Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου 2024

Ανθρακες (και) ο ... υβριδικός θησαυρός

Κόσμος



Πριν από μερικά χρόνια, τα υβριδικά αυτοκίνητα ήταν αυτά που θα «έσωζαν» τον πλανήτη από βέβαιη καταστροφή, αφού τα «παλιά» και ρυπογόνα καύσιμα (βενζίνη και ντίζελ) επιβάρυναν πολύ την ατμόσφαιρα με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Μια τεράστια καμπάνια προώθησης της υβριδικής τεχνολογίας ξεκίνησε σε όλο τον κόσμο, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να τρίβουν τα χέρια τους για τις πωλήσεις αυτοκινήτων κατά πολύ ακριβότερων σε σχέση με τη συμβατική τεχνολογία, με τη στήριξη βέβαια κρατών και κυβερνήσεων, που πρόβλεψαν απαλλαγές από τέλη κυκλοφορίας και δακτύλιο, φοροαπαλλαγές και άλλες διευκολύνσεις για τους κατόχους υβριδικών οχημάτων. Οι δρόμοι κατακλύστηκαν από τα περίφημα SUV αυτοκίνητα, που στη συντριπτική πλειοψηφία τους είναι υβριδικά. Στα απόνερα αυτής της «μετάβασης», δεν έλειψαν και τα διάφορα σκάνδαλα με τις εκπομπές ρύπων, με υπόβαθρο τους ανταγωνισμούς ανάμεσα στα μεγαθήρια της αυτοκινητοβιομηχανίας, ανάλογα με τα ιδιαίτερα συμφέροντα και τις δυνατότητες προσαρμογής τους στη νέα τεχνολογία.

Τώρα, μια έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου έρχεται να επιβεβαιώσει πως ήταν ...άνθρακες ο (υβριδικός) θησαυρός. Τα επιβατικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην ΕΕ εξακολουθούν - σύμφωνα με την έκθεση - να εκπέμπουν τις ίδιες ποσότητες CO2 όπως και πριν από 12 χρόνια! Ειδικά σε ό,τι αφορά τα υβριδικά αυτοκίνητα, αποκαλύπτεται ότι δεν είναι λιγότερο ρυπογόνα από τα συμβατικά! Αυτό συμβαίνει επειδή η υβριδική τεχνολογία απαιτεί μεγαλύτερους κινητήρες και άρα ογκωδέστερα και βαρύτερα αμαξώματα. Για να κινηθούν, χρειάζεται επομένως μεγαλύτερη Ενέργεια και άρα περισσότερα καύσιμα. Ετσι παράγονται και περισσότεροι ρύποι. Αλλά και τα συμβατικά αυτοκίνητα - αντιπροσωπεύουν το 75% των νέων ταξινομήσεων, επειδή παραμένουν συγκριτικά φτηνότερα από τα υβριδικά και τα ηλεκτροκίνητα - τείνουν να γίνουν μεγαλύτερα και βαρύτερα, ακολουθώντας τις σχεδιαστικές τάσεις και την τεχνολογική εξέλιξη των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Σύμφωνα με την έκθεση, η μάζα όλων των οχημάτων έχει αυξηθεί κατά περίπου 10% (μ.ό.) την τελευταία δεκαετία και οι ισχυρότεροι κινητήρες κατά 25%, με συνέπεια οι εκπομπές ρύπων να παραμένουν σταθερές στα ντιζελοκίνητα, ενώ στα βενζινοκίνητα η μείωση είναι οριακή κατά 4,6%.

Το 2021 υπολογιζόταν ότι το 23% των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην ΕΕ προέρχονταν από τις Μεταφορές. Πάνω από το μισό αυτού του αριθμού αναλογούσε στα επιβατικά αυτοκίνητα. Ομως η «μεταβατική» υβριδική τεχνολογία είχε χαρακτηριστεί «χαμηλών εκπομπών ρύπων» από την ΕΕ και γι' αυτόν τον λόγο απολάμβανε μια σειρά προνόμια σε σύγκριση με τη συμβατική τεχνολογία. Για παράδειγμα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες γλίτωναν τα «πρόστιμα» για την υπέρβαση των ορίων στους ρύπους, τα οποία έτσι κι αλλιώς καταλήγουν στον αγοραστή του αυτοκινήτου. Και μόνο απ' αυτό το μέτρο, εξοικονόμησαν πάνω από 13 δισ. ευρώ το 2022! Κι όχι μόνο αυτό: Παρά τα νέα δεδομένα, τα υβριδικά οχήματα με ρευματολήπτη θα εξακολουθήσουν να αντιμετωπίζονται ως οχήματα «χαμηλών εκπομπών» τουλάχιστον μέχρι το 2025, αποφέροντας επιπλέον τεράστια κέρδη στους κατασκευαστές και μια καλύτερη θέση στον ανταγωνισμό. Παράλληλα, έχει ήδη ξεκινήσει η συζήτηση για μια νέα αναθεώρηση προς τα πάνω των ορίων για τους ρύπους, προκειμένου να δοθεί ώθηση στην ηλεκτροκίνηση, όπου επικεντρώνονται σε αυτή τη φάση η έρευνα και η παραγωγή όλων σχεδόν των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών.

Ο σχεδιασμός αυτός όμως σκοντάφτει σε μια άλλη αντίφαση της καπιταλιστικής αγοράς: Παρά την αυξητική τάση (1 στα 100 αυτοκίνητα που κατασκευάζονταν το 2018, 1 στα 7 το 2022), η ηλεκτροκίνηση προχωράει με αργούς ρυθμούς, κυρίως λόγω της έλλειψης πρώτων υλών στην κατασκευή μπαταριών, αλλά εξαιτίας και του τεράστιου κόστους που έχει η αγορά ενός τέτοιου αυτοκινήτου για τη συντριπτική πλειοψηφία των λαϊκών στρωμάτων. Είναι επομένως σίγουρο ότι και σ' αυτήν την αναθεώρηση - όπως έγινε και με όλες τις προηγούμενες - θα αποτυπωθεί ο ανταγωνισμός για το μεγαλύτερο κέρδος που υπάρχει παντού: Ανάμεσα στην αυτοκινητοβιομηχανία και σε άλλους κλάδους της παραγωγής, ανάμεσα στις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης, των ΗΠΑ, της Ασίας κ.τ.λ. και βέβαια ανάμεσα στα ξεχωριστά ευρωπαϊκά μονοπώλια, που διεκδικούν το καθένα για τον εαυτό του ένα μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά. Η «πράσινη» οικονομία είναι μια ασύλληπτων διαστάσεων μπίζνα για να «κολλήσει» σε μερικές ...τεχνικές «αστοχίες» στον περιορισμό των ρύπων. Επιβεβαιώνεται για άλλη μια φορά ότι η προστασία του περιβάλλοντος είναι απλά το πρόσχημα για να ανοίξουν νέα πεδία κερδοφορίας, άρα και ανταγωνισμών, στους οποίους επιχειρεί να παρέμβει με τη συγκεκριμένη έκθεση και το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο.

Κ. Μ.


Πηγή: rizospastis.gr



Η Σφήκα: Επιλογές




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου