Γιάννης Περάκης
Μεγάλες αυξήσεις σε δύο στάδια στα διόδια της Αττικής Οδού από την 1η Ιουλίου αλλά και από την 01/01/2020 ανακοίνωσε η εταιρεία.
Ειδικότερα ανά κατηγορίες των οχημάτων, οι αυξήσεις έχουν ως ακολούθως:
Τι αναφέρει η σύμβαση παραχώρησης του Ελληνικού Δημοσίου και της Αττικής Οδού:
Σελίδα 178:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ VI ΕΚΜΕΤΑΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
ΑΡΘΡΟ 48 ΜΕΓΙΣΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ
48.1 Η Μέγιστη Διάρκεια της Περιόδου Παραχώρησης όπως αυτή προσδιορίστηκε και επιζητήθηκε στην προσφορά του Αναδόχου, ορίζεται σε 23 χρόνια (23) συνολικά απο την την Έναρξη της παραχώρησης.
48.3 η Πραγματική Διάρκεια της Περιόδου Παραχώρησης σύμφωνα με την προσφορά του Αναδόχου και τις προυποθέσεις που περιλαμβάνονται στα Τ.Δ. συμφωνείται και είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ικανοποίηση της οριζόμενης με το ε-πόμενο άρθρο Aπόδοσης επί των Mετοχικών Kεφαλαίων του Aναδόχου (ROEav), με την έννοια της επιστροφής των επενδεδυμένων από τους Eπενδυτές στον Aνάδοχο Iδίων Kεφαλαίων, με τη μορφή μετοχικού κεφαλαίου της A.E., πρoσαυξημένων κατά την εδώ συμφωνούμενη Mέση Eτήσια Aπόδοση Mετοχι-κών Kεφαλαίων (ROEav.)
Σελίδα 181:
ΑΡΘΡΟ 49.4
Με λίγα λόγια η Αττική Οδός έπρεπε να επιστραφεί στο Ελληνικό Δημόσιο 31/12/2018. Αλλά:
Οι μέτοχοι και τα έργα ΣΔΙΤ
Η υπόθεση αποκτά διαστάσεις και χαρακτηριστικά σκανδάλου. Το ζήτημα δεν αφορά πλέον μόνον την Αττική Οδό. Υπό αμφισβήτηση τίθεται η αξιόπιστη εφαρμογή των συμβάσεων παραχώρησης που συνάπτει το Δημόσιο με μεγάλες επιχειρήσεις (ΣΔΙΤ) για την εκτέλεση έργων υποδομής ένα μοντέλο χρηματοδότησης που προκρίνεται ως αναπτυξιακό εργαλείο και από τη ΝΔ, η οποία σκοπεύει να το αξιοποιήσει συστηματικά ως κυβέρνηση, αν κερδίσει τις προσεχείς εκλογές.
Επισημαίνεται ότι η Αττική Οδός έχει γίνει με σύμβαση παραχώρησης: Ιδιωτικές επιχειρήσεις ανέλαβαν την κατασκευή και κάλυψαν μεγάλο μέρος του κόστους, με αντάλλαγμα την εκμετάλλευση του έργου, ώσπου να κάνουν απόσβεση και να εξασφαλίσουν και μια ικανοποιητική απόδοση κεφαλαίων. Στο αρχικό σχήμα αναδόχων μετείχαν πολλές ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες. Μετά από αγοραπωλησίες μεριδίων, η τωρινή μετοχική σύνθεση είναι:
Η σύμβαση προβλέπει ότι από την εκμετάλλευση του έργου (που κόστισε 1,24 δισ. ευρώ) οι ιδιώτες θα έχουν απόδοση κεφαλαίου 13,1% κατ' ανώτατο όριο, μέχρι τη λήξη της σύμβασης το 2024. Αν η απόδοση αυτή επιτευχθεί νωρίτερα, το Δημόσιο παίρνει τον αυτοκινητόδρομο και μπορεί να τον διαχειρισθεί όπως θέλει.
Την απόδοση πιστοποιεί η Εθνική Τράπεζα,η οποία έχει αναλάβει για λογαριασμό του Δημοσίου να συντάσσει εκθέσεις για τα οικονομικά αποτελέσματα της Αττικής Οδού, βάσει των οποίων θα κρίνεται αν έχει επιτευχθεί η προβλεπόμενη απόδοση κεφαλαίων (ReturnonEquity – ROE).
Η κίνηση στην Αττική Οδό αυξάνεται συνεχώς εδώ και πολλά χρόνια και έχει ξεπεράσει κατά πολύ τις αρχικές προβλέψεις. Εντούτοις η εταιρεία δεν εμφανίζει στους ισολογισμούς της ανάλογη κερδοφορία και δεν έχει πιέσει το πλαφόν απόδοσης κεφαλαίων (ROE).
Το επίμαχο πλέον ζήτημα είναι ότι η κερδοφορία προσδιορίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τα ποσά πουπληρώνει η Αττική Οδός στην εταιρεία «Αττικές Διαδρομές», η οποία έχει αναλάβει τη συντήρηση.
Οπως προκύπτει από τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, η εταιρεία εκμετάλλευσης («Αττική Οδός») πλήρωνε επί πολλά χρόνια στην εταιρεία συντήρησης («Αττικές Διαδρομές») 50 έως 70 εκατ. ευρώ ετησίως. Τώρα το ποσό έχει πέσει λίγο χαμηλότερα από 50 εκατ. ευρώ.
Τα ποσά αυτά ουσιαστικά πηγαίνουν «από τη μία τσέπη στην άλλη», δεδομένου ότι το 80% της εταιρείας συντήρησης ανήκει στους δύο κατασκευαστικούς ομίλους («Ελλάκτωρ»- «Αβαξ») που κατέχουν και το 99,96% της Αττικής Οδού: Ο,τι ξόδευαν ως ιδιοκτήτες της μιάς εταιρείας, το έπαιρναν ως μέτοχοι της άλλης.
Ετσι όμως αφαιρούνταν κέρδη από την «Αττική Οδό», με αποτέλεσμα να μην πιάνει το πλαφόν απόδοσης κεφαλαίων 13,1% και να μην καθίσταται υποχρεωτική η μεταβίβαση του έργου στο Δημόσιο.
Το μεγάλο ερώτημα, για το οποίο πιθανότατα αναζητεί απαντήσεις και η εισαγγελική έρευνα, είναι αν αυτές οι χρεώσεις, που αθροιστικά αντιστοιχούν σε πολύ μεγάλο ποσοστό του αρχικού προϋπολογισμού του έργου, αφορούν πραγματικές και αναγκαίες δαπάνες. Ή, αν βρίσκεται εδώ και πολλά χρόνια σε εξέλιξη ένα μεγάλο κόλπο «αφαίμαξης» της κερδοφορίας της Αττικής Οδού, που καταλήγει να ζημιώνει το Δημόσιο, στερώντας του τη δυνατότητα να αποκτήσει τη διαχείριση-εκμετάλλευση του «χρυσού» αυτοκινητόδρομου…
Εάν υπήρχε μια σοβαρή κυβέρνηση θα είχε άμεσα κρατικοποιηθεί.
Πηγή: sxedio-b.gr
Γιάννης Περάκης: Σχετικά με το Συντάκτη
Μεγάλες αυξήσεις σε δύο στάδια στα διόδια της Αττικής Οδού από την 1η Ιουλίου αλλά και από την 01/01/2020 ανακοίνωσε η εταιρεία.
Ειδικότερα ανά κατηγορίες των οχημάτων, οι αυξήσεις έχουν ως ακολούθως:
ΚατηγορίαΟχήματος | Σήμερα | 1/7/2019 | 1/1/2020 | ΠοσοστιαίαΑύξηση απο 1/7/2019 | ΠοσοστιαίαΑύξηση απο 1/1/2020 |
Κατηγορία- 1-Δίκυκλα | 1,40 | 1,50 | 1,60 | 7,14% | 14,29% |
Κατηγορία- 2-Επιβατικά | 2,80 | 3,00 | 3,30 | 7,14% | 17,86% |
Κατηγορία- 5-Μικρά & ΜεσαίαΚατηγορία | 7,10 | 7,50 | 8,20 | 5,63% | 15,49% |
Κατηγορία- 6-Μεγάλα Κατηγορία | 11,30 | 12,00 | 13,20 | 6,19% | 16,81% |
Τι αναφέρει η σύμβαση παραχώρησης του Ελληνικού Δημοσίου και της Αττικής Οδού:
Σελίδα 178:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ VI ΕΚΜΕΤΑΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
ΑΡΘΡΟ 48 ΜΕΓΙΣΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ
48.1 Η Μέγιστη Διάρκεια της Περιόδου Παραχώρησης όπως αυτή προσδιορίστηκε και επιζητήθηκε στην προσφορά του Αναδόχου, ορίζεται σε 23 χρόνια (23) συνολικά απο την την Έναρξη της παραχώρησης.
48.3 η Πραγματική Διάρκεια της Περιόδου Παραχώρησης σύμφωνα με την προσφορά του Αναδόχου και τις προυποθέσεις που περιλαμβάνονται στα Τ.Δ. συμφωνείται και είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ικανοποίηση της οριζόμενης με το ε-πόμενο άρθρο Aπόδοσης επί των Mετοχικών Kεφαλαίων του Aναδόχου (ROEav), με την έννοια της επιστροφής των επενδεδυμένων από τους Eπενδυτές στον Aνάδοχο Iδίων Kεφαλαίων, με τη μορφή μετοχικού κεφαλαίου της A.E., πρoσαυξημένων κατά την εδώ συμφωνούμενη Mέση Eτήσια Aπόδοση Mετοχι-κών Kεφαλαίων (ROEav.)
Σελίδα 181:
ΑΡΘΡΟ 49.4
ΠINAKAΣ 49-1 ΣYMΒΑΤΙΚΗ ΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ETHΣIΑ ΑΠΟΔΟΣΗ ΜΕΤΟΧΙΚΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ (ROEr) | |||||
α/α | ETOΣ ΛEITOYPΓIAΣ ΠAPAXΩPHΣHΣ | R O E r % | α/α | ETOΣ ΛEITOYPΓIAΣ ΠAPAXΩPHΣHΣ | R O E r % |
1 | 1999 | 14,00% | 11 | 2009 | 12,80% |
2 | 2000 | 14,00% | 12 | 2010 | 12,80% |
3 | 2001 | 14,00% | 13 | 2011 | 12,30% |
4 | 2002 | 14,00% | 14 | 2012 | 11,80% |
5 | 2003 | 14,00% | 15 | 2013 | 11,30% |
6 | 2004 | 14,00% | 16 | 2014 | 11,30% |
7 | 2005 | 14,00% | 17 | 2015 | 11,30% |
8 | 2006 | 13,17% | 18 | 2016 | 11,30% |
9 | 2007 | 12,80% | 19 | 2017 | 10,41% |
10 | 2008 | 12,80% | 20 | 2018 | 10,20% |
Με λίγα λόγια η Αττική Οδός έπρεπε να επιστραφεί στο Ελληνικό Δημόσιο 31/12/2018. Αλλά:
Οι μέτοχοι και τα έργα ΣΔΙΤ
Η υπόθεση αποκτά διαστάσεις και χαρακτηριστικά σκανδάλου. Το ζήτημα δεν αφορά πλέον μόνον την Αττική Οδό. Υπό αμφισβήτηση τίθεται η αξιόπιστη εφαρμογή των συμβάσεων παραχώρησης που συνάπτει το Δημόσιο με μεγάλες επιχειρήσεις (ΣΔΙΤ) για την εκτέλεση έργων υποδομής ένα μοντέλο χρηματοδότησης που προκρίνεται ως αναπτυξιακό εργαλείο και από τη ΝΔ, η οποία σκοπεύει να το αξιοποιήσει συστηματικά ως κυβέρνηση, αν κερδίσει τις προσεχείς εκλογές.
Επισημαίνεται ότι η Αττική Οδός έχει γίνει με σύμβαση παραχώρησης: Ιδιωτικές επιχειρήσεις ανέλαβαν την κατασκευή και κάλυψαν μεγάλο μέρος του κόστους, με αντάλλαγμα την εκμετάλλευση του έργου, ώσπου να κάνουν απόσβεση και να εξασφαλίσουν και μια ικανοποιητική απόδοση κεφαλαίων. Στο αρχικό σχήμα αναδόχων μετείχαν πολλές ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες. Μετά από αγοραπωλησίες μεριδίων, η τωρινή μετοχική σύνθεση είναι:
- 1) «Ελλάκτωρ»(πρών όμιλος Μπόμπολα) 65,75%
- 2) «Αβαξ»(πρώην «J&P Αβαξ») 34,21% (απευθείας συμμετοχή 24,19% και μέσω της θυγατρικής ΕΤΕΘ 10,02%)
- 3) «EgisProjects»(γαλλική) 0,04%
Η σύμβαση προβλέπει ότι από την εκμετάλλευση του έργου (που κόστισε 1,24 δισ. ευρώ) οι ιδιώτες θα έχουν απόδοση κεφαλαίου 13,1% κατ' ανώτατο όριο, μέχρι τη λήξη της σύμβασης το 2024. Αν η απόδοση αυτή επιτευχθεί νωρίτερα, το Δημόσιο παίρνει τον αυτοκινητόδρομο και μπορεί να τον διαχειρισθεί όπως θέλει.
Την απόδοση πιστοποιεί η Εθνική Τράπεζα,η οποία έχει αναλάβει για λογαριασμό του Δημοσίου να συντάσσει εκθέσεις για τα οικονομικά αποτελέσματα της Αττικής Οδού, βάσει των οποίων θα κρίνεται αν έχει επιτευχθεί η προβλεπόμενη απόδοση κεφαλαίων (ReturnonEquity – ROE).
Η κίνηση στην Αττική Οδό αυξάνεται συνεχώς εδώ και πολλά χρόνια και έχει ξεπεράσει κατά πολύ τις αρχικές προβλέψεις. Εντούτοις η εταιρεία δεν εμφανίζει στους ισολογισμούς της ανάλογη κερδοφορία και δεν έχει πιέσει το πλαφόν απόδοσης κεφαλαίων (ROE).
«Τα συγκοινονούντα δοχεία»
Το επίμαχο πλέον ζήτημα είναι ότι η κερδοφορία προσδιορίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τα ποσά πουπληρώνει η Αττική Οδός στην εταιρεία «Αττικές Διαδρομές», η οποία έχει αναλάβει τη συντήρηση.
Οπως προκύπτει από τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, η εταιρεία εκμετάλλευσης («Αττική Οδός») πλήρωνε επί πολλά χρόνια στην εταιρεία συντήρησης («Αττικές Διαδρομές») 50 έως 70 εκατ. ευρώ ετησίως. Τώρα το ποσό έχει πέσει λίγο χαμηλότερα από 50 εκατ. ευρώ.
Τα ποσά αυτά ουσιαστικά πηγαίνουν «από τη μία τσέπη στην άλλη», δεδομένου ότι το 80% της εταιρείας συντήρησης ανήκει στους δύο κατασκευαστικούς ομίλους («Ελλάκτωρ»- «Αβαξ») που κατέχουν και το 99,96% της Αττικής Οδού: Ο,τι ξόδευαν ως ιδιοκτήτες της μιάς εταιρείας, το έπαιρναν ως μέτοχοι της άλλης.
Ετσι όμως αφαιρούνταν κέρδη από την «Αττική Οδό», με αποτέλεσμα να μην πιάνει το πλαφόν απόδοσης κεφαλαίων 13,1% και να μην καθίσταται υποχρεωτική η μεταβίβαση του έργου στο Δημόσιο.
Το «φόρτωμα» των ισολογισμών με «δαπάνες»
Το μεγάλο ερώτημα, για το οποίο πιθανότατα αναζητεί απαντήσεις και η εισαγγελική έρευνα, είναι αν αυτές οι χρεώσεις, που αθροιστικά αντιστοιχούν σε πολύ μεγάλο ποσοστό του αρχικού προϋπολογισμού του έργου, αφορούν πραγματικές και αναγκαίες δαπάνες. Ή, αν βρίσκεται εδώ και πολλά χρόνια σε εξέλιξη ένα μεγάλο κόλπο «αφαίμαξης» της κερδοφορίας της Αττικής Οδού, που καταλήγει να ζημιώνει το Δημόσιο, στερώντας του τη δυνατότητα να αποκτήσει τη διαχείριση-εκμετάλλευση του «χρυσού» αυτοκινητόδρομου…
Εάν υπήρχε μια σοβαρή κυβέρνηση θα είχε άμεσα κρατικοποιηθεί.
Πηγή: sxedio-b.gr
Γιάννης Περάκης: Σχετικά με το Συντάκτη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου