Γιώργος Κ. Καββαδίας*
«Με τους ίδιους όρους θα εξεταστούν οι μαθητές στις πανελλήνιες 2021 που θα κάνουν δια ζώσης διδασκαλία με τα παιδιά που θα συνεχίσουν την τηλεκπαίδευση», σύμφωνα με όσα δήλωσε η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή.
Είναι φανερό ότι με πολλές αποφάσεις και μέτρα, όπως τα πρόσφατα για την τηλεαξιολόγηση και τηλεβαθμολογία των μαθητών το ΥΠΑΙΘ και η κυβέρνηση επιδιώκουν να εξισώσουν την τηλεκπαίδευση με τη δια ζώσης εκπαίδευση, όπως άλλωστε αποτυπώνεται και στις παραπάνω δηλώσεις της υφυπουργού παιδείας Ζ. Μακρή.
Εσείς κ. Ζ. Μακρή και η κυβέρνησή σας ενεργοποιείτε με αφορμή την πανδημία την υποχρεωτική τηλεκπαίδευση, ένα αντιδραστικό μέτρο που ήρθε για να μείνει και να χτυπήσει το δικαίωμα των παιδιών στη μόρφωση, να υποβαθμίσει την παρεχόμενη εκπαίδευση, να εντείνει ακόμα περισσότερο τους αποκλεισμούς και τους ταξικούς φραγμούς. Μέσα σ’ αυτές τις συνθήκες και με δεδομένη την αδυναμία πρόσβασης στις νέες τεχνολογίες για μια σημαντική μερίδα μαθητών, μόλις 1 στους 4 μαθητές έχει πλήρη πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση και περίπου το 50% των μαθητών χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο, η τηλεκπαίδευση προκαλεί de-facto αποκλεισμούς. Για αυτό και είναι αδιανόητο να επιβάλλεται με υποχρεωτικό τρόπο η τηλεκπαίδευση και ταυτόχρονα να προχωράει η ύλη. Διευρύνεται, έτσι, το κοινωνικό και εκπαιδευτικό χάσμα μεταξύ των μαθητών προκαλώντας συνάμα ποικίλες παρενέργειες. «Με ποιους ίδιους όρους θα εξεταστούν οι μαθητές στις πανελλήνιες 2021» κ. Ζ. Μακρή; Ποιους κοροϊδεύετε;
Οι ελλείψεις εξοπλισμού και τα προβλήματα δικτύων, ταχυτήτων ίντερνετ κ.λπ. είναι δευτερεύουσα πτυχή του προβλήματος γιατί η ίδια η τηλεκπαίδευση είναι στη φύση της διαδικασία παιδαγωγικά, μορφωτικά και ψυχοπνευματικά διαλυτική για τους εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικούς που βρίσκονται καθηλωμένοι μπροστά σε υπολογιστές και κινητά. Επιπλέον έρευνες επιβεβαιώνουν ότι η τηλεδιδασκαλία δεν ενδείκνυται για αδύναμους μαθητές και όσους παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες. Μια εκπαιδευτική πολιτική που αποκλείει μαθητές είναι εκ των πραγμάτων όχι απλά άστοχη, αλλά κυρίως μία ταξική, ρατσιστική πολιτική κυρία Ζ. Μακρή που μας κοροϊδεύετε με δηλώσεις για «ίδιους όρους». Και «ξεχνάτε» ότι οι επιπτώσεις της εκπαιδευτικής πολιτικής στη μαθητική νεολαία είναι δραματικές. Κυβέρνηση και ΥΠΑΙΘ βυθίζουν τη νέα γενιά σε μορφωτικά, παιδαγωγικά και ψυχολογικά αδιέξοδα.
Οι εξετάσεις ως μηχανισμοί κοινωνικής επιλογής και η «αριστεία»
«Οι εξετάσεις μοιάζουν με τους ιστούς της αράχνης. Συγκρατούν τους κοινωνικά αδύνατους και αφήνουν τους δυνατούς να περνούν».
Γνωρίζετε πολύ καλά κ. Μακρή ότι δεν υπάρχει τίποτα πιο άδικο και άνισο από ένα σχολείο «ίσο» για «παιδιά άνισα». Αλλά δε θέλετε να το παραδεχτείτε ότι σε αυτό το σχολείο, οι εξετάσεις αποτελούν τον ορατό μηχανισμό της ταξικής επιλογής. Πέρα από τον μαζικό αποκλεισμό των υποψηφίων, κυρίως από τις ασθενέστερες τάξεις και στρώματα και τις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, οι εξετάσεις επιβάλλουν έναν ολοκληρωτικό έλεγχο στην εκπαιδευτική διαδικασία από το Δημοτικό.
«Με ποιους ίδιους όρους θα εξεταστούν οι μαθητές στις πανελλήνιες 2021» κ. Ζ. Μακρή, όταν δεκάδες έρευνες και μελέτες έχουν δείξει ότι η σχολική επίδοση είναι συνάρτηση της κοινωνικής προέλευσης των μαθητών. Η παραδοσιακή αντίληψη που ερμήνευε τη σχολική επιτυχία με τις εγγενείς νοητικές ικανότητες και την αποτυχία με την απουσία τους, δέχτηκε συντριπτικά χτυπήματα στο επίπεδο της θεωρίας από δεκάδες αναλύσεις και έρευνες που απέδειξαν ότι η κοινωνική ανισότητα διευθύνει τη σχολική. Επομένως, η σχολική επιτυχία ή η αποτυχία δε γίνεται κατανοητή παρά μόνον εάν τη θεωρήσουμε ως ένα φαινόμενο κοινωνικά προσδιορισμένο.
Ο «μέγας μηχανισμός επιλογής»
Το σχολείο, κ. Ζ. Μακρή, καθώς απευθύνεται σ’ όλο το μαθητικό πληθυσμό με τον ίδιο τρόπο κι έχει από όλους τις ίδιες απαιτήσεις, αγνοώντας τις μορφωτικές ανισότητες, ενισχύει τα πλεονεκτήματα και ευνοεί όσους ήδη είναι ευνοημένοι, εκείνους δηλαδή που η κοινωνική τους προέλευση εφοδίασε με ανάλογη μορφωτική κληρονομιά. Οι μαθητές εκείνοι που πληθαίνουν τις «τάξεις» των απορριφθέντων και των ανεξεταστέων προέρχονται στη συντριπτική τους πλειοψηφία από γονείς αμόρφωτους και φτωχούς που «μεταφέρουν» βέβαια μαζί τους, στην πρώτη επαφή με το σχολείο, το μορφωτικό τους μειονέκτημα. Και, γίνεται σαφές ότι το σχολείο, με το να αντιμετωπίζει όλους τους μαθητές, όσο άνισοι κι αν είναι μεταξύ τους, σαν ίσους ως προς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις, οδηγείται στην πράξη να επικυρώσει με τo κύρος της εγκυρότητας του τις αρχικές ανισότητες.
Πίσω από τους μύθους σας κ. Ζ. Μακρή των «ίσων ευκαιριών» και του «αδιάβλητου» των εξετάσεων, ας μη μας διαφεύγει η ουσία. Όσο υπάρχει ο κλειστός αριθμός εισακτέων, «numerus clausus», τόσο οι εξετάσεις θα λειτουργούν ως μηχανισμοί ταξικής επιλογής ευνοώντας τους μαθητές από τις προνομιούχες τάξεις και αποκλείοντας τους «άλλους».
Είμαστε απέναντι!
Η δική σας απάντηση κ. υφυπουργέ, της κυβέρνησης σας και των κυρίαρχων τάξεων είναι δεδομένη. Θέλετε ένα φτηνό σχολείο υποταγμένο στις ανάγκες της αγοράς, ώστε να διαμορφώνει ανθρώπους, χωρίς γενική μόρφωση, πειθήνιους απασχολήσιμους – υποτακτικούς πολίτες.
Σε αυτή τη δυστοπική πραγματικότητα εμείς οι εκπαιδευτικοί έχουμε χρέος να απαντήσουμε με το κεφάλι ψηλά. Να μη γίνουμε μοχλός ισοπέδωσης των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών τους! Οφείλουμε να ανάψουμε ένα φως στο κοινωνικό σκοτάδι του φόβου και της αλαζονείας των κυρίαρχων.
Από τη δική μας πλευρά, από την πλευρά του κόσμου της εργασίας διεκδικούμε το στρατηγικό αίτημα «μόρφωση και δουλειά για όλους». Εμείς αγωνιζόμαστε για ένα σχολείο ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο δωρεάν που θα χωράει όλα τα παιδιά χωρίς φραγμούς και διακρίσεις και θα μορφώνει ολόπλευρα σε μια κοινωνία με κέντρο τον άνθρωπο και τις ανάγκες του. Εμείς θέλουμε ένα σχολείο δημόσιο και δωρεάν που να ανταποκρίνεται στην ανάγκη του ανθρώπου να ανακαλύπτει τους νόμους κίνησης της φύσης και της κοινωνίας, να τους χρησιμοποιεί για να καλυτερέψει την ανθρώπινη ζωή. Ένα σχολείο που να διαμορφώνει δημοκρατικά ελεύθερες προσωπικότητες, ανθρώπους που να μαθαίνουν να συνεργάζονται, να σέβονται τη διαφορετικότητα και να δουλεύουν συλλογικά για την προσωπική , αλλά και κοινωνική απελευθέρωση και ευτυχία.
Γιώργος Κ. Καββαδίας* drepani.gr (argyrades.gr)
Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι καθηγητής, μέλος του Εκπαιδευτικού Ομίλου – Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης
«Με τους ίδιους όρους θα εξεταστούν οι μαθητές στις πανελλήνιες 2021 που θα κάνουν δια ζώσης διδασκαλία με τα παιδιά που θα συνεχίσουν την τηλεκπαίδευση», σύμφωνα με όσα δήλωσε η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή.
Είναι φανερό ότι με πολλές αποφάσεις και μέτρα, όπως τα πρόσφατα για την τηλεαξιολόγηση και τηλεβαθμολογία των μαθητών το ΥΠΑΙΘ και η κυβέρνηση επιδιώκουν να εξισώσουν την τηλεκπαίδευση με τη δια ζώσης εκπαίδευση, όπως άλλωστε αποτυπώνεται και στις παραπάνω δηλώσεις της υφυπουργού παιδείας Ζ. Μακρή.
Εσείς κ. Ζ. Μακρή και η κυβέρνησή σας ενεργοποιείτε με αφορμή την πανδημία την υποχρεωτική τηλεκπαίδευση, ένα αντιδραστικό μέτρο που ήρθε για να μείνει και να χτυπήσει το δικαίωμα των παιδιών στη μόρφωση, να υποβαθμίσει την παρεχόμενη εκπαίδευση, να εντείνει ακόμα περισσότερο τους αποκλεισμούς και τους ταξικούς φραγμούς. Μέσα σ’ αυτές τις συνθήκες και με δεδομένη την αδυναμία πρόσβασης στις νέες τεχνολογίες για μια σημαντική μερίδα μαθητών, μόλις 1 στους 4 μαθητές έχει πλήρη πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση και περίπου το 50% των μαθητών χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο, η τηλεκπαίδευση προκαλεί de-facto αποκλεισμούς. Για αυτό και είναι αδιανόητο να επιβάλλεται με υποχρεωτικό τρόπο η τηλεκπαίδευση και ταυτόχρονα να προχωράει η ύλη. Διευρύνεται, έτσι, το κοινωνικό και εκπαιδευτικό χάσμα μεταξύ των μαθητών προκαλώντας συνάμα ποικίλες παρενέργειες. «Με ποιους ίδιους όρους θα εξεταστούν οι μαθητές στις πανελλήνιες 2021» κ. Ζ. Μακρή; Ποιους κοροϊδεύετε;
Οι ελλείψεις εξοπλισμού και τα προβλήματα δικτύων, ταχυτήτων ίντερνετ κ.λπ. είναι δευτερεύουσα πτυχή του προβλήματος γιατί η ίδια η τηλεκπαίδευση είναι στη φύση της διαδικασία παιδαγωγικά, μορφωτικά και ψυχοπνευματικά διαλυτική για τους εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικούς που βρίσκονται καθηλωμένοι μπροστά σε υπολογιστές και κινητά. Επιπλέον έρευνες επιβεβαιώνουν ότι η τηλεδιδασκαλία δεν ενδείκνυται για αδύναμους μαθητές και όσους παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες. Μια εκπαιδευτική πολιτική που αποκλείει μαθητές είναι εκ των πραγμάτων όχι απλά άστοχη, αλλά κυρίως μία ταξική, ρατσιστική πολιτική κυρία Ζ. Μακρή που μας κοροϊδεύετε με δηλώσεις για «ίδιους όρους». Και «ξεχνάτε» ότι οι επιπτώσεις της εκπαιδευτικής πολιτικής στη μαθητική νεολαία είναι δραματικές. Κυβέρνηση και ΥΠΑΙΘ βυθίζουν τη νέα γενιά σε μορφωτικά, παιδαγωγικά και ψυχολογικά αδιέξοδα.
Οι εξετάσεις ως μηχανισμοί κοινωνικής επιλογής και η «αριστεία»
«Οι εξετάσεις μοιάζουν με τους ιστούς της αράχνης. Συγκρατούν τους κοινωνικά αδύνατους και αφήνουν τους δυνατούς να περνούν».
Γνωρίζετε πολύ καλά κ. Μακρή ότι δεν υπάρχει τίποτα πιο άδικο και άνισο από ένα σχολείο «ίσο» για «παιδιά άνισα». Αλλά δε θέλετε να το παραδεχτείτε ότι σε αυτό το σχολείο, οι εξετάσεις αποτελούν τον ορατό μηχανισμό της ταξικής επιλογής. Πέρα από τον μαζικό αποκλεισμό των υποψηφίων, κυρίως από τις ασθενέστερες τάξεις και στρώματα και τις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, οι εξετάσεις επιβάλλουν έναν ολοκληρωτικό έλεγχο στην εκπαιδευτική διαδικασία από το Δημοτικό.
«Με ποιους ίδιους όρους θα εξεταστούν οι μαθητές στις πανελλήνιες 2021» κ. Ζ. Μακρή, όταν δεκάδες έρευνες και μελέτες έχουν δείξει ότι η σχολική επίδοση είναι συνάρτηση της κοινωνικής προέλευσης των μαθητών. Η παραδοσιακή αντίληψη που ερμήνευε τη σχολική επιτυχία με τις εγγενείς νοητικές ικανότητες και την αποτυχία με την απουσία τους, δέχτηκε συντριπτικά χτυπήματα στο επίπεδο της θεωρίας από δεκάδες αναλύσεις και έρευνες που απέδειξαν ότι η κοινωνική ανισότητα διευθύνει τη σχολική. Επομένως, η σχολική επιτυχία ή η αποτυχία δε γίνεται κατανοητή παρά μόνον εάν τη θεωρήσουμε ως ένα φαινόμενο κοινωνικά προσδιορισμένο.
Ο «μέγας μηχανισμός επιλογής»
Το σχολείο, κ. Ζ. Μακρή, καθώς απευθύνεται σ’ όλο το μαθητικό πληθυσμό με τον ίδιο τρόπο κι έχει από όλους τις ίδιες απαιτήσεις, αγνοώντας τις μορφωτικές ανισότητες, ενισχύει τα πλεονεκτήματα και ευνοεί όσους ήδη είναι ευνοημένοι, εκείνους δηλαδή που η κοινωνική τους προέλευση εφοδίασε με ανάλογη μορφωτική κληρονομιά. Οι μαθητές εκείνοι που πληθαίνουν τις «τάξεις» των απορριφθέντων και των ανεξεταστέων προέρχονται στη συντριπτική τους πλειοψηφία από γονείς αμόρφωτους και φτωχούς που «μεταφέρουν» βέβαια μαζί τους, στην πρώτη επαφή με το σχολείο, το μορφωτικό τους μειονέκτημα. Και, γίνεται σαφές ότι το σχολείο, με το να αντιμετωπίζει όλους τους μαθητές, όσο άνισοι κι αν είναι μεταξύ τους, σαν ίσους ως προς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις, οδηγείται στην πράξη να επικυρώσει με τo κύρος της εγκυρότητας του τις αρχικές ανισότητες.
Πίσω από τους μύθους σας κ. Ζ. Μακρή των «ίσων ευκαιριών» και του «αδιάβλητου» των εξετάσεων, ας μη μας διαφεύγει η ουσία. Όσο υπάρχει ο κλειστός αριθμός εισακτέων, «numerus clausus», τόσο οι εξετάσεις θα λειτουργούν ως μηχανισμοί ταξικής επιλογής ευνοώντας τους μαθητές από τις προνομιούχες τάξεις και αποκλείοντας τους «άλλους».
Είμαστε απέναντι!
Η δική σας απάντηση κ. υφυπουργέ, της κυβέρνησης σας και των κυρίαρχων τάξεων είναι δεδομένη. Θέλετε ένα φτηνό σχολείο υποταγμένο στις ανάγκες της αγοράς, ώστε να διαμορφώνει ανθρώπους, χωρίς γενική μόρφωση, πειθήνιους απασχολήσιμους – υποτακτικούς πολίτες.
Σε αυτή τη δυστοπική πραγματικότητα εμείς οι εκπαιδευτικοί έχουμε χρέος να απαντήσουμε με το κεφάλι ψηλά. Να μη γίνουμε μοχλός ισοπέδωσης των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών τους! Οφείλουμε να ανάψουμε ένα φως στο κοινωνικό σκοτάδι του φόβου και της αλαζονείας των κυρίαρχων.
Από τη δική μας πλευρά, από την πλευρά του κόσμου της εργασίας διεκδικούμε το στρατηγικό αίτημα «μόρφωση και δουλειά για όλους». Εμείς αγωνιζόμαστε για ένα σχολείο ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο δωρεάν που θα χωράει όλα τα παιδιά χωρίς φραγμούς και διακρίσεις και θα μορφώνει ολόπλευρα σε μια κοινωνία με κέντρο τον άνθρωπο και τις ανάγκες του. Εμείς θέλουμε ένα σχολείο δημόσιο και δωρεάν που να ανταποκρίνεται στην ανάγκη του ανθρώπου να ανακαλύπτει τους νόμους κίνησης της φύσης και της κοινωνίας, να τους χρησιμοποιεί για να καλυτερέψει την ανθρώπινη ζωή. Ένα σχολείο που να διαμορφώνει δημοκρατικά ελεύθερες προσωπικότητες, ανθρώπους που να μαθαίνουν να συνεργάζονται, να σέβονται τη διαφορετικότητα και να δουλεύουν συλλογικά για την προσωπική , αλλά και κοινωνική απελευθέρωση και ευτυχία.
Γιώργος Κ. Καββαδίας* drepani.gr (argyrades.gr)
Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι καθηγητής, μέλος του Εκπαιδευτικού Ομίλου – Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου