Τρίτη 12 Ιουλίου 2022

«Πληροφοριοδότης» της Uber: Εκθέτω ένα σύστημα που πούλησε στους ανθρώπους ένα ψέμα




«Πουλήσαμε στον κόσμο ένα ψέμα», λέει ο άνθρωπος πίσω από τη διαρροή πληροφοριών για την Uber, σε συνέντευξή του στον Guardian. 

Μετά τις συγκλονιστικές αποκαλύψεις για την Uber, ο Mark MacGann, ο άνθρωπος πίσω από τη διαρροή πληροφοριών, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, λέει ότι αποφάσισε να μιλήσει ανοιχτά για την εταιρεία για να «διορθώσει κάποια θεμελιώδη λάθη», μιλώντας αποκλειστικά στον Guardian.

Τον Ιανουάριο του 2022, ο πρώην κορυφαίος λόμπι της Uber ταξίδεψε στη Γενεύη και συναντήθηκε με δημοσιογράφους από τον Guardian.

Άνοιξε δύο βαλίτσες και έβγαλε φορητούς υπολογιστές, σκληρούς δίσκους, iPhone και δέσμες χαρτιού. Προειδοποίησε ότι θα χρειαστούν μερικές μέρες, στην καλύτερη περίπτωση, για να εξηγήσει όλα όσα ήξερε. «Έχω δει πολύ σκιώδη και ύπουλα σκ..τ.., για να χρησιμοποιήσω μια από τις εκφράσεις της Silicon Valley».

Ο Mark MacGann, ένας λομπίστας καριέρας που ηγήθηκε των προσπαθειών της Uber να κερδίσει τις κυβερνήσεις σε όλη την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, εμφανίστηκε για να προσδιορίσει τον εαυτό του ως την πηγή που διέρρευσε περισσότερα από 124.000 εταιρικά αρχεία στον Guardian.

Στη συνέντευξή του περιέγραψε με κάθε λεπτομέρεια το προσωπικό ταξίδι που τον οδήγησε να διαρρεύσει τα δεδομένα, χρόνια μετά την αποχώρησή του από την εταιρεία.

Πιο συγκεκριμένα, αποφάσισε όπως λέει να μιλήσει, επειδή πιστεύει ότι η Uber εν γνώσει της παραβίασε τους νόμους σε δεκάδες χώρες και παραπλάνησε τους ανθρώπους σχετικά με τα οφέλη για τους οδηγούς και του μοντέλου οικονομίας της εταιρείας.

Ο 52χρονος αναγνωρίζει ότι ήταν μέλος της κορυφαίας ομάδας της Uber εκείνη την εποχή – και φέρει και ο ίδιος ευθύνη για τη συμπεριφορά της εταιρείας που περιγράφει. Στην αποκλειστική συνέντευξη στον Guardian, είπε ότι εν μέρει υποκινήθηκε από τύψεις. 

«Είμαι εν μέρει υπεύθυνος», είπε. «Ήμουν αυτός που μιλούσα με τις κυβερνήσεις, ήμουν αυτός που το πίεζα αυτό με τα μέσα ενημέρωσης, ήμουν αυτός που έλεγα στους ανθρώπους ότι πρέπει να αλλάξουν τους κανόνες επειδή οι οδηγοί θα επωφεληθούν και οι άνθρωποι θα είχαν τόσες οικονομικές ευκαιρίες. Όταν αποδείχθηκε ότι δεν ήταν έτσι – στην πραγματικότητα είχαμε πουλήσει στους ανθρώπους ένα ψέμα – πώς μπορείς να έχεις ήσυχη τη συνείδησή σου αν δεν υψώσει ανάστημα και δεν αναλάβεις τη συμβολή σου στο πώς αντιμετωπίζονται οι άνθρωποι σήμερα;»

Ο ανώτερος ρόλος που κατείχε ο MacGann στην Uber μεταξύ 2014 και 2016 τον έβαλε στο επίκεντρο των αποφάσεων που ελήφθησαν στα υψηλότερα επίπεδα της εταιρείας κατά την περίοδο κατά την οποία εισερχόταν αναγκαστικά στις αγορές παραβιάζοντας τους νόμους περί αδειοδότησης ταξί. Επόπτευε τις προσπάθειες της Uber να πείσει τις κυβερνήσεις να αλλάξουν τους κανονισμούς για τα ταξί και να δημιουργήσουν ένα πιο ευνοϊκό επιχειρηματικό περιβάλλον σε περισσότερες από 40 χώρες.

Είπε ότι η ευκολία με την οποία η Uber διείσδυσε στα υψηλότερα κλιμάκια εξουσίας σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και η Ρωσία ήταν «μεθυστική» αλλά και «βαθιά άδικη» και «αντιδημοκρατική».

«Λυπάμαι που υπήρξα μέλος μιας ομάδας ανθρώπων που αλλοίωσε τα γεγονότα για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των οδηγών, των καταναλωτών και των πολιτικών της ελίτ», είπε. «Θα έπρεπε να είχα δείξει περισσότερη κοινή λογική και να είχα πιέσει περισσότερο για να σταματήσω την τρέλα. Είναι καθήκον μου να μιλήσω [τώρα] και να βοηθήσω τις κυβερνήσεις και τους βουλευτές να διορθώσουν ορισμένα θεμελιώδη λάθη. Ηθικά, δεν είχα άλλη επιλογή σε αυτό το θέμα».

Ο Guardian ηγήθηκε μιας παγκόσμιας έρευνας για τα αρχεία της Uber που διέρρευσαν, μοιράζοντας τα δεδομένα με οργανισμούς μέσων ενημέρωσης σε όλο τον κόσμο μέσω της Διεθνούς Κοινοπραξίας Ερευνητικών Δημοσιογράφων (ICIJ). 
Το προφίλ του ως ανώτερου στελέχους και προσώπου εμπιστοσύνης πολιτικών τον κάνουν έναν…. ασυνήθιστο πληροφοριοδότη. Το ίδιο ισχύει και για το γεγονός ότι συμμετείχε ενεργά σε κάποια από τα αδικήματα που επιδιώκει να αποκαλύψει – και το γεγονός ότι του πήρε περισσότερα από πέντε χρόνια μετά την αποχώρησή του από την εταιρεία για να μιλήσει.

Η διαδικασία μέσω της οποίας ήρθε να επαναξιολογήσει όσα είδε στην Uber ήταν σταδιακή, λέει. «Όταν αποφάσισα ότι είχα την υποχρέωση να μιλήσω, έψαξα να βρω τον πιο αποτελεσματικό τρόπο για να το κάνω. Το να κάνω αυτό που κάνω δεν είναι εύκολο και δίστασα. Τούτου λεχθέντος, δεν υπάρχει περιορισμός στο να κάνεις το σωστό».

Ο MacGann φέρεται να κατέληξε σε εξώδικο συμβιβασμό με την Uber μετά από δικαστική διαμάχη σχετικά με την αμοιβή του. Είπε ότι του απαγορεύτηκε να συζητήσει τη νομική του διαμάχη, αλλά αναγνώρισε ότι είχε προσωπικά παράπονα με την εταιρεία, η οποία, όπως ισχυρίζεται, υποτίμησε τον ρόλο του ως συνομιλητή με την κυβέρνηση και απέτυχε στο καθήκον της να τον φροντίζει.

Κατηγορεί την Uber υπό την ηγεσία του Kalanick ότι υιοθέτησε μια στρατηγική σύγκρουσης με αντιπάλους στις βιομηχανίες ταξί, που τον άφησε προσωπικά εκτεθειμένο. Ως δημόσιο πρόσωπο της Uber στην Ευρώπη, ο MacGann έφερε το κύριο βάρος αυτού που τελικά έγινε σφοδρή αντίδραση εναντίον της εταιρείας σε χώρες όπως η Γαλλία, το Βέλγιο, η Ιταλία και η Ισπανία.

Εν μέσω απειλών για τη ζωή του, του δόθηκε προστασία σωματοφύλακα. Η εμπειρία του από την εργασία στην Uber, λέει, είχε ψυχικό τίμημα και συνέβαλε στη διάγνωση της διαταραχής μετατραυματικού στρες (PTSD). 
Ο MacGann είπε ότι οι περισσότεροι ανώτεροι πολιτικοί υποστήριζαν ενστικτωδώς την Uber, θεωρώντας την εταιρεία τεχνολογίας ως προσφορά μιας καινοτόμου νέας πλατφόρμας που θα μπορούσε να επιτρέψει την ευέλικτη εργασία και να βοηθήσει στην επανεκκίνηση των οικονομιών μετά την οικονομική κρίση.

Ο MacGann είναι επίσης ένα οικείο πρόσωπο μεταξύ των VIP που παρευρίσκονται στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός, το οποίο περιγράφει ως «ραντεβού ταχύτητας για τους ελίτ». Θυμάται ότι έπεισε έναν αρχικά απρόθυμο Kalanick να παρευρεθεί στη συγκέντρωση στις Ελβετικές Άλπεις το 2016.

«Για έναν λομπίστα, το Νταβός είναι ένα θαυμάσιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που μόνο με χρήματα μπορεί να αγοραστεί», είπε. «Οι πολιτικοί δεν έχουν μια ακολουθία συμβούλων και δημοσίων υπαλλήλων που τριγυρνούν κρατώντας σημειώσεις».

Τα στελέχη της Uber συναντήθηκαν με τον Ισραηλινό πρωθυπουργό, Μπέντζαμιν Νετανιάχου, τον Ιρλανδό ηγέτη, Έντα Κένι και τον καγκελάριο του Ηνωμένου Βασιλείου, Τζορτζ Όσμπορν. Η εξασφάλιση αυτών των συναντήσεων, είπε ο MacGann, ήταν «πολύ εύκολη». “Η Uber θεωρήθηκε “καυτή” ιδιοκτησία.” Τόσο πολύ που όταν ο Καλάνικ συνάντησε τον Τζο Μπάιντεν στο ελβετικό θέρετρο ήταν κατόπιν αιτήματος του τότε αντιπροέδρου των ΗΠΑ.

Τα αρχεία της Uber αποκαλύπτουν ότι ο Καλάνικ εξοργίστηκε όταν τον κράτησε να περιμένει ο Μπάιντεν, στέλνοντας μηνύματα σε άλλα στελέχη της Uber: «Έχω βάλει τους ανθρώπους μου να τον ενημερώσουν ότι κάθε λεπτό που αργεί, είναι ένα λεπτό λιγότερο που θα έχει μαζί μου». 

Ο MacGann υπογράμμισε ότι οι οδηγοί της Uber θεωρήθηκαν από ορισμένους στην εταιρεία ως “πιόνια” που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να ασκήσουν πίεση στις κυβερνήσεις. «Και αν αυτό σήμαινε ότι οι οδηγοί της Uber θα απεργούσαν, οι οδηγοί της Uber θα έκαναν μια επίδειξη στους δρόμους, οι οδηγοί της Uber θα μπλόκαραν τη Βαρκελώνη, το Βερολίνο, το Παρίσι, τότε αυτός ήταν ο τρόπος», είπε. «Κατά μία έννοια, θεωρήθηκε ωφέλιμο να “χρησιμοποιούμε ως όπλα” τους οδηγούς της Uber με αυτόν τον τρόπο».

Τα αρχεία δείχνουν τα δακτυλικά αποτυπώματα του MacGann και σε αυτήν τη στρατηγική. Σε ένα email, επαίνεσε το προσωπικό στο Άμστερνταμ που διέρρευσαν ιστορίες στον Τύπο σχετικά με επιθέσεις σε οδηγούς για να «κρατήσουν την αφήγηση της βίας» και να πιέσουν την ολλανδική κυβέρνηση.

Κοιτάζοντας πίσω, ο MacGann λέει τώρα: «Είμαι αηδιασμένος και ντρέπομαι που συμμετείχα στην ευτελισμό μιας τέτοιας βίαιης συμπεριφοράς».

 

Πηγή:rosa.gr



Η Σφήκα: Επιλογές




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου