσωπο και γυαλιά με χοντρούς φακούς (...) Είχε έρθει (...) κατευθείαν από το ανατολικό μέτωπο, από το Κίεβο, όπου είχε επιδείξει αφάνταστη αγριότητα κι έκαμε τρομερά εγκλήματα.(...) Γέμισε μια χαράδρα από 70.000 πτώματα εκτελεσθέντων, 2.500 από αυτούς ήταν Εβραίοι (...) Κι εδώ αποδείχτηκε σκληρός, βάρβαρος, χυδαίος, αδίσταχτος, σαδιστής, εγκληματίας, βασανιστής, αλλά και ανισόρροπος και μέθυσος. Ενιωθε την ίδια ηδονή, όπως όταν έπινε, να τυραννάει και να βλέπει τον σφαδασμό των θυμάτων του (...)

Να σκίζουν σάρκες και να πίνουν ανθρώπινο αίμα

Ευκίνητος και αεικίνητος, με το μαστίγιο στο χέρι και τα σκυλιά από κοντά, έτρεχε διαρκώς μέσα στο στρατόπεδο και παρουσιαζόταν ξαφνικά μπροστά στους κρατούμενους, πανταχού παρών, σ' όποιο μέρος κι αν δούλευαν, μαστιγώνοντάς τους αλύπητα με το παραμικρό ή και χωρίς κανένα λόγο. Ολοι μαζί, Ραντόμσκι και σκυλιά, μια σκέψη και μια ψυχή, αχώριστοι συνεργάτες, ρίχτηκαν με τα χέρια και τα δόντια στη δουλειά. Και δουλειά τους ήταν να σκίζουν σάρκες και να πίνουν ανθρώπινο αίμα.

Από τις πρώτες κιόλας μέρες με την αγριότητα, τις αγριοφωνάρες, τα μαστιγώματα κι όλα τα φερσίματά του, έσπειρε την αγωνία και τον τρόμο στο στρατόπεδο. Για να προφυλάσσονται απ' αυτόν, μόλις τον αντίκριζαν, όποιος τον πρωτόβλεπε από μακριά φώναζε "Σύρμα". Ετσι του κόλλησε το παρατσούκλι "Ο Σύρμας"».


Στην ίδια ανεκτίμητη μαρτυρία έχουμε μια σπάνια καταγραφή από το πρώτο προσκλητήριο του ναζιστικού τέρατος:

«Ακόμα και με τα όπλα τιμωρείται κάθε παράβαση»

«Είμαι ο ταγματάρχης Ραντόμσκι. Από σήμερα αναλαμβάνω τη διοίκηση του στρατοπέδου. Θέλω απόλυτη τάξη, πειθαρχία και ησυχία. Κάθε παράβαση, κάθε αταξία θα τιμωρείται αμείλικτα, ακόμα και με τα όπλα. Κάθε διαταγή μου θα εκτελείται αμέσως, με ακρίβεια και χωρίς καμία αντιλογία. Από τώρα και πέρα το στρατόπεδο θα είναι τόπος εργασίας. Εργάσιμες ώρες ορίζω από τις 8 έως τις 12 το πρωί και από τη 1 έως τις 5 το απόγευμα κάθε μέρα. Τις Κυριακές θα γίνεται καθαριότητα στους θαλάμους και ψυχαγωγία στο προαύλιο».

Αρχίζουν τα όργανα, με την πρώτη εκτέλεση

Η ελληνική έκδοση του περιοδικού «Υπάνθρωπος», το οποίο προπαγάνδιζε τη ρατσιστική ιδεολογία (Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδας)


Η πρώτη εκτέλεση, από τον ίδιο τον διοικητή - θιασώτη του θανάτου, πραγματοποιείται το απόγευμα της 7ης Δεκέμβρη 1943. Τον κρατούμενο τον πλησιάζει από πίσω, με μια αστραπιαία κίνηση βγάζει το πιστόλι του και τον πυροβολεί σχεδόν εξ επαφής στην ινιακή χώρα, δηλαδή στο πίσω και κάτω μέρος του κεφαλιού.

Ο κρατούμενος πέφτει, λες και τον έχει χτυπήσει κεραυνός, με τα μούτρα στη γη. Το αναβλύζον αίμα το οποίο ξεχύνεται από την τρύπα που έχει προκαλέσει η σφαίρα γύρω από το πτώμα έχει σχηματίσει μια κατακόκκινη λίμνη. Στο αλγεινό θέαμα τρεις κρατούμενοι λιποθυμούν.

Αργότερα γίνεται γνωστή η ταυτότητα του πρώτου νεκρού σ' αυτό το μαρτυρικό στρατόπεδο: Είναι ο έφεδρος Εβραίος υπολοχαγός από τα Γιάννενα Λεόν Χαΐμ Λεβή. Στην καθαρεύουσα της εποχής, ο κρατούμενος διευθυντής του υπουργείου Εξωτερικών Κώστας Κ. Βατικιώτης περιγράφει τα γεγονότα μετά τον πρώτο πυροβολισμό, που όμως δεν είναι και ο τελευταίος:

«Ο Γερμανός δολοφόνος ατάραχος διέταξε τότε να τον πάρωμεν. Πριν όμως τον σηκώσωμεν, επετέθη εναντίον μας με το βούνευρον, τον επήρεν από τα χέρια μας και τον επυροβόλησεν ακόμη μία φοράν.

Διέταξε τότε να του αφαιρέσωμεν τα υποδήματα. Ησαν καινουργή και συνεπώς καλή λεία. Ακολουθούμενοι από τον Διοικητήν μεταφέραμε το θύμα προς ταφήν και τη υποδείξει του, ελλείψει φτυαριού και σκαπάνης, το εθάψαμε με τα χέρια μας εις έναν λάκκον σκουπιδιών. Ο ατυχής δεν είχεν εκπνεύσει ακόμη, όταν τον εκαλύψαμε με το χώμα του Χαϊδαριού».


(Συνεχίζεται)

Το τελευταίο μήνυμα του κρατούμενου Ζακ Σούση από το στρατόπεδο Χαϊδαρίου προς την οικογένειά του, γραμμένο σε ένα κομμάτι υφάσματος (Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδας)



Γράφει ο Βασίλης ΚΑΛΑΜΑΡΑΣ
Δημοσιογράφος, συγγραφέας, κριτικός βιβλίου


Πηγή: rizospastis



Η Σφήκα: Επιλογές




Διαβάστε Περισσότερα »