ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΛΟΥΜΕΝΟΣ
Πολύ πέρα από τα όρια των αντοχών τους φαίνεται ότι έφερε η δεύτερη καραντίνα τις ελληνικές εταιρείες courier, αλλά και τα ηλεκτρονικά καταστήματα μεγάλων αλυσίδων, κυρίως παιχνιδιών. Η αλήθεια είναι ότι το ολικό lockdown των φυσικών καταστημάτων στο λιανεμπόριο έφερε στις πλάτες του κλάδου μεταφορών και logistics ένα πραγματικά ασήκωτο βάρος.
Οι εταιρείες θα έπρεπε να καλύψουν τις ανάγκες εκατομμυρίων καταναλωτών σε όλη την Ελλάδα σε μία περίοδο μάλιστα που πλησίαζε η Black Friday, μία μέρα που σε πολλούς κλάδους γίνεται ο μεγαλύτερος τζίρος της χρονιάς, ενώ αμέσως μετά ακολουθούν οι χριστουγεννιάτικες αγορές, που επίσης αφορούν το 20% με 30% ή και παραπάνω των ετήσιων πωλήσεων για πολλές επιχειρήσεις.
Όλα αυτά, λοιπόν, οδήγησαν τον κλάδο courier στο να πρέπει να ανταποκριθεί σε μία κολοσσιαία άνευ προηγουμένου ζήτηση, κάτι που τελικά αποδείχτηκε ανέφικτο. Είναι χαρακτηριστικό ότι τέσσερις από τους leaders του κλάδου ταχυμεταφορών, η ACS, η Γενική Ταχυδρομική, η Speedex και η ΕΛΤΑ Courier, αναγκάστηκαν να βγάλουν ανακοινώσεις λόγω των προβλημάτων που αντιμετώπισαν στο να αντεπεξέλθουν στη δύσκολη αυτή συγκυρία.
● Η Γενική Ταχυδρομική ήταν η πρώτη η οποία ανακοίνωσε αναστολή υπηρεσιών της καθώς, όπως αναφέρει, ενώ είχε προετοιμαστεί για αύξηση κατά 60% των εργασιών της, αυτό έχει ήδη ξεπεραστεί.
● Στη συνέχεια η ACS εξέδωσε και αυτή ενημέρωση ότι οι αποστολές μπορεί να φθάσουν σε αναμονή και τις έξι ημέρες, ενώ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μπορεί και παραπάνω.
● Η Speedex και αυτή από την πλευρά της ζήτησε με ανακοίνωση συγγνώμη από τους πελάτες της για τις καθυστερήσεις και άλλα προβλήματα που προκύπτουν στις παραγγελίες λόγω του φόρτου εργασίας που έχει δημιουργηθεί.
● Τέλος, η ΕΛΤΑ Courier ενημέρωσε ότι η αύξηση στις παραγγελίες που πρέπει να διαχειριστεί είναι η μεγαλύτερη από κάθε άλλη στο παρελθόν και «αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να δοκιμάζονται οι υποδομές τόσο των ηλεκτρονικών καταστημάτων όσο και των ταχυμεταφορών, με συνέπεια να παρατηρούνται, ιδιαίτερα στην Αττική, τροποποιήσεις και αποκλίσεις στους συνήθεις χρόνους διακίνησης και παράδοσης».
Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι δεν είναι μόνο ο κλάδος courier που αδυνατεί να ανταποκριθεί στην αύξηση των παραγγελιών, καθώς και οι δύο μεγαλύτερες επιχειρήσεις στη λιανική παιχνιδιών, Jumbo και Μουστάκας, αναγκάστηκαν να προβούν προσωρινά σε αναστολή παραδόσεων, με την πρώτη να το κάνει για δεύτερη φορά μέσα σε λίγες ημέρες.
Μάλιστα οι ανεκτέλεστες παραγγελίες που είχαν προλάβει να υποβληθούν ώς τις 17 Νοεμβρίου στην πρώτη φορά που «κλείδωσε» το e-shop του Jumbo παραμένουν δεκάδες χιλιάδες, καθώς η αλυσίδα αφενός δεν έχει την υποδομή να ανταποκριθεί, αφετέρου εξαρτάται αποκλειστικά απ’ τα δίκτυα ταχυμεταφορών, που δέχονται τεράστια πίεση εν όψει Χριστουγέννων.
Επισημαίνεται πως η εταιρεία αντιμετώπισε το ίδιο πρόβλημα και στο πρώτο lockdown, ιδιαίτερα την πασχαλινή περίοδο. Η επανέναρξη της λειτουργίας των καταστημάτων ωστόσο, που «εκτόξευσε» τις πωλήσεις με αποτέλεσμα σε επίπεδο δεκαμήνου οι απώλειες στις πωλήσεις να είναι μόλις 10%, είχε αποτέλεσμα να μην προλάβει η αλυσίδα να οργανωθεί σε μία νέα κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματος.
Αλλά και το άλλο πολύ γνωστό «παιχνιδάδικο», ο Μουστάκας, με πρόσφατο μήνυμά του στο σάιτ πληροφορούσε τους καταναλωτές ότι το e-shop του δεν θα δέχεται πλέον παραγγελίες.
Στους εργαζομένους το «βάρος»
Πολύ πέρα από τα όρια των αντοχών τους φαίνεται ότι έφερε η δεύτερη καραντίνα τις ελληνικές εταιρείες courier, αλλά και τα ηλεκτρονικά καταστήματα μεγάλων αλυσίδων, κυρίως παιχνιδιών. Η αλήθεια είναι ότι το ολικό lockdown των φυσικών καταστημάτων στο λιανεμπόριο έφερε στις πλάτες του κλάδου μεταφορών και logistics ένα πραγματικά ασήκωτο βάρος.
Οι εταιρείες θα έπρεπε να καλύψουν τις ανάγκες εκατομμυρίων καταναλωτών σε όλη την Ελλάδα σε μία περίοδο μάλιστα που πλησίαζε η Black Friday, μία μέρα που σε πολλούς κλάδους γίνεται ο μεγαλύτερος τζίρος της χρονιάς, ενώ αμέσως μετά ακολουθούν οι χριστουγεννιάτικες αγορές, που επίσης αφορούν το 20% με 30% ή και παραπάνω των ετήσιων πωλήσεων για πολλές επιχειρήσεις.
Όλα αυτά, λοιπόν, οδήγησαν τον κλάδο courier στο να πρέπει να ανταποκριθεί σε μία κολοσσιαία άνευ προηγουμένου ζήτηση, κάτι που τελικά αποδείχτηκε ανέφικτο. Είναι χαρακτηριστικό ότι τέσσερις από τους leaders του κλάδου ταχυμεταφορών, η ACS, η Γενική Ταχυδρομική, η Speedex και η ΕΛΤΑ Courier, αναγκάστηκαν να βγάλουν ανακοινώσεις λόγω των προβλημάτων που αντιμετώπισαν στο να αντεπεξέλθουν στη δύσκολη αυτή συγκυρία.
● Η Γενική Ταχυδρομική ήταν η πρώτη η οποία ανακοίνωσε αναστολή υπηρεσιών της καθώς, όπως αναφέρει, ενώ είχε προετοιμαστεί για αύξηση κατά 60% των εργασιών της, αυτό έχει ήδη ξεπεραστεί.
● Στη συνέχεια η ACS εξέδωσε και αυτή ενημέρωση ότι οι αποστολές μπορεί να φθάσουν σε αναμονή και τις έξι ημέρες, ενώ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μπορεί και παραπάνω.
● Η Speedex και αυτή από την πλευρά της ζήτησε με ανακοίνωση συγγνώμη από τους πελάτες της για τις καθυστερήσεις και άλλα προβλήματα που προκύπτουν στις παραγγελίες λόγω του φόρτου εργασίας που έχει δημιουργηθεί.
● Τέλος, η ΕΛΤΑ Courier ενημέρωσε ότι η αύξηση στις παραγγελίες που πρέπει να διαχειριστεί είναι η μεγαλύτερη από κάθε άλλη στο παρελθόν και «αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να δοκιμάζονται οι υποδομές τόσο των ηλεκτρονικών καταστημάτων όσο και των ταχυμεταφορών, με συνέπεια να παρατηρούνται, ιδιαίτερα στην Αττική, τροποποιήσεις και αποκλίσεις στους συνήθεις χρόνους διακίνησης και παράδοσης».
Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι δεν είναι μόνο ο κλάδος courier που αδυνατεί να ανταποκριθεί στην αύξηση των παραγγελιών, καθώς και οι δύο μεγαλύτερες επιχειρήσεις στη λιανική παιχνιδιών, Jumbo και Μουστάκας, αναγκάστηκαν να προβούν προσωρινά σε αναστολή παραδόσεων, με την πρώτη να το κάνει για δεύτερη φορά μέσα σε λίγες ημέρες.
Μάλιστα οι ανεκτέλεστες παραγγελίες που είχαν προλάβει να υποβληθούν ώς τις 17 Νοεμβρίου στην πρώτη φορά που «κλείδωσε» το e-shop του Jumbo παραμένουν δεκάδες χιλιάδες, καθώς η αλυσίδα αφενός δεν έχει την υποδομή να ανταποκριθεί, αφετέρου εξαρτάται αποκλειστικά απ’ τα δίκτυα ταχυμεταφορών, που δέχονται τεράστια πίεση εν όψει Χριστουγέννων.
Επισημαίνεται πως η εταιρεία αντιμετώπισε το ίδιο πρόβλημα και στο πρώτο lockdown, ιδιαίτερα την πασχαλινή περίοδο. Η επανέναρξη της λειτουργίας των καταστημάτων ωστόσο, που «εκτόξευσε» τις πωλήσεις με αποτέλεσμα σε επίπεδο δεκαμήνου οι απώλειες στις πωλήσεις να είναι μόλις 10%, είχε αποτέλεσμα να μην προλάβει η αλυσίδα να οργανωθεί σε μία νέα κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματος.
Αλλά και το άλλο πολύ γνωστό «παιχνιδάδικο», ο Μουστάκας, με πρόσφατο μήνυμά του στο σάιτ πληροφορούσε τους καταναλωτές ότι το e-shop του δεν θα δέχεται πλέον παραγγελίες.
Στους εργαζομένους το «βάρος»
Εδώ πρέπει να πούμε ότι τα μεγαλύτερα «θύματα» αυτής της κατάστασης δεν είναι άλλοι από τους εργαζόμενους ταχυμεταφορείς, καθώς το φορτίο της διεκπεραίωσης όλων αυτών των παραγγελιών πέφτει ουσιαστικά στις δικές τους πλάτες. Μάλιστα οι καταγγελίες για εργοδοτικές αυθαιρεσίες εις βάρος αυτού του ιδιαίτερα ευάλωτου επαγγελματικού κλάδου συζητήθηκαν πρόσφατα στην Ολομέλεια με επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Κωνσταντίνου Μάρκου.
Κατά τη διάρκεια της απάντησής του ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Γιάννης Βρούτσης ενημέρωσε την εθνική αντιπροσωπεία ότι μέσα στον Δεκέμβριο υπογράφεται η υπουργική απόφαση που υποχρεώνει τους εργοδότες να προχωρούν σε αναγγελία στην «Εργάνη» του αριθμού κυκλοφορίας των οχημάτων που χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι κατά τη μεταφορά και διανομή προϊόντων και αντικειμένων.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ επισήμανε ότι με νόμο του ΣΥΡΙΖΑ, τον Ν. 4611/2019, προβλέφθηκε πρώτη φορά πλαίσιο υποχρεώσεων για τους εργοδότες προκειμένου οι ταχυδιανομείς και ταχυμεταφορείς δικύκλου να κάνουν τη δουλειά τους με ασφάλεια.
Όπως όμως κατήγγειλε, οι διατάξεις αυτές ελάχιστα εφαρμόζονται από τους εργοδότες εξαιτίας και της υποβαθμισμένης λειτουργίας του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας και κάλεσε τον υπουργό να προχωρήσει σε εντατικούς ελέγχους και να εκδώσει την υπουργική απόφαση που υποχρεώνει τους εργοδότες να δηλώνουν στην «Εργάνη» τον αριθμό των δικύκλων στα οποία επιβαίνουν οι εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις τους.
Από την πλευρά του ο υπουργός Εργασίας είπε ότι οι υπηρεσίες επιθεώρησης ασφάλειας και υγείας του υπουργείου Εργασίας, καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, έχουν βασική και κεντρική προτεραιότητά τους την προστασία της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων και γι’ αυτό έχουν προχωρήσει σε εκτεταμένους ελέγχους.
Ειδικά για τους διανομείς ο Βρούτσης υπενθύμισε ότι ισχύουν οι διατάξεις του Ν. 4611/2019, οι οποίες αφορούν την προστασία των εργαζομένων από τον κίνδυνο τροχαίων ατυχημάτων κατά τη διανομή και μεταφορά προϊόντων και αντικειμένων.
Ο νόμος υποχρεώνει τους εργοδότες να παρέχουν στους εργαζομένους όλα τα απαραίτητα μέσα για την ατομική τους προστασία, ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι τραυματισμοί από τα ατυχήματα (προστατευτικό κράνος, πανωφόρι κατάλληλο για την προστασία του αναβάτη του μοτοποδηλάτου ή της μοτοσυκλέτας, αδιάβροχη προστασία, γάντια και αντανακλαστικό γιλέκο που ο εργοδότης υποχρεούται να εφοδιάζει τους εργαζομένους).
Με τις διατάξεις του Ν. 4611/2019 τα προβλεπόμενα μέτρα δεν επιβαρύνουν τον εργαζόμενο, αλλά μόνο τον εργοδότη, ο οποίος υποχρεούται να παρέχει δίκυκλο στους εργαζομένους, να φροντίζει τη συντήρησή του και να καλύπτει όλα τα έξοδα, ασφάλεια και καύσιμα. Σε διαφορετική περίπτωση υποχρεούται να καταβάλλει στον εργαζόμενο το 15% τουλάχιστον του βασικού ως αποζημίωση χρήσης και συντήρησης δικύκλου.
Ο Βρούτσης είπε επίσης ότι η μεγάλη τομή που έρχεται με το νομοσχέδιο της αγοράς εργασίας, η «Εργάνη 2», φέρνει το ψηφιακό ωράριο και θα αλλάξει περισσότερο τα δεδομένα, υπέρ των εργαζομένων.
Να το δούμε και να μην το πιστέψουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου