Τετάρτη 3 Ιανουαρίου 2024

Οι Απώτεροι Στόχοι της Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης στην Ευρώπη. Η Περίπτωση της Ελλάδας

Γιάννης Περάκης


Εργαζόμενος σε λογιστήρια από το 1982 (είτε ως υπάλληλος, είτε ως ελεύθερος επαγγελματίας), με την άνοδο του «ορθόδοξου» ΠΑΣΟΚ, και στη συνέχεια του σημιτικού ΠΑΣΟΚ (με τα απαραίτητα διαλείμματα, της Ν.Δ.), η εμπειρία που αποκομίζεται σε ζητήματα φοροδιαφυγής των ιδιωτικών επιχειρήσεων αλλά και των δημόσιων λειτουργών, μπορεί να ειπωθεί ότι είναι ικανή για την ασφαλή εξαγωγή βασικών διαπιστώσεων και συμπερασμάτων.

Τα τελευταία χρόνια, η προπαγάνδα των κυβερνήσεων και ειδικά της Ν.Δ. είναι ότι τα mydata, μαζί με τα ψηφιακά εργαλεία ελέγχου στοχεύουν στην μείωση της φοροδιαφυγής. Αυτός ο ισχυρισμός καταρρίπτεται και αυτογελοιοποιείται με το τελευταίο νομοσχέδιο της επαναφοράς σε νέα version των «σημιτικών» αντικειμενικών κριτηρίων του 1994.

Κοινώς, ομολογείται η αποτυχία τους να συλλάβουν την φοροδιαφυγή.

Ας δούμε τι προβλέπει η οδηγία 2014/55/ΕΕ που ρυθμίζει την ηλεκτρονική τιμολόγηση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε δημόσια διαβούλευση για το θέμα στις 20 Ιανουαρίου 2022. 

Η Οδηγία και απαιτήσεις της ΕΕ. 

Αυτή η οδηγία για την ηλεκτρονική τιμολόγηση επιβάλλει ρητά κριτήρια γνησιότητας προέλευσης και ακεραιότητας περιεχομένου, τα οποία πρέπει να αποκτώνται με τρεις δυνατούς τρόπους:
  • · Μέσω ανταλλαγής που βασίζεται σε Electronic Data Interchange-EDI, (Ηλεκτρ/νικής Ανταλλαγής Δεδομένων).
  • · Μέσω προηγμένης ηλεκτρονικής υπογραφής.
  • · Μέσω διαδικασιών εσωτερικού ελέγχου που αναλύουν την παρακολούθηση τιμολογίων.

«Αυθεντικότητα της προέλευσης» σημαίνει τη διασφάλιση της ταυτότητας του προμηθευτή ή του εκδότη του τιμολογίου και «Ακεραιότητα περιεχομένου» σημαίνει ότι το απαιτούμενο περιεχόμενο του τιμολογίου δεν έχει αλλοιωθεί.

Αλλά, το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι αν η φοροδιαφυγή προκύπτει από τη «μορφή» των εκδοθέντων τιμολογίων ή από την αποφυγή έκδοσης αυτών από τους συναλλασσόμενους, ανεξαρτήτως της μορφής τους.

Η απάντηση είναι ότι «η αποφυγή έκδοσης φορολογικών τιμολογίων» από τους συναλλασσόμενους εκτινάσσει τη φοροδιαφυγή, ενώ η αλλαγή της «μορφής έκδοσής τους» μπορεί να βοηθήσει μόνο στον εντοπισμό των «πλαστών και εικονικών τιμολογίων» που επίσης ενισχύουν τη φοροδιαφυγή.

Πρώτο Συμπέρασμα: «οι επιτηδευματίες που δεν εκδίδουν τιμολόγια» δεν θα εξαναγκαστούν στην έκδοσή τους από την αλλαγή της νομοθεσίας της «υποχρεωτικής μορφής» αυτών και συνεπώς η εν λόγω «φοροδιαφυγή» που είναι και η μεγαλύτερη θέλει άλλης μορφής καταπολέμηση.

Δεύτερο Συμπέρασμα: Αναγνωρίζοντας όμως ότι η «ηλεκτρονική τιμολόγηση» μπορεί να συνεισφέρει στον εντοπισμό των «πλαστών και εικονικών τιμολογίων» και μέσω αυτών στον περιορισμό της φοροδιαφυγής, είναι σημαντικό να προσδιοριστεί γιατί δεν αυξάνεται η χρήση τους όταν αποδεδειγμένα βοηθούν το «επιχειρείν», αφού μειώνουν άμεσα το διοικητικό κόστος και τη γραφειοκρατία.

Συνεπώς,
«ηλεκτρονική τιμολόγηση» σημαίνει «ανταλλαγή δεδομένων (data)» μεταξύ των συναλλασσόμενων και σε καμιά περίπτωση δεν είναι ανταλλαγή «πιστοποιημένων εγγράφων» έστω και ηλεκτρονικά (pdf κ.λπ.), όπως έμμεσα προβάλλεται συχνά στην Ελλάδα. Στον δημόσιο διάλογο συνεχώς συγχέονται οι όροι «ηλεκτρονική τιμολόγηση» που προβλέπεται στο άρθρο 14 του Ν.4308/2014 και «αυθεντικότητα ενός παραστατικού» που προβλέπεται στο άρθρο 15 του ιδίου νόμου.

Το πρακτικό πρόβλημα για την υιοθέτηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στην καθημερινότητα είναι «η αυτόματη λήψη-παραλαβή», όπως σωστά προβλέπεται στη σχετική νομοθεσία, από τους λήπτες των εκδοθέντων παραστατικών, που οφείλεται στη διαφορετικότητα των μηχανογραφήσεων που διαθέτουν οι επιχειρήσεις.

Η εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στην Ελλάδα

Όπως ταιριάζει σε μια χώρα μπανανία, η ηγεσία της λεγόμενης ανεξάρτητης αρχής δημοσίων εσόδων, ΑΑΔΕ (από την κυβέρνηση, αλλά πλήρως εξηρτημένης από τους λεγόμενους «δανειστές» ή επί το ορθότερο τοκογλύφους), αντί να δημιουργήσει μια εύχρηστη εφαρμογή ελέγχου & διασταύρωσης των εκδοθέντων παραστατικών, κατάφεραν να δημιουργήσουν μια εφαρμογή τέρας. Όταν λέμε τέρας εννούμε, ότι όλα τα λογιστικά πακέτα των εταιρειών θα πρέπει να προσαρμοστούν στο λογισμικό της ΑΑΔΕ.

Δεν είναι τυχαίο ότι δεν υπάρχει παγκοσμίως κανένα άλλο κράτος που να έχει εφαρμόσει, αλλά ούτε και να έχει σχεδιάσει παρόμοιο σύστημα.

Η «μανία» μερικών στην ΑΑΔΕ να τυποποιήσουν την «ανθρώπινη» συμπεριφορά ξεπερνά ακόμη και αυτούς που ασχολούνται με την «τεχνητή ευφυΐα», διότι η «Οικονομία» είναι «Κοινωνική Επιστήμη» και οι «Οικονομικές Συναλλαγές» αποτυπώνουν «ανθρώπινες σχέσεις». Αν λοιπόν ήταν δυνατό να αποτυπωθεί προκαταβολικά το σύνολο των «ανθρώπινων σχέσεων» στις οικονομικές συναλλαγές, τότε θα λάμβανε χώρα το «τέλος» της εξέλιξης της ανθρώπινης φύσης.

Στους εμπνευστές του MyData διαφεύγει ότι το συντριπτικό ποσοστό της υψηλής φοροδιαφυγής στη χώρα μας προκαλείται απ’ αυτούς που δεν εκδίδουν φορολογικά παραστατικά και δεν λειτουργούν σύμφωνα με τη σχετική φορολογική και εμπορική νομοθεσία.

Σήμερα λοιπόν, με όσα ισχύουν στην εφαρμογή του MyData δημιουργεί τεράστια προβλήματα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, στους λογιστές και τελικά στην πραγματική οικονομία.

Οι λογιστές-φοροτεχνικοί αναλαμβάνουν υποχρεώσεις που δεν ισχύουν πουθενά αλλού και είναι παγκοσμίως καινοφανείς. Ατέλειωτες εργατοώρες αναλώνονται καθημερινά, προκειμένου να ανταποκριθούν οι επιχειρήσεις στις παράλογες απαιτήσεις μιας υπουργικής απόφασης, που συνυπέγραψαν κάποιοι «αρμόδιοι», οι οποίοι ουδεμία επαφή έχουν με την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα και την ελληνική οικονομία.

Συνέπεια όλων των παραπάνω είναι οι λογιστές έχουν μετατραπεί σε άμισθους δημόσιους υπάλληλους της ΑΑΔΕ και επιπλέον κόστος στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα των οποίων η πλειονότητα με βάση τα ευρωπαϊκά κριτήρια είναι μικρές, παρότι εμείς τις χαρακτηρίζουμε μικρομεσαίες, δαπανούν τεράστια ποσά για να καλύψουν μια φορολογική τους υποχρέωση που τελικά δεν προσθέτει τίποτα σημαντικό στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.

Μαζί με τις εκαντοντάδες χαμένες και απλήρωτες εργατοώρες, οι μικρομεσσαίες επιχειρήσεις επωμίζονται τα κόστη της παραμετροποίησης των λογισμικών ώστε αυτά να είναι συμβατά με την πλατφόρμα MyData (80 ευρώ και άνω/ανά ώρα χρεώνουν οι εταιρείες πληροφορικής), σε μια δύσκολη για την οικονομία περίοδο λόγω της ενεργειακής κρίσης και του υψηλού πληθωρισμού.

Ας ληφθεί υπόψη ότι το 2023 ήταν το τέταρτο έτος από τη νομοθέτηση του MyData χωρίς να έχει επιτευχθεί ούτε κατά το ελάχιστο οι στόχοι της νομοθέτησης τους.

Εάν ο πραγματικός σκοπός του MyData είναι η πάταξη της φοροδιαφυγής, τότε οι αρμόδιοι ας λάβουν υπόψη τους ότι:

α) η φοροδιαφυγή δεν προκαλείται από την επιχείρηση κατά τον λογιστικό χαρακτηρισμό μιας δαπάνης αλλά από την αποφυγή καταγραφής της συγκεκριμένης συναλλαγής με τη μη έκδοση των σχετικών παραστατικών,

β) ο υποχρεωτικός ομοιόμορφος λογιστικός χαρακτηρισμός σε όλες τις οικονομικές οντότητες παραβαίνει βασικούς κανόνες της λογιστικής επιστήμης και άλλωστε αυτό αποτέλεσε ένα από τα αίτια κατάργησης του Π.Δ. 1123/80 (Ελληνικό Γενικό Λογιστικό Σχέδιο) και την αντικατάστασή του από τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (Ν.4308/2014) και

γ) επαναφέρουν την υποχρεωτική, ομοιόμορφη, λογιστική κωδικοποίηση, που παγκοσμίως θεωρείται αναχρονισμός και τροχοπέδη στην εξατομικευμένη οικονομική ανάλυση που στοχεύουν οι επιτυχημένες οικονομικές οντότητες, και γι’ αυτό δε συμπεριλαμβάνεται στα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα.

Οι επιδιώξεις και στόχοι της ηγεσίας της ΑΑΔΕ

Κάθε ημέρα που ξημερώνει το τοπίο ξεκαθαρίζει. Οι στόχοι της συγκεκριμμένης εφαρμογής των mydata.

Στόχος Πρώτος: Έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί οι συγχωνεύσεις των εταιρειών που κατασκευάζουν & εμπορεύονται λογιστικά προγράμματα. Οι μεγάλες πια εταιρείες έχουν αυξήσει τις τιμές των λογιστικών τους προγραμμάτων. Επίσης χρεώνουν 50-80 και άνω/ανά ώρα απασχόλησης.

Στόχος Δεύτερος:Επιβάλλει η ΑΑΔΕ στις εταιρείες που συνεργάζονται με το δημόσιο να αποστέλλονται μέσω παρόχου. Κόστος 180,00 έως 450,00 ευρώ,

Στόχος Τρίτος: Επειδή τα κόστη σε άχρηστα προαπαιτούμενα ανέρχονται σε εκατ. ευρώ θέτονται ζητήματα μίζας σε επίπεδο κυβέρνησης. Αντιγράφοντας από το Σαμαρικό site Antinews «Τα δεδομένα δείχνουν ότι το ’24 ο Μητσοτακισμός θα δώσει τα ρέστα του για να ολοκληρώσει τη μετατροπή της Ελλάδας σε φέουδό του. Με μια παρασιτική οικονομία, όπου οι ολιγάρχες που τον στηρίζουν θα συνεχίσουν να πίνουν το αίμα του λαού με το μπουρί της σόμπας μέχρις εσχάτων».

Οι δυο προηγούμενοι στόχοι αφορούν την πολιτική των μνημονιακών δεσμεύσεων για την εξαφάνιση της μικρής επιχειρηματικότητας. Ο τρίτος έχει σχέση με τις απαιτήσεις της «αγίας οικογένειας».

Στόχος Τέταρτος:
Ίσως αυτός να είναι κατά πάσα πιθανότητα και ο τελικός στόχος. Ας εξηγηθεί ο λόγος: Ενοποιώντας όλα τα λογιστικά πακέτα των εταιρειών αυτόματα περνάμε στο επόμενο στάδιο. Αυτό της τεχνητής νοημοσύνης. Το στάδιο αυτό δεν θα αργήσει να μπει στην ζωή μας. Μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.

Το αποτέλεσμα: Ένα από τα πιο ακραία ιστορικά παραδείγματα απώλειας θέσεων εργασίας λόγω της τεχνολογίας αφορά τη μηχανοποίηση της γεωργίας στις Ηνωμένες Πολιτείες. Στα τέλη του 19ου αιώνα, περίπου οι μισοί Αμερικανοί εργάτες απασχολούνταν σε αυτόν τον πρωτογενή τομέα. Σήμερα ο αριθμός τους κυμαίνεται μεταξύ 1 και 2%. Η έλευση των τρακτέρ και άλλων γεωργικών τεχνολογιών κονιορτοποίησε αμετάκλητα εκατομμύρια θέσεις εργασίας. Αυτή η μετάβαση οδήγησε σε σημαντική βραχυπρόθεσμη και μεσοπρόθεσμη ανεργία καθώς οι άνεργοι αγρότες μετανάστευσαν στις πόλεις για να εργαστούν στα εργοστάσια. Σήμερα σχεδόν το 80% του αμερικανικού εργατικού δυναμικού απασχολείται σε βιομηχανίες υπηρεσιών.

Η εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης στο λογιστικό επάγγελμα: Πολλές εταιρείες χρησιμοποιούν πλέον την τεχνητή νοημοσύνη για τις πρακτικές τήρησης βιβλίων τους. Οι υπηρεσίες τήρησης βιβλίων που βασίζονται σε τεχνητή νοημοσύνη παρέχουν ένα αποτελεσματικό λογιστικό σύστημα και ευελιξία και ασφάλεια, δεδομένου ότι διατίθενται ως υπηρεσίες που βασίζονται σε σύννεφο. Το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να εισάγετε τις καθημερινές σας συναλλαγές στο λογισμικό, το οποίο θα αναλάβει τα υπόλοιπα.

Η τεχνητή νοημοσύνη θα διασφαλίσει ότι τα δεδομένα συλλέγονται, αποθηκεύονται και αναλύονται σωστά. Η χρήση μιας λογιστικής υπηρεσίας τεχνητής νοημοσύνης είναι σημαντικά λιγότερο δαπανηρή από την πληρωμή του μισθού ενός υπαλλήλου για να κάνει την ίδια δουλειά.

Τα προϊόντα λογισμικού όπως το Automation Anywhere, το Datamatics και το Blue Prism μπορούν να αυτοματοποιήσουν διάφορες εργασίες γραφείου. Τα συστήματα μπορούν να εκπαιδευτούν να εξάγουν και να «μελετούν» δεδομένα από ένα αρχείο Excel.

Στη συνέχεια, υπάρχει η ανάλυση δεδομένων. Προϊόντα όπως το Price water house Coopers Halo, για παράδειγμα, μπορούν να επεξεργαστούν όλα τα δεδομένα μιας εταιρείας για να αναζητήσουν ανωμαλίες αντί να βασίζονται σε έλεγχο.

Επίλογος

Η έλευση της τεχνητής νοημοσύνης και των ρομπότ στο οικονομικό επάγγελμα και συγκεκριμένα στο λογιστικό επάγγελμα, θα έχει ως αποτέλεσμα εξώθηση στην ανεργία νέων ανθρώπων αλλά και μεγαλύτερων σε ηλικία. Μέχρι τότε θα υπάρχει συνεχής υποβάθμιση του επαγγέλματος. Αλλά, δεν θα είναι οι μοναδικές «παράπλευρες απώλειες». Ακολουθούν και άλλοι κλάδοι εργαζομένων, όπως δειγματολογικά σταχυολογούνται: εκπρόσωποι εξυπηρέτησης πελατών, υπάλληλοι υποδοχής, πωλητές, οδηγοί ταξί και φορτηγών, υπηρεσίες λιανικής, διορθωτές και μεταφραστές, προσωπικό Ασφαλείας, βοηθοί χειρουργοί, υπηρεσίες ταχυμεταφοράς.....

Η βίαιη εξώθηση στην ανεργία, με την επικράτηση της σύγχρονης ασύδοτης και σχεδόν ανεξέλεγκτης λειτουργίας των αγορών χρήματος και κεφαλαίου, αλλά και η τάση για την ισοπέδωση του εναπομείναντος κοινωνικού κράτους, αυτό που ονομάζεται νεοφιλελεύθερο μοντέλο ανάπτυξης, δεν θα θεωρείται υπερβολή εάν ισχυριστούμε ότι βρισκόμαστε στην Αυγή μιας Δυστοπίας ή μιας Ευτοπίας, αναλόγως της απάντησης του Διλήμματος:

Φορολόγηση των ρομπότ & της τεχνητής νοημοσύνης (την «αριστερή» εκδοχή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος) ή μια δίκαιη διανομή της υπεραξίας;





Γιάννης Περάκης-Οικονομολόγος-Φοροτέχνης Α’ Τάξης, Μέλος του Ο.Ε.Ε.

Πτυχιούχος του μεταπτυχιακού του ΕΚΠΑ, «Φιλοσοφία και Διοίκηση

(Philosophy and Management)»





Γιάννης Περάκης: Σχετικά με το Συντάκτη




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου