Σάββατο 21 Μαρτίου 2020

Το PlanB στην Παιδεία ή πώς Πρέπει να Λειτουργεί η Δημόσια παιδεία εν μέσω Πανδημίας

Γιάννης Περάκης


Οι εξαγγελίες του υπουργείου παιδείας είναι στάχτη στα μάτια των πολιτών από την μια πλευρά και πρόβα τζενεράλε από την άλλη των νεοφιλελεύθερων πολιτικών στην παιδεία. Πώς θα γίνονται τα εξ αποστάσεως μαθήματα: Η διαδικασία θα υλοποιηθεί συνδυαστικά τόσο με σύγχρονες, όσο και με ασύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας:

α) Ως σύγχρονη διδασκαλία νοείται η απευθείας διδασκαλία και μετάδοση μαθήματος σε πραγματικό χρόνο από εκπαιδευτικό, μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, σε μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές που παρακολουθούν ζωντανά μέσω υπολογιστή.

β) Ως ασύγχρονη είναι η διδασκαλία κατά την οποία ο εκπαιδευόμενος μαθαίνει σε διαφορετικό χρόνο από τη διαδικασία παράδοσης του μαθήματος ή δημιουργίας υλικού από τον εκπαιδευτικό, έχοντας πρόσβαση σε μαθησιακό υλικό μέσω διαδικτύου (σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες που παρέχει το Υπουργείο).

Προτεραιότητα στους μαθητές της Γ΄ λυκείου (δηλώνει η υπουργός παιδείας).

(1) Σχολεία:

1α) Αναφορικά με τη σύγχρονη εκπαίδευση, το Υπουργείο θα διαθέσει σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας, ξεκινώντας από την Γ’ Λυκείου (λόγω των επερχόμενων Πανελλαδικών εξετάσεων), ειδικά διαμορφωμένη ψηφιακή πλατφόρμα για την πραγματοποίηση μαθημάτων μέσω τηλεδιάσκεψης από τους εκπαιδευτικούς,

1β) Αναφορικά με την ασύγχρονη εκπαίδευση, οι υφιστάμενες ψηφιακές δομές του Υπουργείου, δηλαδή τα Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία (Ε-Books), το Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Υλικό (Φωτόδεντρο) και τα Ψηφιακά Διδακτικά Σενάρια (Πλατφόρμα «Αίσωπος») είναι ήδη οργανωμένες ανά βαθμίδα, μάθημα και ενότητες και μπορούν επομένως να χρησιμοποιηθούν από όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικούς και στην έκτακτη αυτή συγκυρία.

(2) ΙΕΚ:

2α) Εδώ και χρόνια, τα Δημόσια ΙΕΚ χρησιμοποιούν ψηφιακές πλατφόρμες ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης, οι οποίες έχουν εξελιχθεί σημαντικά το τελευταίο έτος και μπορούν να αξιοποιηθούν για την ανάρτηση του εκπαιδευτικού υλικού ανά θεματική ενότητα.

2β) Θα δοθεί προτεραιότητα επίσης, στη δοκιμαστική εφαρμογή της σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης για τα θεωρητικά μαθήματα.

(3) Πανεπιστήμια:

Τα Πανεπιστήμια διαθέτουν ήδη, σε μεγάλο βαθμό, συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης μαθημάτων. Επιπροσθέτως, το Υπουργείο θα διαθέσει στα Πανεπιστήμια ήδη από την ερχόμενη εβδομάδα δύο ψηφιακές πλατφόρμες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και διαδραστικής-ψηφιακής μάθησης (προκειμένου να τις αξιοποιήσουν κατά την επιλογή και σύμφωνα με τις ανάγκες τους). Συνοπτικά, το καλάθι των διαθέσιμων ψηφιακών εργαλείων για την υλοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης θα περιλαμβάνει:

(α) όλες τις προαναφερόμενες, υφιστάμενες ψηφιακές δομές του Υπουργείου, καθώς και τις δικτυακές συνδέσεις και υπηρεσίες του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, αλλά και

(β) τρεις ψηφιακές πλατφόρμες που παρέχονται δωρεάν προς το Υπουργείο και τους εποπτευόμενους φορείς του από τις εταιρείες CISCO, Google και Microsoft, τις οποίες το Υπουργείο ευχαριστεί θερμά για την ευγενική αυτή παροχή τους. Περαιτέρω, ενημερωτικό υλικό για την αξιοποίηση των εργαλείων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης θα παρέχεται και μέσω της τηλεόρασης της ΕΡΤ.

Κεραμέως:

Έπρεπε να «δράσουμε γρήγορα». Η παρούσα κρίση μάς έφερε ενώπιον μίας πρόκλησης: να δράσουμε γρήγορα, ώστε να καταφέρουμε να διατηρήσουμε την επαφή των μαθητών, σπουδαστών και φοιτητών μας με την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και να αξιοποιήσουμε παράλληλα τη δυνατότητα για περαιτέρω καλλιέργεια και εμβάθυνση των ψηφιακών δεξιοτήτων όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας».

Απευθυνόμαστε, πρόσθεσε η κ. Κεραμέως, σε κάθε εκπαιδευτικό, σε κάθε μαθητή-σπουδαστή-φοιτητή, σε κάθε γονέα, καλώντας τους όλους να αγκαλιάσουν αυτή την προσπάθεια, να συμμετάσχουν στην εξ αποστάσεως διδασκαλία και να αποκομίσουν όλα τα οφέλη που μπορεί να τους προσφέρει. Έχουν να γίνουν πολλά, αλλά μπορούμε με τη συμβολή όλων μας. Ευχαριστώ θερμά τους παρόχους των νέων, δωρεάν, ψηφιακών εργαλείων, αλλά και όσους εργάστηκαν άοκνα, ώστε σε λίγες μέρες να ετοιμαστεί η υποδομή μίας καινοτόμου εκπαιδευτικής εμπειρίας. «Όλοι μαζί»θα ξεπεράσουμε και αυτή τη δυσκολία, βγαίνοντας νικητές.»

«Όλοι μαζί», Λόγια, λόγια, λόγια, λόγια ψεύτικα


Τηλε-εκπαίδευση πως χρησιμοποιείται:

1. Όλα δείχνουν, ότι όταν αυτή η πανδημία τελειώσει (και μετά από τους νεκρούς που θα μετράμε), ο λαός και οι εργαζόμενοι θα βρίσκονται σε χειρότερη θέση. Αυτό αφορά τα εργασιακά δικαιώματα, το δικαίωμα στις σπουδές, την περίθαλψη, τα δημοκρατικά δικαιώματα. Το σκηνικό θα στήνεται από τώρα… Θα υπάρξει νέο σκληρότερο μνημόνιο.

2. Η πρακτική της τηλε-εκπαίδευσης και τηλεργασίας προωθείται ήδη σε πολλές χώρες και είναι ενταγμένη στην πολιτική της μείωσης του κόστους για τη δημόσια εκπαίδευση και του μισθολογικού κόστους, στην πολιτική της ελαστικοποίησης του ωραρίου εργασίας, του χτυπήματος συνολικά των εργασιακών δικαιωμάτων. Η ιδέα της τηλε-εκπαίδευσης έχει πέσει και στη χώρα από διάφορες κυβερνήσεις ως αντιστάθμισμα (υποτίθεται) των συγχωνεύσεων σχολείων και της έλλειψης προσωπικού, που έχει προκύψει από την μακρόχρονη πολιτική της αδιοριστίας. Ήδη τη φετινή χρονιά οι μαθητές του δημοτικού Γαύδου διδάσκονται αγγλικά και πληροφορική με τηλεδιάσκεψη.

3. Δεν είναι τυχαία η επίμονη αναφορά του Υπουργείου στην «αυτονομία της σχολικής μονάδας». Τώρα που βρήκε… παπά, το υπουργείο έχει σκοπό να θάψει πέντε–έξι δικαιώματα ή αλλιώς, το έργο λέγεται «ο κορωνοϊός ως αφορμή εμπέδωσης της αξιολόγησης». Η εθελοντική(;) τηλε-εκπαίδευση (αλλά δακτυλοδεικτούμενος όποιος δεν την υλοποιεί) κινείται σ’ αυτή την κατεύθυνση, παρά του ότι το Υπουργείο γνωρίζει ότι δεν αφορά όλους τους μαθητές και δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη διδασκαλία στην τάξη.

4. Στις κριτικές που γίνονται ότι το μέτρο αποκλείει τις πιο ασθενείς κοινωνικά ομάδες, το υπουργείο απαντά ότι «η πλειονότητα των οικογενειών με παιδιά έχει πρόσβαση σε σταθερή σύνδεση ίντερνετ, συνήθως χωρίς περιορισμό δεδομένων». Η απάντηση αυτή δείχνει παντελή έλλειψη γνώσης για τις τραγικές συνθήκες ζωής μιας όχι αμελητέας μερίδας πληθυσμού. Αλλά, αυτή η μερίδα ας μην ανησυχεί: Η Κα Κεραμέως θα τους στέλνει… παντεσπάνι.

5. Η συνεχής μετατόπιση ζητημάτων στην εικονική πραγματικότητα (τηλε-εκπαίδευση, τηλε-συνέλευση, τηλε-ψηφοφορία) στην «από απόσταση επικοινωνία» αποτελεί μια προσπάθεια διάλυσης των κοινωνικών και ταξικών σχέσεων ανάμεσα στους εργαζόμενους και τη νεολαία και υποκατάσταση των συλλογικών δικαιωμάτων και κατακτήσεων από τις «ατομικές επιτυχίες»!

6. ΔΟΕ: Η εξ αποστάσεως διδασκαλία αφήνει εκτός μαθημάτων πολλούς μαθητές. Οι ανακοινώσεις του Υπουργείου Παιδείας επί του ζητήματος φαίνεται να αγνοούν βασικά δεδομένα που σχετίζονται τόσο με τη δυνατότητα του εκπαιδευτικού μας συστήματος να υποστηρίξει μια τέτοια κατάσταση όσο και των μαθητών του δημοτικού σχολείου, να ανταποκριθούν σε μια τέτοια διαδικασία και δεν λαμβάνουν υπόψη το γεγονός ότι μένει ανοιχτό το ενδεχόμενο χρήσης εκπαιδευτικού υλικού που δεν συνάδει με το υφιστάμενα Αναλυτικά Προγράμματα. Αγνοούν, επίσης, το γεγονός ότι εξαιρετικά μεγάλος αριθμός μαθητών δεν έχει πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή ή/και στο διαδίκτυο.

7. Στις ανακοινώσεις αυτές γίνεται, επίσης, ευχαριστήρια αναφορά σε συγκεκριμένες ιδιωτικές εταιρείες που παρέχουν δωρεάν στο Υπουργείο ψηφιακές πλατφόρμες κάτι που ανοίγει μια σειρά από σοβαρά ζητήματα σε σχέση με το πώς η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου αντιλαμβάνεται την υποχρέωση του για την παροχή δημόσιας, δωρεάν εκπαίδευσης προς τους μαθητές από τη στιγμή, μάλιστα, που διαχρονικά οι ηγεσίες του Υπουργείου δεν έχουν μεριμνήσει για την ουσιαστική ανάπτυξη και υποστήριξη πλατφόρμας σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης. Η θέση της ΔΟΕ για την πρωτοβουλία της Περιφέρειας Αττικής. Εξαιρετικά ανησυχητικό είναι, τέλος, το ζήτημα που δημιουργείται από την ανακοίνωση της Περιφέρειας Αττικής με την οποία γνωστοποιείται η πρωτοβουλία της για παροχή «εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης για μαθητές Δημοτικού που φοιτούν στις τάξεις Ε’ και ΣΤ’, καθώς και για τους μαθητές και των τριών τάξεων του Γυμνασίου», σε συνεργασία με (αναφερόμενη στην ανακοίνωση) ιδιωτική εταιρεία.

Τα Επίσημα Στοιχεία:

Δυστυχώς για τους κυβερνώντες «άριστους» τα επίσημα στοιχεία τους διαψεύδουν. Η ΕΛΣΤΑΤ με το τριμηνιαίο δημοσίευμά της, (Οκτώβριος-Δεκέμβριος-2019) η «Ελλάδα με αριθμούς» αναφέρει:

Πίνακας 1. Ποσοστό (%) του πληθυσμού που έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο, (1)
Έτος
2018
Πληθυσμός 16 - 74 ετών που  έχει  πρόσβαση στο διαδίκτυο
72,2
 ΕΛΣΤΑΤ-Η Ελλάδα με αριθμούς-2019,  (1) Τα στοιχεία αναφέρονται στο Α΄ τρίμηνο των αντίστοιχων ετών.

Ο Πίνακας-1 λέει ότι το (100%-72,2%)=27,8% του πληθυσμού δεν έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο. Με απλά λόγια το 27,8% των μαθητών θεωρούνται ότι δεν μπορούν να παρακολουθούν. Αυτός ακριβώς είναι ο βάρβαρος νεοφιλελευθερισμός της σημερινής κυβέρνησης. Σκηνές από το μέλλον της εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

Το PlanB

1) Δωρεάν σύνδεση internet σε όσους μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές το στερούνται.

2) Δωρεάν προμήθεια υπολογιστή στους παραπάνω.

Το κόστος σε αριθμούς:

Πίνακας-2. Μαθητές-Σπουδαστές-Φοιτητές-Σχολικού έτους 2017-2018
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (δημοτικά)
639.037
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (γυμνάσια)
312.604
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (γενικά λύκεια)
245.811
Σύνολο Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
1.197.452
Ανώτατη εκπαίδευση (τεχνολογικός τομέας): φοιτητές
106.032
Ανώτατη εκπαίδευση (πανεπιστημιακός τομέας): φοιτητές
190.652
Σύνολο Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (1)
296.684
Γενικό Σύνολο
1.494.136,00
ΕΛΣΤΑΤ-Η Ελλάδα σε αριθμούς-2019   (1)  Δεν περιλαμβάνονται οι φοιτητές που έχουν τελειώσει τα προβλεπόμενα από τον νόμο έτη σπουδών και οφείλουν μαθήματα

Εάν θεωρήσουμε ότι κάθε οικογένεια έχει δύο παιδιά τότε το σύνολο είναι 1.494.136 /2=427.550. Το 747.068 επί 27,8%=207.685 άτομα στερούνται υπολογιστή και internet. Εάν το κόστος ενός υπολογιστή και της σύνδεσης ανέρχονται σε 200 ευρώ, τότε 207.685 επί 200 ευρώ=41.537.000,00 ευρώ.

3) Η ΑΑΔΕ μπορεί ταχύτατα να εντοπίσει ποιες οικογένειες με παιδιά στερούνται (σε μεγάλο ποσοστό) internet και υπολογιστή. Θα τους εντοπίσει πρώτα απ΄όλα με το χαμηλό δηλωθέν εισόδημα και τα προστατευόμενα μέλη. Μία ημέρα αν τρέξει το σύστημα του taxis τους εντοπίζει.

4) Το Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Τηλεπικοινωνιών και Πληροφορικής (ΣΕΤΗΠ) μπορεί να αναλάβει τις συνδέσεις των υπολογιστών και του internet, ως ένδειξη αλληλεγγύης.

5) Η τηλε-εκπαίδευση θα γίνεται με την εποπτεία της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ.

6) Η υπουργός παιδείας με τις διασυνδέσεις που έχει στους εκκλησιαστικούς κύκλους θα βρει «πρόθυμους χορηγούς», για τα παραπάνω κονδύλια. Άλλωστε θα τις ανταποδώσουν τις χάρες που τους έχει κάνει.

7) Εάν οι «πρόθυμοι χορηγοί» αρνηθούν το κονδύλι των 41,5 εκατ. ευρώ να διατεθεί από τον προϋπολογισμό.



Γιάννης Περάκης: Σχετικά με το Συντάκτη