Από Menshouse
Από τα εμβληματικά και γνωστά κομμάτια, συνδεδεμένο με κρασοκατάνυξη ή τσίπουρα σε ρεμπετάδικα, το κομμάτι «Τα νέα της Αλεξάνδρας», φαίνεται να διηγείται μεν μια πραγματική ιστορία, αλλά τεχνηέντως να μην λέει την πραγματική ιστορία…
Το τραγούδι κυκλοφόρησε σε δισκάκι των 45 στροφών το 1961, με τη φωνή του σπουδαίου Βαγγέλη Περπινιάδη και αμέσως έγινε ανάρπαστο. Ακόμη και μέχρι τις μέρες μας, μάλιστα, θεωρείται μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες που ερμήνευσε ποτέ.
Σύμφωνα με τους στίχους, οι οποίοι αποδίδονται στον Κώστα Γιαννίδη, η Αλεξάνδρα είναι μια γυναίκα αμφίβολης ηθικής ή τουλάχιστον έτσι παρουσιάζεται στο κομμάτι του οποίου ο κανονικός τίτλος είναι «Το τάβλι».
Σε αυτό μεταφέρεται η υπόσχεση κάποιου στον Βαγγέλη ότι θα την κάψει και θα την εκδικηθεί για τη συμπεριφορά της. Κι επειδή μιλάμε για πραγματική ιστορία, αυτό που ξέραμε ήταν ότι η άτακτη νεαρή κοπέλα τελικά έβλεπε… άντρες, παρά το γεγονός ότι ήταν αρραβωνιασμένη κι έτσι η ίδια η οικογένειά της θέλησε να ξεπλύνει με το αίμα της Αλεξάνδρας την χαμένη τιμή της.
Από τα εμβληματικά και γνωστά κομμάτια, συνδεδεμένο με κρασοκατάνυξη ή τσίπουρα σε ρεμπετάδικα, το κομμάτι «Τα νέα της Αλεξάνδρας», φαίνεται να διηγείται μεν μια πραγματική ιστορία, αλλά τεχνηέντως να μην λέει την πραγματική ιστορία…
Το τραγούδι κυκλοφόρησε σε δισκάκι των 45 στροφών το 1961, με τη φωνή του σπουδαίου Βαγγέλη Περπινιάδη και αμέσως έγινε ανάρπαστο. Ακόμη και μέχρι τις μέρες μας, μάλιστα, θεωρείται μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες που ερμήνευσε ποτέ.
Σύμφωνα με τους στίχους, οι οποίοι αποδίδονται στον Κώστα Γιαννίδη, η Αλεξάνδρα είναι μια γυναίκα αμφίβολης ηθικής ή τουλάχιστον έτσι παρουσιάζεται στο κομμάτι του οποίου ο κανονικός τίτλος είναι «Το τάβλι».
Σε αυτό μεταφέρεται η υπόσχεση κάποιου στον Βαγγέλη ότι θα την κάψει και θα την εκδικηθεί για τη συμπεριφορά της. Κι επειδή μιλάμε για πραγματική ιστορία, αυτό που ξέραμε ήταν ότι η άτακτη νεαρή κοπέλα τελικά έβλεπε… άντρες, παρά το γεγονός ότι ήταν αρραβωνιασμένη κι έτσι η ίδια η οικογένειά της θέλησε να ξεπλύνει με το αίμα της Αλεξάνδρας την χαμένη τιμή της.
Το γεγονός
Το πραγματικό γεγονός πάντως δεν ήταν τίποτα άλλο πέρα από μια δολοφονία ή καλύτερα μια γυναικοκτονία. Και φαίνεται πως η υπόθεση είναι πολύ διαφορετική σε σχέση με την εκδοχή που μεταφέρει το τραγούδι.
Η Αλεξάνδρα ήταν ένα κορίτσι που βρέθηκε από τη Μάνη στο Αιγάλεω φιλοξενούμενη συγγενικών προσώπων. Όπως συνηθιζόταν στην εποχή, η 21χρονη ανταπόδιδε εκτελώντας χρέη οικονόμου, ενώ παράλληλα έκανε μαθήματα ραπτικής.
Τα κάλλη, τα νιάτα και η ομορφιά της δεν πέρασαν απαρατήρητα… Αν και είχε σχέση και μάλιστα ήταν αρραβωνιασμένη με έναν ναυτικό, έμελε να πέσει θύμα παρενόχλησης από τον ίδιο τον θείο της…
Η δολοφονία
Ένα κυριακάτικο πρωινό, πριν καν χαράξει καλά-καλά, η Αλεξάνδρα έφυγε από την ζωή. Ο θείος της, ο άνθρωπος τον οποίο είχε εμπιστευτεί, την πυροβόλησε με κυνηγετικό όπλο. Την ώρα που εκείνη κοιμόταν δίπλα στην γυναίκα του και τα παιδιά του…
Λίγες ώρες αργότερα ενώπιον της τότε Χωροφυλακής επικαλέστηκε λόγους τιμής για το έγκλημα. Υποστήριξε ότι η Αλεξάνδρα ήταν μια διεφθαρμένη η οποία έβλεπε και άλλους άνδρες πλην του συντρόφου της. Έφτασε μάλιστα στο σημείο να πει ότι είχε χαλάσει και ο γάμος που ήταν προγραμματισμένος για τις 23 Απριλίου, επειδή ο υποψήφιος γαμπρός είχε μάθε τα νέα της Αλεξάνδρας…
Ένα κυριακάτικο πρωινό, πριν καν χαράξει καλά-καλά, η Αλεξάνδρα έφυγε από την ζωή. Ο θείος της, ο άνθρωπος τον οποίο είχε εμπιστευτεί, την πυροβόλησε με κυνηγετικό όπλο. Την ώρα που εκείνη κοιμόταν δίπλα στην γυναίκα του και τα παιδιά του…
Λίγες ώρες αργότερα ενώπιον της τότε Χωροφυλακής επικαλέστηκε λόγους τιμής για το έγκλημα. Υποστήριξε ότι η Αλεξάνδρα ήταν μια διεφθαρμένη η οποία έβλεπε και άλλους άνδρες πλην του συντρόφου της. Έφτασε μάλιστα στο σημείο να πει ότι είχε χαλάσει και ο γάμος που ήταν προγραμματισμένος για τις 23 Απριλίου, επειδή ο υποψήφιος γαμπρός είχε μάθε τα νέα της Αλεξάνδρας…
Η αλήθεια
Φαίνεται όμως ότι η αλήθεια απείχε πολύ από τα λεγόμενα του «κακούργου θείου», όπως τον περιέγραφε ο Τύπος της εποχής. Εκείνο το βράδυ από νωρίς η Αλεξάνδρα είχε αντικρούσει σθεναρά ακόμη μία προσπάθειά του να την κάνει δική του.
Οι μαρτυρίες λένε για πολλές απόπειρες ακόμη και βιασμού του νεαρού κοριτσιού από έναν άντρα που είχε μάθει να παίρνει αυτό που θέλει. Είτε με το καλό είτε με το κακό. Όταν λοιπόν αντιλήφθηκε ότι δεν επρόκειτο να συμβεί, ίσως για να της κλείσει για πάντα το στόμα, ίσως για να την τιμωρήσει, αποφάσισε να την σκοτώσει.
Πήγε μάλιστα στο σπίτι της ερωμένης του, στο Περιστέρι, αν και παντρεμένος και με παιδιά… Εκεί είχε ένα κυνηγετικό όπλο, με το οποίο επέστρεψε στο Αιγάλεω. Λίγο μετά τις 2 τα ξημερώματα διέπραξε την φρικαλέα πράξη του.
Φαίνεται όμως ότι η αλήθεια απείχε πολύ από τα λεγόμενα του «κακούργου θείου», όπως τον περιέγραφε ο Τύπος της εποχής. Εκείνο το βράδυ από νωρίς η Αλεξάνδρα είχε αντικρούσει σθεναρά ακόμη μία προσπάθειά του να την κάνει δική του.
Οι μαρτυρίες λένε για πολλές απόπειρες ακόμη και βιασμού του νεαρού κοριτσιού από έναν άντρα που είχε μάθει να παίρνει αυτό που θέλει. Είτε με το καλό είτε με το κακό. Όταν λοιπόν αντιλήφθηκε ότι δεν επρόκειτο να συμβεί, ίσως για να της κλείσει για πάντα το στόμα, ίσως για να την τιμωρήσει, αποφάσισε να την σκοτώσει.
Πήγε μάλιστα στο σπίτι της ερωμένης του, στο Περιστέρι, αν και παντρεμένος και με παιδιά… Εκεί είχε ένα κυνηγετικό όπλο, με το οποίο επέστρεψε στο Αιγάλεω. Λίγο μετά τις 2 τα ξημερώματα διέπραξε την φρικαλέα πράξη του.
Η ομολογία
Στην ομολογία του υποστήριξε τα παρακάτω: «Την προτεραίαν του εγκλήματος επληροφορήθη ότι ο μνηστήρ της ανεψιάς του διέλυσε τον αρραβώνα, διότι έμαθεν ότι αυτή προηγουμένος είχε διαφθαρή από άλλον και ότι συνέχιζε τας σχέσεις και με άλλους. Τοιουτοτρόπως οι γάμοι θα εματαιούντο και η οικογένεια θα εγελοιοποιείτο»…
Ωστόσο ο ίδιος ο σύντροφος της Αλεξάνδρας αρνήθηκε κατηγορηματικά ότι συνέβη κάτι τέτοιο και δεν αμφισβήτησε ποτέ την τιμή της…
Ψιλά γράμματα για τον δολοφόνο, ο οποίος σύμφωνα με μία εκδοχή, έκατσε και έγραψε ο ίδιος τους στίχους του τραγουδιού. Στη συνέχεια τους έδωσε στον Κώστα Γιαννίδη, για να μείνει για πάντα στην ιστορία η δική του εκδοχή.
Στην ομολογία του υποστήριξε τα παρακάτω: «Την προτεραίαν του εγκλήματος επληροφορήθη ότι ο μνηστήρ της ανεψιάς του διέλυσε τον αρραβώνα, διότι έμαθεν ότι αυτή προηγουμένος είχε διαφθαρή από άλλον και ότι συνέχιζε τας σχέσεις και με άλλους. Τοιουτοτρόπως οι γάμοι θα εματαιούντο και η οικογένεια θα εγελοιοποιείτο»…
Ωστόσο ο ίδιος ο σύντροφος της Αλεξάνδρας αρνήθηκε κατηγορηματικά ότι συνέβη κάτι τέτοιο και δεν αμφισβήτησε ποτέ την τιμή της…
Ψιλά γράμματα για τον δολοφόνο, ο οποίος σύμφωνα με μία εκδοχή, έκατσε και έγραψε ο ίδιος τους στίχους του τραγουδιού. Στη συνέχεια τους έδωσε στον Κώστα Γιαννίδη, για να μείνει για πάντα στην ιστορία η δική του εκδοχή.
Η αποκατάσταση της Αλεξάνδρας
Εφόσον κάνατε κλικ παραπάνω ήδη ακούσατε το κομμάτι «Τα νέα της Αλεξάνδρας / reclaim», που κυκλοφόρησε το 2021. Η σκηνοθέτις Βάσια Ντούλια, επιχειρεί όχι να αποκαταστήσει όχι μόνο την Αλεξάνδρα, αλλά κάθε γυναίκα που έχει πέσει θύμα ανάλογων καταστάσεων και πρακτικών.
Η νέα εκδοχή και εκτέλεση του τραγουδιού, σε ερμηνεία της Σεμέλης Παπαβασιλείου, έρχεται να διηγηθεί μια διαφορετική ιστορία. Και όπως σημειώνει η ίδια η Βάσια Ντούλια: «Η ιστορία που αφηγείται το τραγούδι στα “Νέα της Αλεξάνδρας | reclaim” δεν είναι η ιστορία της Αλεξάνδρας. Είναι μια ιστορία έμφυλης βίας. Σαν εκείνη της 18χρονης Αλεξάνδρας και σαν τις δεκάδες που βρήκαμε στην έρευνά μας δουλεύοντας τους στίχους. Στις περισσότερες από αυτές, βλέπει κανείς πως μέσα σε μια συνθήκη ωμής και συστηματικής βίας είτε θα χαθείς είτε θα αντιδράσεις ενστικτωδώς»…
Η Σφήκα: Επιλογές
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου