Νίκος Ταυρής
Εν μέσω πανδημίας και γενικής χαλάρωσης των μέτρων, επιχειρείται από την κυβέρνηση η προσέλκυση τουριστών από το εξωτερικό και η ενθάρρυνση σε κατοίκους ξένων χωρών να ταξιδεύσουν στην «ασφαλή Ελλάδα», Μάλιστα δίνονται διαβεβαιώσεις πως στην περίπτωση κρουσμάτων η χώρα θα είναι έτοιμοι να τα αντιμετωπίσει. Σε αντίθετη κατεύθυνση οι γερμανικές αρχές έκαναν γνωστό πως στην περίπτωση κρουσμάτων μεταξύ Γερμανών τουριστών στην Ελλάδα δεν θα δεχθεί να μεταφερθούν στην Γερμανία. Θα πρέπει να αντιμετωπιστούν στην Ελλάδα. Άλλη μια χοντροκομμένη εκδοχή της νοοτροπίας που έχουν οι Γερμανοί για τη χώρα μας αλλά και ένα εμφανές δείγμα ότι διάφορες χώρες ενθαρρύνουν για φέτος τον εσωτερικό τους τουρισμό και αποθαρρύνουν τους πολίτες τους να ταξιδεύσουν στο εξωτερικό. Η Ελλάδα όμως είναι άλλη περίπτωση. Η οικονομία της είναι προσανατολισμένη στην εισαγωγή τουριστών και τώρα με την γενική κρίση, χωρίς να έχει πάρει σωστές αποφάσεις και χωρίς να έχει επιμονή σε ορισμένα απαραίτητα μέτρα, προσπαθεί πως και πως να προσελκύσει τουρίστες για φέτος.
Το σόου που έγινε στην Σαντορίνη είναι χαρακτηριστικό. Με φόντο ένα εκπληκτικό ηλιοβασίλεμα, ο κ. Μητσοτάκης κάλεσε τους τουρίστες να έρθουν και παρακάλεσε τους εκπροσώπους των διεθνών ΜΜΕ να μεταφέρουν το μήνυμα: «Ο ελληνικός τουρισμός επέστρεψε. Σήμερα το μήνυμά μου είναι απλό, ελάτε στην Ελλάδα, πείτε στους φίλους σας, στους αναγνώστες σας, στους ακροατές σας, στους τηλεθεατές σας ότι έχουμε ανοίξει κι ότι είναι καλοδεχούμενοι».
Έχουμε ανοίξει, λοιπόν. Χωρίς όμως πελατεία, με δυσκολίες. Ίσως από μέσα προς τέλη Ιουλίου να έχουμε κάποια αποτελέσματα. Ανοίξαμε. Στα αεροδρόμια μόνο δειγματοληπτικοί έλεγχοι μετά την 1 Ιουλίου. Ανοίξαμε και στην υποδοχή των πλωτών πολιτειών, των κρουαζιερόπλοιων – ξεχάσαμε γρήγορα τι τραγωδίες εκτυλίχθηκαν μέσα σε τέτοια πλοία σε όλες τις θάλασσες όταν υπήρξαν κρούσματα. Ανοίγουν και όλα τα περιφερειακά αεροδρόμια. Στα πλοία και στα πούλμαν ισχύουν περίπου οι χαλαρώσεις των αεροπορικών πτήσεων. Θα γεμίζουν για να μπορούν να λειτουργούν κ.ο.κ. Κάποια πρόστιμα που έπεσαν σε παραλιακά κέντρα είναι εσωτερικής κατανάλωσης και δεν αφορούν τον οργανωμένο τουρισμό. Για να μην ξεχνιόμαστε ο κορωνοϊός είναι ακόμα εδώ, για την ακρίβεια εισέρχεται από το εξωτερικό – ταξιδιώτες, μετανάστες, μετακινήσεις και βεβαίως υπάρχει και μεταδίδεται μέσα σε κλειστούς χώρους όπου συνωστίζονται πολλοί άνθρωποι.
Στο πρόσφατο ταξίδι του Μητσοτάκη στο Ισραήλ ένα από τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν η προσέλκυση τουριστών από το Ισραήλ φέτος το καλοκαίρι. Ο Νετανιάχου τόνισε ότι πέρσι στην Ελλάδα έφτασαν 1,2 εκατ. Ισραηλινοί τουρίστες, αριθμός τριπλάσιος σε σχέση με τους Ισραηλινούς που επισκέφθηκαν τη χώρα μας τα προηγούμενα χρόνια. Πάντως πρόσθεσε ότι φέτος πρώτος προορισμός των Ισραηλινών τουριστών θα είναι η Κύπρος, ότι αν όλα πάνε καλά και το Ισραήλ είναι ικανοποιημένο με την πορεία της πανδημίας, θέτει ως στόχο την 1η Αυγούστου για το πλήρες άνοιγμα των πτήσεων από το Ισραήλ προς άλλες χώρες.
Η απόφαση για την ανάπλαση του κέντρου της Αθήνας προς μια κατεύθυνση –που θα χαρακτηρίσουμε πιο κάτω– πάρθηκε από τον Δήμο Αθηναίων με σύμφωνη γνώμη των εκπροσώπων του ΚΙΝΑΛ και του ΣΥΡΙΖΑ. Έτσι ο δήμαρχος Αθήνας κ. Μπακογιάννης δεν είχε καμία σθεναρή πίεση και προχώρησε όπως προχώρησε το έργο – που αυτές τις μέρες ταλαιπωρεί τους Αθηναίους και στο προσεχές μέλλον θα αλλάξει πολλές πλευρές της καθημερινής και οικονομικής-κοινωνικής ζωής της Αθήνας. Προχώρησε με διαδικασίες εξπρές και χωρίς διαβούλευση, αφού με ευρύτατη διακομματική συναίνεση αποφασίστηκε η πιο εκτεταμένη πολεοδομική παρέμβαση που έχει γίνει στην πρωτεύουσα τα τελευταία 15 χρόνια, η οποία βαφτίστηκε από τον δήμαρχο Κ. Μπακογιάννη ο «Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας»
Πεζοδρομήσεις, μονοδρομήσεις, ποδηλατόδρομοι και τα υπόλοιπα στοιχεία του Μεγάλου Περίπατου, για να κριθούν πρέπει να ενταχθούν σε ένα γενικό πλαίσιο.
Τίποτα από αυτά δεν γίνεται για να διευκολυνθούν οι Αθηναίοι και οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου να έχουν ευκολότερη, πιο άνετη και ουσιαστική ή χαλαρή επαφή με το κέντρο της Αθήνας. Να έχουν καλύτερη πρόσβαση σε μουσεία, πλατείες, δρώμενα κ.λπ.
Στην ουσία ο Μεγάλος Περίπατος εντάσσεται σ’ ένα συνολικότερο πλαίσιο –που έχει δοκιμαστεί σε πολλές μεγάλες πρωτεύουσες του εξωτερικού– που περιλαμβάνει εκδίωξη των κατοίκων από το κέντρο της πόλης προς άλλες περιοχές, δυσκολία πρόσβασης και ιδιωτικοποίηση χώρων που προηγούμενα ήταν απλό και εύκολο να φθάσει κάθε κάτοικος της Αθήνας, μεγάλη ανακατανομή στο real estate και αγορά διαμερισμάτων και γραφείων από ξένες επιχειρήσεις σε ολόκληρη την Αθήνα και βεβαίως μετατροπή του κέντρου της Αθήνας σε ένα μεγάλο τουριστικό πάρκο, με στόχο την προσέλκυση ξένων τουριστών και προσανατολισμό όλων των οικονομικών δραστηριοτήτων του κέντρου προς αυτή την κατεύθυνση.
Στην ουσία το κέντρο της Αθήνας διαπλάθεται με τρόπο που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες μιας τουριστικοποιημένης πρωτεύουσας που θα αποκλείει τους κατοίκους της από υπηρεσίες, μουσεία, πολιτιστική κληρονομιά κ.λπ. αφού τα εισιτήρια εισόδου και η πρόσβαση θα είναι ένα μεγάλο οικονομικό βάρος για τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα.
Για να συμπληρωθεί η εικόνα του Λεκανοπεδίου, η «Ριβιέρα» –δηλαδή το νότιο παραλιακό μέτωπο– από τον Πειραιά έως το Σούνιο περίπου θα αναμορφωθεί και η καρδιά της αναμόρφωσης θα είναι το Ελληνικό που προσφέρθηκε μπιρ παρά για να γίνουν έργα καζινοποίησης της περιοχής. Η απόφαση για να αρχίσουν οι κατεδαφίσεις στο παλιό αεροδρόμιο έχει παρθεί και οι μπουλντόζες θα αρχίσουν να γκρεμίζουν. Αγώνες των κατοίκων της περιοχής, το αίτημα να φτιαχτεί ένας πράσινος πνεύμονας για όλη την Αττική και πραγματική οικολογική αξιοποίηση του χώρου της πρώην αμερικάνικης βάσης και του αεροδρομίου, τόσοι δικαστικοί αγώνες για να μην φτιαχτεί η καζινούπολη με όλα τα παράγωγά της, μοιάζουν να μην μπόρεσαν να ιδρώσουν το αφτί των κυβερνώντων όλων των αποχρώσεων.
Όπως βλέπετε οι εγχώριες ελίτ έχουν «όραμα»… Έχουν «πρωτοπόρες» ιδέες… Έχουν «σχέδιο»… Με μεγάλη «σχολαστικότητα» και κραυγαλέα αδιαφορία για τον τόπο, τη φύση, τον λαό, την κοινωνία, το μέλλον των παιδιών μας…
Πολλά λέγονται πάλι για αλλαγή του οικονομικού μοντέλου και παραδείγματος με αφορμή την πανδημία και την κρίση. Πρέπει να αλλάξει ο παραγωγικός προσανατολισμός της χώρας, να πάψει η εξάρτηση μόνο από τον τουρισμό, να υιοθετηθεί το σύνθημα «η Ελλάδα παράγει και εξάγει», όπως είπε ο Κ. Μητσοτάκης στην Ετήσια Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών.
Η λεκτική έμφαση στη μεταποίηση και στον δευτερογενή τομέα περιορίζεται στα έργα και τις υποδομές που χρειάζεται η «πράσινη οικονομία». Όπως τόνισε «η νέα βιομηχανική στρατηγική την οποία εισηγήθηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον περασμένο Μάρτιο περιγράφει τρεις στόχους, τρία βασικά ζητούμενα για τον 21ο αιώνα: Τόνωση της ανταγωνιστικότητας, τον ψηφιακό και πράσινο μετασχηματισμό και την ανάκτηση της αυτονομίας σε στρατηγικούς τομείς». Έτσι τα «εθνικά» σχέδια για την απολιγνιτοποίηση, αλλά και για την ηλεκτροκίνηση είναι συμπληρώματα σε αυτήν την πολιτική των μεγάλων ευρωπαϊκών επιχειρήσεων, κυρίως γερμανικών. Σε αντιστάθμισμα «για την προοπτική απολιγνιτοποίησης θα αναβαθμιστούν ειδικά οι επαγγελματικές σχολές στην Κοζάνη και στην Αρκαδία. Σε μία από αυτές θα ιδρυθεί Green Job School με ειδικότητες σχετικά με τα επαγγέλματα της “πράσινης οικονομίας”».
Όλα αυτά δεν σημαίνουν κανένα σοβαρό εθνικό σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης. Προσαρτάται και τεμαχίζεται κι άλλο η Ελλάδα και ο τουρισμός παραμένει ο «βιομηχανικός» της κλάδος.
Πηγή: e-dromos.gr
Νίκος Ταυρής: Σχετικά με τον Συντάκτη
Τουρισμός εν μέσω πανδημίας, ανάπλαση του κέντρου της Αθήνας, έργα στο Ελληνικό
Εν μέσω πανδημίας και γενικής χαλάρωσης των μέτρων, επιχειρείται από την κυβέρνηση η προσέλκυση τουριστών από το εξωτερικό και η ενθάρρυνση σε κατοίκους ξένων χωρών να ταξιδεύσουν στην «ασφαλή Ελλάδα», Μάλιστα δίνονται διαβεβαιώσεις πως στην περίπτωση κρουσμάτων η χώρα θα είναι έτοιμοι να τα αντιμετωπίσει. Σε αντίθετη κατεύθυνση οι γερμανικές αρχές έκαναν γνωστό πως στην περίπτωση κρουσμάτων μεταξύ Γερμανών τουριστών στην Ελλάδα δεν θα δεχθεί να μεταφερθούν στην Γερμανία. Θα πρέπει να αντιμετωπιστούν στην Ελλάδα. Άλλη μια χοντροκομμένη εκδοχή της νοοτροπίας που έχουν οι Γερμανοί για τη χώρα μας αλλά και ένα εμφανές δείγμα ότι διάφορες χώρες ενθαρρύνουν για φέτος τον εσωτερικό τους τουρισμό και αποθαρρύνουν τους πολίτες τους να ταξιδεύσουν στο εξωτερικό. Η Ελλάδα όμως είναι άλλη περίπτωση. Η οικονομία της είναι προσανατολισμένη στην εισαγωγή τουριστών και τώρα με την γενική κρίση, χωρίς να έχει πάρει σωστές αποφάσεις και χωρίς να έχει επιμονή σε ορισμένα απαραίτητα μέτρα, προσπαθεί πως και πως να προσελκύσει τουρίστες για φέτος.
Το σόου που έγινε στην Σαντορίνη είναι χαρακτηριστικό. Με φόντο ένα εκπληκτικό ηλιοβασίλεμα, ο κ. Μητσοτάκης κάλεσε τους τουρίστες να έρθουν και παρακάλεσε τους εκπροσώπους των διεθνών ΜΜΕ να μεταφέρουν το μήνυμα: «Ο ελληνικός τουρισμός επέστρεψε. Σήμερα το μήνυμά μου είναι απλό, ελάτε στην Ελλάδα, πείτε στους φίλους σας, στους αναγνώστες σας, στους ακροατές σας, στους τηλεθεατές σας ότι έχουμε ανοίξει κι ότι είναι καλοδεχούμενοι».
Έχουμε ανοίξει, λοιπόν. Χωρίς όμως πελατεία, με δυσκολίες. Ίσως από μέσα προς τέλη Ιουλίου να έχουμε κάποια αποτελέσματα. Ανοίξαμε. Στα αεροδρόμια μόνο δειγματοληπτικοί έλεγχοι μετά την 1 Ιουλίου. Ανοίξαμε και στην υποδοχή των πλωτών πολιτειών, των κρουαζιερόπλοιων – ξεχάσαμε γρήγορα τι τραγωδίες εκτυλίχθηκαν μέσα σε τέτοια πλοία σε όλες τις θάλασσες όταν υπήρξαν κρούσματα. Ανοίγουν και όλα τα περιφερειακά αεροδρόμια. Στα πλοία και στα πούλμαν ισχύουν περίπου οι χαλαρώσεις των αεροπορικών πτήσεων. Θα γεμίζουν για να μπορούν να λειτουργούν κ.ο.κ. Κάποια πρόστιμα που έπεσαν σε παραλιακά κέντρα είναι εσωτερικής κατανάλωσης και δεν αφορούν τον οργανωμένο τουρισμό. Για να μην ξεχνιόμαστε ο κορωνοϊός είναι ακόμα εδώ, για την ακρίβεια εισέρχεται από το εξωτερικό – ταξιδιώτες, μετανάστες, μετακινήσεις και βεβαίως υπάρχει και μεταδίδεται μέσα σε κλειστούς χώρους όπου συνωστίζονται πολλοί άνθρωποι.
Στο πρόσφατο ταξίδι του Μητσοτάκη στο Ισραήλ ένα από τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν η προσέλκυση τουριστών από το Ισραήλ φέτος το καλοκαίρι. Ο Νετανιάχου τόνισε ότι πέρσι στην Ελλάδα έφτασαν 1,2 εκατ. Ισραηλινοί τουρίστες, αριθμός τριπλάσιος σε σχέση με τους Ισραηλινούς που επισκέφθηκαν τη χώρα μας τα προηγούμενα χρόνια. Πάντως πρόσθεσε ότι φέτος πρώτος προορισμός των Ισραηλινών τουριστών θα είναι η Κύπρος, ότι αν όλα πάνε καλά και το Ισραήλ είναι ικανοποιημένο με την πορεία της πανδημίας, θέτει ως στόχο την 1η Αυγούστου για το πλήρες άνοιγμα των πτήσεων από το Ισραήλ προς άλλες χώρες.
Ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας
Η απόφαση για την ανάπλαση του κέντρου της Αθήνας προς μια κατεύθυνση –που θα χαρακτηρίσουμε πιο κάτω– πάρθηκε από τον Δήμο Αθηναίων με σύμφωνη γνώμη των εκπροσώπων του ΚΙΝΑΛ και του ΣΥΡΙΖΑ. Έτσι ο δήμαρχος Αθήνας κ. Μπακογιάννης δεν είχε καμία σθεναρή πίεση και προχώρησε όπως προχώρησε το έργο – που αυτές τις μέρες ταλαιπωρεί τους Αθηναίους και στο προσεχές μέλλον θα αλλάξει πολλές πλευρές της καθημερινής και οικονομικής-κοινωνικής ζωής της Αθήνας. Προχώρησε με διαδικασίες εξπρές και χωρίς διαβούλευση, αφού με ευρύτατη διακομματική συναίνεση αποφασίστηκε η πιο εκτεταμένη πολεοδομική παρέμβαση που έχει γίνει στην πρωτεύουσα τα τελευταία 15 χρόνια, η οποία βαφτίστηκε από τον δήμαρχο Κ. Μπακογιάννη ο «Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας»
Πεζοδρομήσεις, μονοδρομήσεις, ποδηλατόδρομοι και τα υπόλοιπα στοιχεία του Μεγάλου Περίπατου, για να κριθούν πρέπει να ενταχθούν σε ένα γενικό πλαίσιο.
Τίποτα από αυτά δεν γίνεται για να διευκολυνθούν οι Αθηναίοι και οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου να έχουν ευκολότερη, πιο άνετη και ουσιαστική ή χαλαρή επαφή με το κέντρο της Αθήνας. Να έχουν καλύτερη πρόσβαση σε μουσεία, πλατείες, δρώμενα κ.λπ.
Στην ουσία ο Μεγάλος Περίπατος εντάσσεται σ’ ένα συνολικότερο πλαίσιο –που έχει δοκιμαστεί σε πολλές μεγάλες πρωτεύουσες του εξωτερικού– που περιλαμβάνει εκδίωξη των κατοίκων από το κέντρο της πόλης προς άλλες περιοχές, δυσκολία πρόσβασης και ιδιωτικοποίηση χώρων που προηγούμενα ήταν απλό και εύκολο να φθάσει κάθε κάτοικος της Αθήνας, μεγάλη ανακατανομή στο real estate και αγορά διαμερισμάτων και γραφείων από ξένες επιχειρήσεις σε ολόκληρη την Αθήνα και βεβαίως μετατροπή του κέντρου της Αθήνας σε ένα μεγάλο τουριστικό πάρκο, με στόχο την προσέλκυση ξένων τουριστών και προσανατολισμό όλων των οικονομικών δραστηριοτήτων του κέντρου προς αυτή την κατεύθυνση.
Στην ουσία το κέντρο της Αθήνας διαπλάθεται με τρόπο που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες μιας τουριστικοποιημένης πρωτεύουσας που θα αποκλείει τους κατοίκους της από υπηρεσίες, μουσεία, πολιτιστική κληρονομιά κ.λπ. αφού τα εισιτήρια εισόδου και η πρόσβαση θα είναι ένα μεγάλο οικονομικό βάρος για τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα.
Μπουλντόζες στο Ελληνικό
Για να συμπληρωθεί η εικόνα του Λεκανοπεδίου, η «Ριβιέρα» –δηλαδή το νότιο παραλιακό μέτωπο– από τον Πειραιά έως το Σούνιο περίπου θα αναμορφωθεί και η καρδιά της αναμόρφωσης θα είναι το Ελληνικό που προσφέρθηκε μπιρ παρά για να γίνουν έργα καζινοποίησης της περιοχής. Η απόφαση για να αρχίσουν οι κατεδαφίσεις στο παλιό αεροδρόμιο έχει παρθεί και οι μπουλντόζες θα αρχίσουν να γκρεμίζουν. Αγώνες των κατοίκων της περιοχής, το αίτημα να φτιαχτεί ένας πράσινος πνεύμονας για όλη την Αττική και πραγματική οικολογική αξιοποίηση του χώρου της πρώην αμερικάνικης βάσης και του αεροδρομίου, τόσοι δικαστικοί αγώνες για να μην φτιαχτεί η καζινούπολη με όλα τα παράγωγά της, μοιάζουν να μην μπόρεσαν να ιδρώσουν το αφτί των κυβερνώντων όλων των αποχρώσεων.
Όπως βλέπετε οι εγχώριες ελίτ έχουν «όραμα»… Έχουν «πρωτοπόρες» ιδέες… Έχουν «σχέδιο»… Με μεγάλη «σχολαστικότητα» και κραυγαλέα αδιαφορία για τον τόπο, τη φύση, τον λαό, την κοινωνία, το μέλλον των παιδιών μας…
Μόνο «πράσινες» μπίζνες
Πολλά λέγονται πάλι για αλλαγή του οικονομικού μοντέλου και παραδείγματος με αφορμή την πανδημία και την κρίση. Πρέπει να αλλάξει ο παραγωγικός προσανατολισμός της χώρας, να πάψει η εξάρτηση μόνο από τον τουρισμό, να υιοθετηθεί το σύνθημα «η Ελλάδα παράγει και εξάγει», όπως είπε ο Κ. Μητσοτάκης στην Ετήσια Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών.
Η λεκτική έμφαση στη μεταποίηση και στον δευτερογενή τομέα περιορίζεται στα έργα και τις υποδομές που χρειάζεται η «πράσινη οικονομία». Όπως τόνισε «η νέα βιομηχανική στρατηγική την οποία εισηγήθηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον περασμένο Μάρτιο περιγράφει τρεις στόχους, τρία βασικά ζητούμενα για τον 21ο αιώνα: Τόνωση της ανταγωνιστικότητας, τον ψηφιακό και πράσινο μετασχηματισμό και την ανάκτηση της αυτονομίας σε στρατηγικούς τομείς». Έτσι τα «εθνικά» σχέδια για την απολιγνιτοποίηση, αλλά και για την ηλεκτροκίνηση είναι συμπληρώματα σε αυτήν την πολιτική των μεγάλων ευρωπαϊκών επιχειρήσεων, κυρίως γερμανικών. Σε αντιστάθμισμα «για την προοπτική απολιγνιτοποίησης θα αναβαθμιστούν ειδικά οι επαγγελματικές σχολές στην Κοζάνη και στην Αρκαδία. Σε μία από αυτές θα ιδρυθεί Green Job School με ειδικότητες σχετικά με τα επαγγέλματα της “πράσινης οικονομίας”».
Όλα αυτά δεν σημαίνουν κανένα σοβαρό εθνικό σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης. Προσαρτάται και τεμαχίζεται κι άλλο η Ελλάδα και ο τουρισμός παραμένει ο «βιομηχανικός» της κλάδος.
Πηγή: e-dromos.gr
Νίκος Ταυρής: Σχετικά με τον Συντάκτη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου