Από το χάος βγήκε και το ρήμα χάνω. Ή μάλλον από ένα παράγωγό του, το μεταγενέστερο ρήμα χαώ, που σήμαινε «καταστρέφω, ρίχνω στο χάος» κι από τον αόριστο, εχάωσα, έγινε εχάσα, έχασα και από εκεί πλάστηκε καινούργιος ενεστώτας, χάνω.
Το χάος είναι λέξη ελληνική, πέρασε στη λατινική, απ’ όπου διαδόθηκε σε όλες τις ευρωπαϊκές γλώσσες. Φυσικά, και στην αγγλική. Το χάος λέξη ελληνική, είναι στη μυθολογία έννοια βασική. Στη Θεογονία ο Ησίοδος λέει «ήτοι μέν πρώτιστα Χάος γένετ’».
Από το χάος βγήκε και το ρήμα χάνω. Ή μάλλον από ένα παράγωγό του, το μεταγενέστερο ρήμα χαώ, που σήμαινε «καταστρέφω, ρίχνω στο χάος» κι από τον αόριστο, εχάωσα, έγινε εχάσα, έχασα και από εκεί πλάστηκε καινούργιος ενεστώτας, χάνω.
Στα γλωσσολογικά μέχρι εδώ φτάνω. Με το χάος στο Βρετανικό Μουσείο, που έχασε αρχαιότητες -άγνωστο πόσες και ποιες- τα χάνω.
Έστειλαν σπίτι του, με συνοπτικές διαδικασίες, τον επιμελητή των ελληνικών συλλογών, που υπηρετούσε στο Μουσείο επί 30 έτη. Έκλεψε, πούλησε, έχασε πολύτιμα εκθέματα; Τα αντικείμενα δεν εκτίθεντο -από τα 8 εκατ. μόλις το 1/100 βγαίνει στο φως-, ήταν στα εργαστήρια για έρευνες και μελέτη. Πού είναι τώρα; Κάποια βγήκαν στο σφυρί, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα eBay, εδώ και μια τριετία, άλλα ακόμη και επταετία, το Μουσείο είχε ενημερωθεί μα κίνηση καμία. Στη λογική ό,τι χειρότερο από την αφαίρεση, είναι η αποκάλυψη της αφαίρεσης. Πολλαπλασιάζει τα ερωτήματα, προσθέτει ζητήματα.
Ο ειδικός στους μεσογειακούς πολιτισμούς δεν έχει κατηγορηθεί, δεν έχει συλληφθεί. Ακόμα. Ίσως, γιατί το χάος στη διαχείριση είναι πολλών ανδρών έργο. Επί χρόνια.
Οι διαχειριστές «ήταν πάρα πολύ ανήσυχοι όταν έμαθαν στις αρχές του χρόνου ότι αντικείμενα της συλλογής είχαν κλαπεί. Φωνάξαμε την αστυνομία, επιβάλαμε έκτακτα μέτρα για να αυξήσουμε την ασφάλεια, παραγγείλαμε μια ανεξάρτητη έρευνα και απολύσαμε το άτομο που πιστεύουμε ότι ήταν υπεύθυνο». Τι το συζητάμε, τότε. Συμβαίνουν αυτά. Μήπως το 2002 δεν έστειλαν οι «Sunday Times» έναν ρεπόρτερ στο Μουσείο, που έφυγε χωρίς κανείς να πάρει χαμπάρι ότι ένα κομμάτι από αρχαίο ελληνικό άγαλμα είχε πάρει; Την επομένη, βέβαια, το επέστρεψε και τους προβολείς στα μέτρα ασφαλείας έστρεψε.
Τι το συζητάμε. Ο Γερμανός διευθυντής του Μουσείου, που βρίσκει «πράξη δημιουργική» την αφαίρεση των Γλυπτών του Παρθενώνα από τον Έλγιν και ανακοίνωσε προ τριών εβδομάδων ότι φεύγει, αρκέστηκε να πει ότι «είναι ένα εξαιρετικά σπάνιο συμβάν και το Μουσείο ζητά συγγνώμη».
Πουτ δε chaos ντάουν σλόουλι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου