Πέμπτη 17 Μαρτίου 2016

Το Μανιφέστο του Κοινωνισμού (Παιδεία)

Του Κωστή Ανετάκη


Μέρος Δεύτερο: Στρατηγικό Σχέδιο


Παιδεία


Δεν νοείται αυτόνομη και προοδευτική πολιτεία, δεν υπάρχει δημοκρατία, δίχως παιδεία που να εξασφαλίζει τη συνέχειά της. Πέρα από την παιδευτική λειτουργία που έχει η ίδια η συμμετοχή στους δημοκρατικούς θεσμούς, οραματιζόμαστε ένα σύστημα παιδείας που θα παράγει ανθρώπους λεύτερους στο νου, μυαλά ανοικτά και λειτουργικά, δημοκρατικούς αριστοτελικούς πολίτες, έτοιμους να κυβερνήσουν και να κυβερνηθούν, όχι πειθήνιους υπηκόους κι άβουλα ενεργούμενα.

Το δικό μας σύστημα παιδείας θα προωθεί τη δημιουργικότητα και την αγάπη για τη μάθηση, ενώ θα εχθρεύεται την αποστήθιση. Θα οικοδομεί την κριτική σκέψη και θ’ αποφεύγει τις από καθέδρας αυθεντίες. Θα προάγει τα ελληνικά γράμματα, δίχως προγονοπληξία, χωρίς ανόητο στόμφο.

Θα διδάσκει τις επιστήμες με τρόπο που να εμβαθύνει στην ουσία τους και στην κατανόηση των βασικών τους αρχών κι εννοιών, αφήνοντας κατά μέρος τις υπερβολικές λεπτομέρειες, που μπορεί πια κανείς ν’ ανακαλέσει με το πάτημα μερικών πλήκτρων στον υπολογιστή.

Ένα σύστημα χωρίς αυταρχισμό στη δομή του, που θα διδάσκει στην πράξη τις αρχές της δημοκρατίας και θα βγάζει ανθρώπους κοινωνικούς και μορφωμένους, με τα δεδομένα και τις απαιτήσεις του 21ου αιώνα. Που θα προάγει την αριστεία, μαζί με τη συνεργατικότητα, δίχως το άγος του ανταγωνισμού που σήμερα φορτώνουμε στα παιδιά μας, από τις πιο τρυφερές τους ηλικίες.

Οι άριστοι θα βοηθούν και τους υπόλοιπους ν’ αριστεύσουν ως ομάδα κι όχι ως μεμονωμένα άτομα. Τα παιδιά θα μάθουν ότι ο καθένας έχει το δικό του χάρισμα, που αν αξιοποιηθεί σωστά, μπορεί να γίνει ένα σημαντικό πλεονέκτημα για την ομάδα του και θα βοηθούνται ν’ ανακαλύψουν τη δική τους ιδιαίτερη ικανότητα.

Πολλοί έχουν θαυμάσει το μοντέλο των Φιλανδών, που θεωρείται το καλύτερο του κόσμου. Τι να το κάνει κανείς όμως το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα, όταν αυτό παράγει φασίστες, όπως οι βόρειοι άσπονδοι φίλοι μας; Εμείς ζητάμε ν’ αποδείξουμε ότι ένα πραγματικά πετυχημένο πρότυπο παιδείας είναι αυτό που διδάσκει δημοκρατία και παράγει λεύτερους ανθρώπους. Δεν θα θέλαμε να επεκταθούμε σε τεχνικές λεπτομέρειες. Θα παραπέμψουμε ωστόσο στη δουλειά του Ινδού παιδαγωγού Σουγκάτα Μίτρα, για όποιον ενδιαφέρεται να δει τις βασικές αρχές που διέπουν τη σκέψη μας, πάνω σ’ αυτό το θέμα, τη μάθηση του σήμερα κι όχι αυτήν των απελθόντων αιώνων:

sugata_mitra_build_a_school_in_the_cloud`

sugata_mitra_the_child_driven_education

Θα μπορούσαμε να πούμε σχηματικά ότι σε ανθρώπους σαν αυτόν θα αναθέσουμε το σχεδιασμό του προτύπου της παιδείας, στην Ελληνική Πολιτεία.

Η δημοσίευση γίνεται ταυτόχρονα στην Σφήκα στον Άνεμο Αντίστασης και στο Great Chaos

Σημείωση: Το παραπάνω σύγγραμμα δεν θεωρείται ως θέσφατο αλλά αποτελεί την δική μας συνεισφορά στο ενιαίο δημοκρατικό κίνημα και είναι ανοικτό σε ευρεία διαβούλευση...

Συνεχίζεται

Κατεβάστε ολόκληρο το Μανιφέστο του Κοινωνισμού, από ΕΔΩ

Διαβάστε όλα τα δημοσιευμένα κείμενα ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου