Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2021

Όψεις του Άμεσου Μέλλοντος της Ελληνικής Οικονομίας, με Κυβέρνηση της ΣΥΡΙΖΑ (Μέρος Δεύτερο)



Στο πρώτο μέρος αναπτύχθηκε μέρος της σημερινής κατάστασης της Ελληνικής οικονομίας με την παράθεση βασικών δημοσιονομικών δεικτών, ως «Όψεις του ΆμεσουΜέλλοντος της Ελληνικής Οικονομίας, με Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας (ΜέροςΠρώτο)»

Λόγω του «ενδιαφέροντος» του νέου προγράμματος αλλά και των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας που πρότεινε ο ΣΥΡΙΖΑ επιλέχθηκε το θέμα των όψεων της ελληνικής οικονομίας να ολοκληρωθεί σε τρία μέρη. Στο δεύτερο μέρος αναλύεται η όψη με το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ και στο τρίτο μέρος θα ξεδιπλωθεί ένα πρόγραμμα οικονομικής-πολιτικής-πολιτιστικής ανασυγκρότησης.

Το πάζλ της κατάστασης της οικονομίας μας συμπληρώνεται και με την τεράστια αύξηση των οφειλών των πολιτών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ οι συσσωρευμένες οφειλές ξεπέρασαν τα 108 δις. ευρώ. Από το ποσό αυτό τα 24 δισ. ευρώ θεωρούνται ανεπίδεκτα είσπραξης και τα υπόλοιπα 84 δισ. ευρώ λαμβάνονται υπόψιν ως το πραγματικό υπόλοιπο των βασικών ληξιπρόθεσμων οφειλών.

α)Οι φορολογούμενοι με ληξιπρόθεσμες οφειλές ανέρχονται σε 4.045.217, ενώ σε βάρος 1.849.948 μπορεί να ληφθούν αναγκαστικά μέτρα είσπραξης,

α) Υπό αναγκαστικά μέτρα είσπραξης βρίσκονται 1.293.040 φορολογούμενοι.

β) Τα νέα ληξιπρόθεσμα χρέη ανήλθαν στο πρώτο 12μηνο στα 7,12 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 5,68 δισ. αφορούν φόρους,

γ) Το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του συνολικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου προέρχεται από οφειλέτες με ύψος οφειλής άνω του 1 εκατ. ευρώ,

Η «Στήριξη» της Ευρωπαικής Ένωσης

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που τους προηγούμενους μήνες, μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, «ευνοούσε» την χαλάρωση της δημοσιονομικής πολιτικής, όμως για μία ακόμη φορά θα υποταχθεί στις εντολές της Γερμανίας, ώστε να μην υπάρχει ανεξέλεγκτη στήριξη των επιχειρήσεων αλλά οι ενισχύσεις να κατευθύνονται μόνο σε επιχειρήσεις, οι οποίες θα θεωρούνται, βάσει κριτηρίων ότι είναι «βιώσιμες».

Το «δόγμα Μέρκελ» απειλεί με λουκέτο πολλές ελληνικές επιχειρήσεις: Το θέμα των «κριτηρίων βιωσιμότητας» θα συζητηθεί τις επόμενες εβδομάδες στα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και προβλέπεται η πρόταση της Γερμανίας να γίνει και πρόταση της ευρωπαικής επιτροπής. Τότε είναι βέβαιο ότι οι αρνητικές συνέπειες θα οδηγήσουν σε «λουκέτο» πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις και χιλιάδες εργαζόμενους στην ανεργία. Η Γερμανία και οι σύμμαχοι της στην Ευρωπαϊκή Ένωση ευνοούν τη συγκέντρωση κεφαλαίων και δραστηριοτήτων σε μεγαλύτερα σχήματα και για αυτό το λόγο στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουν προβλεφθεί πόροι για συνένωση και συγχώνευση επιχειρήσεων.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Γ. Καβαθάς εκφράζει φόβους ότι περίπου 40.000 από τις 81.000 επιχειρήσεις του κλάδου της εστίασης δεν θα επιβιώσουν σε αυτή την πανδημία. Δυσοίωνες είναι και οι προβλέψεις για το λιανικό εμπόριο».

Οι συζητήσεις για την διαγραφή του χρέους της Ευρωζώνης έγινε πριν από λίγες ημέρες. Η αρχή έγινε προ ημερών με μία κοινή διακύρηξη εκατό οικονομολόγων μεταξύ αυτών ο Γάλλος Τομά Πικετί και ο πρώην Επίτροπος Βίκτορ Λάζλο από την Ουγγαρία στην οποία καλείται η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) να διαγράψει το δημόσιο χρέος που η ίδια έχει διακρατήσει από το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων στην ευρωζώνη (PEPP). Η συνέχεια αναμένεται στις Βρυξέλλες, καθώς ο Ιταλός πρόεδρος της Ευρωβουλής Νταβίντ Σασόλι δηλώνει ανοιχτά ότι υποστηρίζει την πρωτοβουλία για διαγραφή χρέους, ενώ το ζήτημα θέτουν επιτακτικά και πολλοί ευρωβουλευτές, ιδιαίτερα από τον χώρο της Αριστεράς, αλλά και της σοσιαλιστικής ομάδας. Αντίθετη δηλώνει ωστόσο η επικεφαλής της ΕΚΤ Κριστίν Λαγκάρντ. Ο Γερμανός χριστιανοδημοκράτης Σβεν Σίμον επιμένει στο πάγιο αίτημα για «μεταρρυθμίσεις» στα κράτη-μέλη. Όπως δηλώνει χαρακτηριστικά «με το πρόγραμμα PEPP η ΕΚΤ πέτυχε σε εποχές πανδημίας αυτό που δεν είχε συμβεί στην δημοσιονομική κρίση του 2009, δηλαδή να μην αποκοπεί από τις αγορές καμία χώρα της ευρωζώνης. Είναι μία επιτυχία της ΕΚΤ. Ωστόσο η νομισματική πολιτική από μόνη της δεν αρκεί για μία βιώσιμη οικονομική ανάκαμψη. Χρειάζονται διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στα κράτη-μέλη, τα οποία σήμερα πολλές φορές επαναπαύονται στην επεκτατική νομισματική πολιτική της ΕΚΤ».

Η θέση του ΣΥΡΙΖΑ: Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Παπαδημούλης κάνει λόγο για μία ανάγκη «να συζητήσουμε και να οργανωθούν αλλαγές στο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης όσο διαρκεί η αναστολή του», καθώς το δημόσιο χρέος στην ευρωζώνη ήδη υπερβαίνει το 100% του ΑΕΠ. Όσο για το πρόσθετο «κορωνοχρέος» ο Έλληνας ευρωβουλευτής λέει ότι «πρέπει να ρυθμιστεί. Είτε με μία μετακύληση στο μέλλον, είτε με μια σχεδιασμένη σε ευρωπαϊκό επίπεδο ελάφρυνση, είτε όπως ζητούν οι εκατό οικονομολόγοι με τη διαγραφή, ολική ή μερική, του κορωνοχρέους, που δημιουργήθηκε με τη σωστή αύξηση των δαπανών στη διάρκεια της πανδημίας.

Στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης στις φοιτητικές συνελεύσεις στα αμφιθέατρα των πανεπιστημίων ακουγόταν συχνά μια σοφή κουβέντα. Όποιος έχει το ένα του πόδι στην μια βάρκα και το άλλο στην άλλη βάρκα, τότε σκίζεται το σώβρακο του....

Το Πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ

Μέσα στο σημερινό πολιτικο-οικονομικό πλαίσιο δημοσιεύθηκε το νέο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, υπό την εποπτεία του κ. Σταθάκη και βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση. Το Σχέδιο προγραμματικών θέσεων του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία:

https://www.syriza.gr/article/id/104602/To-schedio-twn-programmatikwn-thesewn-toy-SYRIZA---Proodeytikh-Symmachia.html

Αξίζει να παρατεθούν ορισμένα σημεία του:

Ελλάδα. Για μία ριζοσπαστική προοδευτική στροφή.Κοινωνική Συμφωνία για την Πράσινη Μετάβαση.

Η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας χρειάζεται βαθιές μεταρρυθμίσεις και μια νέα αρχή. Χρειάζεται αλλαγές και ρήξεις που θα απελευθερώσουν τις παραγωγικές δυνάμεις, το ανθρώπινο δυναμικό, και πολιτικές που θα αντιμετωπίσουν την κλιματική κρίση και τις ανισότητες.Η ανάπτυξη θα βρει το βηματισμό της με την πράσινη μετάβαση αλλάζοντας ριζικά προσανατολισμό και αξιοποιώντας τα δυνατά στοιχεία της που είναι το ανθρώπινο δυναμικό, η ευελιξία της δυναμικής μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, οι προοπτικές ενίσχυσης της καινοτομίας, η μεγάλη στροφή στην παραγωγική δραστηριότητα, η αξιοποίηση του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς, η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων κάθε περιφέρειας, η ενίσχυση της τοπικότητας, η ουσιαστική αποκέντρωση του ίδιου του κράτους, και οι χρονίζουσες θεσμικές τομές σε χωρικό σχεδιασμό, φορολογικό σύστημα, δημόσια διοίκηση και περιβάλλον. Θεσμικές τομές που θα ευνοήσουν τους πολλούς, θα συγκροτήσουν ένα αξιόπιστο κράτος δικαίου, και θα φέρουν στο προσκήνιο τον κόσμο της εργασίας.

Η Κοινωνική Συμφωνία για την Πράσινη Μετάβαση επικεντρώνεται σε οκτώ κεντρικούς άξονες:

1) Στον πλήρη μετασχηματισμό του παραγωγικού δυναμικού της οικονομίας, της γεωργίας, της βιομηχανίας, του τουρισμού, της ενέργειας και των υποδομών, προς την κατεύθυνση της παραγωγής μηδενικών ρύπων και τοξικών, την κυκλική οικονομία και την αειφορία.

2) Ο κόσμος της εργασίας θα βρίσκεται στο επίκεντρο του οικολογικού και παραγωγικού μετασχηματισμού της οικονομίας με μια ισχυρή πολιτική μισθών, και δικαιωμάτων, ισχυρή προστασία, συμμετοχή και την στήριξη από ένα καθολικό κοινωνικό κράτος που εξασφαλίζει όρους ισοτιμίας για όλους. Η εργασία και το κοινωνικό κράτος αποτελούν πυλώνα της δίκαιης μετάβασης και βασική αναπτυξιακή συνιστώσα.

3) Οι ρυθμιστικές και αναπτυξιακές λειτουργίες του κράτους και των περιφερειακών αναπτυξιακών θεσμών οφείλουν να κινηθούν σε επιθυμητές κατευθύνσεις, ενισχύοντας τις πράσινες υποδομές, την κυκλική οικονομία και τις τοπικές πράσινες πρωτοβουλίες. Η δημόσια χρηματοδότηση και οι αναπτυξιακοί και επενδυτικοί πόροι θα στραφούν αποκλειστικά στον πράσινο κοινωνικό και παραγωγικό μετασχηματισμό της οικονομίας.

4)
Το τραπεζικό σύστημα, το οποίο αποδείχτηκε εξαιρετικά συντηρητικό και εσωστρεφές στη διάρκεια της κρίσης, καλείται να ανανεωθεί με νέους χρηματοδοτικούς θεσμούς, αναπτυξιακές, επενδυτικές και κοινωνικές τράπεζες, και με αλλαγές στο ίδιο το συστημικό τραπεζικό σύστημα, που θα το καθιστούν πιο ανταγωνιστικό και συμβατό με τις ανάγκες χρηματοδότησης της πράσινης μετάβασης.

5)...6)...7)...8)....

Εργασιακά-ασφαλιστικό
. Μεταξύ άλλων προβλέπεται μετατροπή σε «αορίστου χρόνου» των συμβάσεων όσων εργάζονται με δελτίο παροχής υπηρεσιών η διαδοχικές συμβάσεις. Επίσης προκρίνεται η ρύθμιση του καθεστώτος της τηλεργασίας.

· Νομοθετικές ρυθμίσεις για προστασία των εργαζομένων σε ευέλικτες μορφές απασχόλησης...

· Θέσπιση πλαισίου για την κατάργηση της εικονικής εργολαβίας. Ρύθμιση και προάσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων όσων εργάζονται σε αποσχίσεις κλάδων....,

· Αναγνώριση των εργαζομένων σε πλατφόρμες ως μισθωτών, για τη στοιχειώδη κατοχύρωση τους στα θέματα ωραρίου, μισθού και προστασίας της υγείας και ασφάλειας.

· Ισχυρά προγράμματα επιδότησης της διατήρησης θέσεων εργασίας στον ιδιωτικό και κοινωνικό τομέα στο διάστημα αμέσως μετά τη λήξη της υγειονομικής κρίσης της πανδημίας,

· Αναβάθμιση και αύξηση της κλίμακας των προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας και δημιουργίας προσωρινών θέσεων εργασίας στο δημόσιο τομέα,

Ρύθμιση και ρεαλιστικός επανυπολογισμός των ασφαλιστικών οφειλών που προέκυψαν την περίοδο της πανδημίας.

Υγεία-Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Σαφές προβάδισμα στην ενίσχυση των δημόσιων δομών υγείας έχουν οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την περίλαλψη και το ΕΣΥ. Πρωταρχικός στόχος η ενίσχυση της πρωτοβάθμιας υγείας αλλά και τις διαφάνειας στο φάρμακο. Επίσης προτείνεται η μισθολογική αναβάθμιση των γιατρών του δημοσίου καθώς .....

Τραπεζικός τομέας, Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι προτάσεις που εγκρίθηκαν για τα ζητήματα του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Στις προγραμματικές θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβάνεται ο ενεργητικός ρόλος του δημοσίου στην διοίκηση των τραπεζών που διαθέτει μετοχές.

· Το δημόσιο, ως μέτοχος, στη μεταμνημονιακή εποχή, πρέπει να ασκήσει τα δικαιώματα του στη διοίκηση των τραπεζικών ιδρυμάτων.

· Αποφασιστική διαχείριση των κόκκινων δανείων με μέριμνες για την βιώσιμη και παραγωγική οικονομία.

· Κατάργηση του πτωχευτικού κώδικα.

Παρατηρήσεις και Σχόλια επί του Προγράμματος

α) Η απουσία του Γ. Μηλιού στην εκπόνηση του σχεδίου του ΣΥΡΙΖΑ είναι εμφανέστατη. Το άστρο του «αριστερού» προσήμου τρεμοσβήνει ή μάλλον έχει έχει σβήσει. Η σύγκριση με το πρόγραμμα του 2012 του ΣΥΡΙΖΑ είναι άνιση. Η σοσιαλδημοκρατική-εκσυγχρονιστική λογική επικρατεί στο κείμενο αυτό. Το κυρίαρχο ζήτημα είναι ότι δεν μπορεί να υπάρξει σοσιαλδημοκρατική πολιτική στην εποχή των μνημονίων μέσα σε μια νεοφιλελεύθερη Ευρώπη.

β) Η ερώτηση που έρχεται στο νου ενός νοήμονα πολίτη είναι: Ρε άνθρωποί μου, κυβερνούσατε από το 2015 μέχρι το 2019. Γιατί δεν τα κάνατε πράξη (π.χ. τα μέτρα για την προστασία της εργασίας) τότε;;;;;;;

γ) Το χρέος της χώρας που ανέρχεται στο 201% του Α.Ε.Π. Το προηγούμενο φαίνεται να μην ανησυχεί τον ΣΥΡΙΖΑ. Το χρέος θα εξοφληθεί το 2050, 2060 και βάλε....

δ) Σ’ όλα τα προηγούμενα η βασική προυπόθεση υλοποίησης
είναι να μην υφίστανται μνημόνια και δημοσιονομικές πολιτικές της περιόδου 2015-2019.

ε) Πουθενά δεν αναφέρεται η προστασία των κατασχέσεων της πρώτης κατοικίας. Αυτό που αναφέρει είναι: Eπέκταση της προστασίας της πρώτης κατοικίας μετά το τέλος του Απριλίου 2020 και απαγόρευση πλειστηριασμών έως το τέλος του έτους(1).

ζ) Το σημαντικότερο πρόβλημα του σχεδίου του ΣΥΡΙΖΑ
αποτελεί η αυτοακύρωση του λόγω έλλειψης χρηματοδότησης με δεδομένο του ασφυκτικού ελέγχου των δαπανών του προυπολογισμού από τους «θεσμούς».

Τέλος ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει ως προς τις φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις τα εξής:

· Στη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης: Αναστολή καταβολής του συνόλου των φορολογικών υποχρεώσεων για έξι μήνες (με προοπτική παράτασης στους εννιά εφόσον κριθεί αναγκαίο).

· Καταβολή από το δημόσιο όλων των ασφαλιστικών υποχρεώσεων που γεννιούνται κατά τη διάρκεια της κρίσης.

· Αναστολή καταβολής όλων των γεννημένων έως 15/3 ασφαλιστικών υποχρεώσεων.

· Μετά το τέλος της υγειονομικής κρίσης: Θεσμοθέτηση ειδικής ρύθμισης για το σύνολο των αναβληθέντων υποχρεώσεων που δημιουργήθηκαν την περίοδο αυτή.

· Οι αναστολές πληρωμών που προτείνονται ανέρχονται στα 8-10 δισ. ευρώ συνολικά, ποσό όμως που δεν αποτελεί δημοσιονομικό κόστος αφού οι υποχρεώσεις θα αποπληρωθούν, απλώς σε διαφορετικό χρονικό διάστημα(2).

Είναι πασιφανές ότι στη μετα-covid εποχή θα υπάρξει ένα «μίνι» ή «μάξι» μνημόνιο. Μπορεί να προκριθεί η ονομασία και «δημοσιονομική σταθερότητα». Ο ΣΥΡΙΖΑ, η Ν.Δ. και οι λοιπές μνημονιακές δυνάμεις θα το ψηφίσουν. Το προηγούμενο του 2015 της «ευρείας» πλειοψηφίας το εγγυάται.

Πηγές:

(1), (2): ΣΥΡΙΖΑ: Μένουμε όρθιοι: Σχέδιο άμεσων και κοστολογημένων παρεμβάσεων για τον εργαζόμενο, την επιχείρηση. Για την κοινωνία και την οικονομία (06/04/2020)


Συνεχίζεται....με το Όψεις του Άμεσου Μέλλοντος της Ελληνικής Οικονομίας, με Κυβέρνηση ενός Νέου Κυβερνητικού ΕΑΜ-Ανασυγκρότησης (Μέρος Τρίτο).



Γιάννης Περάκης
Οικονομολόγος




Γιάννης Περάκης: Σχετικά με το Συντάκτη


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου