Γιάννης Περάκης
Στο Πρώτο Μέρος επιχειρήθηκε η παρουσίαση παράμετρων των συνεπειών της πανδημίας στην απασχόληση όσον αφορά την Ελλάδα. Στο Δεύτερο Μέρος θα ανιχνευθούν οι συνέπειες στα Δημόσια Οικονομικά σε σχέση με τις υποχρεώσεις των νοικοκυριών.
Η κυβέρνηση έδωσε και δίνει επανειλημμένες παρατάσεις των φορολογικών, ασφαλιστικών και δανειακών υποχρεώσεων των πολιτών και των επιχειρήσεων (και αυτές επιλεκτικά). Λες και η οικονομία δεν είναι ένα ενιαίο σύνολο των επιμέρους οικονομικών κλάδων, οι υποχρεώσεις αυξάνονται και μεγεθύνονται. Αυτό είναι και ένα από τα κομβικά σημεία που θα αντιμετωπίσουμε την επόμενη ημέρα της πανδημίας.
Μια πρώτη καταγραφή των υποχρεώσεων:
1) Τα υφιστάμενα δάνεια:
Στο Πρώτο Μέρος επιχειρήθηκε η παρουσίαση παράμετρων των συνεπειών της πανδημίας στην απασχόληση όσον αφορά την Ελλάδα. Στο Δεύτερο Μέρος θα ανιχνευθούν οι συνέπειες στα Δημόσια Οικονομικά σε σχέση με τις υποχρεώσεις των νοικοκυριών.
Η κυβέρνηση έδωσε και δίνει επανειλημμένες παρατάσεις των φορολογικών, ασφαλιστικών και δανειακών υποχρεώσεων των πολιτών και των επιχειρήσεων (και αυτές επιλεκτικά). Λες και η οικονομία δεν είναι ένα ενιαίο σύνολο των επιμέρους οικονομικών κλάδων, οι υποχρεώσεις αυξάνονται και μεγεθύνονται. Αυτό είναι και ένα από τα κομβικά σημεία που θα αντιμετωπίσουμε την επόμενη ημέρα της πανδημίας.
Μια πρώτη καταγραφή των υποχρεώσεων:
1) Τα υφιστάμενα δάνεια:
Πίνακας-1. ΣΥΝΟΛΟ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ & ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΩΝ ΤΡΑΠΕΖΩΝ ΕΞΕΛΙΞΗ | ||
---|---|---|
ΔΑΝΕΙΩΝ & ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΩΝ Στοιχεία σε Ατομική Βάση-Εντός Ισολογισμού (Προ Προβλέψεων) | ||
σε χιλιάδες ευρώ | Δεκ 2019 | Σεπ 2020 |
Καταναλωτικά | 14.502.812 | 13.740.625 |
Στεγαστικά | 55.833.180 | 52.014.960 |
Επιχειρηματικά | 98.371.432 | 98.262.410 |
Υπόλοιπα δανείων | 168.707.424 | 164.017.996 |
Καταναλωτικά | 7.052.545 | 6.516.271 |
Στεγαστικά | 23.684.119 | 20.571.303 |
Επιχειρηματικά | 37.788.719 | 31.655.078 |
Σύνολο Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων 68.525.384 | 58.742.653 | |
Καταναλωτικά | 48,6% | 47,4% |
Στεγαστικά | 42,4% | 39,5% |
Επιχειρηματικά | 38,4% | 32,2% |
% Μη εξυπηρετούμενα δάνεια/ κατηγορία | 40,6% | 35,8% |
Πηγή: Τράπεζα της Ελλάδας |
Σημείωση: Με δεδομένο ότι το σχέδιο Ηρακλής ψηφίσθηκε 12/12/2019, ο Πίνακας-1 δεν αντανακλά την πραγματικότητα.Οι τράπεζες εντός του 2020 «ξεφορτώθηκαν» δάνεια αξίας 35 δισ. Η συντριπτική πλειοψηφία των δανείων αφορούν μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Όπως είπε ο υφυπουργός οικονομικών κ. Ζαββός...«μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο, πετύχαμε μια λύση συστημικής εμβέλειας με συνολική μείωση των κόκκινων δανείων περί τα 30 με 35 δισ», πετύχαμε μείωση των κόκκινων δανείων, μέσα σε ένα χρόνο, περί το 40%.
Η κυβέρνηση έχει «σχέδιο». Μετά τον ΗΡΑΚΛΗ, έρχεται ο ΗΡΑΚΛΗΣ ΙΙ, όπως είπε ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Ζαββός, κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού.«Μέσα στους επόμενους 18 μήνες, θα έχουμε έτσι μειώσει τα κόκκινα δάνεια σε μονοψήφιο ποσοστό και θα βρισκόμαστε πολύ κοντά στο μέσο ευρωπαϊκό όρο».
Ας αναλύσουμε τι εννοούν οι ανάλγητοι νεοφιλελεύθεροι γενίτσαροι: Συνολικά 500.000 ακίνητα (μεταξύ των οποίων και πρώτες κατοικίες μια και άλλαξε ο νόμος), περνούν από τις τράπεζες, σε χαρτοφυλάκια πολυεθνικών «funds»που θα τα βγάλουν προς πώληση μέσω ειδικής διαδικτυακής πλατφόρμας. Από την Eurobank π.χ. 110.000 ακίνητα συνολικής αξίας περίπου 10 δισ. ευρώ, από τα οποία το 54% είναι οικιστικά, το 20% οικόπεδα, το 2% βιομηχανικά ακίνητα, το 8% εμπορικά ακίνητα κ.ά. που αφορούν σε δάνεια 7 δις της Eurobankπερνούν στην κοινοπραξία της ιταλικής «doValue» η οποία θα έχει το 80% και της τράπεζας με το υπόλοιπο 20%.Το ίδιο συμβαίνει αντίστοιχα και στις υπόλοιπες τράπεζες.
Και έπεται συνέχεια....
Η νομική «θωράκιση» του οικονομικού και ποινικού αυτού εγκλήματος βρίσκεται μέσα στις διατάξεις του «Νέου» Πτωχευτικού Κώδικα. Σταχυολογώντας τον νέο «νόμο»:
1α) Με τον νόμο αυτό για πρώτη φορά θεσμοθετείται η πτώχευση φυσικών προσώπων.Πτωχευτική ικανότητα έχουν τα φυσικά πρόσωπα δηλαδή δημόσιοι υπάλληλοι, ιδιωτικοί υπάλληλοι, συνταξιούχοι, ελεύθεροι επαγγελματίες που βρίσκονται σε παύση πληρωμών.
Σε παύση πληρωμών θεωρούνται όσοι δεν καταβάλλουν υποχρεώσεις προς Δημόσιο, ή φορείς κοινωνικής ασφάλισης, ή τράπεζες τουλάχιστον για περίοδο 6 μηνώ.
1β) Την αίτηση για κήρυξη πτώχευσης μπορεί να καταθέσει εκτός από τον οφειλέτη (που προφανώς δεν θα θέλει να το κάνει εκτός κάποιων περιπτώσεων) και οι πιστωτές, αλλά και ο εισαγγελέας πρωτοδικών (σε τι αποσκοπεί άραγε αυτήη διάταξη;;;).
1γ) Τι χάνει ο οφειλέτης; Η πτωχευτική περιουσία περιλαμβάνει το σύνολο της περιουσίας του και το εισόδημά του εφ όσον ξεπερνά το ποσό των «εύλογων» δαπανών διαβίωσης (εύλογες δαπάνες διαβίωσης. Όπως λέει και η Ε.Ε. σχετική φτώχια, δηλαδή το 60% του διάμεσου εισοδήματος, δηλαδή στα παγκάκια και στα συσσίτια).
2) Φορολογικές υποχρεώσεις: Τα χρέη στις ΔΟΥ ανήλθαν σε άνω των 100 δις. Συνολικά τα χρέη στην εφορία ανέρχονται στο τεράστιο ποσό των 106,2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 62 δισ. ευρώ οφείλουν οι τράπεζες. Με λίγα λόγια όσο διαρκεί η πανδημία οι νέες οφειλές κάθε μήνα θα προστίθενται σε παλιές. Η αύξηση θα γίνεται με όρους γεωμετρικής πρόοδου.
3) Ασφαλιστικές υποχρεώσεις: Τα χρέη στα ασφαλιστικά ταμεία ήταν στο τέλος του Γ’-Τριμήνου-2020 ανήλθαν στα 37,4 δισ. ευρώ, δηλαδή παρουσίασε αύξηση κατά 392,7 εκατ. ευρώ σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο.
Επειδή μερικές φορές η αναφορά σε δημοσιονομικούς δείκτες δεν περιγράφουν επακριβώς τον ατομικό γολγοθά του πολίτη,ας το προσωποποιήσουμε:
Έστω ένας έμπορος ή αυτοαπασχολούμενος νοικιάζει μια επαγγελματική στέγη και πληρώνει για ενοίκιο, εισφορές κλπ.
Οι υποχρεώσεις του για το 2020 σε ετήσια βάση είναι: |
---|
α)Ενοίκιο έδρας:400,00 επί 12 μήνες=4.800,00 |
β) Εισφορές /μήνα: 300,00 επί 12 μήνες=3.600,00 |
γ) Δόση δανείου:300,00 επί 12 μήνες = 3.600,00 |
γ)Δαπάνες διαβίωσης: 800,00 επί 12 μήνες = 9.600,00 |
Σύνολο υποχρεώσεων:1.800,00 επί 12 μήνες=21.600,00 ευρώ |
Από το κράτος έχει λάβει την μείωση του ενοικίου (40%) και το βοήθημα (έστω για όλους τους μήνες, που δεν το έχει λάβει): |
α)Μείωση του ενοικίου κατά 40%:400,00Χ40%=160,00Χ12 μήνες=1.920,00 |
β)Έστω ότι έλαβε το βοήθημα: 800,00X12 μήνες=9.600,00 |
Σύνολο βοηθημάτων: 960,00Χ12 μήνες=11.520,00 |
Το ετήσιο έλλειμα αυτού του ανθρώπου ανέρχεται σε 21.600,00-18.000,00=-10.080,00.
Ο άνθρωπος αυτός όμως μπορεί να είμαστε και εμείς. Το σίγουρο είναι ότι εκαντοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας βρίσκονται σ’ αυτή την θέση.Είτε είναι δεξιοί. είτε αριστεροί, είτε κομμουνιστές. Οι περισσότεροι όμως είναι πολιτικά αδιάφοροι...
Το δίλλημα: Θα κάνουν απεργία πείνας (οι οικογένειες τους και οι ίδιοι); Δεν θα πληρώσουν το ενοίκιο;
Απαντήστε σ΄αυτούς τους άνθρώπους κύριοι της ανερμάτιστης νεοφιλελελεύρης κυβέρνησης....
Ο ΣΥΡΙΖΑ απάντησε από το 2015 έως το 2018. Ακριβώς όπως αντιπολιτεύεται σήμερα. Αιτείται συμβούλιο πολιτικών αρχηγών (όποιος καεί με το χυλό φυσά και το γιαούρτι). Άσε που παζαρεύεται και η ένταξη στο σχήμα «προοδευτική διακυβέρνηση» και ο «αλησμόνητος» Γ. Παπανδρέου.
Δυστυχώς δεν φαίνεται να υπάρχει μια εντός και εκτός βουλής πειστική απάντηση για το σήμερα.
Τι απομένει; Πρέπει να απαντήσουμε εμείς. Εμείς, ποιοί είμαστε εμείς;
· Εμείς, που τόσα χρόνια βλέπουμε τις ζωές μας και των παιδιών μας να σπαταλώνται στην ανεργία, στη μιζέρια και στη φτώχια,
· Εμείς, που στα νιάτα μας επί ατελείωτες ώρες αναλύαμετα περί υποκειμενικού και αντικειμενικού παράγοντα της επανάστασης. Μόνο που «παραωριμάσαμε» μέχρι σαπίλας,
· Εμείς, που ορθώσαμε τείχη μεταξύ μας λόγω ιδεολογικής καθαρότητας, και αντιπαλότητας,
· Εμείς, που «φοβόμαστε» να κυβερνήσουμε γιατί μας «έπεισαν» ότι κυβερνούν μόνο οι «ειδικοί» (κάτι καθηγητάδες συνταγματικού δικαίου, οικονομικών και πρόεδροι ανωτάτων δικαστηρίων) τρομάρα μας.Γι’ αυτό και φτάσαμε σ’ αυτά τα χάλια,
· Εμείς,που διαθέτουμε και έντιμους και ειδικούς καθηγητές Πανεπιστημίων αλλά και ανθρώπους της αγοράς,
· Εμείς, που πιστεύουμε «πως τις συνεργασίες και τις συμμαχίες πάντα τις ήθελε το ΚΚΕ. Από τη γέννησή του. Άλλοτε τις επεδίωξε, χωρίς να το κατορθώσει, όπως το 1936 με το σύμφωνο Σοφούλη-Σκλάβαινα. Άλλοτε τις επεδίωξε και το κατόρθωσε, όπως κατά την κατοχή με το ΕΑΜ. Άλλοτε τις προσπαθούσε και τα μισοκατάφερνε, όπως την περίοδο 1951-1967 με την ΕΔΑ. Άλλοτε τις επιζητούσε, αλλά γκρεμίζονταν, όπως το 1974 με την Ενωμένη Αριστερά. Και άλλοτε και τις επιζητούσε και τις προχωρούσε, όπως στην περίπτωση του Συνασπισμού στα 1989 -1991. Με άλλα λόγια: Με την ΕΠΙΜΟΝΗ ΜΟΥ στα 1986-1989 να χτιστεί ο Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου, δεν έφερνα καμία καινοτομία στο Κόμμα, αλλά εφάρμοζα μια πάγια πολιτική του, την πολιτική των συμμαχιών»….(Χ. Φλωράκης).
· Εμείς, που ρωτάμε τι θα πει συμβιβασμός; θα πει να κάνεις πίσω και να βλάπτεις τα συμφέροντα, του λαού. Όταν κάνεις πίσω προς όφελος του λαού, είναι συμβιβασμός ή είναι ένας αναγκαίος ελιγμός; Εμ το άλλο; Ότι αφού κάναμε συμβιβασμό, γιατί δεν τον κάναμε με την Αριστερά του ΠΑΣΟΚ, που είναι πλατιά και προτιμήσαμε την ΕΑΡ και τα γκρουμπούσκουλα! Αλλά, σύντροφοι, αν δεν συμφιλιωνόμαστε με τ΄ αδέλφια μας, πως θα πείθαμε τους γείτονες για τις καλές προθέσεις μας;» (Χ. Φλωράκης).
· Εμείς, που μας έπεισαν να εμπιστευόμαστε μόνο τους «δικούς» μας,
· Εμείς, που μας έπεισαν ότι στους άλλους χώρους δεν υπάρχουν αξιόπιστοι συνομιλητές,
· Εμείς, που μας έπεισαν ότι δεν μπορούμε να τα βρούμε μ’ αυτούς της «απέναντι όχθης»,
· Εμείς, που μας εκβιάζουν από το 1980 ότι υπάρχει ο μπαμπούλας της επάρατου δεξιάς. Σε κάθε εκλογές ψηλώνει η μη δεξιά και κρύβει την επάρατο μέχρι να κοντύνει και αυτή και στις επόμενες εκλογές να ψηλώσει η επάρατος. Τα χρόνια να περνούν και να εφαρμόζονται οι πολιτικές τους.
Προγράμματα ανασυγκρότησης υπάρχουν και πολλά συνέδρια που έχουν διοργανωθεί μ΄αυτό το θέμα. Για ένα και μοναδικό θέμα δεν έχει γίνει συνέδριο. Συνέδριο με θέμα να μάθουμε όταν διαφωνούμε σε πέντε σημεία και συμφωνούμε σε τρία στην κατεύθυνση της εθνικής ανεξαρτησίας και της ανακούφισης του λαού μας, να πορευόμαστε μαζί στην υλοποίηση των τριών σημείων.
Για να είμαστε όμως ειλικρινείς αλλά και για να τα λέμε όλα. Θα πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν μας τα εξής δεδομένα. Η καταστροφή που έχει προκληθεί από την είσοδο μας στην τότε Ε.Ο.Κ. (σήμερα Ε.Ε.), στην ευρωζώνη, από τα μνημόνια και σήμερα από την πανδημία είναι τεράστια. Μπροστά μας ανοίγονται δύο δρόμοι:
Ο πρώτος δρόμος αυτός των εσαεί μνημονίων με το υπάρχον κυβερνητικό σύστημα εναλλαγής κομάτων, με τις γνωστές κοινωνικο-οικονομικές συνέπειες (τις έχουμε ζήσει άλλωστε δέκα χρόνια τώρα),
Ο δεύτερος δρόμος είναι αυτός που αναπτύσσεται πιο κάτω. Το μόνο σίγουρο είναι ότι αυτός ο δρόμος δεν θα είναι ένας περίπατος στον παράδεισο.
Την Ελληνική οικονομία θα μπορούσε να την παρομοιάσει κάποιος με έναν τεράστιο «βόθρο». «Βόθρο» διότι όλες οι μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις (τουλάχιστον από το 1974) «εκκένωναν» τις λαμογιές τους και τις αγυρτίες τους. Ο «βόθρος» αυτός, εδώ και χρόνια ξεχειλίζει και τα λύματα του έχουν φτάσει έξω από την πόρτα μας. Μπουχτίσαμε τη μπόχα.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι για να «καθαρίσει» και νααπολυμανυθεί χρειάζεται ανθρώπους. Ειλικρινά, λίγο ενδιαφέρει αν αυτοί οι άνθρωποι είναι δεξιοί ή αριστεροί ή κομμουνιστές. Αυτό που ενδιαφέρει είναι η εντιμότητα το ήθος και η συνέπεια σ΄αυτά που πρόκειται να συμφωνηθούν.
Οι πρώτεςΟικονομικό-Πολιτικές παρεμβάσεις:
1) Παύση των εγκάθετων του Δ.Σ.της Τράπεζας της Ελλάδος και ανάληψη της διοίκησης από έμπειρους ειδικούς υπό την εποπτεία της νόμιμης κυβέρνησης. Ανάκτηση της νομισματικής κυριαρχίας, άρα δυνατότητα αυτόνομης παροχής ρευστότητας στην οικονομία. Υλοποποίηση του σχεδίου ανασυγκρότησης που βασίζεται σε δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις.Πράξεις και παραλείψεις που κατά την παράδοση τιμωρούνται με φυλάκιση και παραπομπή στην δικαιοσύνη,
2) Ανάληψη της διοίκησης της ΑΑΔΕ. Διακόπτεται έτσι μια αντισυνταγματική πολιτική και παράνομη πράξη. Τα δημόσια έσοδα υπάγονται στην πλήρη δικαιοδοσία της νόμιμης κυβέρνησης,το αυτό με το προηγούμενο ισχύει κατά την παράδοση. Τα φορολογικά στοιχεία των πολιτών ανήκουν στην ιδιοκτησία του ελληνικού λαού,
3) Το Ελληνικό Δημόσιο θα ασκήσει τα νόμιμα δικαιώματα του ως μεγαλομέτοχος των συστημικών τραπεζών, οι οποίες περνούν υπό δημόσιο έλεγχο,
4)Ανάκτηση της εγχώριας αγοράς από τα εισαγόμενα προϊόντα και τόνωση των εξαγωγών.
Ο άνθρωπος αυτός όμως μπορεί να είμαστε και εμείς. Το σίγουρο είναι ότι εκαντοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας βρίσκονται σ’ αυτή την θέση.Είτε είναι δεξιοί. είτε αριστεροί, είτε κομμουνιστές. Οι περισσότεροι όμως είναι πολιτικά αδιάφοροι...
Το δίλλημα: Θα κάνουν απεργία πείνας (οι οικογένειες τους και οι ίδιοι); Δεν θα πληρώσουν το ενοίκιο;
Απαντήστε σ΄αυτούς τους άνθρώπους κύριοι της ανερμάτιστης νεοφιλελελεύρης κυβέρνησης....
Ο ΣΥΡΙΖΑ απάντησε από το 2015 έως το 2018. Ακριβώς όπως αντιπολιτεύεται σήμερα. Αιτείται συμβούλιο πολιτικών αρχηγών (όποιος καεί με το χυλό φυσά και το γιαούρτι). Άσε που παζαρεύεται και η ένταξη στο σχήμα «προοδευτική διακυβέρνηση» και ο «αλησμόνητος» Γ. Παπανδρέου.
Δυστυχώς δεν φαίνεται να υπάρχει μια εντός και εκτός βουλής πειστική απάντηση για το σήμερα.
Τι απομένει; Πρέπει να απαντήσουμε εμείς. Εμείς, ποιοί είμαστε εμείς;
Εμείς
· Εμείς, που τόσα χρόνια βλέπουμε τις ζωές μας και των παιδιών μας να σπαταλώνται στην ανεργία, στη μιζέρια και στη φτώχια,
· Εμείς, που στα νιάτα μας επί ατελείωτες ώρες αναλύαμετα περί υποκειμενικού και αντικειμενικού παράγοντα της επανάστασης. Μόνο που «παραωριμάσαμε» μέχρι σαπίλας,
· Εμείς, που ορθώσαμε τείχη μεταξύ μας λόγω ιδεολογικής καθαρότητας, και αντιπαλότητας,
· Εμείς, που «φοβόμαστε» να κυβερνήσουμε γιατί μας «έπεισαν» ότι κυβερνούν μόνο οι «ειδικοί» (κάτι καθηγητάδες συνταγματικού δικαίου, οικονομικών και πρόεδροι ανωτάτων δικαστηρίων) τρομάρα μας.Γι’ αυτό και φτάσαμε σ’ αυτά τα χάλια,
· Εμείς,που διαθέτουμε και έντιμους και ειδικούς καθηγητές Πανεπιστημίων αλλά και ανθρώπους της αγοράς,
· Εμείς, που πιστεύουμε «πως τις συνεργασίες και τις συμμαχίες πάντα τις ήθελε το ΚΚΕ. Από τη γέννησή του. Άλλοτε τις επεδίωξε, χωρίς να το κατορθώσει, όπως το 1936 με το σύμφωνο Σοφούλη-Σκλάβαινα. Άλλοτε τις επεδίωξε και το κατόρθωσε, όπως κατά την κατοχή με το ΕΑΜ. Άλλοτε τις προσπαθούσε και τα μισοκατάφερνε, όπως την περίοδο 1951-1967 με την ΕΔΑ. Άλλοτε τις επιζητούσε, αλλά γκρεμίζονταν, όπως το 1974 με την Ενωμένη Αριστερά. Και άλλοτε και τις επιζητούσε και τις προχωρούσε, όπως στην περίπτωση του Συνασπισμού στα 1989 -1991. Με άλλα λόγια: Με την ΕΠΙΜΟΝΗ ΜΟΥ στα 1986-1989 να χτιστεί ο Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου, δεν έφερνα καμία καινοτομία στο Κόμμα, αλλά εφάρμοζα μια πάγια πολιτική του, την πολιτική των συμμαχιών»….(Χ. Φλωράκης).
· Εμείς, που ρωτάμε τι θα πει συμβιβασμός; θα πει να κάνεις πίσω και να βλάπτεις τα συμφέροντα, του λαού. Όταν κάνεις πίσω προς όφελος του λαού, είναι συμβιβασμός ή είναι ένας αναγκαίος ελιγμός; Εμ το άλλο; Ότι αφού κάναμε συμβιβασμό, γιατί δεν τον κάναμε με την Αριστερά του ΠΑΣΟΚ, που είναι πλατιά και προτιμήσαμε την ΕΑΡ και τα γκρουμπούσκουλα! Αλλά, σύντροφοι, αν δεν συμφιλιωνόμαστε με τ΄ αδέλφια μας, πως θα πείθαμε τους γείτονες για τις καλές προθέσεις μας;» (Χ. Φλωράκης).
· Εμείς, που μας έπεισαν να εμπιστευόμαστε μόνο τους «δικούς» μας,
· Εμείς, που μας έπεισαν ότι στους άλλους χώρους δεν υπάρχουν αξιόπιστοι συνομιλητές,
· Εμείς, που μας έπεισαν ότι δεν μπορούμε να τα βρούμε μ’ αυτούς της «απέναντι όχθης»,
· Εμείς, που μας εκβιάζουν από το 1980 ότι υπάρχει ο μπαμπούλας της επάρατου δεξιάς. Σε κάθε εκλογές ψηλώνει η μη δεξιά και κρύβει την επάρατο μέχρι να κοντύνει και αυτή και στις επόμενες εκλογές να ψηλώσει η επάρατος. Τα χρόνια να περνούν και να εφαρμόζονται οι πολιτικές τους.
Προγράμματα ανασυγκρότησης υπάρχουν και πολλά συνέδρια που έχουν διοργανωθεί μ΄αυτό το θέμα. Για ένα και μοναδικό θέμα δεν έχει γίνει συνέδριο. Συνέδριο με θέμα να μάθουμε όταν διαφωνούμε σε πέντε σημεία και συμφωνούμε σε τρία στην κατεύθυνση της εθνικής ανεξαρτησίας και της ανακούφισης του λαού μας, να πορευόμαστε μαζί στην υλοποίηση των τριών σημείων.
Για να είμαστε όμως ειλικρινείς αλλά και για να τα λέμε όλα. Θα πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν μας τα εξής δεδομένα. Η καταστροφή που έχει προκληθεί από την είσοδο μας στην τότε Ε.Ο.Κ. (σήμερα Ε.Ε.), στην ευρωζώνη, από τα μνημόνια και σήμερα από την πανδημία είναι τεράστια. Μπροστά μας ανοίγονται δύο δρόμοι:
Ο πρώτος δρόμος αυτός των εσαεί μνημονίων με το υπάρχον κυβερνητικό σύστημα εναλλαγής κομάτων, με τις γνωστές κοινωνικο-οικονομικές συνέπειες (τις έχουμε ζήσει άλλωστε δέκα χρόνια τώρα),
Ο δεύτερος δρόμος είναι αυτός που αναπτύσσεται πιο κάτω. Το μόνο σίγουρο είναι ότι αυτός ο δρόμος δεν θα είναι ένας περίπατος στον παράδεισο.
Τα Άμεσα Μέτρα μιας Δημοκρατικής Κυβέρνησης
Την Ελληνική οικονομία θα μπορούσε να την παρομοιάσει κάποιος με έναν τεράστιο «βόθρο». «Βόθρο» διότι όλες οι μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις (τουλάχιστον από το 1974) «εκκένωναν» τις λαμογιές τους και τις αγυρτίες τους. Ο «βόθρος» αυτός, εδώ και χρόνια ξεχειλίζει και τα λύματα του έχουν φτάσει έξω από την πόρτα μας. Μπουχτίσαμε τη μπόχα.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι για να «καθαρίσει» και νααπολυμανυθεί χρειάζεται ανθρώπους. Ειλικρινά, λίγο ενδιαφέρει αν αυτοί οι άνθρωποι είναι δεξιοί ή αριστεροί ή κομμουνιστές. Αυτό που ενδιαφέρει είναι η εντιμότητα το ήθος και η συνέπεια σ΄αυτά που πρόκειται να συμφωνηθούν.
Οι πρώτεςΟικονομικό-Πολιτικές παρεμβάσεις:
1) Παύση των εγκάθετων του Δ.Σ.της Τράπεζας της Ελλάδος και ανάληψη της διοίκησης από έμπειρους ειδικούς υπό την εποπτεία της νόμιμης κυβέρνησης. Ανάκτηση της νομισματικής κυριαρχίας, άρα δυνατότητα αυτόνομης παροχής ρευστότητας στην οικονομία. Υλοποποίηση του σχεδίου ανασυγκρότησης που βασίζεται σε δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις.Πράξεις και παραλείψεις που κατά την παράδοση τιμωρούνται με φυλάκιση και παραπομπή στην δικαιοσύνη,
2) Ανάληψη της διοίκησης της ΑΑΔΕ. Διακόπτεται έτσι μια αντισυνταγματική πολιτική και παράνομη πράξη. Τα δημόσια έσοδα υπάγονται στην πλήρη δικαιοδοσία της νόμιμης κυβέρνησης,το αυτό με το προηγούμενο ισχύει κατά την παράδοση. Τα φορολογικά στοιχεία των πολιτών ανήκουν στην ιδιοκτησία του ελληνικού λαού,
3) Το Ελληνικό Δημόσιο θα ασκήσει τα νόμιμα δικαιώματα του ως μεγαλομέτοχος των συστημικών τραπεζών, οι οποίες περνούν υπό δημόσιο έλεγχο,
4)Ανάκτηση της εγχώριας αγοράς από τα εισαγόμενα προϊόντα και τόνωση των εξαγωγών.
5) Η κυβέρνηση θα λάβει άμεσα μέτρα για την προστασία του λαϊκού εισοδήματος, όπως μείωση της φορολογίας στα καύσιμα και σταδιακή αύξηση του κατώτατου μισθού. Μέτρα θα ληφθούν επίσης για τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με φορολογικές ελαφρύνσεις και πιστωτική βοήθεια, ώστε να αντιμετωπιστούν οι πιέσεις στο κόστος,
7) Τους πρώτους μήνες η τροφοδοσία της αγοράς σε ορισμένα βασικά αγαθά, φάρμακα, τρόφιμα και καύσιμα θα απαιτήσει συντονισμένες κρατικές ενέργειες. Η Ελλάδα έχει ήδη σημαντική κάλυψη στα φάρμακα και τα τρόφιμα από εγχώριες πηγές. Έχει επίσης ικανοποιητική εγχώρια κάλυψη στην ηλεκτρική ενέργεια, αλλά θα χρειαστούν διακρατικές συμφωνίες για να αυξηθεί η διαθεσιμότητα των καυσίμων,
8)Η Ελλάδα έχει την ικανότητα να πληρώσει για τις εισαγωγές φαρμάκων, τροφίμων και καυσίμων, δεδομένου μάλιστα ότι το ισοζύγιο πληρωμών είναι σε ισορροπία. Θα χρειαστεί κρατική παρέμβαση για ιεράρχηση των εισαγωγών ώστε να ικανοποιηθούν χωρίς προβλήματα οι επείγουσες ανάγκες για φάρμακα. Δεν τίθεται θέμα «δελτίου» όπως ισχυρίζονται οι καταστροφολόγοι,
9) Θεμελίωση του κράτους δικαίου και απονομή δικαιοσύνης με αλλαγή της νομοθεσίας,
10) Τέλος, με αφορμή την «κρίση της πανδημίας» η χώρα μας εδώ και 11 μήνες κυβερνάται ανωμάλως με την κυβέρνηση να κάνει χρήση από τον Μάρτιο του 2020 της διάταξης του άρθρου 44 παρ.1 Σ για την έκδοση Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου (Π.Ν.Π.) από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας προς αντιμετώπιση «έκτακτης περίπτωσης εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης». Δηλαδή, η Κυβέρνηση προβαίνει σε λήψη μέτρων (κατά covid) και ασκεί τη διοίκηση (την κατά covid), προφασιζόμενη εδώ και 11 συναπτούς μήνες το εξαιρετικό και επείγον της. Υποβάθμιση και απαξίωση της βουλής και των βουλευτών.
Ο κατάλογος παραμένει ανοιχτός.......
Τα παραπάνω έχουν αξία όταν λάβουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα προετοιμασίας για τους τυχόν εκβιασμούς από την Ε.Ε.Τα μέτρα όσον αφορά τηνρευστότητα και τηπροετοιμασία της έκδοσης εθνικού νομίσματος (σε περίπτωση ανάγκης).Ένα PlanBόπως έχουν όλες οι σοβαρές χώρες της Ευρώπης.
Τα άμεσα οικονομικά μέτρα για την ανακούφιση της πανδημίας
1) Πάγωμα των οφειλών σε δημόσια ταμεία, τα ασφαλιστικά ταμεία, των δόσεων των δανείων και χορήγηση φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας,
2) Για τα funds οι μεταβιβάσεις που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα θεωρούνται νομικά άκυρες. Ισχύει ο βασικός νόμος του καπιταλισμού. Όταν επενδύεις ρισκάρεις, όταν ρισκάρεις μπορεί να έχεις κέρδος αλλά μπορεί και να έχεις και ζημιά,
3) Απαγόρευση δια νόμου των εξώσεων και καταγγελίες μισθωτηρίων που αφορούν κατοικίες και εμπορικές μισθώσεις,
4) Το Ελληνικό Δημόσιο άμεσα να βοηθήσει τους μικρομεσαίους εμπόρους στις ιντερνετικές πωλήσεις. Η χρέωση των παραδόσεων απο τα ΕΛΤΑ και τις εταιρείεςcouriersθα γίνουν σε προνομιακές τιμές,
Ο κατάλογος παραμένει ανοιχτός.......
Μη βαδίζεις μπροστά μου γιατί μπορεί να μη σε ακολουθήσω. Μη βαδίζεις πίσω μου γιατί μπορεί να μη σε οδηγήσω. Βάδιζε πλάι μου και γίνε ο σύντροφός μου (Αλ. Καμύ)
Σημείωση: Από το Νο-5-έως το Νο-8. Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ερευνών Κοινωνικής και Οικονομικής Πολιτικής, Κ. Λαπαβίτσας και Θ. Μαριόλης, Κ. Γαβριηλίδη.
Γιάννης Περάκης
Οικονομολόγος
Γιάννης Περάκης: Σχετικά με το Συντάκτη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου