Ελλάδα
Οι μεγαλύτεροι ενεργειακοί όμιλοι (ΕΛΠΕ, ΔΕΗ, «Motor Oil», «Metlen», «ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή» κ.ά.) οδηγούν την κούρσα της κερδοφορίας στους πίνακες του χρηματιστηρίου.
Με καθετοποιημένη παραγωγή, μεγάλη εξαγωγική δραστηριότητα και επενδύσεις στην Ελλάδα, τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Με δραστηριότητα στην εμπορία και διύλιση ορυκτών καυσίμων, αλλά και στην ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο και ΑΠΕ.
Από χρόνο και χρόνο αυξάνουν τα μερίσματα των μετόχων τους, ενώ η τσέπη του λαού «ματώνει» για να βάλει πετρέλαιο στο ντεπόζιτο της πολυκατοικίας ή βενζίνη στο ρεζερβουάρ.
Το κυνήγι του μεγαλύτερου κέρδους είναι ο «συνδετικός κρίκος» ανάμεσα στα ορυκτά καύσιμα και στις ΑΠΕ στην εποχή της «πράσινης μετάβασης», επιβεβαιώνοντας ότι αυτή δεν έχει καμιά σχέση με την προστασία του περιβάλλοντος, παρά μόνο με την επένδυση κεφαλαίων που ψάχνουν κερδοφόρα διέξοδο.
Ο όμιλος «Motor Oil», τα διυλιστήρια του οποίου λαμπάδιασαν την Τρίτη, κατέγραψε καθαρά κέρδη 361,999 εκατ. ευρώ το α' εξάμηνο του 2024, έναντι 275,412 εκατ. ευρώ τον περασμένο χρόνο. Η κερδοφορία του δηλαδή αυξήθηκε κατά 31,44%.
Η «Motor Oil» είναι ταυτόχρονα ...«ειδικός συνεργάτης» του αμερικανικού στρατού, που τη δένουν «χίλια νήματα» με τα ιμπεριαλιστικά σχέδια και τους ανταγωνισμούς. Οπως έχει αποκαλύψει ο «Ριζοσπάστης», η εταιρεία προμηθεύει με καύσιμα την Υπηρεσία Εφοδιασμού Αμυνας του αμερικανικού Πενταγώνου.
Μόνο τους τελευταίους 12 μήνες, έχει συνάψει συμβόλαια ύψους 429 εκατ. δολαρίων με το αμερικανικό Πεντάγωνο, ενώ από το 2008 έως σήμερα η συνολική αξία των συμβολαίων με τον αμερικανικό στρατό (που προμηθεύει και τον στρατό του Ισραήλ) ξεπερνά τα 5,5 δισ. δολάρια.
Σ' αυτό λοιπόν το ενεργειακό μεγαθήριο, στον «εμβληματικό» τομέα της Ενέργειας, που ξεχωρίζει στους δείκτες της ανάπτυξης, μερικές δεκάδες εργαζόμενοι είδαν τον χάρο με τα μάτια τους την περασμένη Τρίτη. Πολλοί ακόμα κινδύνευσαν, από την έκρηξη που έγινε σε μονάδα των διυλιστηρίων, όπως και χιλιάδες κάτοικοι σε γειτονικές πόλεις και χωριά.
Για τα πραγματικά αίτια δεν πρόκειται να μάθουμε ποτέ. Οπως έγινε και με το μεγάλο εργοδοτικό έγκλημα στα ΕΛΠΕ το 2015. Οι «υπηρεσίες» κράτους και εργοδοσίας έχουν συντάξει το πόρισμα πριν ακόμα σβήσει η φωτιά, όπως σε κάθε τέτοια τραγωδία: Φταίει η κακιά η ώρα...
Οι εργαζόμενοι όμως και ο λαός στην Κόρινθο, στους Αγίους Θεοδώρους, στον Ασπρόπυργο, παντού όπου δραστηριοποιούνται τέτοιες μονάδες, ξέρουν πως μόνο έτσι δεν είναι τα πράγματα. Ξέρουν ότι το «shut - down» για τη συντήρηση είναι «χαμένος» χρόνος, άρα και χαμένα κέρδη για τις εταιρείες, που πιέζουν να γίνουν όλα πιο γρήγορα, πιο εντατικά, σε βάρος ακόμα και των πιο στοιχειωδών μέτρων ασφάλειας.
Αρκεί ένα παράδειγμα από τους ισολογισμούς της «Motor Oil» για να γίνει αντιληπτό: Ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 3,78% το α' εξάμηνο του 2024 σε σχέση με την ίδια περσινή περίοδο. Ποιος ήταν ο βασικός λόγος, σύμφωνα με τον όμιλο; Οτι την περίοδο Μάη - Ιούλη 2023 είχαν γίνει εργασίες περιοδικής συντήρησης στο σύνολο σχεδόν του διυλιστηρίου!
Να γιατί η περίοδος των «shut - down» στα διυλιστήρια, σε συνδυασμό με την εργολαβοποίηση της συντήρησης και τα ελλιπή μέτρα ασφαλείας, αυξάνουν κατακόρυφα τους κινδύνους εργατικών «ατυχημάτων», ακόμα και Μεγάλης Εκτασης Βιομηχανικών Ατυχημάτων, όπως παρ' ολίγον να εξελιχθεί η προχτεσινή πυρκαγιά.
Το πόρισμα λοιπόν των εργαζομένων κι από αυτήν την καταστροφή γράφει «τα κέρδη τους ή οι ζωές μας!».
Κάθε νέα έκρηξη και πυρκαγιά, κάθε νεκρός και σακατεμένος εργάτης επιβεβαιώνει την ανάγκη να δυναμώσει ο αγώνας για δουλειά με ασφάλεια και σύγχρονα δικαιώματα, σε σύγκρουση με την πολιτική του κέρδους, που είναι η καρδιά της εκμετάλλευσης. Αυτήν πρέπει να ξεριζώσει με την πάλη του ο λαός, εκεί βρίσκεται η μόνη ρεαλιστική και αναγκαία διέξοδος.
Οι μεγαλύτεροι ενεργειακοί όμιλοι (ΕΛΠΕ, ΔΕΗ, «Motor Oil», «Metlen», «ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή» κ.ά.) οδηγούν την κούρσα της κερδοφορίας στους πίνακες του χρηματιστηρίου.
Με καθετοποιημένη παραγωγή, μεγάλη εξαγωγική δραστηριότητα και επενδύσεις στην Ελλάδα, τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Με δραστηριότητα στην εμπορία και διύλιση ορυκτών καυσίμων, αλλά και στην ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο και ΑΠΕ.
Από χρόνο και χρόνο αυξάνουν τα μερίσματα των μετόχων τους, ενώ η τσέπη του λαού «ματώνει» για να βάλει πετρέλαιο στο ντεπόζιτο της πολυκατοικίας ή βενζίνη στο ρεζερβουάρ.
Το κυνήγι του μεγαλύτερου κέρδους είναι ο «συνδετικός κρίκος» ανάμεσα στα ορυκτά καύσιμα και στις ΑΠΕ στην εποχή της «πράσινης μετάβασης», επιβεβαιώνοντας ότι αυτή δεν έχει καμιά σχέση με την προστασία του περιβάλλοντος, παρά μόνο με την επένδυση κεφαλαίων που ψάχνουν κερδοφόρα διέξοδο.
Ο όμιλος «Motor Oil», τα διυλιστήρια του οποίου λαμπάδιασαν την Τρίτη, κατέγραψε καθαρά κέρδη 361,999 εκατ. ευρώ το α' εξάμηνο του 2024, έναντι 275,412 εκατ. ευρώ τον περασμένο χρόνο. Η κερδοφορία του δηλαδή αυξήθηκε κατά 31,44%.
Η «Motor Oil» είναι ταυτόχρονα ...«ειδικός συνεργάτης» του αμερικανικού στρατού, που τη δένουν «χίλια νήματα» με τα ιμπεριαλιστικά σχέδια και τους ανταγωνισμούς. Οπως έχει αποκαλύψει ο «Ριζοσπάστης», η εταιρεία προμηθεύει με καύσιμα την Υπηρεσία Εφοδιασμού Αμυνας του αμερικανικού Πενταγώνου.
Μόνο τους τελευταίους 12 μήνες, έχει συνάψει συμβόλαια ύψους 429 εκατ. δολαρίων με το αμερικανικό Πεντάγωνο, ενώ από το 2008 έως σήμερα η συνολική αξία των συμβολαίων με τον αμερικανικό στρατό (που προμηθεύει και τον στρατό του Ισραήλ) ξεπερνά τα 5,5 δισ. δολάρια.
Σ' αυτό λοιπόν το ενεργειακό μεγαθήριο, στον «εμβληματικό» τομέα της Ενέργειας, που ξεχωρίζει στους δείκτες της ανάπτυξης, μερικές δεκάδες εργαζόμενοι είδαν τον χάρο με τα μάτια τους την περασμένη Τρίτη. Πολλοί ακόμα κινδύνευσαν, από την έκρηξη που έγινε σε μονάδα των διυλιστηρίων, όπως και χιλιάδες κάτοικοι σε γειτονικές πόλεις και χωριά.
Για τα πραγματικά αίτια δεν πρόκειται να μάθουμε ποτέ. Οπως έγινε και με το μεγάλο εργοδοτικό έγκλημα στα ΕΛΠΕ το 2015. Οι «υπηρεσίες» κράτους και εργοδοσίας έχουν συντάξει το πόρισμα πριν ακόμα σβήσει η φωτιά, όπως σε κάθε τέτοια τραγωδία: Φταίει η κακιά η ώρα...
Οι εργαζόμενοι όμως και ο λαός στην Κόρινθο, στους Αγίους Θεοδώρους, στον Ασπρόπυργο, παντού όπου δραστηριοποιούνται τέτοιες μονάδες, ξέρουν πως μόνο έτσι δεν είναι τα πράγματα. Ξέρουν ότι το «shut - down» για τη συντήρηση είναι «χαμένος» χρόνος, άρα και χαμένα κέρδη για τις εταιρείες, που πιέζουν να γίνουν όλα πιο γρήγορα, πιο εντατικά, σε βάρος ακόμα και των πιο στοιχειωδών μέτρων ασφάλειας.
Αρκεί ένα παράδειγμα από τους ισολογισμούς της «Motor Oil» για να γίνει αντιληπτό: Ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 3,78% το α' εξάμηνο του 2024 σε σχέση με την ίδια περσινή περίοδο. Ποιος ήταν ο βασικός λόγος, σύμφωνα με τον όμιλο; Οτι την περίοδο Μάη - Ιούλη 2023 είχαν γίνει εργασίες περιοδικής συντήρησης στο σύνολο σχεδόν του διυλιστηρίου!
Να γιατί η περίοδος των «shut - down» στα διυλιστήρια, σε συνδυασμό με την εργολαβοποίηση της συντήρησης και τα ελλιπή μέτρα ασφαλείας, αυξάνουν κατακόρυφα τους κινδύνους εργατικών «ατυχημάτων», ακόμα και Μεγάλης Εκτασης Βιομηχανικών Ατυχημάτων, όπως παρ' ολίγον να εξελιχθεί η προχτεσινή πυρκαγιά.
Το πόρισμα λοιπόν των εργαζομένων κι από αυτήν την καταστροφή γράφει «τα κέρδη τους ή οι ζωές μας!».
Κάθε νέα έκρηξη και πυρκαγιά, κάθε νεκρός και σακατεμένος εργάτης επιβεβαιώνει την ανάγκη να δυναμώσει ο αγώνας για δουλειά με ασφάλεια και σύγχρονα δικαιώματα, σε σύγκρουση με την πολιτική του κέρδους, που είναι η καρδιά της εκμετάλλευσης. Αυτήν πρέπει να ξεριζώσει με την πάλη του ο λαός, εκεί βρίσκεται η μόνη ρεαλιστική και αναγκαία διέξοδος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου