Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2020

H Ελευθερία Ντεκώ φώτισε τα αγάλματα του Ζαππείου, που ήταν για δεκαετίες στο σκοτάδι

Της Μαργαρίτα Πουρνάρα


Οι φανατικοί του Ζαππείου ξέρουν ότι στις βόλτες τους, τους συντροφεύουν νοερά οι πιο εκλεκτοί ευεργέτες, ποιητές, λόγιοι και ευπατρίδες της Ελλάδος αλλά και πιο τρυφερές μορφές όπως ο «Θεριστής» και ο «Μικρός Ψαράς» του Φιλιππότη, καθώς και ο «Ερωτας Τοξοθραύστης» του Γ. Βρούτου. Είναι αυτή η οικογένεια των γλυπτών που έγιναν από διάσημες σμίλες του παρελθόντος και τοποθετήθηκαν σε εμβληματικά σημεία στον περιβάλλοντα χώρο του Μεγάρου, όπως θα έκαναν οι αρχαίοι Αθηναίοι με τους θεούς και τους ήρωές τους.

Μέχρι τώρα, όλα αυτά τα καταπληκτικά γλυπτά ζούσαν στο σκοτάδι όταν έπεφτε το φως του ηλίου. Ετσι όχι μόνον δεν φαινόταν η ομορφιά τους, αλλά ετίθετο και θέμα ασφαλείας για τους νυχτερινούς περιπατητές. Η δραστήρια πρόεδρος του Δ.Σ. της Επιτροπής Ολυμπίων Κληροδοτημάτων Χριστίνα Βαγενά, αποφάσισε πριν από ένα χρόνο να κάνει κάτι για αυτό, ώστε όχι μόνον να αναδειχθούν τα αγάλματα αλλά και να αναβαθμιστεί εν συνόλω η βραδινή εικόνα του Ζαππείου. Αλλωστε, μέσα στην προηγούμενη θητεία της είχε ήδη κάνει πολλές ενέργειες για να γίνει ο χώρος πιο φιλικός προς όλους τους πολίτες και ιδίως τα παιδιά όπως λ.χ. το πρόσφατο άνοιγμα της παιδικής χαράς.


Η Χριστίνα Βαγενά ζήτησε τη βοήθεια της Ελευθερίας Ντεκώ, της διεθνώς καταξιωμένης σχεδιάστριας φωτισμού, η οποία προσφάτως ανέλαβε το έργο του φωτισμού της Ακρόπολης. Εκείνη με τη σειρά της προσέφερε ανιδιοτελώς τις υπηρεσίες της για τη μελέτη αλλά και την υλοποίηση του φωτισμού των αγαλμάτων του Ζαππείου. Συνολικά φωτίστηκαν δεκαεπτά γλυπτά που βρίσκονται στον οριοθετημένο κήπο του Μεγάρου. Εξαιρέθηκαν δύο που βρίσκονται αμιγώς σε κοινόχρηστο χώρο της πόλης με δημοτικό φωτισμό, καθώς και τέσσερα που βρίσκονται εντός του κτιρίου του Ζαππείου. Ετσι τα αγάλματα που αφηγούνται με τον δικό τους τρόπο την ιστορία της πόλης και της χώρας, απέκτησαν οντότητα και τη νύχτα


Η διαδικασία της έρευνας και της μελέτης ξεκίνησε από τον Δεκέμβριο του 2019 και το όλο εγχείρημα προχώρησε εντός αυστηρού χρονοδιαγράμματος χάρις στην αγαστή συνεργασία της Ελευθερίας Ντεκώ με τους εργαζομένους και τη διοίκηση του Ζαππείου. Πριν από την εγκατάσταση των φωτιστικών, κρίθηκε απαραίτητη η επιλεκτική αποκλάδωση θάμνων και δένδρων ώστε να γίνουν περισσότερο ορατά κάποια αγάλματα των οποίων ήταν δύσκολη ή αδύνατη η θέαση από συγκεκριμένα σημεία του δημόσιου χώρου. Το έργο αυτό ολοκληρώθηκε με τους γεωπόνους του Ζαππείου. Η έλευση της πανδημίας προξένησε μικρές καθυστερήσεις στην προμήθεια του απαραίτητου τεχνικού εξοπλισμού, καθώς τα φωτιστικά εισήχθησαν από το εξωτερικό, και δυσκόλεψε επίσης και την απρόσκοπτη εργασία των συνεργείων. Εντέλει, όμως, όλα έγιναν στην ώρα τους.


«Ως επισκέπτης και παρατηρητής του χώρου του Ζαππείου, αλλά πάνω απ’ όλα ως πολίτης της Αθήνας, θεώρησα απαραίτητο η ζωντάνια που διακατέχει το ίδιο το κτίριο αλλά και το όμορφο και ιστορικό περιβάλλον του κατά τη διάρκεια της ημέρας, να είναι το ίδιο αισθητή και τις νυχτερινές ώρες», υπογραμμίζει η Ελευθερία Ντεκώ, που έσκυψε με πολύ τρυφερότητα και φροντίδα πάνω από κάθε γλυπτό για να μπορέσει να τονίσει την ιδιαιτερότητά του με τις δέσμες του φωτός. «Είναι τεράστια τιμή να μας προσφέρει αφιλοκερδώς τη βοήθειά της μια τόσο χαρισματική επαγγελματίας που έδωσε νέα πνοή στα γλυπτά. Οταν με το καλό περάσει η πανδημία, όλοι οι Αθηναίοι θα έχουν τη χαρά να τα ανακαλύψουν και να τα χαρούν», συμπληρώνει η Χριστίνα Βαγενά.

Πηγή: www.kathimerini.gr


Η Σφήκα: Επιλογές




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου