Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2023

Τί σημαίνει «τρελοκαμπέρω»;

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Θοδωρής Κουγιουμτζής


«Τρελοκαμπέρω»: Πώς βγήκε η έκφραση που αποτελεί μειωτικό χαρακτηρισμό για τις γυναίκες; Και όμως προέρχεται από τον πιο θρυλικό Έλληνα αεροπόρο…

Δημήτριος Καμπέρος: Ο 1ος Έλληνας στρατιωτικός πιλότος της αεροπορίας μας

Στις 13 Μαΐου του 1912 ο Δημήτρης Καμπέρος εκτελεί την πρώτη πτήση στρατιωτικού αεροπλάνου επί ελληνικού εδάφους με αεροπλάνο τύπου «Henry Farman»



Ο θεμελιωτής της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας

Ο Δημήτρης Καμπέρος γεννήθηκε τον Δεκέμβριο του 1883 στην Ύδρα. Γιος του Αναστάση Καμπέρου και της Μαριγώς Παπαδάκη, ήταν το μεγαλύτερο παιδί από άλλα τέσσερα αγόρια και ένα κορίτσι. Η οικογένειά του μετακόμισε από την Ύδρα στον Πειραιά όταν ακόμη ήταν πολύ μικρός.

Τελείωσε το 1ο γυμνάσιο του Πειραιά και μπήκε πρώτος στην σχολή Ευελπίδων. Αποφοίτησε το 1905 με τον βαθμό του ανθυπολοχαγού. Υπηρέτησε στο πυροβολικό μέχρι το 1911. Εκείνη τη χρονιά η στρατιωτική ηγεσία, με εντολή του πρωθυπουργού Ελευθέριου Βενιζέλου, έστειλε τους πρώτους Έλληνες αξιωματικούς για να εκπαιδευτούν ως στρατιωτικοί πιλότοι στο εξωτερικό.

Ο Δημήτρης Καμπέρος μαζί με τον υπολοχαγό Μιχάλη Μουτούση και τον ανθυπίλαρχο Χρήστο Αδαμίδη ήταν οι τρεις πρώτοι που επελέγησαν ανάμεσα σε εξήντα εθελοντές.

Σύντομα, οι τρεις νεαροί αξιωματικοί βρέθηκαν στη σχολή των αδελφών Φαρμάν, λίγο έξω από το Παρίσι.

Την εποχή εκείνη η Γαλλία ήταν πρωτοπόρος στην αεροπορική εκπαίδευση και εκτός από την σχολή των Φαρμάν, υπήρχε και η σχολή του Λουί Μπλεριό, ο οποίος το 1909 ήταν ο πρώτος άνθρωπος που διέσχισε με αεροπλάνο τη Μάγχη.



Οι πτήσεις ενός παράτολμου πιλότου

Τον Απρίλιο του 1912, ο Δημήτρης Καμπέρος επέστρεψε στην Ελλάδα έχοντας ολοκληρώσει την εκπαίδευσή του. Εκτελεί την πρώτη πτήση στρατιωτικού αεροπλάνου επί ελληνικού εδάφους στις 13 Μαΐου 1912, με αεροπλάνο τύπου «Henry Farman».

Λίγο νωρίτερα στις 8 Φεβρουαρίου εκείνης της χρονιάς, ο ιδιώτης Εμμανουήλ Αργυρόπουλος κάνει την πρώτη πτήση στους ελληνικούς ουρανούς, με ιδιόκτητο αεροπλάνο τύπου «Nieuport IV.G» με κινητήρα 50 ίππων, στην περιοχή του Ρουφ. Πετά με επιβάτη τον Ελευθέριο Βενιζέλο, που δεν διστάζει να γίνει ο πρώτος επιβάτης αεροπλάνου στην Ελλάδα.

Τον Ιούνιο του 1912 ο Καμπέρος αποφασίζει να μετατρέψει το «Farman» σε υδροπλάνο, βάζοντας πλωτήρες στη θέση των τροχών. Με αυτό το αεροπλάνο στα τέλη Ιουνίου πετώντας στην διαδρομή Φάληρο – Ύδρα – Φάληρο, ο Καμπέρος καταρρίπτει το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας, πετώντας με 93 χιλιόμετρα την ώρα.

Ο Α’ Βαλκανικός Πόλεμος ξεσπά στις 29 Σεπτεμβρίου 1912 και λίγες ημέρες αργότερα, το πρωί της 5ης Οκτωβρίου 1912, ο Υπολοχαγός Καμπέρος πήρε διαταγή να πετάξει πάνω από το μέτωπο και να δώσει πληροφορίες για τις κινήσεις και τις δυνάμεις του εχθρού κατά μήκος του βραχίονα Ελασσόνας – Σαρανταπόρου.

Απογειώθηκε από τη Λάρισα και αφού έκανε αναγνώριση ολόκληρης της παραμεθόριας περιοχής προσγείωσε το αεροπλάνο στον Τύρναβο, από όπου υπέβαλε την αναφορά του. Η πτήση αυτή είναι και η πρώτη στον κόσμο κατά τη διάρκεια ενός τακτικού πολέμου.
 


Όμως μερικές εβδομάδες μετά, ο Καμπέρος αποχωρεί από τον αεροπορικό λόχο λόγω διαφωνίας του με τον Γάλλο αεροπόρο Μπαρρέ, και επιστρέφει στο πυροβολικό που ανήκε. Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι τελειώνουν και ο Καμπέρος γυρίζει ξανά στην Αεροπορία. Οργανώνει και λειτουργεί την πρώτη στην ιστορία της ελληνικής αεροπορίας, σχολή χειριστών στην Θεσσαλονίκη.

Το 1917 ιδιωτεύει και το 1927 ιδρύει την μετέπειτα Αερολέσχη Πειραιώς. Το 1932 επανέρχεται στην νεοσύστατη Πολεμική Αεροπορία και ασχολείται με την εκπαίδευση των νέων αεροπόρων στην σχολή Αεροπορίας στο Τατόι, που πολύ αργότερα θα ονομαστεί σε «Σχολή Ικάρων», όπως ο ίδιος είχε προτείνει. Εκείνη την περίοδο γράφει ένα προφητικό βιβλίο «Ο Μελλοντικός Πόλεμος από του Αέρος», ενώ αναλαμβάνει και τη Διοίκηση της Σχολής το ακαδημαϊκό έτος 1932-33.

Το καλοκαίρι του 1934 κάνει μια αλησμόνητη τελευταία πτήση-επίδειξη πάνω από το Βρετανικό αεροπλανοφόρο «Furious», που είχε επισκεφτεί τον Πειραιά και σύντομα θα αποστρατευτεί. Από το 1935 μέχρι και τις παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ασχολείται με την εκπαίδευση νεαρών ανεμοπόρων στο Φάληρο.

Το 1941 προσπαθεί για μια ακόμη φορά να βρεθεί κοντά στην Πολεμική Αεροπορία και να δώσει τις υπηρεσίες του δίπλα στους αεροπόρους που πολεμούσαν στην Μ. Ανατολή. Η Πολεμική Αεροπορία όμως του απαντά ότι είναι πολύ μεγάλος για κάτι τέτοιο, βυθίζοντας τον σε θλίψη.

Το άδοξο τέλος



Ο Δημήτριος Καμπέρος πέθανε άδικα και σε ηλικία 59 ετών στο σπίτι του στον Πειραιά από διαρροή φωταερίου στις αρχές Φεβρουαρίου του 1942 και δεν πρόφτασε να δει την απελευθέρωση, αλλά και την μετάβαση της Πολεμικής Αεροπορίας από τους πρώτους κινητήρες τον 50 ίππων στην εποχή των αεριωθουμένων.

Ο άνθρωπος που πρώτος αναφέρεται στα χρονικά να έριξε χειροβομβίδες πάνω από τον εχθρό, αν και ο ρόλος τότε των αεροπλάνων ήταν αναγνωριστικός, έφυγε από την ζωή όχι μόνο άδοξα αλλά και αθόρυβα, αφού η κατοχή τότε δεν άφησε περιθώρια για απόδοση τιμών στο πρόσωπό του.

Τί σημαίνει «τρελοκαμπέρω»;

Οι παράτολμες πτήσεις του Δημήτρη Καμπέρου όσο και το γεγονός πως ήταν ο πρώτος στρατιωτικός πιλότος που πραγματοποίησε στην Ελλάδα πτήση με στρατιωτικό αεροπλάνο, δημιούργησαν μύθο γύρω από το όνομά του και τον κατέταξαν στους θρύλους της αεροπορίας.

Για την τόλμη και την «καλή τρέλα» του πήρε και το όνομα Τρελοκαμπέρος.

Συνακόλουθα, η λέξη «Τρελοκαμπέρω» προήλθε από το «Τρελοκαμπέρος» και σημαίνει πλέον τον παράτολμο, αυτόν που κάνει επικίνδυνα τρελές πράξεις.

Το παρατσούκλι «τρελοκαμπέρω» έγινε συνώνυμο της αποκοτιάς και του παράτολμου θάρρους. Στην πορεία του χρόνου όμως, έχασε την αρχική του σημασία, καθώς ως φαίνεται υπήρξε σύγχυση της προέλευσης. Η άγνοια της πραγματικής ιστορίας του Καμπέρου και η ύπαρξη ανάλογων όρων, όπως π.χ. τρελέγκω, βοήθησε σ’ αυτόν τον μετασχηματισμό της αρχικής έννοιας και σημασίας.


Πηγή:cityportal.gr



Η Σφήκα: Επιλογές




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου