Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου 2022

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ Μετατρέπει σε κερδοφόρο πεδίο για τους ομίλους την ανάγκη του λαού στις μεταφορές




Στην Ολομέλεια της Βουλής αναμενόταν να ψηφιστεί, χτες το βράδυ, η πλήρης εναρμόνιση της εγχώριας νομοθεσίας με τον Κανονισμό της ΕΕ 1370/2007 που προβλέπει την απελευθέρωση των αστικών συγκοινωνιών, δηλαδή μετατρέπει σε κερδοφόρο πεδίο δράσης για τους επιχειρηματικούς ομίλους την ανάγκη του λαού στις μεταφορές, με τραγικές συνέπειες.

Η ενσωμάτωση του Κανονισμού της ΕΕ έχει κατατεθεί από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών ως νομοσχέδιο, στο οποίο περιέχονται και διατάξεις για τον διαχωρισμό των εταιρειών ΟΣΕ ΑΕ και ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ.

Η σταδιακή εφαρμογή του Κανονισμού έχει ξεκινήσει από το 2013 με τον νόμο 4199 της κυβέρνησης της ΝΔ, συνεχίστηκε το 2018 με τον νόμο 4568 της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, με τα γνωστά μέχρι σήμερα δραματικά αποτελέσματα σε βάρος του λαού, που είναι τα πανάκριβα εισιτήρια, οι ατέλειωτες ώρες αναμονής στις στάσεις, ο συνωστισμός - εν μέσω πανδημίας - σε υποσυντήρητα, ακατάλληλα και επικίνδυνα οχήματα με απανωτές βλάβες, παρά τον πακτωλό εκατομμυρίων που παίρνουν οι εταιρείες leasing που τα νοικιάζουν, οι συνεχείς ανατροπές σε βάρος των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων και η έλλειψη προσωπικού. Πάνω σε αυτό το έδαφος, έρχεται τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ να δώσει τη χαριστική βολή στρώνοντας τον δρόμο για την πλήρη ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών.

Από το πρώτο άρθρο του νομοσχεδίου γίνεται καθαρό ότι αυτό που επιδιώκεται είναι οδικές συγκοινωνίες «με το χαμηλότερο δυνατό κόστος». Με αυτό, όπως ανέδειξε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, σε συνδυασμό με το άρθρο 15 που μιλάει για τον καθορισμό των εισιτηρίων λαμβάνοντας υπόψη «το υπολογιζόμενο συνολικό κόστος» καθώς και το «εύλογο κέρδος της επιχείρησης», γίνεται φανερό τι περιμένει τα λαϊκά στρώματα.

Αλλωστε, και ο αρμόδιος υπουργός, Κ. Καραμανλής, απαντώντας στις επισημάνσεις του ΚΚΕ, δεν έκρυψε λόγια, λέγοντας ότι αυτό που προωθείται στις χερσαίες συγκοινωνίες είναι το ίδιο μοντέλο με αυτό που εφαρμόζεται στις θαλάσσιες. Εκεί δηλαδή όπου οι εφοπλιστές, οι οποίοι έχουν πνιγεί στα κέρδη και στις επιδοτήσεις, έχουν εν πλω σαπάκια και οι νησιώτες κυρίως των δήθεν άγονων γραμμών βλέπουν ακόμα και το καλοκαίρι καράβι με το κιάλι.

Ο ΣΥΡΙΖΑ αφού συνέβαλε καθοριστικά σε αυτήν την εξέλιξη και έδωσε ποσοστό του μεταφορικού έργου σε ιδιώτες - με την κυβέρνηση της ΝΔ προ ημερών να τους δίνει με νομοσχέδιο ακόμα 25% - αυτό που βρήκε να πει μέσω του εισηγητή του, Χρ. Γιαννούλη ήταν «ναι» στην απελευθέρωση, δηλαδή την ιδιωτικοποίηση αλλά ...«με διαφάνεια», και «ισότιμη δυνατότητα συμμετοχής σε αυτές τις δραστηριότητες» και άλλων επιχειρηματικών ομίλων πέρα από τα ΚΤΕΛ... Μετά, σε ένα ρεσιτάλ κοροϊδίας, κατέθεσε τροπολογία για να υπερασπιστεί τάχα τις θέσεις εργασίας και τα δικαιώματα των εργαζομένων. «Ναι» στην «απελευθέρωση των συγκοινωνιών αλλά με όρους» ήταν η στάση και των άλλων αστικών κομμάτων.

Οσον αφορά τον διαχωρισμό ΟΣΕ - ΕΡΓΟΣΕ, ο υπουργός ανέφερε ότι αυτό αφορά τη γρήγορη ολοκλήρωση των έργων για τη διασύνδεση του σιδηρόδρομου με τα λιμάνια, όπως της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και κυρίως της Αλεξανδρούπολης, ώστε να γίνει «ένα λιμάνι κόμβος μεταφορών και υποδομών και άρα κόμβος ενεργειακός για την ευρύτερη περιοχή», σύμφωνα με τις επιδιώξεις της αστικής τάξης. Πρόσθεσε πως «νομίζω ότι όλοι σε αυτή την αίθουσα καταλαβαίνετε τον εθνικό ρόλο που παίζει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης», εννοώντας προφανώς για τους αμερικανοΝΑΤΟικούς σχεδιασμούς.

Αλίμονο ειδικά σε αυτούς που μένουν σε απομακρυσμένες περιοχές, με μη επικερδείς γραμμές

Ο Γιάννης Δελής, καταψηφίζοντας το νομοσχέδιο, παρουσίασε στην Ολομέλεια τα άρθρα του νομοσχεδίου. Ανέφερε ότι γίνεται «καθαρά λόγος για τη χορήγηση αποκλειστικών δικαιωμάτων εκμετάλλευσης δημόσιων τακτικών υπεραστικών και αστικών γραμμών ή δικτύων για τις επιχειρήσεις - παραχωρησιούχους που θα αναλάβουν αυτό το συγκοινωνιακό έργο», καθορίζονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες και προβλέπονται οι σχετικές αποζημιώσεις, δηλαδή επιδοτήσεις για σίγουρο κέρδος όσον αφορά τις τάχα «άγονες» γραμμές.

Στο νομοσχέδιο σημειώνεται ότι ο σχετικός σχεδιασμός απλώς «λαμβάνει υπόψη» και όχι ότι «καλύπτει απόλυτα» τις ειδικές ανάγκες μετακίνησης των εργαζομένων στις δουλειές τους, των μαθητών ή εκπαιδευομένων προς τα σχολεία και κέντρα εκπαίδευσης, των ατόμων με αναπηρία και των στρατευσίμων που υπηρετούν τη θητεία τους.

Στο άρθρο 9 διευκρινίζεται ότι «η οικονομική βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και η επιβατική κίνηση είναι αυτά που καθορίζουν τη λειτουργία μιας συγκοινωνιακής γραμμής. Με λίγα λόγια, αλίμονο σε όσους μένουν σε απομακρυσμένες και αραιοκατοικημένες περιοχές», ανέφερε ο Γ. Δελής.

Περιγράφονται τα πρόστιμα - ψίχουλα σε βάρος των ιδιωτών αν αθετήσουν τις συμβατικές τους υποχρεώσεις, δηλαδή αν αφήσουν στον εφιάλτη της απομόνωσης ολόκληρες περιοχές κ.ο.κ., ενώ μετέφερε τα πάνδημα αιτήματα για φτηνές, σύγχρονες, ασφαλείς αστικές συγκοινωνίες που να ικανοποιούν πλήρως τις λαϊκές ανάγκες.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος τόνισε ότι προωθείται μια περαιτέρω προσπάθεια προσαρμογής της νομοθεσίας στον ευρωπαϊκό Κανονισμό για τις μεταφορές που αποτελεί και ύμνο στην επιχειρηματική δράση στον τομέα μεταφορών και εμπορευματοποιεί ακόμα περισσότερο τις κοινωνικές ανάγκες για τις μεταφορές.

Εδειξε με συγκεκριμένα στοιχεία, όπως, για παράδειγμα, το ΚΤΕΛ Αχαΐας, ότι τα δρομολόγια και η συχνότητα καθορίζονται με βάση αποκλειστικά και μόνο την κερδοφορία, εικόνα που θα γίνει ακόμα χειρότερη με τα όσα προβλέπονται στο νομοσχέδιο.

Οσο για τον διαχωρισμό ΟΣΕ - ΕΡΓΟΣΕ αναφέρθηκε στη διάταξη που προβλέπει μεταφορά προσωπικού από τη μία εταιρεία στην άλλη για να καλύπτεται έως το 65% των κενών οργανικών θέσεων, τονίζοντας ότι αυτό σημαίνει εντατικοποίηση, χαμηλές αποδοχές, αύξηση του βαθμού εκμετάλλευσης.

Επισήμανε ότι υπάρχει συμφωνία ανάμεσα σε ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ που προσπαθούν να βρουν ψευδεπίγραφες διαφοροποιήσεις, τάχα για το αν η κυβέρνηση προχωρά σε πραγματική απελευθέρωση. Ενώ τόνισε ότι είναι πρόκληση να καβγαδίζουν για τον σιδηρόδρομο όταν όλοι το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι όχι αν καλύπτονται οι λαϊκές ανάγκες, αλλά αν εξυπηρετεί τη μετατροπή της χώρας σε διαμετακομιστικό κόμβο, συνδέεται με τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών και ικανοποιούνται οι δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα στο πλαίσιο των ιμπεριαλιστικών σχεδιασμών.

Κατέθεσε την πρόταση του ΚΚΕ για συγκοινωνίες που να εξυπηρετούν τον λαό τονίζοντας ότι αναδεικνύεται και εδώ η υπεροχή του σοσιαλισμού απέναντι στο σάπιο καπιταλιστικό σύστημα που όλοι υπηρετούν και μετατρέπει σε πανάκριβο εμπόρευμα κάθε λαϊκή ανάγκη.

Πηγή:rizospastis.gr



Η Σφήκα: Επιλογές




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου