Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2020

Γυρίζει το «ποτάμι» πίσω;

Τάσος Σαραντής


Ο τομέας της κτηνοτροφίας είναι υπεύθυνος για το 14,5% περίπου των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που προέρχονται από τον άνθρωπο. Οι επιστήμονες έχουν αποδείξει τη σχέση μεταξύ καρκίνου και διατροφής που περιλαμβάνει προϊόντα χοιρινού, βοδινού και αρνιού.

Σε μια προσπάθεια να ανακόψει τη μείωση της κατανάλωσης κρέατος, εν μέσω της αυξανόμενης τάσης της χορτοφαγίας στην Ευρώπη, ιδιαίτερα μεταξύ των νέων, αλλά και των αυξανόμενων δημοσιοποιήσεων σχετικά με την κακομεταχείριση των ζώων που εκτρέφονται για τη διατροφή μας, η Ευρωπαϊκή Ενωση δαπανά δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως σε καμπάνιες για την προώθηση της κατανάλωσης κρέατος. Αγνοεί δε επιδεικτικά τις επιστημονικές προειδοποιήσεις που σχετίζονται με τις επιπτώσεις της κατανάλωσης κρέατος στην ανθρώπινη υγεία και της συμβολής της στην κλιματική κρίση.

Οπως αποκάλυψε ο Guardian, οι εκστρατείες έχουν σχεδιαστεί για να αντισταθμίσουν τις επίσημες προειδοποιήσεις σχετικά με τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου από την κατανάλωση κόκκινου κρέατος, αλλά και για τη βελτίωση της δημόσιας εικόνας των προϊόντων μοσχαρίσιου κρέατος, που λέγεται ότι είναι ζωτικής σημασίας για την «αξιοποίηση της αξίας των νεαρών αρσενικών μόσχων», που είναι περιττοί για τη γαλακτοκομική βιομηχανία.

Η Ε.Ε. παρέχει επιχορηγήσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ για την «προώθηση γεωργικών και κτηνοτροφικών προϊόντων» κάθε χρόνο. Περίπου τα 60 εκατ. ευρώ δαπανήθηκαν τα τελευταία τρία χρόνια σε 21 εκστρατείες μάρκετινγκ για τα προϊόντα κρέατος. Η κατανάλωση χοιρινού κρέατος στην Ευρώπη έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια, ενώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το 2008, είχαμε κατά κεφαλήν κατανάλωση 41,7 κιλά, αριθμός που μειώθηκε στα 20,9 κιλά το 2015.

Ο τομέας της κτηνοτροφίας είναι υπεύθυνος για το 14,5% περίπου των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που προέρχονται από τον άνθρωπο.

Το ροζ τηλέφωνο


Οι επιστήμονες έχουν αποδείξει τη σχέση μεταξύ καρκίνου και διατροφής που περιλαμβάνει προϊόντα χοιρινού, βοδινού και αρνιού. Στην περιγραφή στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μιας εκστρατείας με τίτλο «Pork Lovers Europe», η οποία εξασφάλισε 1,4 εκατ. ευρώ για το μάρκετινγκ, συμπεριλαμβανομένου ενός «road show» με ένα ροζ λεωφορείο ζωγραφισμένο για να μοιάζει με χοίρο, αναφέρεται ότι «η κατανάλωση χοιρινού κρέατος στην Ευρώπη έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια».

Και συνεχίζει: «Ως εκ τούτου, είναι πολύ σημαντικό να προωθηθεί το χοιρινό κρέας, για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη του καταναλωτή, η οποία ανατράπηκε από ειδήσεις, όπως η τελευταία έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ερευνών για τον Καρκίνο (IARC)».

Οι επιστήμονες στο IARC -ενός οργανισμού του ΟΗΕ- ανέφεραν, το 2015, ότι η κατανάλωση μπέικον, κόκκινου κρέατος και του ζιζανιοκτόνου γλυφοσάτη αυξάνει τον κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου. Η διαφήμιση της καμπάνιας Pork Lovers Europe στοχεύει στους καταναλωτές στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία, τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Πορτογαλία.

Μια άλλη εκστρατεία του Συνδέσμου Επεξεργαστών Πουλερικών και Εμπορίου Πουλερικών, που θα διεξαχθεί σε έξι κράτη - μέλη με κόστος 4,4 εκατ. ευρώ για τους φορολογουμένους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στοχεύει τα επόμενα δύο χρόνια να «αντικρούσει τους μύθους και τις ψεύτικες ειδήσεις» σχετικά με την εκτροφή και τη σφαγή κοτόπουλων για το κρέας.

«Η κατανάλωση πουλερικών στην Ευρωπαϊκή Ένωση εξακολουθεί να αυξάνεται αλλά με βραδύτερο ρυθμό, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές δυσπιστούν όσον αφορά την παραγωγή κρέατος πουλερικών», αναφέρεται στη σχετική ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η εκστρατεία, που στοχεύει σε αύξηση της κατανάλωσης κοτόπουλου κατά 1,22% το 2020 και το 2021, έχει στόχο «τα μικρά παιδιά, τους επαγγελματίες, τα μέσα ενημέρωσης και τους διαμορφωτές της κοινής γνώμης».

Οι νέοι Σκανδιναβοί


Μια ακόμη εκστρατεία για το χοιρινό κρέας έλαβε επιδότηση ύψους 2,5 εκατομμυρίων ευρώ με αρχική απεύθυνση στους Δανούς και τους Σουηδούς. «Το χοιρινό δεν αποτελεί πλέον φυσικό μέρος της διατροφής των νέων Σκανδιναβών», αναφέρει η ιστοσελίδα της Επιτροπής. «Τείνουν να τρώνε λιγότερο κρέας γενικά και να αποφεύγουν το χοιρινό ειδικότερα. Ο στόχος είναι να αυξηθεί η ζήτηση των καταναλωτών και έτσι να σταματήσει η αναμενόμενη πτώση».

Μια επιπλέον εκστρατεία υπέρ του κλάδου των ολλανδικών μοσχαριών για την προώθηση του μοσχαρίσιου κρέατος στις βελγικές, ιταλικές και γαλλικές αγορές έλαβε επιδότηση ύψους 6 εκατ. ευρώ. «Η αγορά μοσχαριού έχει μειωθεί από τη δεκαετία του 2000», αναφέρει μια περιγραφή του έργου στην ιστοσελίδα της επιτροπής. «Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για αυτό: η οικονομική κρίση, οι αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά και, κυρίως, η έλλειψη συνειδητοποίησης. Η Γαλλία, οι Κάτω Χώρες, το Βέλγιο και η Ιταλία σκέφτονται να καταπολεμήσουν αυτή την πτώση της κατανάλωσης, ενισχύοντας την εικόνα που έχουν οι καταναλωτές του ευρωπαϊκού μοσχαρίσιου κρέατος».

Ένας ερευνητής στο ίδρυμα Wakker Dier ανέφερε στον Guardian ότι η πολιτική χρηματοδότησης είναι αδικαιολόγητη. «Καταλαβαίνουμε ότι πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τα συμφέροντα των παραγωγών, αλλά όχι αγνοώντας πλήρως τα συμφερόντων των καταναλωτών και του κλίματος», επισήμανε.

Ως απάντηση, ένας εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανέφερε: «Η επιλογή των πρότζεκτ βασίζεται σε μια αυστηρή και καθορισμένη διαδικασία, στην οποία συμμετέχουν εξωτερικοί αξιολογητές.

Οι οργανώσεις των παραγωγών αποστέλλουν προτάσεις σχετικά με τις ιδέες της καμπάνιας τους και συμμετέχουν επίσης στη χρηματοδότηση των εκστρατειών. Σε μια προσπάθεια συνεχούς αξιολόγησης και προσαρμογής της υπάρχουσας πολιτικής της, η Επιτροπή θα ξεκινήσει σύντομα δημόσια διαβούλευση σχετικά με την πολιτική προώθησης των γεωργικών προϊόντων της Ε.Ε.».

Εν ολίγοις, άλλα λόγια να αγαπιόμαστε.

Πηγή: efsyn.gr



Τάσος Σαραντής: Σχετικά με τον Συντάκτη




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου