Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2025

Εγκλημα στα Τέμπη: Υδρογονάνθρακες εντόπισε η έρευνα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ -«Ίχνη συμβατά με ξυλόλιο»



Αναφορές σε πτητικό υδρογονάνθρακα αναμένεται να κάνει η έκθεση του Ελληνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), που πρόκειται να παρουσιαστεί στις 27 Φεβρουαρίου. Οπως αναφέρουν οι πληροφορίες που φέρνει σήμερα στη δημοσιότητα η Realnews, οι ειδικοί φέρονται να έχουν εντοπίσει τα κατάλοιπα της καύσης πτητικών υδρογονανθράκων στον τόπο της τραγωδίας των Τεμπών.

Πρόκειται για έντονα ίχνη μελανής απόχρωσης στο έδαφος, στο σημείο όπου η επιβατική αμαξοστοιχία Intercity 62 συγκρούστηκε με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503, στις 28 Φεβρουαρίου 2023. Στη νέα φωτογραφία-ντοκουμέντο, που φέρνει στο φως της δημοσιότητας η Realnews, φαίνονται τόσο τα μαύρα κατάλοιπα στο έδαφος όσο και άλλα ίχνη, λευκής απόχρωσης, τα οποία αποδίδονται σε έλαια σιλικόνης.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έρχονται στο φώς: “Αναλύοντας τη συγκεκριμένη εικόνα και σε συνδυασμό με τα επιστημονικά συμπεράσματα που έχουν προκύψει από την επεξεργασία των βίντεο από την έκρηξη, οι ειδικοί αναμένεται να επισημάνουν την ύπαρξη υδρογονανθράκων. Μάλιστα, πιθανολογείται ότι, εφόσον υπήρχαν, θα πρέπει να προήλθαν από ένα από τα τρία προπορευόμενα βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Η φωτογραφία-ντοκουμέντο από το σημείο της τραγωδίας περιλαμβάνεται και στη δικογραφία της υπόθεσης”.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι ειδικοί αναφέρουν ότι η έκρηξη σημειώθηκε σε δύο φάσεις. Στην πρώτη φάση, η πυρόσφαιρα που δημιουργήθηκε φέρεται να αποδίδεται σε ένα υγρό πτητικό καύσιμο. Αυτή η αρχική ανάφλεξη, μάλιστα, είναι πιθανόν να δημιουργήθηκε από τις σπίθες τις οποίες προκάλεσε η ενεργοποίηση του συστήματος πέδησης των τρένων, λόγω της τριβής με τις ράγες του σιδηροδρόμου.

Η δεύτερη φάση της έκρηξης ξεκίνησε ύστερα από μόλις δύο δευτερόλεπτα, εντός της αρχικής πυρόσφαιρας. Αναλύοντας το χρώμα της φλόγας και τα χαρακτηριστικά καύσης που ήταν παρόμοια, οι ειδικοί φέρονται να εκτιμούν με ασφάλεια ότι ο τύπος του καυσίμου που καίγεται και στις δύο φάσεις είναι ο ίδιος.

Η διάρκεια της δεύτερης φάσης της έκρηξης ήταν περίπου 4 δευτερόλεπτα. Το ύψος του καπνού που εκλύθηκε αλλά και ο τρόπος που διογκώθηκε η πυρόσφαιρα δείχνουν ότι σε αυτή τη δεύτερη φάση της έκρηξης εμπλέκεται μια σημαντική ποσότητα καυσίμων.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Realnews, ένα ακόμη φαινόμενο που παρατηρήθηκε από τα βίντεο, που αναλύθηκαν με ακρίβεια κλασμάτων δευτερολέπτου, είναι το γεγονός ότι κατά την έκρηξη φαίνεται πως εκλύεται μια ποσότητα σταγονιδίων, σε τέτοιο βαθμό, μάλιστα, που στο σημείο δημιουργήθηκε ένα είδος ομίχλης.

«Το γεγονός αυτό δείχνει ότι το καύσιμο που φέρεται να προκαλεί την έκρηξη είναι πτητικό και ιδιαίτερα εύφλεκτο» ενώ αναφέρουν ότι «οι παράμετροι αποκλείουν από μόνες τους την πιθανότητα η έκρηξη να οφείλεται σε οποιοδήποτε καύσιμο με τα χαρακτηριστικά των ελαίων σιλικόνης που έχουν οι μετασχηματιστές των τρένων».

Ασυγχρόνιστες οι κάμερες

Στο ρεπορτάζ αναφέρεται και ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο όσον αφορά στις κάμερες ασφαλείας καθώς στις συστάσεις του ΕΟΔΑΣΑΑΜ προς τους φορείς, τους οργανισμούς και τις εταιρείες που ασχολούνται με τη λειτουργία των ελληνικών σιδηροδρόμων γίνεται αναφορά και στον τρόπο λήψης των βίντεο και επισημαίνεται ότι «οι κάμερες ασφαλείας δεν είναι σωστά συγχρονισμένες».

Αυτό σημαίνει ότι, όπως έχουν δείξει οι έρευνες, «υπάρχουν αποκλίσεις μεταξύ του χρόνου που φαίνεται στα βίντεο τα οποία λαμβάνονται και στον πραγματικό χρόνο. Μάλιστα, οι διερευνητές του ΕΟΔΑΣΑΑΜ φέρονται να έχουν διαπιστώσει πως οι αποκλίσεις χρόνου φτάνουν μέχρι και τα 20 λεπτά!».

Στην έκθεσή του ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναμένεται να επισημάνει πως στο συμβάν εντοπίζονται δύο διαφορετικά κατάλοιπα από δύο διαφορετικά καύσιμα. Το πρώτο είναι το έλαιο σιλικόνης. Ωστόσο, στην ανάλυση για τα μαύρα κατάλοιπα γίνεται αναφορά σε ίχνη πτητικού υδρογονάνθρακα. Μάλιστα, αναμένεται να επισημανθεί ότι αυτά τα ίχνη είναι συμβατά με τον εντοπισμό του ξυλολίου σε τρία δείγματα εδάφους, που ελήφθησαν από τον χώρο του δυστυχήματος, συνολικά 29 ημέρες μετά τη σύγκρουση των τρένων.

Η ανάλυση της Γάνδης

Βάσει αυτών των ευρημάτων, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA), απευθύνθηκε σε συνολικά τέσσερα ερευνητικά ινστιτούτα του εξωτερικού. Οι επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Γάνδης, χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της Υπολογιστικής Δυναμικής των Υγρών (Computational Fluid Dynamics – CFD) έχουν οδηγηθεί στο συμπέρασμα ότι η έκρηξη, η πυρόσφαιρα και η φωτιά που ακολούθησε έχουν προκληθεί από ένα φορτίο 3,5 έως 4 τόνων πτητικών υδρογονανθράκων.

Τα συμπεράσματα των επιστημόνων του Πανεπιστημίου της Γάνδης αναμένεται να συμπεριληφθούν στην έκθεση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ μαζί με τρία πορίσματα ακόμα. Το πρώτο από αυτά προέρχεται από το ινστιτούτο RISE της Στοκχόλμης, το οποίο φέρεται να συμπεραίνει πως τα έλαια σιλικόνης δεν ευθύνονται για την έκρηξη. Ακολούθως, το Πανεπιστήμιο της Πίζας έχει γνωμοδοτήσει υπέρ της χρήσης της μεθόδου της Υπολογιστικής Δυναμικής των Υγρών, ούτως ώστε να εξαχθεί ένα ασφαλές και επιστημονικά τεκμηριωμένο συμπέρασμα για τα καύσιμα που προκάλεσαν την έκρηξη. Σημαντική, ωστόσο, θεωρείται και η έκθεση ενός εξειδικευμένου ινστιτούτου στη Γερμανία, που αναμένεται να κρίνει αν τα καθίσματα των αμαξοστοιχιών είχαν συντηρηθεί με τον προβλεπόμενο τρόπο, ώστε να εμποδίζουν την εξάπλωση μιας πιθανής φωτιάς.

Τα τέσσερα πορίσματα των ινστιτούτων του εξωτερικού αναμένεται να συμπεριληφθούν και ως περίληψη αλλά και ως συνημμένα έγγραφα στην τελική έκθεση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, μαζί με την έκθεση του καθηγητή του ΕΜΠ Δημήτρη Καρώνη, την οποία έχουν παραγγείλει οι δικαστικές Αρχές. 



Η Σφήκα: Επιλογές




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου