Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου 2017

Μάθε παιδί μου γράμματα...

Στέφανος Μαντζαρίδης

Κάθε φορά που ξανακούω το κουδούνι νιώθω εκείνη την ίδια ναυτία που ένιωθα και τότε...

Το σχολείο είναι η αλήθεια πως ποτέ μου δεν το χώνεψα ιδιαίτερα. Και δεν γνωρίζω ποια θα ήταν η κατάληξη της σχέσης μου με αυτό αν πέρα από την έμφυτη αυτή αντιπάθεια μου, είχα και προβλήματα και με τις επιδόσεις μου...

Ακόμα και τώρα, κάθε φορά που ανοίγουν και πάλι τα σχολεία, νιώθω εκείνο το αίσθημα ναυτίας που συνόδευε όλη την παιδική και την εφηβική μου ηλικία. Εκείνο το σφίξιμο στο στομάχι που έκανε την καρδιά μου να χτυπάει με τρελούς ρυθμούς, λες και θα γινόταν μια αληθινή έκρηξη μέσα μου...

Δεν ξέρω τι στην ευχή μπορεί να φταίει γι αυτό, μπορεί τελικά να είναι οι καιροί που είχα την ατυχία να πάω σχολείο. Τα περισσότερα χρόνια της θητείας μου στο Δημοτικό, βλέπεις, συνέπεσαν με τη χούντα, με ότι αυτό μπορούσε να σημαίνει...

Μπορεί να είναι που είχα δασκάλους που λες και ανταγωνίζονταν για το ποιος θα κέρδιζε το βραβείο της μεγαλύτερης αυστηρότητας ή που βίωνα καθημερινά σωματικές τιμωρίες. Μπορεί ακόμα να φταίει το ότι ένιωθα τη φαντασία μου να συνθλίβεται κυριολεκτικά από την στρατιωτική ομοιομορφία σε κουρέματα και ντύσιμο ή που αντιμετώπιζα καθημερινά πολιτικές διακρίσεις μέσα στην τάξη.

Ανικανότητα και ανεπάρκεια κρυμμένες βαθιά κάτω από μια υπέρμετρη αυστηρότητα...

Μπορεί υπαίτια να είναι η αναγούλα που μου προκαλούσε η ασύστολη θρησκευτική προπαγάνδα που μου επέβαλλε δια της βίας ο κάθε πειραγμένος και γεμάτος κόμπλεξ δάσκαλος μου με όπλο τον βίαιο προσηλυτισμό της κυρίαρχης θρησκείας στη χώρα μας μην τυχόν και ξεφύγει κανένα πρόβατο απ' το μαντρί...

Ποιος από τη γενιά μου αλήθεια μπορεί να ξεχάσει την υποχρεωτική προσέλευση μας στο Κατηχητικό της Κυριακής ή την καθημερινή διαπόμπευση όποιου δεν θυμόταν την πρωινή προσευχή;

Ή μπορεί να φταίει η εικόνα της άμοιρης εκείνης συμμαθήτριας μου που είχε την ατυχία να μην έχει γονείς Χριστιανούς Ορθόδοξους, με αποτέλεσμα να υφίσταται τον απόλυτο εξευτελισμό και την πλήρη απομόνωση καθημερινά, παίρνοντας προφανώς μια πρόγευση της κόλασης...

Μπορεί, τέλος, να είναι από τα άπειρα κακογραμμένα βιβλία που γέμιζαν τον παιδικό μου εγκέφαλο προσπαθώντας να εξοβελίσουν τη φαντασία μου στις πιο σκοτεινές γωνιές του. Βιβλία που γράφτηκαν με έναν και μοναδικό σκοπό, να μην ταράξουν τα ''ήρεμα νερά'' που αρμένιζε η χώρα και να εξαφανίσουν κάθε υποψία αμφισβήτησης που θα μπορούσε να γεννηθεί μέσα σ' ένα παιδικό ή ένα εφηβικό μυαλό.

Πάνω απ' όλα η ησυχία, η τάξις κι η ασφάλεια, βρε αδερφέ, τι ψάχνεις τώρα...

Ποιος αλήθεια ξέρει τι απ' όλα αυτά είναι; Μπορεί τίποτα, μπορεί και όλα αυτά μαζί...

Και μέσα σ’ όλα αυτά, κυρίαρχη φιγούρα των παιδικών μου αναμνήσεων η δασκάλα μου, εκείνη η μικροκαμωμένη μαυροφορούσα γυναικούλα που μισούσε τα παιδιά και τη φρεσκάδα σχεδόν όσο λάτρευε να διακηρύττει πως μισούσε και το διάολο...

Σα να 'ταν χθες θυμάμαι τη διαδικασία επιλογής της περίφημης ‘’βίτσας’’ που θα φρόντιζε για την εκπαίδευση μας μέχρι να σπάσει σε κάποια από τις παλάμες μας και να αντικατασταθεί από κάποια άλλη, καλύτερη. Ή το επιδέξιο στρίψιμο του αυτιού, τεχνική που θα ζήλευαν ακόμα και βασανιστές της χούντας όπως ο Μάλλιος, ο Μπάμπαλης, ο Καραπαναγιώτης ή ο Κραβαρίτης... Εικόνες που παλεύουν με πολλές αξιώσεις να εκτοπίσουν την εικόνα της άμοιρης εκείνης συμμαθήτριας μου που είχε την ατυχία να μην έχει γονείς Χριστιανούς Ορθόδοξους, με αποτέλεσμα να υφίσταται τον απόλυτο εξευτελισμό καθημερινά, παίρνοντας προφανώς μια πρόγευση της κόλασης...

Νοῦς ὑγιής ἐν σώματι ὑγιεῖ...

Τι κι αν τα χρόνια πέρασαν και έφυγε η χούντα, η περίφημη μεταπολίτευση δεν διόρθωσε, θυμάμαι, και ιδιαίτερα τα πράγματα... Ένας αληθινός βομβαρδισμός από στείρα και άχρηστη γνώση, ένας αληθινός θρίαμβος της ποσότητας απέναντι στην ποιότητα.

Πλήρης επικράτηση της απόκτησης γνώσης δια της αποστηθίσεως, γνώσης που η κτήση της ήταν τόσο παροδική που λες και μια ολόκληρη γενιά έπαθε ξαφνικά Altzheimer…

Πεταμένες άσκοπα χιλιάδες ώρες στο βωμό μιας εκπαίδευσης που σκότωνε κάθε κριτική ικανότητα και σε προετοίμαζε για την ένταξη σου σε μια κοινωνία όπου απαγορευόταν η αμφισβήτηση και η κρίση...

Την ίδια περίοδο, των εφηβικών μου χρόνων, άρχισε και η βάρβαρη επέλαση της παραπαιδείας, γεγονός που άνοιγε το δρόμο στους εμπόρους της γνώσης και έκρυβε κάτω από το χαλί τα σκουπίδια των εξευτελιστικών αμοιβών των εκπαιδευτικών και της τεράστιας αναμονής για τον διορισμό τους...
Ένα κράτος που δεν ήθελε να ξοδέψει χρήματα για την Παιδεία, έκλεινε τα στόματα όλων εκείνων που άφηνε έξω από τη Δημόσια Παιδεία δίνοντας τους την επιλογή να απασχοληθούν στην παραπαιδεία.

Τα χρόνια πέρασαν, από τη θέση του μαθητή βρέθηκα στη θέση του γονιού μα στην ψυχή μου όλα ίδια κι απαράλλαχτα τα βλέπω. Πασπαλισμένη ίσως με μπόλικη χρυσόσκονη, καθώς και οι εγκαταστάσεις βελτιώθηκαν σημαντικά και το αίσχος της άσκησης βίας στους μαθητές μοιάζει να είναι ένα μακρινό κακό όνειρο, μα στο βάθος η Παιδεία στη χώρα μας παραμένει σταθερά μια βαριά βιομηχανία παραγωγής άβουλων όντων. Κι ας υπάρχουν περισσότεροι από ποτέ δάσκαλοι που παλεύουν να πάνε κόντρα στο ρεύμα...

Πως λοιπόν να μην με πιάνει αυτό το σφίξιμο στο στομάχι κάθε φορά που ακούω σχολικό κουδούνι; Πως να μην κάνω ότι περνάει απ’ το χέρι μου για να μη βιώσουν κι άλλες γενιές αυτή την κατάσταση στα σχολεία τους;

Πως να μη θεωρώ πως το σημαντικότερο στοίχημα που θα πρέπει να βάλουμε με τους εαυτούς μας είναι η δημιουργία ενός σχολείου όπου η κριτική ικανότητα θα είναι το κυριότερο εφόδιο των παιδιών στο πιο όμορφο ταξίδι της ζωής που θα κάνουν ποτέ στη ζωή τους, το ταξίδι της γνώσης;

Ουτοπία; Μπορεί! Ας ακούσουμε όμως επιτέλους τη φωνή του Γαλλικού Μάη του ’68 και ας γίνουμε πια ρεαλιστές κυνηγώντας το ανέφικτο και την ουτοπία... Που ξέρεις; Ίσως τότε να σταματήσω να νιώθω ναυτία κάθε φορά που ανοίγουν τα σχολεία...


Ας απαντήσουμε λοιπόν στη μηχανή του κιμά τους με τον εξορκισμό μιας γενιάς που μπορεί μεν να τα έκανε όλα σαν τα μούτρα της, ήξερε όμως να παλεύει... Leave the kids alone!

Πηγή: enfo.gr



Στέφανος Μαντζαρίδης: Σχετικά με τον Συντάκτη




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου