Της Παναγιώτας Μπούρα
Την ίδια περίοδο που οι πολίτες στενάζουν από τη βάρβαρη φορολογική επιδρομή, ορισμένοι «φίλοι και γνωστοί» απολαμβάνουν προκλητικές φορολογικές διατάξεις, οι οποίες κατατίθενται σαν αθώες τροπολογίες, αλλά κοστίζουν στο Δημόσιο πολλά εκατομμύρια ευρώ! Από τη θέση του επιστημονικού συνεργάτη της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω όλη τη σκανδαλώδη διαδικασία, την οποία και κατέγραψα στο κείμενο που ακολουθεί.
Επισημαίνω ότι η καταγραφή αφορά τις πιο σημαντικές υποθέσεις φορολογικού περιεχομένου.
1. Τροπολογία με την οποία έγινε εθελοντική η έκτακτη εισφορά των εφοπλιστών
Η τροπολογία κατατέθηκε στον Ν. 4302/8.10.2014. Με την τροπολογία έγινε εθελοντική η υποχρεωτική εισφορά των εφοπλιστών, για να πληρώσουν σε τέσσερα χρόνια 420 εκατ. ευρώ συνολικά.
2. Απαλλαγή ΠΑΕ από προσκόμιση φορολογικής ενημερότητας κατά παρέκκλιση της φορολογικής νομοθεσίας
Η τροπολογία κατατέθηκε στον Ν. 4282/29.08.2014 και ευνοεί τρεις συγκεκριμένες ποδοσφαιρικές ομάδες, προκειμένου να εξασφαλίσουν πιστοποιητικό συμμετοχής στο πρωτάθλημα.
3. Κυβερνητικό μπόνους προς τη μιντιακή διαπλοκή
Η τροπολογία 22 σελίδων κατατέθηκε στον Ν.4279/8.8.2014. Με αυτή η κυβέρνηση άνοιξε τον δρόμο για τη συγχώνευση ΔΟΛ και Πήγασου αλλάζοντας τη νομοθεσία για τις συγχωνεύσεις, κάθετες και οριζόντιες, επιτρέποντας τις συνέργειες, παραβιάζοντας τον νόμο περί ανταγωνισμού. Επίσης έφερε αλλαγές στον υπολογισμό του αγγελιοσήμου των διαφημίσεων.
4. Ναυπηγεία Σύρου - απαλλαγή από προσκόμιση ασφαλιστικής ενημερότητας - ποινικές ευθύνες
Η τροπολογία που κατατέθηκε στον N. 4267/12.06.2014 προβλέπει ότι τα Ναυπηγεία Σύρου θα μπορούν να έχουν αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας μέχρι τις 30 Ιουνίου 2017. Η έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας αποτελεί προϋπόθεση για να εισρεύσουν στο Νεώριο περί τα 2,5 εκατ. ευρώ από εργασίες κατασκευής δεξαμενών του πολεμικού ναυτικού.
Όπως προκύπτει από την τροπολογία και τη συνοδευτική έκθεση, τα Ναυπηγεία Σύρου οφείλουν συνολικά 10 εκατ. ευρώ.
Με την ίδια τροπολογία, παράλληλα, αναστέλλονται μέχρι τις 30 Ιουνίου 2017 όλες οι πράξεις διοικητικής ή αναγκαστικής εκτέλεσης για τις συγκεκριμένες οφειλές, κάθε ποινική δίωξη σε βάρος των υπευθύνων (φυλάκιση ή χρηματική ποινή) και παράλληλα παρατείνεται μέχρι τις 30 Ιουνίου 2015 (έληξε στις 31.12.2013) η προθεσμία αναστολής λήψης αναγκαστικών μέτρων κατά επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στους τομείς ναυπήγησης, μετατροπής, επισκευής και συντήρησης πλοίων για οφειλές προς το ΙΚΑ και λοιπούς ασφαλιστικούς φορείς που εποπτεύονται από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
5. Μέγαρο Μουσικής. Απαλλαγή από προσκόμιση φορολογικής - ασφαλιστικής ενημερότητας - από συμψηφισμό χρεών
Η τροπολογία κατατέθηκε στον Ν. 4262/10.5.2014 και προβλέπει μεταξύ άλλων την απαλλαγή του Μεγάρου Μουσικής της Αθήνας, από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας για τα χρέη του προς το Ελληνικό Δημόσιο, το ΙΚΑ ή άλλους ασφαλιστικούς οργανισμούς, για όλες τις πράξεις και συναλλαγές, πλην της μεταβίβασης ακινήτου ιδιοκτησίας του.
Με την ίδια ρύθμιση ορίζεται σκανδαλωδώς ότι δεν επιτρέπεται η διενέργεια κανενός συμψηφισμού σε βάρος του Μεγάρου Μουσικής για βεβαιωμένες χρηματικές απαιτήσεις του Δημοσίου ή ασφαλιστικών Οργανισμών κατά του Μεγάρου.
6. Ρυθμίσεις για ξένες δικηγορικές εταιρείες με αναδρομική ισχύ
Στον μνημονιακό Ν. 4254/7.4.2014 συμπεριλαμβάνεται διάταξη με την οποία άλλαξε αναδρομικά ο νόμος που ίσχυε 20 χρόνια (Ν. 2238/1994) και έχει πλέον καταργηθεί και εισάγει ειδική πρόβλεψη για τις αλλοδαπές δικηγορικές εταιρείες. Νομοθέτησαν με αναδρομική ισχύ για καταργημένο νόμο και για όλη τη διάρκειά του, δηλαδή 20 χρόνια!
Έως την κατάργηση του Ν. 2238/94 τα παραρτήματα των αλλοδαπών δικηγορικών εταιρειών φορολογούνταν, όπως, όλες οι αλλοδαπές επιχειρήσεις ως Α.Ε., με αποτέλεσμα να έχουν μεγαλύτερη συνολική φορολογική επιβάρυνση από τις αντίστοιχες ελληνικές εταιρείες δικηγόρων που λειτουργούσαν ως αστικές εταιρείες. Η επιβάρυνση οφειλόταν τόσο στον υψηλότερο μεσοσταθμικά συντελεστή φορολογίας όσο και σε περιορισμούς στην αναγνώριση εξόδων που τιμολογούσε η μητρική εταιρεία.
Πλέον όσα παραρτήματα πλήρωναν κανονικά τους φόρους τους θα ζητήσουν επιστροφή.
Το ίδιο θα συμβεί και στις περιπτώσεις που δεν είχαν πληρώσει τους φόρους που τους αναλογούσαν και αφού οι υποθέσεις ελέγχθηκαν καταλογίστηκαν φόροι.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το Δημόσιο θα υποχρεωθεί να επιστρέψει έως 20 εκατ. ευρώ. Επιπλέον έξι ξένες δικηγορικές εταιρείες που αναλαμβάνουν δουλειές στη χώρα μας για τράπεζες, ναυτιλιακές, αποκρατικοποιήσεις κ.λπ. δεν έχουν αποδώσει τον αναλογούντα φόρο κέρδη τους στην Ελλάδα. Παρά το νομικό τους οπλοστάσιο και το καλά αμειβόμενο εξειδικευμένο προσωπικό που διαθέτουν, οι ελληνικές αρχές τις ανάγκασαν να πληρώσουν και αυτές για τα κέρδη που έκρυβαν από τα γραφεία τους στην Ελλάδα. Οι έρευνες έφτασαν μέχρι το Λονδίνο και αφού οι υποθέσεις ελέγχθηκαν, καταλογίστηκαν φόροι 6 εκατ. ευρώ, ενώ δεσμεύτηκαν οι τραπεζικοί λογαριασμοί των εταιρειών στη χώρα μας.
7. Χάρισαν φόρους σε ΚΤΕΛ
Στον ίδιο νόμο με την παραπάνω ρύθμιση (Ν. 4254/7.4.2014), συμπεριλαμβάνεται διάταξη με αναδρομική ισχύ από το 2001, που απαλλάσσει ορισμένα αστικά και υπεραστικά ΚΤΕΛ, από φόρους για τα αποθεματικά που είχαν δημιουργήσει για να ανανεώσουν τον στόλο των λεωφορείων τους και δεν το έκαναν.
Σημειώνεται ότι για κάποια (δεν γνωρίζουμε ποια) από αυτές τις επιχειρήσεις ήταν σε εξέλιξη φορολογικός έλεγχος, που επρόκειτο να καταλογίσει φόρο εισοδήματος για τα αποθεματικά που δεν χρησιμοποιήθηκαν για τον σκοπό που σχηματίστηκαν. Από 1.1.2014 με τον Ν. 4172/2013 το αποθεματικό, αν δεν χρησιμοποιηθεί, φορολογείται.
8. Τροπολογία για τριγωνικές συναλλαγές
Η τροπολογία κατατέθηκε στον Ν. 4250/26.3.2014. Στόχος ήταν να σβηστούν πρόστιμα πολλών χιλιάδων ευρώ, που είχαν επιβληθεί μετά από φορολογικούς ελέγχους σε μεγάλους ελληνικούς πετρελαϊκούς και επιχειρηματικούς ομίλους που είχαν πραγματοποιήσει αγορές από off-shore εταιρείες, κατά παράβαση της φορολογικής νομοθεσίας.
Η τροπολογία για το μαχητό τεκμήριο των τριγωνικών συναλλαγών και των πληρωμών σε μη συνεργάσιμα κράτη κατατέθηκε για τρίτη φορά στη Βουλή. Προγενέστερα είχε κατατεθεί στη συζήτηση της ψήφισης των παρακάτω νόμων: Ν. 4211/2013, Ν. 4225/2014.
9. Αναβολή του ειδικού φόρου 20% στα έσοδα από τηλεοπτικές διαφημίσεις (αφορά ΜΜΕ)
Η σχετική τροπολογία κατατέθηκε στον Ν. 4223/31.12.2013 για τον ΕΝΦΙΑ, αναβάλλοντας την επιβολή του φόρου 20% στα έσοδα από τηλεοπτικές διαφημίσεις για τέταρτη φορά!
Ιστορικό
Ο φόρος θεσπίστηκε με τον Ν. 3845/06.05.2010 και προέβλεπε την επιβολή του από την 1.1.2011.
Πρώτη αναβολή με τον Ν. 3899/17.12.2010 για 01.01.2012.
Δεύτερη αναβολή με τον Ν. 4047/23.2.2012 για 01.01.2013.
Τρίτη αναβολή με τον Ν. 4047/23.2.2012 για 01.01.2014.
Τέταρτη αναβολή με τον Ν 4223/31.12.2013 για 01.01.2015.
10. Αλλαγή στον τρόπο ελέγχου φυσικών προσώπων που είναι στις λίστες ή έστειλαν εμβάσματα στο εξωτερικό
Η τροπολογία κατατέθηκε στο Ν. 4203/01.11.2013, προκειμένου να παραταθεί η παραγραφή σοβαρών φορολογικών υποθέσεων για λίστες που είχαν σταλεί από το εξωτερικό, π.χ. λίστα Λαγκάρντ, και όσων διεξάγονται με εισαγγελική παραγγελία. Πολύ καλά έως εδώ.
Η δεύτερη παράγραφος της τροπολογίας όμως προβλέπει αλλαγές στον τρόπο που θα γίνονται πλέον οι έλεγχοι αυτοί. Ο έλεγχος θα περιορίζεται "σε ένα ή περισσότερα συγκεκριμένα θέματα και αντικείμενα", επειδή, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση η διαδικασία είναι λιγότερο χρονοβόρα, με αποτέλεσμα να γίνουν περισσότεροι έλεγχοι.
Ο ισχυρισμός επιφανειακά φαίνεται σωστός. Αλλά σημαίνει επίσης ότι μια εντολή ελέγχου για υπόθεση εμβάσματος θα μπορεί να εκδίδεται π.χ. μόνο για τη χρήση που έβγαλε τα χρήματα στο εξωτερικό και μόνο για τον συγκεκριμένο λογαριασμό, που προέκυψε επιβαρυντικό στοιχείο. Χωρίς να εξετάζεται τι έγινε τα προηγούμενα ή τα επόμενα χρόνια, ώστε να διαπιστώνεται τυχόν αδικαιολόγητος πλουτισμός - φοροδιαφυγή.
11.Τροπολογία με αναδρομική ισχύ για υποθέσεις εφοπλιστών που ελέγχονταν οι φορολογικές δηλώσεις τους
Η τροπολογία κατατέθηκε στον Ν. 4141/05.4.2013, αφού είχε ολοκληρωθεί η συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών.
Σημειώνεται ότι για πρώτη φορά ήταν σε εξέλιξη ή εκκρεμούσαν στο Κέντρο Ελέγχου Μεγάλου Πλούτου φορολογικοί έλεγχοι σε εφοπλιστές και επρόκειτο να καταλογιστούν στους ελεγχόμενους φόροι εκατομμυρίων, για παρατυπίες στην εισαγωγή συναλλάγματος ή από ακάλυπτα τεκμήρια.
Με μια σειρά από διατάξεις που, σύμφωνα με τον νόμο, έχουν αναδρομική ισχύ εφόσον και εφαρμόζονται στις εκκρεμείς υποθέσεις ελέγχων εισοδήματος, η κυβέρνηση εγγυάται στους εφοπλιστές ότι δεν θα φορολογηθούν στο παρόν ή το μέλλον. Οι εφοπλιστές από το Σύνταγμα απαλλάσσονται της φορολογίας εισοδήματος για το εισόδημα που αποκτούν από την εκμετάλλευση πλοίων.
Το εισόδημά τους μπορούσαν να το εισάγουν στη χώρα, αλλά με συγκεκριμένη διαδικασία εισαγωγής συναλλάγματος, για να είναι αφορολόγητο. Για τα υπόλοιπα εισοδήματα που τυχόν αποκτούν, εισόδημα από κινητές αξίες, από ακίνητα κ.λπ., πρέπει να φορολογηθούν. Οι νέες διατάξεις προβλέπουν ότι: μπορούν να παίρνουν μέρισμα όχι μόνο από εταιρείες πλοίων, αλλά και από εταιρεία χαρτοφυλακίου (holding company), αρκεί αυτή ανάμεσα στις άλλες κερδοσκοπικές της δραστηριότητες (χρηματιστήριο, επενδύσεις σε ακίνητα κ.λπ.) να κατέχει η ίδια ή να συμμετέχει σε άλλη εταιρεία που έχει και μετοχές σε πλοίο. Επομένως αρκεί η εταιρεία holding να βεβαιώνει ότι το συνολικό μέρισμα προέρχεται από πλοίο για να είναι αφορολόγητο, το οποίο δεν είναι δυνατό να ελεγχθεί επειδή η έδρα τους βρίσκεται κάπου με χαλαρό φορολογικό καθεστώς. Η διαχειρίστρια εταιρεία πλοίου (συνήθως είναι συμφερόντων του εφοπλιστή) δεν είναι υποχρεωμένη πλέον να καταχωρεί στα βιβλία της το μέρισμα που δίνει, ώστε αυτό να αναγνωρίζεται φορολογικά ως αφορολόγητο.
Συνολικά θα λέγαμε "Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει" στην υγεία των κορόιδων.
12. Απαλλαγή των σκαφών αναψυχής από τον ετήσιο φόρο πολυτελούς διαβίωσης
Το υπουργείο Οικονομικών αποφάσισε να εξαιρέσει τα σκάφη αναψυχής από τον ετήσιο φόρο πολυτελούς διαβίωσης που ψηφίστηκε με τον Νόμο 4111/25.1.2013 (ίσχυσε αναδρομικά για το 2012).
Αντισταθμιστικά, μετά από πολύμηνη αναμονή, ψηφίστηκε τροπολογία στο σ/ν "Κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου" "Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των εξαιρετικά επειγουσών και απρόβλεπτων αναγκών της 'Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Α.Ε.'", με την οποία επιβλήθηκε στα σκάφη αναψυχής, τέλος πλόων και παραμονής. (Ν. 4211/28.11.2013).
Τελικά ένα δωδεκάμετρο σκάφος θα πληρώσει 1.200 ευρώ ετήσιο τέλος πλόων και παραμονής (100 ευρώ ανά μέτρο), δηλαδή πολύ λιγότερα από ένα αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού, το οποίο επιβαρύνεται και με τέλη κυκλοφορίας και με φόρο πολυτελείας!
* Η Παναγιώτα Μπούρα είναι οικονομολόγος, επιστημονική συνεργάτης της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ
Από την ΑΥΓΗ
Την ίδια περίοδο που οι πολίτες στενάζουν από τη βάρβαρη φορολογική επιδρομή, ορισμένοι «φίλοι και γνωστοί» απολαμβάνουν προκλητικές φορολογικές διατάξεις, οι οποίες κατατίθενται σαν αθώες τροπολογίες, αλλά κοστίζουν στο Δημόσιο πολλά εκατομμύρια ευρώ! Από τη θέση του επιστημονικού συνεργάτη της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω όλη τη σκανδαλώδη διαδικασία, την οποία και κατέγραψα στο κείμενο που ακολουθεί.
Επισημαίνω ότι η καταγραφή αφορά τις πιο σημαντικές υποθέσεις φορολογικού περιεχομένου.
Δώδεκα χαριστικές φορολογικές διατάξεις από 1.1.2013 μέχρι 8.10.2014
1. Τροπολογία με την οποία έγινε εθελοντική η έκτακτη εισφορά των εφοπλιστών
Η τροπολογία κατατέθηκε στον Ν. 4302/8.10.2014. Με την τροπολογία έγινε εθελοντική η υποχρεωτική εισφορά των εφοπλιστών, για να πληρώσουν σε τέσσερα χρόνια 420 εκατ. ευρώ συνολικά.
2. Απαλλαγή ΠΑΕ από προσκόμιση φορολογικής ενημερότητας κατά παρέκκλιση της φορολογικής νομοθεσίας
Η τροπολογία κατατέθηκε στον Ν. 4282/29.08.2014 και ευνοεί τρεις συγκεκριμένες ποδοσφαιρικές ομάδες, προκειμένου να εξασφαλίσουν πιστοποιητικό συμμετοχής στο πρωτάθλημα.
3. Κυβερνητικό μπόνους προς τη μιντιακή διαπλοκή
Η τροπολογία 22 σελίδων κατατέθηκε στον Ν.4279/8.8.2014. Με αυτή η κυβέρνηση άνοιξε τον δρόμο για τη συγχώνευση ΔΟΛ και Πήγασου αλλάζοντας τη νομοθεσία για τις συγχωνεύσεις, κάθετες και οριζόντιες, επιτρέποντας τις συνέργειες, παραβιάζοντας τον νόμο περί ανταγωνισμού. Επίσης έφερε αλλαγές στον υπολογισμό του αγγελιοσήμου των διαφημίσεων.
4. Ναυπηγεία Σύρου - απαλλαγή από προσκόμιση ασφαλιστικής ενημερότητας - ποινικές ευθύνες
Η τροπολογία που κατατέθηκε στον N. 4267/12.06.2014 προβλέπει ότι τα Ναυπηγεία Σύρου θα μπορούν να έχουν αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας μέχρι τις 30 Ιουνίου 2017. Η έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας αποτελεί προϋπόθεση για να εισρεύσουν στο Νεώριο περί τα 2,5 εκατ. ευρώ από εργασίες κατασκευής δεξαμενών του πολεμικού ναυτικού.
Όπως προκύπτει από την τροπολογία και τη συνοδευτική έκθεση, τα Ναυπηγεία Σύρου οφείλουν συνολικά 10 εκατ. ευρώ.
Με την ίδια τροπολογία, παράλληλα, αναστέλλονται μέχρι τις 30 Ιουνίου 2017 όλες οι πράξεις διοικητικής ή αναγκαστικής εκτέλεσης για τις συγκεκριμένες οφειλές, κάθε ποινική δίωξη σε βάρος των υπευθύνων (φυλάκιση ή χρηματική ποινή) και παράλληλα παρατείνεται μέχρι τις 30 Ιουνίου 2015 (έληξε στις 31.12.2013) η προθεσμία αναστολής λήψης αναγκαστικών μέτρων κατά επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στους τομείς ναυπήγησης, μετατροπής, επισκευής και συντήρησης πλοίων για οφειλές προς το ΙΚΑ και λοιπούς ασφαλιστικούς φορείς που εποπτεύονται από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
5. Μέγαρο Μουσικής. Απαλλαγή από προσκόμιση φορολογικής - ασφαλιστικής ενημερότητας - από συμψηφισμό χρεών
Η τροπολογία κατατέθηκε στον Ν. 4262/10.5.2014 και προβλέπει μεταξύ άλλων την απαλλαγή του Μεγάρου Μουσικής της Αθήνας, από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας για τα χρέη του προς το Ελληνικό Δημόσιο, το ΙΚΑ ή άλλους ασφαλιστικούς οργανισμούς, για όλες τις πράξεις και συναλλαγές, πλην της μεταβίβασης ακινήτου ιδιοκτησίας του.
Με την ίδια ρύθμιση ορίζεται σκανδαλωδώς ότι δεν επιτρέπεται η διενέργεια κανενός συμψηφισμού σε βάρος του Μεγάρου Μουσικής για βεβαιωμένες χρηματικές απαιτήσεις του Δημοσίου ή ασφαλιστικών Οργανισμών κατά του Μεγάρου.
6. Ρυθμίσεις για ξένες δικηγορικές εταιρείες με αναδρομική ισχύ
Στον μνημονιακό Ν. 4254/7.4.2014 συμπεριλαμβάνεται διάταξη με την οποία άλλαξε αναδρομικά ο νόμος που ίσχυε 20 χρόνια (Ν. 2238/1994) και έχει πλέον καταργηθεί και εισάγει ειδική πρόβλεψη για τις αλλοδαπές δικηγορικές εταιρείες. Νομοθέτησαν με αναδρομική ισχύ για καταργημένο νόμο και για όλη τη διάρκειά του, δηλαδή 20 χρόνια!
Έως την κατάργηση του Ν. 2238/94 τα παραρτήματα των αλλοδαπών δικηγορικών εταιρειών φορολογούνταν, όπως, όλες οι αλλοδαπές επιχειρήσεις ως Α.Ε., με αποτέλεσμα να έχουν μεγαλύτερη συνολική φορολογική επιβάρυνση από τις αντίστοιχες ελληνικές εταιρείες δικηγόρων που λειτουργούσαν ως αστικές εταιρείες. Η επιβάρυνση οφειλόταν τόσο στον υψηλότερο μεσοσταθμικά συντελεστή φορολογίας όσο και σε περιορισμούς στην αναγνώριση εξόδων που τιμολογούσε η μητρική εταιρεία.
Πλέον όσα παραρτήματα πλήρωναν κανονικά τους φόρους τους θα ζητήσουν επιστροφή.
Το ίδιο θα συμβεί και στις περιπτώσεις που δεν είχαν πληρώσει τους φόρους που τους αναλογούσαν και αφού οι υποθέσεις ελέγχθηκαν καταλογίστηκαν φόροι.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το Δημόσιο θα υποχρεωθεί να επιστρέψει έως 20 εκατ. ευρώ. Επιπλέον έξι ξένες δικηγορικές εταιρείες που αναλαμβάνουν δουλειές στη χώρα μας για τράπεζες, ναυτιλιακές, αποκρατικοποιήσεις κ.λπ. δεν έχουν αποδώσει τον αναλογούντα φόρο κέρδη τους στην Ελλάδα. Παρά το νομικό τους οπλοστάσιο και το καλά αμειβόμενο εξειδικευμένο προσωπικό που διαθέτουν, οι ελληνικές αρχές τις ανάγκασαν να πληρώσουν και αυτές για τα κέρδη που έκρυβαν από τα γραφεία τους στην Ελλάδα. Οι έρευνες έφτασαν μέχρι το Λονδίνο και αφού οι υποθέσεις ελέγχθηκαν, καταλογίστηκαν φόροι 6 εκατ. ευρώ, ενώ δεσμεύτηκαν οι τραπεζικοί λογαριασμοί των εταιρειών στη χώρα μας.
7. Χάρισαν φόρους σε ΚΤΕΛ
Στον ίδιο νόμο με την παραπάνω ρύθμιση (Ν. 4254/7.4.2014), συμπεριλαμβάνεται διάταξη με αναδρομική ισχύ από το 2001, που απαλλάσσει ορισμένα αστικά και υπεραστικά ΚΤΕΛ, από φόρους για τα αποθεματικά που είχαν δημιουργήσει για να ανανεώσουν τον στόλο των λεωφορείων τους και δεν το έκαναν.
Σημειώνεται ότι για κάποια (δεν γνωρίζουμε ποια) από αυτές τις επιχειρήσεις ήταν σε εξέλιξη φορολογικός έλεγχος, που επρόκειτο να καταλογίσει φόρο εισοδήματος για τα αποθεματικά που δεν χρησιμοποιήθηκαν για τον σκοπό που σχηματίστηκαν. Από 1.1.2014 με τον Ν. 4172/2013 το αποθεματικό, αν δεν χρησιμοποιηθεί, φορολογείται.
8. Τροπολογία για τριγωνικές συναλλαγές
Η τροπολογία κατατέθηκε στον Ν. 4250/26.3.2014. Στόχος ήταν να σβηστούν πρόστιμα πολλών χιλιάδων ευρώ, που είχαν επιβληθεί μετά από φορολογικούς ελέγχους σε μεγάλους ελληνικούς πετρελαϊκούς και επιχειρηματικούς ομίλους που είχαν πραγματοποιήσει αγορές από off-shore εταιρείες, κατά παράβαση της φορολογικής νομοθεσίας.
Η τροπολογία για το μαχητό τεκμήριο των τριγωνικών συναλλαγών και των πληρωμών σε μη συνεργάσιμα κράτη κατατέθηκε για τρίτη φορά στη Βουλή. Προγενέστερα είχε κατατεθεί στη συζήτηση της ψήφισης των παρακάτω νόμων: Ν. 4211/2013, Ν. 4225/2014.
9. Αναβολή του ειδικού φόρου 20% στα έσοδα από τηλεοπτικές διαφημίσεις (αφορά ΜΜΕ)
Η σχετική τροπολογία κατατέθηκε στον Ν. 4223/31.12.2013 για τον ΕΝΦΙΑ, αναβάλλοντας την επιβολή του φόρου 20% στα έσοδα από τηλεοπτικές διαφημίσεις για τέταρτη φορά!
Ιστορικό
Ο φόρος θεσπίστηκε με τον Ν. 3845/06.05.2010 και προέβλεπε την επιβολή του από την 1.1.2011.
Πρώτη αναβολή με τον Ν. 3899/17.12.2010 για 01.01.2012.
Δεύτερη αναβολή με τον Ν. 4047/23.2.2012 για 01.01.2013.
Τρίτη αναβολή με τον Ν. 4047/23.2.2012 για 01.01.2014.
Τέταρτη αναβολή με τον Ν 4223/31.12.2013 για 01.01.2015.
10. Αλλαγή στον τρόπο ελέγχου φυσικών προσώπων που είναι στις λίστες ή έστειλαν εμβάσματα στο εξωτερικό
Η τροπολογία κατατέθηκε στο Ν. 4203/01.11.2013, προκειμένου να παραταθεί η παραγραφή σοβαρών φορολογικών υποθέσεων για λίστες που είχαν σταλεί από το εξωτερικό, π.χ. λίστα Λαγκάρντ, και όσων διεξάγονται με εισαγγελική παραγγελία. Πολύ καλά έως εδώ.
Η δεύτερη παράγραφος της τροπολογίας όμως προβλέπει αλλαγές στον τρόπο που θα γίνονται πλέον οι έλεγχοι αυτοί. Ο έλεγχος θα περιορίζεται "σε ένα ή περισσότερα συγκεκριμένα θέματα και αντικείμενα", επειδή, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση η διαδικασία είναι λιγότερο χρονοβόρα, με αποτέλεσμα να γίνουν περισσότεροι έλεγχοι.
Ο ισχυρισμός επιφανειακά φαίνεται σωστός. Αλλά σημαίνει επίσης ότι μια εντολή ελέγχου για υπόθεση εμβάσματος θα μπορεί να εκδίδεται π.χ. μόνο για τη χρήση που έβγαλε τα χρήματα στο εξωτερικό και μόνο για τον συγκεκριμένο λογαριασμό, που προέκυψε επιβαρυντικό στοιχείο. Χωρίς να εξετάζεται τι έγινε τα προηγούμενα ή τα επόμενα χρόνια, ώστε να διαπιστώνεται τυχόν αδικαιολόγητος πλουτισμός - φοροδιαφυγή.
11.Τροπολογία με αναδρομική ισχύ για υποθέσεις εφοπλιστών που ελέγχονταν οι φορολογικές δηλώσεις τους
Η τροπολογία κατατέθηκε στον Ν. 4141/05.4.2013, αφού είχε ολοκληρωθεί η συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών.
Σημειώνεται ότι για πρώτη φορά ήταν σε εξέλιξη ή εκκρεμούσαν στο Κέντρο Ελέγχου Μεγάλου Πλούτου φορολογικοί έλεγχοι σε εφοπλιστές και επρόκειτο να καταλογιστούν στους ελεγχόμενους φόροι εκατομμυρίων, για παρατυπίες στην εισαγωγή συναλλάγματος ή από ακάλυπτα τεκμήρια.
Με μια σειρά από διατάξεις που, σύμφωνα με τον νόμο, έχουν αναδρομική ισχύ εφόσον και εφαρμόζονται στις εκκρεμείς υποθέσεις ελέγχων εισοδήματος, η κυβέρνηση εγγυάται στους εφοπλιστές ότι δεν θα φορολογηθούν στο παρόν ή το μέλλον. Οι εφοπλιστές από το Σύνταγμα απαλλάσσονται της φορολογίας εισοδήματος για το εισόδημα που αποκτούν από την εκμετάλλευση πλοίων.
Το εισόδημά τους μπορούσαν να το εισάγουν στη χώρα, αλλά με συγκεκριμένη διαδικασία εισαγωγής συναλλάγματος, για να είναι αφορολόγητο. Για τα υπόλοιπα εισοδήματα που τυχόν αποκτούν, εισόδημα από κινητές αξίες, από ακίνητα κ.λπ., πρέπει να φορολογηθούν. Οι νέες διατάξεις προβλέπουν ότι: μπορούν να παίρνουν μέρισμα όχι μόνο από εταιρείες πλοίων, αλλά και από εταιρεία χαρτοφυλακίου (holding company), αρκεί αυτή ανάμεσα στις άλλες κερδοσκοπικές της δραστηριότητες (χρηματιστήριο, επενδύσεις σε ακίνητα κ.λπ.) να κατέχει η ίδια ή να συμμετέχει σε άλλη εταιρεία που έχει και μετοχές σε πλοίο. Επομένως αρκεί η εταιρεία holding να βεβαιώνει ότι το συνολικό μέρισμα προέρχεται από πλοίο για να είναι αφορολόγητο, το οποίο δεν είναι δυνατό να ελεγχθεί επειδή η έδρα τους βρίσκεται κάπου με χαλαρό φορολογικό καθεστώς. Η διαχειρίστρια εταιρεία πλοίου (συνήθως είναι συμφερόντων του εφοπλιστή) δεν είναι υποχρεωμένη πλέον να καταχωρεί στα βιβλία της το μέρισμα που δίνει, ώστε αυτό να αναγνωρίζεται φορολογικά ως αφορολόγητο.
Συνολικά θα λέγαμε "Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει" στην υγεία των κορόιδων.
12. Απαλλαγή των σκαφών αναψυχής από τον ετήσιο φόρο πολυτελούς διαβίωσης
Το υπουργείο Οικονομικών αποφάσισε να εξαιρέσει τα σκάφη αναψυχής από τον ετήσιο φόρο πολυτελούς διαβίωσης που ψηφίστηκε με τον Νόμο 4111/25.1.2013 (ίσχυσε αναδρομικά για το 2012).
Αντισταθμιστικά, μετά από πολύμηνη αναμονή, ψηφίστηκε τροπολογία στο σ/ν "Κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου" "Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των εξαιρετικά επειγουσών και απρόβλεπτων αναγκών της 'Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Α.Ε.'", με την οποία επιβλήθηκε στα σκάφη αναψυχής, τέλος πλόων και παραμονής. (Ν. 4211/28.11.2013).
Τελικά ένα δωδεκάμετρο σκάφος θα πληρώσει 1.200 ευρώ ετήσιο τέλος πλόων και παραμονής (100 ευρώ ανά μέτρο), δηλαδή πολύ λιγότερα από ένα αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού, το οποίο επιβαρύνεται και με τέλη κυκλοφορίας και με φόρο πολυτελείας!
* Η Παναγιώτα Μπούρα είναι οικονομολόγος, επιστημονική συνεργάτης της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ
Από την ΑΥΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου