Παναγιώτα Ψυχογιού
Ο πρωτοπόρος ηγέτης του κινήματος για τα δικαιώματα των ζώων Τομ Ρίγκαν πέθανε στις 17-2-1917. Επίτιμος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας,όπου δίδαξε για τριάντα τέσσερα χρόνια το μάθημα της Ηθικής, πριν από σαράντα χρόνια ασπάστηκε τον βεγκανισμό που υποστηρίζει ότι όλα τα ζωικά προϊόντα και παράγωγα είναι αποτέλεσμα της κακομεταχείρισης των ζώων.
Στα είκοσι βιβλία και τα εκατοντάδες δοκίμια που έχει γράψει πρεσβεύει ότι τα ζώα έχουν αξία, είναι «υποκείμενα μίας ζωής» και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως μέσα.
Το 1983 δημοσιεύσε το ριζοσπαστικό βιβλίο «Η υπόθεση για τα δικαιώματα των ζώων» όπου εξετάζει τι είναι ηθικό και δίκαιο, καταλήγοντας σε συμπεράσματα ότι πρέπει να σταματήσει η κτηνοτροφία, η σφαγή των ζώων για ανθρώπινο όφελος, το εμπόριο γούνας, αλλά και η χρήση πειραματόζωων στην επιστήμη.
Έλεγε:«Πολλοί πιστεύουν ότι είμαστε ανώτερο είδος επειδή έχουμε τη λογική. Εγώ δεν είμαι σίγουρος. Θα έλεγα απλώς ότι είμαστε διαφορετικοί από τα ζώα. Εκείνα τρέχουν γρηγορότερα από εμάς, κολυμπούν πιο γρήγορα ή πετούν». «Η μοναδικότητα που λέμε ότι έχουμε ως λογικά όντα μας φορτώνει με βαριές ευθύνες απέναντι στα ζώα. Δηλαδή, ένα λογικό ον πρέπει να κατανοεί ότι είναι λάθος να εκμεταλλεύεται τα άλλα πλάσματα. Ωστόσο ο νόμος είναι με το μέρος του εκμεταλλευτή». «Όλα τα κράτη είναι τριτοκοσμικά όταν έχουμε να κάνουμε με τα δικαιώματα των ζώων».«Η ολοκλήρωση του ανθρώπου εξαρτάται και από την ικανότητα του να πράττει ηθικά, οπότε ο άνθρωπος οφείλει να σέβεται και όσους δεν έχουν τη δυνατότητα να ζητήσουν τον σεβασμό».
Προσπάθησε να καταδείξει ότι οι συνθήκες κάτω από τις οποίες κρατούνται τα ζώα προς σφαγή και κατανάλωση και οι τρόποι με τους οποίους χρησιμοποιούνται από τις διάφορες βιομηχανίες εκτροφής, πειραμάτων, εμπορίας δεν δείχνουν μόνο την περιφρόνηση του γεγονότος ότι τα ζώα είναι ζωντανά όντα που αισθάνονται αλλά και διαιωνίζουν την αντίληψη ότι τα ζώα μάς ανήκουν και μπορούμε να τα χρησιμοποιούμε με όποιο τρόπο μας εξυπηρετεί.
Προσπάθησε να εξηγήσει ότι τα ζώα είναι ικανά να υποφέρουν, συνεπώς δικαιούνται κάθε ηθικής εκτίμησης. Ζήτησε έτσι να εγκαταλείψουν οι άνθρωποι τη βία προς τα ζώα τόσο για λόγους αποτελεσματικότητας όσο και για λόγους ηθικής. Πίστευε ότι όλα τα όντα έχουν εγγενή αξία και μάλιστα ίση με όλα τα άλλα και κατά συνέπεια πρέπει να αντιμετωπίζονται με τον ίδιο σεβασμό. Κάθε υποκείμενο ζωής, ανεξαρτήτως χρώματος, εθνικότητας, φύλου και είδους έχει ηθικά δικαιώματα. Τόνισεκυρίωςότι το ζήτημα των ζώων δεν είναι μόνο ηθικό αλλά και πολιτικό γιατί η συμπεριφορά μας στα ζώα συνδέεται με την βία προς όλους.
Είχε την ελπίδα πως κάποια μέρα οι άνθρωποι θα καταλάβουν πόσο σημαντικό είναι να ζουν σε αρμονία με τη φύση και τους κατοίκους της. Και ίσως τότε, όπως λέει, οι χορτοφάγοι σταματήσουν να είναι μειοψηφία!
Ονειρεύτηκε έναν κόσμο όπου τα ζώα δεν θα αποτελούν αντικείμενο εκμετάλλευσης αλλά, αντίθετα, ο ρόλος τους θα είναι να ζουν ελεύθερα και να κρατούν συντροφιά στον άνθρωπο.
Πηγή: artinews.gr
Arti News: Επιλογές
Ο πρωτοπόρος ηγέτης του κινήματος για τα δικαιώματα των ζώων Τομ Ρίγκαν πέθανε στις 17-2-1917. Επίτιμος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας,όπου δίδαξε για τριάντα τέσσερα χρόνια το μάθημα της Ηθικής, πριν από σαράντα χρόνια ασπάστηκε τον βεγκανισμό που υποστηρίζει ότι όλα τα ζωικά προϊόντα και παράγωγα είναι αποτέλεσμα της κακομεταχείρισης των ζώων.
Στα είκοσι βιβλία και τα εκατοντάδες δοκίμια που έχει γράψει πρεσβεύει ότι τα ζώα έχουν αξία, είναι «υποκείμενα μίας ζωής» και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως μέσα.
Το 1983 δημοσιεύσε το ριζοσπαστικό βιβλίο «Η υπόθεση για τα δικαιώματα των ζώων» όπου εξετάζει τι είναι ηθικό και δίκαιο, καταλήγοντας σε συμπεράσματα ότι πρέπει να σταματήσει η κτηνοτροφία, η σφαγή των ζώων για ανθρώπινο όφελος, το εμπόριο γούνας, αλλά και η χρήση πειραματόζωων στην επιστήμη.
Έλεγε:«Πολλοί πιστεύουν ότι είμαστε ανώτερο είδος επειδή έχουμε τη λογική. Εγώ δεν είμαι σίγουρος. Θα έλεγα απλώς ότι είμαστε διαφορετικοί από τα ζώα. Εκείνα τρέχουν γρηγορότερα από εμάς, κολυμπούν πιο γρήγορα ή πετούν». «Η μοναδικότητα που λέμε ότι έχουμε ως λογικά όντα μας φορτώνει με βαριές ευθύνες απέναντι στα ζώα. Δηλαδή, ένα λογικό ον πρέπει να κατανοεί ότι είναι λάθος να εκμεταλλεύεται τα άλλα πλάσματα. Ωστόσο ο νόμος είναι με το μέρος του εκμεταλλευτή». «Όλα τα κράτη είναι τριτοκοσμικά όταν έχουμε να κάνουμε με τα δικαιώματα των ζώων».«Η ολοκλήρωση του ανθρώπου εξαρτάται και από την ικανότητα του να πράττει ηθικά, οπότε ο άνθρωπος οφείλει να σέβεται και όσους δεν έχουν τη δυνατότητα να ζητήσουν τον σεβασμό».
Προσπάθησε να καταδείξει ότι οι συνθήκες κάτω από τις οποίες κρατούνται τα ζώα προς σφαγή και κατανάλωση και οι τρόποι με τους οποίους χρησιμοποιούνται από τις διάφορες βιομηχανίες εκτροφής, πειραμάτων, εμπορίας δεν δείχνουν μόνο την περιφρόνηση του γεγονότος ότι τα ζώα είναι ζωντανά όντα που αισθάνονται αλλά και διαιωνίζουν την αντίληψη ότι τα ζώα μάς ανήκουν και μπορούμε να τα χρησιμοποιούμε με όποιο τρόπο μας εξυπηρετεί.
Προσπάθησε να εξηγήσει ότι τα ζώα είναι ικανά να υποφέρουν, συνεπώς δικαιούνται κάθε ηθικής εκτίμησης. Ζήτησε έτσι να εγκαταλείψουν οι άνθρωποι τη βία προς τα ζώα τόσο για λόγους αποτελεσματικότητας όσο και για λόγους ηθικής. Πίστευε ότι όλα τα όντα έχουν εγγενή αξία και μάλιστα ίση με όλα τα άλλα και κατά συνέπεια πρέπει να αντιμετωπίζονται με τον ίδιο σεβασμό. Κάθε υποκείμενο ζωής, ανεξαρτήτως χρώματος, εθνικότητας, φύλου και είδους έχει ηθικά δικαιώματα. Τόνισεκυρίωςότι το ζήτημα των ζώων δεν είναι μόνο ηθικό αλλά και πολιτικό γιατί η συμπεριφορά μας στα ζώα συνδέεται με την βία προς όλους.
Είχε την ελπίδα πως κάποια μέρα οι άνθρωποι θα καταλάβουν πόσο σημαντικό είναι να ζουν σε αρμονία με τη φύση και τους κατοίκους της. Και ίσως τότε, όπως λέει, οι χορτοφάγοι σταματήσουν να είναι μειοψηφία!
Ονειρεύτηκε έναν κόσμο όπου τα ζώα δεν θα αποτελούν αντικείμενο εκμετάλλευσης αλλά, αντίθετα, ο ρόλος τους θα είναι να ζουν ελεύθερα και να κρατούν συντροφιά στον άνθρωπο.
Πηγή: artinews.gr
Arti News: Επιλογές
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου