Γιάννης Περάκης
Κατά πρώτον, κομίζεται «γλαύκα εις Αθήνας» εάν ειπωθεί εκ των προτέρων ότι ένας νοήμων πολίτης είναι υπέρ ενός ποιοτικού και παραγωγικού δημόσιου τομέα (εξαιρούνται οι νεοφιλελεύθεροι ταλιμπάν). Ενός δημοσίου που η αποστολή του θα περικλείεται στα εξής:
α) Να αμβλύνει τις κοινωνικές ανισότητες,αλλά και
β) Να εξυπηρετεί τον πολίτη στην καθημερινότητα του.
Κατά πρώτον, κομίζεται «γλαύκα εις Αθήνας» εάν ειπωθεί εκ των προτέρων ότι ένας νοήμων πολίτης είναι υπέρ ενός ποιοτικού και παραγωγικού δημόσιου τομέα (εξαιρούνται οι νεοφιλελεύθεροι ταλιμπάν). Ενός δημοσίου που η αποστολή του θα περικλείεται στα εξής:
α) Να αμβλύνει τις κοινωνικές ανισότητες,αλλά και
β) Να εξυπηρετεί τον πολίτη στην καθημερινότητα του.
Μπορεί λόγω της πανδημίας ο πολίτης να ταλαπωρείται και να διαθέτει «ιώβεια υπομονή»για να διεκπεραιώσει μια εργασία του με το δημόσιο αλλά έχει γίνει σαφές πιά ότι η ψηφιοποίηση του δημοσίου προχωρά με γοργούς ρυθμούς. Εντός ολίγου χρονικού διαστήματος η πλήρης ψηφιοποίηση θα έχει ολοκληρωθεί. Τότε θα φανούν ολατα αποτελέσματα και οι συνέπειες. Ήδη ορισμένες συνέπειες φαίνονται.
Πριν όμως από τις συνέπειες ας δούμε πως καταγράφεται το οργανόγραμμα του δημόσιο τομέα:
Πριν όμως από τις συνέπειες ας δούμε πως καταγράφεται το οργανόγραμμα του δημόσιο τομέα:
Γενική Κυβέρνηση | Δημόσιες Επιχειρήσεις & Οργανισμοί | |||
---|---|---|---|---|
Κεντρική Κυβέρνηση | Τοπική Αυτοδιοίκηση | Κοινωνική Ασφάλιση | ||
Υπουργεία | Νομικά Πρόσωπα | Δήμοι | Ταμεία Κοινωνικής Ασφάλισης | |
Νομικά Πρόσωπα | Νομαρχίες | Νοσοκομεία | ||
Περιφέρειες | ||||
Οι απασχολούμενοι στον δημόσιο τομέα τον Σεπτέμβριο του 2018 ήταν 565.464 (ως Πίνακας-2):
Πίνακας-2. Τακτικό Προσωπικό (εκτός ΝΠΙΔ)-Σεπτέμβριος-2018 | |||
---|---|---|---|
Κατηγορία | Αριθμός Υπαλλήλων | Κατηγορία | Αριθμός Υπαλλήλων |
Κυβερνητικοί-Πολιτειακοί Φορείς | 138 | Υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης | 1.485 |
Βουλή | 1.154 | Υπουργείο Οικονομικών | 3.586 |
Ανεξάρτητες Αρχές | 13.754 | Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων | 166.614 |
Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων | 2.047 | Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας | 1.160 |
Υπουργείο Δικαιοσύνης | 16.310 | Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού | 7.318 |
Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης | 830 | Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη | 63.339 |
Υπουργείο Εθνικής Άμυνας | 85.415 | Υπουργείο Τουρισμού | 802 |
Υπουργείο Εξωτερικών | 1.819 | Υπουργείο Υγείας | 79.621 |
Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων | 15.829 | Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών | 4.423 |
Υπουργείο Εσωτερικών | 747 | Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης | 465 |
Υπουργείο Μεταναστευτικήςσης Πολιτικής | 622 | Αποκεντρωμένες Διοικήσεις | 6.625 |
Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής | 8.120 | ΟΤΑ | 83.241 |
ΣΥΝΟΛΟ | 565.464 | ||
Πηγή:Μητρώο Ανθρωπίνου Δυναμικού Ελληνικού Δημοσίου (apografi.gr) |
Ας δούμε πως έχει αρχίσει η «αποψίλωση» του δημόσιου τομέα.
Οι συνέπειες των Πολιτικών της Ε.Ε., των Μνημονίων, της Πανδημίας και της Ψηφιοποίησης
1) Η πολιτική της Ε.Ε. (βάσει της έκθεσης του 2015 της Ε.Ε.) :
α) Σε αυτόν απασχολούνται περίπου 75 εκατ.άτομα, ήτοι περίπου το 25% του εργατικού δυναμικού. Οι δημόσιες δαπάνες ανέρχονται σχεδόν στο 50 % του ΑΕΠ.
β) Λόγω της παγκοσμιοποίησης: Η επιδίωξη της βελτιστοποίησης και της αποδοτικότητας μειώνει την ανθεκτικότητα των δημόσιων οργανισμών και συστημάτων.
γ) Η ανάγκη για ευέλικτες δημόσιες διοικήσεις θέτει υπό αμφισβήτηση ορισμένες από τις παραδοσιακές αρχές τους.
δ) Τεχνολογικές αλλαγές: Οι νέες τεχνολογίες επιφέρουν αλλαγές σε κάθε πτυχή της ζωής των πολιτών. Οι νέες τεχνολογίες απαιτούν νέους προβληματισμούς σχετικά με τους τρόπους διασφάλισης της ασφάλειας, της ιδιωτικής ζωής, της διαφάνειας, της ισότητας και της ελευθερίας της έκφρασης. Αυτές ενδέχεται να έρχονται σε σύγκρουση με άλλες προτεραιότητες για δημόσια χρηματοδότηση.Τα είδη θέσεων εργασίας στη δημόσια διοίκηση θα μεταβάλλονται….
Αυτά αναφέρει η έκθεση εν ολίγοις. Ο νοών νοήτω.......
2) Η πολιτική των μνημονίων στην Ελλάδα:
Με την εφαρμογή των μνημονίων ξεκίνησε σταδιακά το «ξήλωμα» του δημοσίου. Ο στόχος τους, η μείωση του δημόσιου τομέα.
α) Η μείωση της απασχόλησης στον δημόσιο τομέα συντελείται με την σταδιακή καθιέρωση της σχέσης 1:5 και 1:10 μεταξύ προσλήψεων και αποχωρήσεων,
β) Με την κατάργηση θέσεων εργασίας,
γ) Την εισαγωγή των μέτρων της διαθεσιμότητας, της προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας, της εργασιακής εφεδρείας που συνίστανται σε έμμεσες απολύσεις, και με την συρρίκνωση των θέσεων προσωρινής απασχόλησης που σε μεγάλο βαθμό καλύπτουν πάγιες ανάγκες.
Τα μέτρα αυτά συνοδευόμενα από την αυστηροποίηση του πειθαρχικού ελέγχου και την επέκταση του θεσμού της αυτόματης αργίας, και την εισαγωγή συστήματος αξιολόγησης με προσδιορισμένο εκ των προτέρων του ποσοστού των παραγωγικών και αντιπαραγωγικών υπαλλήλων δημιουργούν ένα ασφυκτικό κλίμα εργασιακής ανασφάλειας στον δημόσιο τομέα ενόψει και της υλοποίησης της μνημονιακής δέσμευσης για περαιτέρω μειώσεις προσωπικού κατά 150.000 για την περίοδο 2012-15. Οι εξελίξεις αυτές περιορίζουν το ποσοστό της απασχόλησης στο Δημόσιο κατά 22% με τη συμπίεσή του στο 16% ώστε να υπολείπεται αισθητά των αντίστοιχων μεγεθών που καταγράφονται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Παράλληλα επέρχεται γενικευμένη μείωση των αποδοχών που κυμαίνεται από 20%-55% μέσα από άμεσες νομοθετικές παρεμβάσεις στους μισθούς και στα επιδόματα και από την κατάργηση συλλογικών συμβάσεων και κανονισμών προσωπικού με ιδιαίτερη έμφαση στην άρση της πρόσθετης προστασίας από τις απολύσεις για τους εργαζόμενους με σχέση ιδιωτικού δικαίου.
δ) Επιπλέον αυξάνεται το εβδομαδιαίο ωράριο εργασίας από τις 37,5 στις 40 ώρες σε πλήρη αντιστοίχηση με τα ισχύοντα στον ιδιωτικό τομέα επιβαρύνοντας τους εργαζόμενους με πρόσθετα καθήκοντα και εντατικοποίηση των ρυθμών εργασίας ως επακόλουθα της έλλειψης προσωπικού που δημιουργεί η πολιτική συρρίκνωσης της απασχόλησης στο Δημόσιο.
ε) Οι ελλείψεις προσωπικού, μάλιστα, επιχειρείται να καλυφθούν σε ορισμένους τομείς του Δημοσίου μέσα από επιδοτούμενα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας που υλοποιούνται μέσω τρίτων φορέων(μορφή δανεισμού εργαζομένων), και παραπέμπουν σε εργασιακές σχέσεις χαμηλών ταχυτήτων και με αμοιβές που υπολείπονται των κατώτατων αποδοχών που ισχύουν στον ιδιωτικό τομέα.
Στη συνέχεια αναμένονται μέτρα που θα κινούνται προς την πλήρη ευθυγράμμιση των εργασιακών καθεστώτων μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, που μεταξύ άλλων σχεδιάζεται η καθιέρωση εισαγωγικού μισθού στο Δημόσιο στα ίδια επίπεδα με τα κατώτατα όρια μισθών που νομοθετούνται για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις.
3) Η συνειδητή διαχρονική ανικανότητα των κυβερνήσεων:
Συνεπεία της ανικανότητας των κυβερνήσεων να λύσουν χρόνια ζητήματα της λειτουργίας του δημοσίου τομέα και με αφορμή την πανδημία, άρχεται από σήμεραη ιδιωτικοποίηση εργασιών του στενού δημοσίου τομέα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα:
3.α) Στον ΕΦΚΑ αναλαμβάνουν ιδιώτες να εκδίδουν συντάξεις:
1α) Δικηγόροι (μέλη των δικηγορικών συλλόγων της χώρας με τριετή δικηγορία) και
1β) Μέλη του Οικονομικού Επιμελητηρίου λογιστές-φοροτεχνικοί Α΄ τάξης.
Η συνταξιοδοτική απόφαση θα εκδίδουν οι πιστοποιημένοι επαγγελματίες θα θεωρούνται ισχυρές και θα παράγουν πλήρη απόδειξη ως προς τα στοιχεία που εμπεριέχουν
γ) Η αμοιβή τους θα ανέρχεται σε 150 ευρώ ανά φάκελο, τα οποία και θα επιβαρύνεται ο ΕΦΚΑ.
δ) Η μείωση των εργασιών του ΕΦΚΑ και λόγω του επικείμενου νέου νόμου περί επικουρικής ασφάλισης.Όσο για την «μεταρρύθμιση»ότι «με το βλέμμα στη νέα γενιά. Αποτελεί υλοποίησηπου απαντά στην πρόκληση της γήρανσης του πληθυσμού που υπονομεύει το υφιστάμενο σύστημα «κεφαλαιοποιώντας» την εμπειρία από επιτυχημένα μοντέλα ευρωπαϊκώνχωρών που φημίζονται για την αποτελεσματικότητα του κοινωνικού τους κράτους, όπως η Σουηδία, η Δανία, η Ολλανδία» (Χατζηδάκης Ιούνιος-2021).
Μια είναι η απάντηση: Οι νέοι εργαζόμενοι θα δουν τις επικουρικές τους συντάξεις να μειώνονται για δύο αιτίες:
α) Ο μισθός στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα χαμηλός κατά συνέπεια ο νέος εργαζόμενος τι να πρωτοκαλύψει για την επβίωση του και
β) Οι επικουρικές συντάξεις θα «δωρηθούν» στις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες. Το οποιοδήποτε κέρδος θα το καρπωθούν αυτές.
3.β) Υπουργείο Παιδείας: Απασχολούνται περί τους 167.000 άνθρωποι. Μετο νέο νομοσχέδιο της κ. Κεραμέωςτο οποίο περιλαμβάνει τα εξής βασικά σημεία:
1) Ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
2) Κριτήρια και διαδικασίες επιλογής στελεχών εκπαίδευσης.
3) Επαναφορά του του Σχολικού Συμβούλου οι οποίοι θα λέγονται «Σύμβουλοι Εκπαίδευσης».
4) Κατάργηση των Συντονιστών Εκπαίδευσης.
5) Αυτονομία των σχολικών μονάδων.
6) Εκκλησιαστική Εκπαίδευση.
Το κεντρικό μήνυμα του νέου Σχεδίου Νόμου για την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα είναι «Όποιος αξιολογεί αξιολογείται». Αλήθεια ποιός θα αξιολογήσει τους αξιολογητές που θα διορίζει η κυβέρνηση και ποιός θα αξιολογεί την κυβέρνηση που θα διορίζει τους αξιολογητές;;;;;;;
Οσο για τα σχολεία, «αυτόνομα» πλέον, θα ψάχνουν παντού για τους αναγκαίους πόρους επιβίωσης, θα επιλέγουν δράσεις, ώς και τις εκδρομές τους, ανάλογα με τις εξωσχολικές συνεργασίες, γενικώς τις αντοχές τους ή τις γνωριμίες τους και, τέλος, θα επιλέγουν ακόμα και τα βιβλία τους.
7) Με την ψηφιοποίηση της παιδείας, οι διορισμοί νέων δασκάλων και καθηγητών θα μειωθούν στο έπακρο. Θα βάζουν μια οθόνη σε δυσπρόσιτες περιοχές και θα ισχυρίζονται ότι κάνουν εκπαίδευση.
8) Η μείωση κατά 25.000 νεοσερχόμενων φοιτητών θα έχει αποτέλεσμα το κλείσιμο ΑΕΙ και μείωση των διδασκόντων.
Η Παγίδα
Έχει καθιερωθεί σχεδόν σε όλο το δημόσιο τομέα, πριν από οποιαδήποτε επίσκεψη σε δημόσια υπηρεσία να προηγείται ηλεκτρονικό ραντεβού. Σ’ αυτό το σημείο θα παρατεθούν από τον γράφοντα (λόγω απαγγέλματος), δύο εμπειρίες από επισκέψεις σε αντίστοιχες δημόσιες υπηρεσίες. Η πρώτη ήταν σε μια μεγάλη ΔΟΥ και η δεύτερη στον ΕΦΚΑ και οι δύο του κεντρικού τομέα της Αθήνας:
α) Στην ΔΟΥ: Ο γράφων, προσπαθεί να κλείσει ηλεκτρονικό ραντεβού. Δεν υπάρχει ελεύθερο ραντεβού για τις επόμενες 15 ημέρες. Το θέμα επείγει και επιχειρεί να εισέλθει στην ΔΟΥ. Τον σταματά ο σεκιουριτάς και του λέει να κλείσει τηλεφωνικά ραντεβού στα τηλέφωνα που είναι αναρτημένα στην είσοδο. Όντως προσπαθεί να πάρει τηλέφωνο μπροστά στον σεκιουριτά αλλά δεν απαντά κανείς. Η κατάσταση οξύνεται και αναγκάζει τον σεκιουριτά να κατεβάσει από τον όροφο υπάλληλο της ΔΟΥ. Με τον τρόπο αυτό καταφέρνει να κάνει την δουλειά του.
β) Στον ΕΦΚΑ: Επανάληψη του ίδιου σκηνικού.
Συμπέρασμα: Υπάρχει γενική οδηγία από τους πολιτικούς προισταμένους να ταλαιπωρείται ο πολίτης. Ο λόγος; Το παράδειγμα με τις εκκρεμείς συντάξεις μας στον ΕΦΚΑ αποδεικνύει τον λόγο.
Ο κόσμος να στραφεί ενάντια στους δημόσιους υπαλλήλους. Οι απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων και η ιδιωτικοποίηση του θα είναι πλέον μια πολύ εύκολη υπόθεση.
Η άποψη αυτή, για την αποφυγή παρερμηνειών απευθύνεται στην ΑΔΕΔΥ και στα κόμματα της αριστεράς, από έναν πολίτη που είχε και έχει την άποψη ενός μεγάλου κοινωνικού κράτους και ενός δημόσιου τομέα που ο ρόλος του στην κοινωνικο-οικονομική ανασυγκρότηση της πατρίδας μας θα είναι καταλυτικός.
Γιάννης Περάκης
Οικονομολόγος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου